Citat:
Ursprungligen postat av
sinewave
1% av kapitalet var allokerat till detta som går under "hög risk", 99% av det andra allokerat i en fondstrategi. Jag har skrivit om saken i över 3 år nu:
(FB) Tråden om strategier för fonder
Däremot har denna 'högrisk' avkastat ganska rejält så det är inte längre ett förhållande om 1/99 utan snarare 7/93%. Det är ganska rejält och på tok för mycket kapital egentligen, men ... de stora positionerna följer tröga medelvärden så risken är inte extrem.
-
Taktikerna skiljer sig men i regel trender av olika slag t ex EMA10 + 21 samt trender för oscillatorer som RSI och MFI. MACD används även till och från; det beror på. I regel vill man ha flertalet saker som går åt rätt håll på tidsintervall A och sedan att man börjar skönja bekräftelse på ett högre tidsintervall som t ex 15m (dvs 5+15m i detta fall). Att t ex lutningen för EMA10 och 21 går från negativ (nedåt) till positiv på 5m och att detta sedan börjar gälla för 15m också. Men detta då också för andra saker som oscillatorerna och inte endast för medelvärden på prisdatan.
Sedan kan man kombinera ovan med support/motstånd av olika slag, olika typer av mönster som de typiska tjur- och björnflaggorna eller andra indikatorer som MACD, Stoch osv. Vad som är aktuellt för stunden kan vara lite olika, man får ta det som det kommer och utefter vad prisdatan för tillfället visar.
Man måste också ha i bakhuvudet hur det ser ut på makronivå samt hur det ser ut för de flesta bredare indexen också. Är det tjurtrend på makronivå (dagliga och 1 vecka) finns ganska givet ett högre tryck uppåt än nedåt, rent praktiskt är det då något lättare att vara tjur än björn.
För mina längre (tidsmässigt) positioner går jag till stor del på de längre trenderna (4h och 1 dag). Där händer det dock väldigt lite dag till dag så det finns därav också lite att skriva om.
Grattis till resultatet idag även om det inte finns men i ditt citerade svar så hann jag läsa det.
Jag förstår, tills viss del tänket men har en helt annorlunda strategi. Är du intresserad berättar jag gärna. En hel del bygger på TA men då för att svinga. Tror vi är på lite olika nivå.
Jag är dock väldigt inne i makro, följer kurser, trender osv. så under våren har jag lyckats svinga ett + på 8-12% per vecka 6 veckor i rad.
Samtidigt ångrar jag att jag klev ur EQT, Investor.m, SAAB, EVO helt då jag hade legat betydligt högre i % vinst.
Men återigen, det var inte strategin heller att ligga lång utan ta hem vinst och sedan ompositionera mig ordentligt vilket jag gjort klart idag.
18 aktier utspridda på
Förnybar energi (CellImp, NEL, Powercell, Vestas, Eolus, Garo, Le GRAND m fl mindre med ännu större förhoppning..
Telekom (5G...), Telia, Tele2
Investment (vostok har jag haft en fin resa med, likaså svolder, en liten position i kinnevik)
Läkemedel: Astra, Novo Nordisk, Saniona, Scandion, FlouGuide mf l
Spel: Embracer group
Hm säkerligen glömt någon skriver inte från skärmen. Portföljen är högst viktad mot förnybart. Lika delar av övrigt.
Dock har jag solida tillgångar i x4 pga paranoia över det valutafinansiella systemet.
Så detta blir att försöka vara kall och ligga lång till 2022-2023...
Kommer komma ett ras in dess, då tycker jag OMXS30 blir intressantare..