Citat:
Ursprungligen postat av
8888zoom8888
Tja i islam. Varje muslim ska tro på fem saker:
Tro på Gud
Vi tror på hans änglar
Tro på alla hans budbärare och profeter (Muhammad, Jesus, Moses, Joseph, Adam, Ibrahim, Noah, Jacob, Yahya, Yunus, Zakaria, Idris.)
Tron på alla Guds böcker (Koranen, första evangeliet, Torah)
Tron är att det finns en dag då människor hålls ansvariga för sina handlingar. (Domens dag).
Vi tror på alla budbärare och profeter. Deras budskap är detsamma och deras mål är desamma. Det är dyrkan av Gud. Bara inte dyrka alla trägudar, dyrka månen, solen, elden eller musen. Eller planeter, alla dessa saker hände i forntiden av okunnighet. Religioner kom för att visa människor sanningen i världen, från den verkliga skaparen av universum. I islams religion. Alla budbärare nämns i Koranen. Med alla deras berättelser fulla av lektioner och mirakel.
Varför. Muhammad och Jesus som sagt. Motsatt par ???
Det är tydligt att din islamiska kultur är begränsad och inte bra. Eftersom du fokuserar på vissa saker. Och förstår inte islams smör. Eller kanske du gör detta med avsikt bort från den avsedda rättvisa och lemlestring du?
Kort sagt. . Den största skillnaden är. Islamens religion är inte justerbar, den är från Gud och hans ord får aldrig skadas. Vi respekterar detta. När det gäller boken i Nya testamentet. Många saker har ändrats för att passa den moderna eran. Är det inte? Jesus accepterade detta !!
Må Gud acceptera detta !!
Vem gjorde exakt det och varför !! Vad är hans mål!
Det här är frågorna du behöver tänka på och få inblick i saker.
Å andra sidan svarade du inte ens på min fråga som jag ställde i början av diskussionen.
Som kristen måste du tro på Koranen, Toran och det första evangeliet. Islamens religion och judendomen. För att de är alla. Religioner från Gud, deras mål och uppdrag är desamma. Det är en tro på Guds existens, eller hur?
För det första måste du klargöra vad jag inte svarat på som första fråga då det är svårt röna ut vad du frågar om som första fråga?
Du kräver också att jag, för att kalla mig kristen ska erkänna koranen som rättesnöre? Var kommer det ifrån?
Nya testamentet och koranen har inte samma mål eller samma väg för att nå målet, att nå Gud? Du skriver "deras mål, uppdrag är detsamma" men Jesus i nya testamentet är inte kompatibel med *Isa, *en beskriven person inom islam med endast det arabiska namnet för Jesus gememsamt.
Fokuserar jag bara på vissa saker inom islam för att misskreditera? Nej, jag lyfte bl a fram dödstraffen, att inom islam, om du lämnar religionen så är det belagt med dödsstraff, om man följer som du beskriver man ska göra inom islam, följer ordagrannt. Du kan så att säga checka in men aldrig ut från islam. Detta föder en mentalitet som är sluten och hotfull. Den fria viljan stoppas vilket är fundamentalt motsägande för en relation med Gud inom kristendomen.
Alltså den fria viljan är central, utan dödshot. Det går inte heller kontrollera människors innersta. Det går bara få dem att spela teater om de hotas med dödsstraff. Det är helt fritt för människor välja Gud eller inte i kristendomen, läs in här - vad som står i nya testamemtet.
De saker jag tog upp som du reagerade på rör sharia, islam och är verklighet inom islam. Vad gör dig upprörd med detta då det är enligt islam? Jag opponerar mig mot detta med religiösa dödsstraff (absurt och avskyvärt) men pekar också mot skillnaderna överlag islam vs kristendomen. Vad är felet tala klarspråk om detta?
Finns olika avskrifter som skiljer sig på arabiska ang koranen? Ja. Således har skrifterna ändrats. Du kan säga nej till detta men för mig är det viktigaste peka på skillnaderna i grunderna hos bibeln och koranen. Vi behöver inte igenom olika forskares, teologers förklaringar kring orginalets skrift (koranen) utan diakritiska tecken och hur detta översatts, de olika kopiorna därefter osv. Det kan du o jag fråga forskare om, eller teologer.
Så..vad gäller bibeln så är den skriven på människors vis. Med bokstäver, likt koranen : ) Inget är fullständigt här i världen eller kan beskrivas fullt ut med bokstäver. Bara detta säger en del om att tolka saker i bibeln (eller koranen).
Att bibelns böcker skulle ha ändrats vad gäller kärnan? är inte sant. Alla grunder finns där. Fortfarande. Jesu centrala roll o budskap för att förstå vem Gud är och hur komma till Gud. Om jag läser bibelns hebreiska del på svenska så får jag en viss "dialekt" genom svenskan på budskapet. Men, kärnan finns där.
Att läsa de hebreiska eller grekiska texterna ger sitt för den som kan detta. Men översättningar till andra språk gör ju inte att allt blir felöversatt. Det blir mer som budskapet förs ut via olika "dialekter" som sagt.
Jag tror egentligen du menar att hela nya testamentet är textkorrumperat och förstår inte vad detta kommer ifrån? Det är du som får föra talan där om var du bygger det på?
Min sympati för kärnan i Jesu budskap, om jag skulle välja igen, är helt solklart vald över vad koranen, Muhammed lärde ut.
Jag accepterar din tro, ditt val.
Kan du acceptera mitt val (min kultur) och sluta säga att jag måste acceptera koranen när jag inte håller med de grunder den förespråkar?