Citat:
Ursprungligen postat av
lasternassumma
Jag noterar att du ignorerar sakfrågor om sådant som du refererat till.
Vad sägs om att du börjar med att kommentera det jag skrev och som du lyft fram som om att det bevisar något om den antropogena globala uppvärmningen?
Här är inlägget som du bör börja med att kommentera:
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten
Här är rubrikerna, med en kort förklaring till varför det är viktigt att du, minst kort, besvarar inlägget.
MODTRAN har kvaliteter, men kan också användas för att vilseleda
Du har påstått att MODTRAN bevisar att klimatkänsligheten är betydligt lägre än den som beräknats från en samling GCMer. Ditt påstående är grundlöst och alla som känner till MODTRAN och hur GCMer är konstruerade vet att GCMer ger ett betydligt bättre resultat än MODTRAN. Detta kan också i viss utsträckning valideras, som jag skrivit om flera gånger tidigare.
Hävdar du fortfarande att MODTRAN bör användas för beräkning av klimatkänsligheten?
Jätteplaneter, solfläcksvariation och kosmisk påverkan
Detta har varit uppe många gånger i tråden. Nästan alltid som ett försök att avleda uppmärksamheten från den globala uppvärmningen. Inte sällan med hänvisning till forskningsresultat som förvanskats och feltolkats av Heartland eller GWPF. Med syfte att föra fram finansiärernas huvudbudskap.
"Minska inte vår försäljning av fossila bränslen!".
Hävdar du att man bör vända bort blicken från utsläpp av växthusgaser och titta ut i rymden i stället?
GWPF-svansen och vetenskapsförnekarnas avledningsförsök
Även här vore det värdefullt om du ville positionera dig själv. Du agerar emellanåt ungefär som Nixter, Snullerux, Alibabbla och några till i tråden, men du försöker att hålla en något högre profil. Lite högre upp på IQ-skalan kanske man skulle kunna säga.
Vetenskap i sig präglas inte av värderingar. Det gör däremot vetenskapsförnekare. Dom visar genomgående prov på att dom gärna ignorerar fakta och vetenskap om det gynnar t.ex. fossilbolagens försäljning. Dom fungerar ungefär som megafoner, som nyttiga idioter brukar det beskrivas, åt GWPF och Heartland. Som finansieras av fossilindustrin. För att främja försäljningen av fossila bränslen. Genom att utan sakargument smutskasta etablerad forskning och vetenskap, etablerade välrenommerade vetenskapliga tidskrifter, alla former av förnybar energi och alla strävanden att minska energiförbrukningen genom att hitta energieffektiva lösningar.
Var står du? Tycker du att vetenskaplig metodik är bra eller vill du att fossilindustrins propagandamaskineri ska stå över fakta och vetenskap?
–
Har aldrig påstått att jag kommit med bevis via MODTRAN. Om jag trodde att jag hade så mycket på fötterna att det skulle kunna bevisa något i klimatfrågan hade jag satt igång att doktorera i ämnet. Jag har helt transparent redovisat min metod, indata, utdata, i ett inlägg i den här tråden. Jag kallade det för en enkel metod, resultatet var lite grovt, mellan tummen och pekfingret, och hamnade någonstans mellan TCS och ECS, oklart var, då eventuella tidskonstanter inte ingick.
Orsaken till att våra resultat skiljer med en faktor 2 är att du valt en tidsperiod med brant lutning på temperaturkurvan och antagit att allt beror på CO2. Jag använde en längre period så att toppar och dalar jämnade ut sig, samt tog med både CO2 och CH4 i kalkylen.
Jag anser att ev. tittande ut i rymden i vetenskapligt syfte borde vara helt frånkopplat från utsläppspolitik. Och diskuterande om planetpåverkan i tråden borde endast handla om de vetenskapliga detaljerna, inte nedlåtande kommentarer och spekulationer kring grupptillhörighet.
Jag är helt ointresserad av din pajkastning mot människor du tror tillhöra en viss grupp, eller du tror främjar fossilindustrin och allt vad du babblar om. Hur många gånger har du nämnt dom där organisationerna du inte gillar nu? 20? 50? 100 gånger? Jag fattar vad du säger. Det kan ligga något i det. Det är antagligen klokt att vara extra skeptisk vad gäller forskare som finansieras från sådana ställen. Jag fattar. Skriv nu inte om detta mer, för jag är helt ointresserad. Är endast intresserad av sakliga diskussioner kring vetenskap. Hur du kan få detta till "sakfrågan" i diskussionen är så märkligt att jag undrar hur det står till där uppe.