Citat:
Ursprungligen postat av
Speitmeister
Först och främst vill jag säga att jag tror på global uppvärmning pga co2 mm. Dock tycker jag att vi i Sverige har gjort vår del då vi ligger extremt lågt i en internationell jämförelse. Kina ökar sina utsläpp med ett Sverige per månad. Kina är den största bidragaren till co2 och de planerar öka sina utsläpp för varje år i rekordtakt ända tills 2030... Vad våra politiker gör betyder i princip noll.
Jag har läst din länk och länkarna den hänvisade till.
Jag ser data från experiment där "cosmic rays" KAN påverka molnbildningen upp till 100 ggr men jag ser inga bevis för att strålningen ökat tillräckligt för att förklara den minskning av moln vi sett. Däremot om jag googlar finner jag uträkningar på hur moln minskar i takt med att jorden blir varmare.
Jag tror att förklaringen finns närmare oss.
Sedan 1980 har temperaturen över hav ökat med ca 0,65°C och över land med ca 1,25°C.
För varje grad som atmosfärens temperatur ökar kan den "bära" ca 8% mer vatten innan relativa fuktigheten når 100%.
Avdunstningen och en stor del av molnbildningen sker över hav. Med högre temperatur i den lägre atmosfären är sannolikheten för att det förblir eller bildas moln på låg höjd över land mindre, eftersom temperaturen där är högre.
Den absoluta fuktigheten ökar mest över hav, men den ökar även över land.
Den relativa fuktigheten över land däremot, minskar.
En av effekterna av detta är att uppvärmningen över land ökar än mer än vad man skulle förvänta enbart utgående från skillnaden som en följd av att haven "bromsar" uppvärmningen betydligt mer än vad land gör.
Här kan man se den globala uppvärmningen över land och över hav, som 11-års medelvärden. Data är från NASA/GISS/Gistempv4.
https://ibb.co/mSsDhZr
–