2020-07-20, 13:12
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Ok, har sett någon enstaka video av honom ska titta på fler då jag tycker det är intressant i sig även om jag inte handlar så f.n.

Har du en % del av depån som du handlar med och en del innehav i aktier etc ?
Vad är strategin s a s om taktiken är den du precis förklarat (kortsiktiga).

1% av kapitalet var allokerat till detta som går under "hög risk", 99% av det andra allokerat i en fondstrategi. Jag har skrivit om saken i över 3 år nu:
(FB) Tråden om strategier för fonder

Däremot har denna 'högrisk' avkastat ganska rejält så det är inte längre ett förhållande om 1/99 utan snarare 7/93%. Det är ganska rejält och på tok för mycket kapital egentligen, men ... de stora positionerna följer tröga medelvärden så risken är inte extrem.

-

Taktikerna skiljer sig men i regel trender av olika slag t ex EMA10 + 21 samt trender för oscillatorer som RSI och MFI. MACD används även till och från; det beror på. I regel vill man ha flertalet saker som går åt rätt håll på tidsintervall A och sedan att man börjar skönja bekräftelse på ett högre tidsintervall som t ex 15m (dvs 5+15m i detta fall). Att t ex lutningen för EMA10 och 21 går från negativ (nedåt) till positiv på 5m och att detta sedan börjar gälla för 15m också. Men detta då också för andra saker som oscillatorerna och inte endast för medelvärden på prisdatan.

Sedan kan man kombinera ovan med support/motstånd av olika slag, olika typer av mönster som de typiska tjur- och björnflaggorna eller andra indikatorer som MACD, Stoch osv. Vad som är aktuellt för stunden kan vara lite olika, man får ta det som det kommer och utefter vad prisdatan för tillfället visar.

Man måste också ha i bakhuvudet hur det ser ut på makronivå samt hur det ser ut för de flesta bredare indexen också. Är det tjurtrend på makronivå (dagliga och 1 vecka) finns ganska givet ett högre tryck uppåt än nedåt, rent praktiskt är det då något lättare att vara tjur än björn.

För mina längre (tidsmässigt) positioner går jag till stor del på de längre trenderna (4h och 1 dag). Där händer det dock väldigt lite dag till dag så det finns därav också lite att skriva om.
Citera
2020-07-20, 13:25
Medlem
sinewaves avatar
Mycket action för NASDAQ just nu:
https://i.imgur.com/t1ZdfvQ.png
4h, NAS100USD @ Tradingview

Potentiell 'breakout' ur triangeln.
Citera
2020-07-20, 13:37
Medlem
wskixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Mycket action för NASDAQ just nu:
https://i.imgur.com/t1ZdfvQ.png
4h, NAS100USD @ Tradingview

Potentiell 'breakout' ur triangeln.

Kan du förklara för oss mindre bevandrade vad detta innebär?
Citera
2020-07-20, 13:49
Medlem
Det blir inget Alfaköp! Folk prisar in bra rapport, innan rapporten. Spel och Dobbel.
Citera
2020-07-20, 13:54
Medlem
K-fast går oxå som tåget
Fastighet tar revansch eller. ??
+92% sen köp
Erik selin - stort fan av honom , grym e han
Citera
2020-07-20, 13:56
Medlem
SAAB har öppnat bränslekranen till efterbrännkammaren i min portfölj... 2% idag också.

Rapportbolagen från i fredags ångar på, inkl att Lagercrantz och Astra brakar på.

Millicom tycks återhämta sig lite... och tamefan så går Lammet upp idag!

Nu är det försent att gå in efter Corona i alla fall??
Citera
2020-07-20, 13:57
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wskix
Kan du förklara för oss mindre bevandrade vad detta innebär?

Ja, men det skulle ta ganska lång tid.

Se t ex detta istället som ger en hyfsad sammanfattning:
https://www.investopedia.com/terms/b/breakout.asp

Kort kan man säga att om något bryter en trendlinje är det större sannolikhet än ej att det fortsätter i den riktningen. Nu bröt priset uppåt varpå sannolikheten, enligt klassisk TA, därav är högre att det fortsätter upp.

