2020-07-22, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Kan du beskriva några svagheter i artikeln? Säg valet av data, om man tagit med alla möjliga relevanta faktorer, om det kan finnas andra data som talar emot hypotesen osv? För att kunna göra sådant måste man ha lite överblick över ämnet.

Tycker du att jag ska göra mer av lasternassummas hemläxa? =D

En svaghet jag kan se är hans skattning av hur djupt vattenskiktet som värms är. Det påverkar såklart resultatet. Är inte insatt i detaljerna kring skiktning av havsvatten. Så hur rätt eller fel han ligger kan jag inte bedömma.
Citera
2020-07-22, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Jag noterar att du ignorerar sakfrågor om sådant som du refererat till.

Vad sägs om att du börjar med att kommentera det jag skrev och som du lyft fram som om att det bevisar något om den antropogena globala uppvärmningen?

Här är inlägget som du bör börja med att kommentera:
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten

Här är rubrikerna, med en kort förklaring till varför det är viktigt att du, minst kort, besvarar inlägget.

MODTRAN har kvaliteter, men kan också användas för att vilseleda
Du har påstått att MODTRAN bevisar att klimatkänsligheten är betydligt lägre än den som beräknats från en samling GCMer. Ditt påstående är grundlöst och alla som känner till MODTRAN och hur GCMer är konstruerade vet att GCMer ger ett betydligt bättre resultat än MODTRAN. Detta kan också i viss utsträckning valideras, som jag skrivit om flera gånger tidigare.
Hävdar du fortfarande att MODTRAN bör användas för beräkning av klimatkänsligheten?

Jätteplaneter, solfläcksvariation och kosmisk påverkan
Detta har varit uppe många gånger i tråden. Nästan alltid som ett försök att avleda uppmärksamheten från den globala uppvärmningen. Inte sällan med hänvisning till forskningsresultat som förvanskats och feltolkats av Heartland eller GWPF. Med syfte att föra fram finansiärernas huvudbudskap. "Minska inte vår försäljning av fossila bränslen!".
Hävdar du att man bör vända bort blicken från utsläpp av växthusgaser och titta ut i rymden i stället?

GWPF-svansen och vetenskapsförnekarnas avledningsförsök
Även här vore det värdefullt om du ville positionera dig själv. Du agerar emellanåt ungefär som Nixter, Snullerux, Alibabbla och några till i tråden, men du försöker att hålla en något högre profil. Lite högre upp på IQ-skalan kanske man skulle kunna säga.
Vetenskap i sig präglas inte av värderingar. Det gör däremot vetenskapsförnekare. Dom visar genomgående prov på att dom gärna ignorerar fakta och vetenskap om det gynnar t.ex. fossilbolagens försäljning. Dom fungerar ungefär som megafoner, som nyttiga idioter brukar det beskrivas, åt GWPF och Heartland. Som finansieras av fossilindustrin. För att främja försäljningen av fossila bränslen. Genom att utan sakargument smutskasta etablerad forskning och vetenskap, etablerade välrenommerade vetenskapliga tidskrifter, alla former av förnybar energi och alla strävanden att minska energiförbrukningen genom att hitta energieffektiva lösningar.
Var står du? Tycker du att vetenskaplig metodik är bra eller vill du att fossilindustrins propagandamaskineri ska stå över fakta och vetenskap?

Har aldrig påstått att jag kommit med bevis via MODTRAN. Om jag trodde att jag hade så mycket på fötterna att det skulle kunna bevisa något i klimatfrågan hade jag satt igång att doktorera i ämnet. Jag har helt transparent redovisat min metod, indata, utdata, i ett inlägg i den här tråden. Jag kallade det för en enkel metod, resultatet var lite grovt, mellan tummen och pekfingret, och hamnade någonstans mellan TCS och ECS, oklart var, då eventuella tidskonstanter inte ingick.

Orsaken till att våra resultat skiljer med en faktor 2 är att du valt en tidsperiod med brant lutning på temperaturkurvan och antagit att allt beror på CO2. Jag använde en längre period så att toppar och dalar jämnade ut sig, samt tog med både CO2 och CH4 i kalkylen.

