2020-07-21, 17:21
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blackwack
Blev också intresserad av Evo efter en sån här dag men jag undrar varför det har blivit sån rusning till den i år ser att den gått upp hela 186 procent i år. Gör mig lite orolig får känslan att det kan vara en bubbla. Ska nog inte gå in i den, har mina pengar i annat och dessutom tycker jag att det finns aktier som verkar mer intressanta Peab och Securitas framförallt som jag ser potential i. Tycker det är stabila företag som jag ser som starka under kommande åren i det lite långsiktigare perspektivet.

Idag sitter jag på en del i Klövern köpte in mig för 13:70 då det verkade som ett kap på väldigt låga nivåer, min stoploss är på 12,40 och jag har planerat att hålla den i en månad max eller i samma sekund den står i 16:50. Swingtradear lite här.

EVO är rolig att svinga.

Titta på Embracer istället.
Citera
2020-07-21, 17:36
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
1% av kapitalet var allokerat till detta som går under "hög risk", 99% av det andra allokerat i en fondstrategi. Jag har skrivit om saken i över 3 år nu:
(FB) Tråden om strategier för fonder

Däremot har denna 'högrisk' avkastat ganska rejält så det är inte längre ett förhållande om 1/99 utan snarare 7/93%. Det är ganska rejält och på tok för mycket kapital egentligen, men ... de stora positionerna följer tröga medelvärden så risken är inte extrem.

-

Taktikerna skiljer sig men i regel trender av olika slag t ex EMA10 + 21 samt trender för oscillatorer som RSI och MFI. MACD används även till och från; det beror på. I regel vill man ha flertalet saker som går åt rätt håll på tidsintervall A och sedan att man börjar skönja bekräftelse på ett högre tidsintervall som t ex 15m (dvs 5+15m i detta fall). Att t ex lutningen för EMA10 och 21 går från negativ (nedåt) till positiv på 5m och att detta sedan börjar gälla för 15m också. Men detta då också för andra saker som oscillatorerna och inte endast för medelvärden på prisdatan.

Sedan kan man kombinera ovan med support/motstånd av olika slag, olika typer av mönster som de typiska tjur- och björnflaggorna eller andra indikatorer som MACD, Stoch osv. Vad som är aktuellt för stunden kan vara lite olika, man får ta det som det kommer och utefter vad prisdatan för tillfället visar.

Man måste också ha i bakhuvudet hur det ser ut på makronivå samt hur det ser ut för de flesta bredare indexen också. Är det tjurtrend på makronivå (dagliga och 1 vecka) finns ganska givet ett högre tryck uppåt än nedåt, rent praktiskt är det då något lättare att vara tjur än björn.

För mina längre (tidsmässigt) positioner går jag till stor del på de längre trenderna (4h och 1 dag). Där händer det dock väldigt lite dag till dag så det finns därav också lite att skriva om.

Grattis till resultatet idag även om det inte finns men i ditt citerade svar så hann jag läsa det.

Jag förstår, tills viss del tänket men har en helt annorlunda strategi. Är du intresserad berättar jag gärna. En hel del bygger på TA men då för att svinga. Tror vi är på lite olika nivå.
Jag är dock väldigt inne i makro, följer kurser, trender osv. så under våren har jag lyckats svinga ett + på 8-12% per vecka 6 veckor i rad.
Samtidigt ångrar jag att jag klev ur EQT, Investor.m, SAAB, EVO helt då jag hade legat betydligt högre i % vinst.

Men återigen, det var inte strategin heller att ligga lång utan ta hem vinst och sedan ompositionera mig ordentligt vilket jag gjort klart idag.

18 aktier utspridda på
Förnybar energi (CellImp, NEL, Powercell, Vestas, Eolus, Garo, Le GRAND m fl mindre med ännu större förhoppning..
Telekom (5G...), Telia, Tele2
Investment (vostok har jag haft en fin resa med, likaså svolder, en liten position i kinnevik)
Läkemedel: Astra, Novo Nordisk, Saniona, Scandion, FlouGuide mf l
Spel: Embracer group

Hm säkerligen glömt någon skriver inte från skärmen. Portföljen är högst viktad mot förnybart. Lika delar av övrigt.
Dock har jag solida tillgångar i x4 pga paranoia över det valutafinansiella systemet.
Så detta blir att försöka vara kall och ligga lång till 2022-2023...
Kommer komma ett ras in dess, då tycker jag OMXS30 blir intressantare..
Citera
2020-07-21, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
EVO är rolig att svinga.

Titta på Embracer istället.

Okej tack för tipset ska kolla närmare på den, har varit intresserad av att ta in ett gamingbolag faktiskt
Citera
2020-07-21, 21:00
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Grattis till resultatet idag även om det inte finns men i ditt citerade svar så hann jag läsa det.

Jag förstår, tills viss del tänket men har en helt annorlunda strategi. Är du intresserad berättar jag gärna. En hel del bygger på TA men då för att svinga. Tror vi är på lite olika nivå.
Jag är dock väldigt inne i makro, följer kurser, trender osv. så under våren har jag lyckats svinga ett + på 8-12% per vecka 6 veckor i rad.
Samtidigt ångrar jag att jag klev ur EQT, Investor.m, SAAB, EVO helt då jag hade legat betydligt högre i % vinst.

Men återigen, det var inte strategin heller att ligga lång utan ta hem vinst och sedan ompositionera mig ordentligt vilket jag gjort klart idag.