Notera dock ordet sannolikheten, det är sällan (aldrig) något som är 100% säkert. Breakouts ligger på runt 70-72% sannolikhet att det fortsätter åt samma håll vill jag minnas (70-72% är väldigt högt). Det betyder dock inte att det fortsätter åt samma håll på sekunden, det är vanligt att samma trendlinje som bröts uppåt testas nedåt (alltså att priset går ned till trendlinjen igen för att sedan gå upp; för övrigt något man kan hålla utkik efter och ha som ett läge då man köper).
Senast redigerad av sinewave 2020-07-20 kl. 14:06.
Citera
Bucketshops avatar

Moderatormeddelande

Postat av Bucketshop 2020-07-20, 14:18
Medlem
Observera att tråden handlar om "när ni går in och fyndar efter Corona", dvs det som ska diskuteras är bolag/index/produkter/fonder/etc som på något vis påverkas eller påverkats av corona och hur ni tänker kring det.

Den här tråden är inte en tråd där aktietips/trading i största allmänhet ska diskuteras, då finns det bättre trådar, exempelvis:

För aktietips i största allmänhet:
Veckans Aktietips!

För day trading i största allmänhet
Day Trader-tråden 5 [chattande tillåtet!]

För swing trading i största allmänhet:
Swing trading-tråden

Och för djupare diskussioner kring specifika bolag finns delforumet Aktier

/mod
2020-07-20, 14:58
Medlem
Jag nöjer mig för den här gången och börjar sälja av allt utom några fonder+några riktigt långsiktiga innehav. + 22% ligger jag i år. Kommer lägga pengarna på att betala av bostaden. Tror det är den bästa pensionsplanen.

Kommer ligga lågt till åtminstone efter valet i höst. Mest för sinnesfriden, då detta bara är en hobby. Lycka till med era investeringar!

Just ja! Lite krypto finnes också.
Citera
2020-07-20, 15:05
Medlem
Jag köpte fett mycket Investor förra veckan, GAV 511 när jag insåg att substansvärdet skulle hamna på 600+. Rapporten visade 640 och i dagsläget är det säkert mer eftersom Ericsson och Astra pumpar.

Hursomhelst går jag i tankarna att ta hem en snabb vinst på Millicom nästa vecka, innan rapporten och om rapporten blir bra köpa tillbaka med förlust och om den blir dålig glömma bort bolaget.

Om folk vill ta all min risk genom att prisa in bra rapport innan den kommit så kan dom få göra det.
Citera
2020-07-20, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kooomplexen
Jag köpte fett mycket Investor förra veckan, GAV 511 när jag insåg att substansvärdet skulle hamna på 600+. Rapporten visade 640 och i dagsläget är det säkert mer eftersom Ericsson och Astra pumpar.

Hursomhelst går jag i tankarna att ta hem en snabb vinst på Millicom nästa vecka, innan rapporten och om rapporten blir bra köpa tillbaka med förlust och om den blir dålig glömma bort bolaget.

Om folk vill ta all min risk genom att prisa in bra rapport innan den kommit så kan dom få göra det.

ja, hur hänger investor med detta... det går riktigt bra för deras noterade innehav just nu, och även EQT går ju som tåget, upp nästan 20% sedan 30/6.

Astra upp över 10%

Eric över 15%

Atlas bara några procent

Ja, det är fin substansrabbat och investor har nog inte riktigt hängt med. Fast upp en hel del, knappa 7%...

Milicom blir nog bra till slut. Corona varar inte för evigt och Brasilien är väl alltid lite stökigt?
Citera
2020-07-20, 15:55
Medlem
Jag har gått in tungt i Looomis på 200 kr, ned ca 48% i år. Hoppas på en bra rapport på fredag med kurslyft, då säljer halva innehavet för att balansera min portfölj. Resterande innehav säljs vid minst 300 kr. Går det ned på fredag får jag bita i det sura äpplet och sälja hälften när jag blir break-even igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in