Jag anser att ev. tittande ut i rymden i vetenskapligt syfte borde vara helt frånkopplat från utsläppspolitik. Och diskuterande om planetpåverkan i tråden borde endast handla om de vetenskapliga detaljerna, inte nedlåtande kommentarer och spekulationer kring grupptillhörighet.

Jag är helt ointresserad av din pajkastning mot människor du tror tillhöra en viss grupp, eller du tror främjar fossilindustrin och allt vad du babblar om. Hur många gånger har du nämnt dom där organisationerna du inte gillar nu? 20? 50? 100 gånger? Jag fattar vad du säger. Det kan ligga något i det. Det är antagligen klokt att vara extra skeptisk vad gäller forskare som finansieras från sådana ställen. Jag fattar. Skriv nu inte om detta mer, för jag är helt ointresserad. Är endast intresserad av sakliga diskussioner kring vetenskap. Hur du kan få detta till "sakfrågan" i diskussionen är så märkligt att jag undrar hur det står till där uppe.
Citera
2020-07-22, 14:55
Medlem
Planetens solbestrålning har ökat sedan 80-talet. Det finns en massa markbaserade stationer samt satelliter som mäter detta. Det fanns ett europeiskt projekt som lades ner när resultatet gick emot narrativet. Samtliga data som hade samlats in skulle uteslutas från övrigt som handlar om klimatet.

Jag har för mig att 9 stycken väderlekstjänster inklusive SMHI deltog i projektet. Det övergripande målet med EURO4M projektet var att utveckla kapaciteten och leverera bästa möjliga och mest kompletta griddade tidsserier över klimatförändringar i hela Europa. Detta rann alltså ut i sanden när resultatet blev "fel".

http://www.euro4m.eu/downloads/Factsheets/EURO4M_Factsheet_D1.07_DWD_Radiation_V2.pdf

En publikation från 2018 om samma ämne.

Trends and Variability of Surface Solar Radiation in Europe Based On Surface‐ and Satellite‐Based Data Records

Citat:
The results show an overall brightening period since the 1980s onward (comprised between 1.9 and 2.4 W/m2/decade), with substantial decadal and spatial variability. The strongest brightening is found in eastern Europe in spring. An exception is found for northern and southern Europe, where the trends shown by the station data are not completely reproduced by satellite data, especially in summer in southern Europe. We conclude that the major part of the observed trends in surface solar radiation in Europe is caused by changes in clouds and that remaining differences between the satellite‐ and the station‐based data might be connected to changes in the direct aerosol effect and in snow cover.
Senast redigerad av Alibabbla 2020-07-22 kl. 14:58.
Citera
2020-07-22, 15:24
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabbla
Planetens solbestrålning har ökat sedan 80-talet. Det finns en massa markbaserade stationer samt satelliter som mäter detta. Det fanns ett europeiskt projekt som lades ner när resultatet gick emot narrativet. Samtliga data som hade samlats in skulle uteslutas från övrigt som handlar om klimatet.

Jag har för mig att 9 stycken väderlekstjänster inklusive SMHI deltog i projektet. Det övergripande målet med EURO4M projektet var att utveckla kapaciteten och leverera bästa möjliga och mest kompletta griddade tidsserier över klimatförändringar i hela Europa. Detta rann alltså ut i sanden när resultatet blev "fel".

http://www.euro4m.eu/downloads/Factsheets/EURO4M_Factsheet_D1.07_DWD_Radiation_V2.pdf

En publikation från 2018 om samma ämne.

Trends and Variability of Surface Solar Radiation in Europe Based On Surface‐ and Satellite‐Based Data Records
Enligt NASA påverkar inte solen den globala uppvärmningen särskilt mycket, på sin höjd bara 10 %.

Is the Sun to Blame?