18 aktier utspridda på
Förnybar energi (CellImp, NEL, Powercell, Vestas, Eolus, Garo, Le GRAND m fl mindre med ännu större förhoppning..
Telekom (5G...), Telia, Tele2
Investment (vostok har jag haft en fin resa med, likaså svolder, en liten position i kinnevik)
Läkemedel: Astra, Novo Nordisk, Saniona, Scandion, FlouGuide mf l
Spel: Embracer group

Hm säkerligen glömt någon skriver inte från skärmen. Portföljen är högst viktad mot förnybart. Lika delar av övrigt.
Dock har jag solida tillgångar i x4 pga paranoia över det valutafinansiella systemet.
Så detta blir att försöka vara kall och ligga lång till 2022-2023...
Kommer komma ett ras in dess, då tycker jag OMXS30 blir intressantare..

Makro är bra, makro bör vara grunden till allt. Om så inte är fallet är man trots allt ute på lite hal is (tycker jag).

Då detta är tråden "När går ni in..." vore det "on-topic" om du förklarar varför du gått in i något; alltså vad du har grundat det på.

Det svåra med aktier är att dessa kan vara något ryckiga, medelvärden på andra medelvärden (som t ex ett index) har jag något bättre erfarenhet av. Komplexiteten blir om inte annat något mindre. :)
Citera
2020-07-22, 04:02
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Makro är bra, makro bör vara grunden till allt. Om så inte är fallet är man trots allt ute på lite hal is (tycker jag).

Då detta är tråden "När går ni in..." vore det "on-topic" om du förklarar varför du gått in i något; alltså vad du har grundat det på.

Det svåra med aktier är att dessa kan vara något ryckiga, medelvärden på andra medelvärden (som t ex ett index) har jag något bättre erfarenhet av. Komplexiteten blir om inte annat något mindre.

Varför jag gått in beror enbart på makro.

Jag har inte varit inne och handlat sedan 2013. Handlade då mycket med certifikat och bara med hävstång, alltid gillat risk (tror jag på det kan jag väl lika gärna tro x8?).

Men gick på ett par nitar, fokus blev reella tillgångar och nu flest genom juridisk person har jag öppnar en depå med 40% av bolagets likvida medel i ovanstående aktier. Som du vill ha ett förtydligande OnT på så baseras det till 100% på makro. Corona Pandemona är en stor Houdini och hur EU t ex nu har låsts upp, solidariskt, för att tillägga mellan staterna är en låsning på makro-nivå som jag ägnat mig åt på mikro mikro nivå.
Därav har jag sett att trenden EU, spec nu., då det är låst vid anklar och handleder * 30% avsättning till ”förnybar energi” gör att jag positionerar mig i aktier riktade mot den framtiden. Det är mer av en reell tillgång än vad SEK tidigare varit på kontot, negativ avkastning bara av att sitta på pengar.
Det är otroligt mycket som kan och kommer skapa turbulens på makro nivå för de stora drakarna är inte överens.
Sedan tror jag inte detta kommer påverka börserna initialt då det trycks pengar i aldrig tidigare skådat takt av ff FED och ECB nu då.
Rekyl nedåt kommer vi se men så länge centralbankerna och storfinansen inte bestämt sig för att knyta ihop säcken så kommer vi fortsätta uppåt. :-)

Ps. Dina inlägg är intressanta så jag har en lekdepå privat på Avanza Ds

Vad tror du om dagen ? Hur har du positionerat dig och för att hålla det så OnT som möjligt vad har du ändrat på i din taktik efter dessa ”nyheter”? Åtminstone def. i det.
Citera
2020-07-22, 04:06
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blackwack
Okej tack för tipset ska kolla närmare på den, har varit intresserad av att ta in ett gamingbolag faktiskt

Ja, läs på innan det är stor skillnad bolagen mellan. Men Embracer är i mina ögon en fantastiskt fin aktie att ha setat på om än inte alltför länge. Trenden känns genuin.
EVO är galet volatil i jmf. Enl mig. Därav att EVO är, kan vara, rolig att svinga.
Citera
2020-07-22, 14:45
Medlem
svenkolrots avatar
Inte fel att man viktat över åt guld sista veckorna...
Citera
2020-07-22, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Inte fel att man viktat över åt guld sista veckorna...
Jag med. Men trodde inte attt guld skulle fortsätta stiga när börsen lugnat sig. Varför har den nu fortsatt stiga?
Är det en hel del som ändå tror på lågkonjunktur?
Citera
2020-07-22, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lakun
Jag med. Men trodde inte attt guld skulle fortsätta stiga när börsen lugnat sig. Varför har den nu fortsatt stiga?
Är det en hel del som ändå tror på lågkonjunktur?

Det är inte misstroendet mot fiatvalutorna när världens riskbanker (pun intended) trycker nya pengar för fullt?
Citera
2020-07-22, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Det är inte misstroendet mot fiatvalutorna när världens riskbanker (pun intended) trycker nya pengar för fullt?
Och av det svaret fattar jag Nada.
Citera
2020-07-22, 22:22
Medlem
Jag kan inte förklara någonting
Men konstaterar att portföljen stiger 2,64 % idag
Sopar index åt h.....
Nytt ATH , igen
Många fina uppgångar idag och EQT utklassar allihop
Nu har den passerat 200 strecket med råge , lär ju fortsätta mot 250 på sikt
Måste va fruktansvärt på läktarplats för tillfället
Citera
2020-07-22, 22:53
Medlem
Ponera att det blir en börs krasch lik den 1999-2000.

Vilka brancher drabbas hårdast och vilka har förmågan att återhämta sig snabbast?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in