Citat:
Ursprungligen postat av
Absolutinte800
I stora drag är jag enig, börsen känns väl dyr just nu och verkar inte i tillräcklig utsträckning ha korrigerat sig för krisen.
Dock är jag långt ifrån lika negativ som du tycks vara. Du verkar vara kunnig och då torde du ha avvägt följande två faktorer:
1. Den superlåga räntan verkar tydligtvis ha sänkt avkastningskravet på börsen. Dina historiska PE och PS tal blir därför något missvisande. Var ska folk placera sina sparpengar för att få någon avkastning? Det finns få om några alternativ. Valet faller därför på börsen och främst på redan skyhögt värderade IT-bolag. Detta är ändå någorlunda logiskt eftersom dessa bolag fortsätter tjäna pengar och mycket troligt har en kraftig tillväxt framför sig.
2. Det är felaktigt att börsen inte korrigerat sig öht. Visst vissa index och sektorer närmar sig ATH men som jag var inne på ovan så har en stor del av dessa bolag ju faktiskt tjänat mer pengar och vuxit även under krisen. Eller så är det bolag där marknaden är trygg med att bolaget har en rejäl tillväxtresa framför sig när krisen väl någon gång är över. Om vi tar svenska börsen som exempel så har ju tex bank och fastighetsaktier ändå korrigerats nedåt en hel del.
Har drabbade sektorer korrigerats nog? - Kanske inte. Är marknaden lite för positiv till bolagen som drabbats men man ändå tror kommer växa ordentligt när krisen är över? - Jag tror det. Finns det fallhöjd och är läget på börsen mycket osäkert just nu? - Absolut! Därför är jag som sagt enig att börsen känns dyr men jag tycker att du ger en alltför dyster bild genomgående i flera inlägg. Man blir fundersam varför du gör det när du som sagt ger ett kunnigt intryck i övrigt.
Slutligen är det ”fyndläge” på börsen i allmänhet just nu? Nej det tror jag inte, det är absolut inte det jag vill få fram.
Det är inget jag skäms över, att vara Mr Bear. Av en slump (?) slår det uppenbarligen rätt ibland, corona i februari, och vi Bear-människor tjänar massor med pengar och alla andra förlorar.
Fast var det bara en slump med corona i februari? Jag påstår att alla kranar nu är så skruvade och tempot så högt att vilken liten myra som helst kan välta lasset. Och visst kan man då ändå argumentera att kanske kommer det ingen myra och välter lasset och då fortsätter vissa aktiekurser t.ex IT upp till himlen. Eller så tänker man som jag. Jag kan lätt lista 20 katastrofscenarios och har gjort det innan i tråden, var och en med potential att bli allvarligare än corona, t.ex ett krig mot Kina om Hong-Kong eller att Trump skjuts ihjäl eller att Brexit fäller världshandeln. Och vad är sannolikheten för Ingenting händer contra En av 20 händelser inträffar?
IT-bolagen fortsätter att tjäna pengar och kommer att växa sig ännu större? Jag ger dig två charts:
https://www.gurufocus.com/stock-market-valuations.php
Buffet Indicator, diagrammet med The Ratio of Total Market Cap to US GDP.
Notera hur kurvan med USA-börsvärdet / USA-BNP har nått ATH år 2020. Värdet på USA-börsen är nu 50% HÖGRE än allt vad USA tillverkar.
https://static.seekingalpha.com/uploads/2017/6/3/saupload_SP-price-to-sale-since-1993-620x428.jpg
Notera hur kurvan med USA-börsens värde S&P / företagens omsättning når ATH 2018 (hittar tyvärr ingen nyare kurva men det är mycket värre 2020) och passerade då precis tidigare ATH som var IT-bubblan år 2000.
Corona är ingen slump. Corona är redan ut-priset från börsen och det är fel. Det kommer fler liknande katastrofer. Och det finns inte plats för katastrofer i dagens skruvade värld. Alltså bäst att inte ha aktier kring ATH som kräver en perfekt värld, utan vänta på nästa dipp. Sedan tankar man fullt och säljer när de skruvade värderingarna åter når upp över taket. En kängrubörs är vad jag tror på.
Men jag kan ha fel. Dock satsar jag alla mina pengar på att jag har rätt.