Longer-term estimates of solar irradiance have been made using sunspot records and other so-called “proxy indicators,” such as the amount of carbon in tree rings. The most recent analyses of these proxies indicate that solar irradiance changes cannot plausibly account for more than 10 percent of the 20th century’s warming.2

https://climate.nasa.gov/causes/

Det där är dåliga försök att förvilla, ta fokus från koldioxiden, som är den faktor som har förändrats dramatiskt och därmed har stor betydelse. Varför bortse från en faktor som har ändrats så mycket?
För att boven alltid är den man misstänker minst?
Citera
2020-07-22, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Tycker du att jag ska göra mer av lasternassummas hemläxa? =D
Nej, men det är så vetenskap fungerar. Så fort man hittar en teori man gillar skall man inte leta bevis som stödjer den utan försöka leta efter svagheterna.
Citat:
En svaghet jag kan se är hans skattning av hur djupt vattenskiktet som värms är. Det påverkar såklart resultatet. Är inte insatt i detaljerna kring skiktning av havsvatten. Så hur rätt eller fel han ligger kan jag inte bedömma.
Efter vad jag läst så får man en betydligt svagare korrelation om man använder havsnivådata från satelliter än tidvattendata, vulkanutbrott är en annan faktor som kan ha bidragit eftersom de råkat passa in i ett par av cyklerna. Det finns massor av sådant här som man måste ha översikt över hela ämnet för att kunna bedöma, inte bara gå på vad Shaviv säger och förutsäga att han tar med allt relevant.
Citera
2020-07-22, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Enligt NASA påverkar inte solen den globala uppvärmningen särskilt mycket, på sin höjd bara 10 %.

Is the Sun to Blame?

Longer-term estimates of solar irradiance have been made using sunspot records and other so-called “proxy indicators,” such as the amount of carbon in tree rings. The most recent analyses of these proxies indicate that solar irradiance changes cannot plausibly account for more than 10 percent of the 20th century’s warming.2

https://climate.nasa.gov/causes/

Det där är dåliga försök att förvilla, ta fokus från koldioxiden, som är den faktor som har förändrats dramatiskt och därmed har stor betydelse. Varför bortse från en faktor som har ändrats så mycket?
För att boven alltid är den man misstänker minst?

Vilken jävla nolla du är. Det handlar inte om en ökning av solintensitet.

Minskad molnbildning har bidragit med 1,9 till 2,4 W/m2 per decennium.

Låt oss kolla hur många W/m² som koldioxid har bidragit med.

https://en.wikipedia.org/wiki/Radiative_forcing

Citat:
A typical value of λ, 0.8 K/(W/m2), gives an increase in global temperature of about 1.6 K above the 1750 reference temperature due to the increase in CO₂ over that time (278 to 405 ppm, for a forcing of 2.0 W/m2), and predicts a further warming of 1.4 K above present temperatures if the CO2 mixing ratio in the atmosphere were to become double its pre-industrial value; both of these calculations assume no other forcings.[

Muhahahahahaha!!!! Hela 2 W/m² sedan 1750!!!!

Ni alarmister är verkligen helt körda i roten!!!
Senast redigerad av Snullerux 2020-07-22 kl. 15:53.
Citera
2020-07-22, 16:40
Medlem
Citat:
Där blev det fel!

Så här ska det vara:
Från 1979 och framåt har den globala medeltemperaturen ökat med ca 0,2°C/årtionde.

Under samma tidsperiod har CO₂-halten ökat från 337 ppm till 415 ppm.

Det finns inget som tyder på att ökningstakten av CO₂-halten håller på att avta.

Det finns inget som tyder på att ökningstakten av den globala temperaturen håller på att avta.
Under dom senaste 41 åren har alltså den globala medeltemperaturen ökat med ca 0,8°C.

Vad blev fel? Tog ju datan från din länk, skärp dig.
Citera
2020-07-22, 16:58
Medlem
lasternassummas avatar
Så här hade du skrivit:

Citat:
Ursprungligen postat av K1ngen
"Från 1979 och framåt har den globala medeltemperaturen ökat med ca 0,2°C"

Från 1941 till nu har medeltemperaturen ökat med 0.075°C per årtionde =P

Citat:
Ursprungligen postat av K1ngen
Vad blev fel? Tog ju datan från din länk, skärp dig.

Du hade klippt bort den viktiga delen "/årtionde."
Då blir betydelsen en annan än den jag skrev ned.

Så här skulle det alltså vara:
Från 1979 och framåt har den globala medeltemperaturen ökat med ca 0,2°C/årtionde.

Det finns inget som tyder på att ökningstakten av CO₂-halten håller på att avta.

Det finns inget som tyder på att ökningstakten av den globala temperaturen håller på att avta.
PS. Det vore intressant att få veta var du fått siffran 0,075 från.
Jag kollade just med HadCRUT4, 5- och 15-årsmedelvärde. Då får jag ca 0,11°C/årtionde. När man betraktar den siffran måste man beakta några faktorer.

1. Gamla temperaturdata har ganska stor osäkerhet. Det tros gälla speciellt för data från andra världskriget.
2. Från ca 1945 till ca 1970 hade vi en nedkylningsperiod, som den dominerande teorin är att svavel var ansvarig för.
3. Ökningen av CO₂-halten i atmosfären har accelererat. 75% av ökningen sedan förindustriell tid har skett sedan 1961.

Senast redigerad av lasternassumma 2020-07-22 kl. 17:15. Anledning: PS.
Citera
2020-07-22, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux

Minskad molnbildning har bidragit med 1,9 till 2,4 W/m2 per decennium.

Ni alarmister är verkligen helt körda i roten!!!

2 decennium i all evighet? Eller sen när? Och en källa tack.

Jag tror du missuppfattat en del i din wiki-länk men jag återkommer till det.
Citera
2020-07-22, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Speitmeister
2 decennium i all evighet? Eller sen när? Och en källa tack.

Jag tror du missuppfattat en del i din wiki-länk men jag återkommer till det.

Sedan 1983 när NASA började sin satellitmätning. Kolla bilden i forskningsartikeln som Alibabbla postade.

https://agupubs.onlinelibrary.wiley.com/cms/asset/0c95c558-da23-4621-ad07-29cf5bd51715/jgrd54393-fig-0004-m.jpg

International Satellite Cloud Climatology Project (ISCCP)

https://isccp.giss.nasa.gov/

https://www.ncdc.noaa.gov/isccp

Här är en annan forskningsartikel med data från 1950.

Late Twentieth Century Warming and Variations in Cloud Cover
Citera
2020-07-22, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
Sedan 1983 när NASA började sin satellitmätning. Kolla bilden i forskningsartikeln som Alibabbla postade.

https://agupubs.onlinelibrary.wiley.com/cms/asset/0c95c558-da23-4621-ad07-29cf5bd51715/jgrd54393-fig-0004-m.jpg

International Satellite Cloud Climatology Project (ISCCP)

https://isccp.giss.nasa.gov/

https://www.ncdc.noaa.gov/isccp

Här är en annan forskningsartikel med data från 1950.

Late Twentieth Century Warming and Variations in Cloud Cover

Tack för länkar!

Har du någon aning om varför molnen minskar?
Citera
2020-07-22, 21:01
Medlem
Citat:
Så här hade du skrivit:

Du hade klippt bort den viktiga delen "/årtionde."
Då blir betydelsen en annan än den jag skrev ned.

Så här skulle det alltså vara:

PS. Det vore intressant att få veta var du fått siffran 0,075 från.
Jag kollade just med HadCRUT4, 5- och 15-årsmedelvärde. Då får jag ca 0,11°C/årtionde. När man betraktar den siffran måste man beakta några faktorer.

1. Gamla temperaturdata har ganska stor osäkerhet. Det tros gälla speciellt för data från andra världskriget.
2. Från ca 1945 till ca 1970 hade vi en nedkylningsperiod, som den dominerande teorin är att svavel var ansvarig för.
3. Ökningen av CO₂-halten i atmosfären har accelererat. 75% av ökningen sedan förindustriell tid har skett sedan 1961.

Är det stor skillnad på: /årtionde eller per årtionde?

Källan: https://www.climate.gov/news-features/understanding-climate/climate-change-global-temperature

En ökning av 0.6°C sedan 1941
Senast redigerad av K1ngen 2020-07-22 kl. 21:03. Anledning: Edit*
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in