Citat:
Ursprungligen postat av
DARYL
För att förstå Tischo: Folk från mellanöstern och Afrika gör vad som är bäst för dem och sin familj, punkt. OK? Empati för utomstående personer, samhället, djur och natur saknas. Dom är inte uppfostrade så. I Europa lärde vi oss att om vi bryr oss om varandra så får alla ett bättre samhälle. "Jag skulle kunna lämna mitt skräp här på badstranden, det skulle vara väldigt bekvämt för mig här och nu att slippa ta med det, men hur roligt blir det för nästa familj (vilket skulle kunna vara min familj)". Ungefär så. Mellanöstern fick aldrig det tänket, det är bara den egna familjen man kan lita på. Det är därför dom bedrar, stjäl, förnedrar, hedersmördar, vandaliserar etc. etc. Och dom erkänner aldrig något, inte heller skäms dom eller ångrar något, så länge dom inte gjort något som drabbar familjen/släkten. Dom är så kortsiktiga också. Jag har varit med om araber som skulle kunnat tjäna mycket pengar ihop med mig under ett längre samarbete men som istället har lurat mig på några ynka tusenlappar så fort tillfälle getts och därmed gått miste om 99% av kakan. Det är därför araber aldrig bor i hus, så fort dom får lite pengar på kontot så skall det köpas senaste iphonen, största TV:n, ny dyr kostym eller en mercedes. Dom tänker inte långsiktigt.
Har erfarenhet av den mentaliteten från MYCKET nära håll och har bott i ett mena land under många år.
Att ljuga ses inte som något fult. Det är bara ytterligare ett sätt att vara smart.Finns bakgrund till ordspråket:
"En bra lögn kan gå från Bagdad till Konstantinopel medan sanningen letar efter sina sandaler."
Det är ALDRIG deras fel och skulle dom gjort något fel som är uppenbart så beror det på att dom har en sjuk släkting som bor långt bort vilken dom oroar sig för och som gör att dom får svårt att fokusera.
Planering är inte nödvändig om man får tre skördar om året. Våra förfäder svalt ihjäl om dom inte planerade. De får en ny skörd om ett tag.
Att hjälpa en landsman om de tillhör en annan släkt eller "tribe" är helt uteslutet. Dom får skylla sig själva. Rasismen inom länderna tar rent groteska former. En lite ljusare "svart" ser ner på de lite mörkare och använder namn på dem som de allra flesta av oss aldrig skulle använda. Mycket av detta kan man väl kanske skylla på feodalism och angiveri instiftat av regeringar och diktatorer men...
En och en så kröp dom och försökte kyssa fötterna på en när man anklagade dem för något. I en grupp så kastade de sten eller drog kniv.
Plockade alltid förmän från de som stod upp käftade emot och inte vek undan. Det fick genomslag efter ett par år och de började förstå att man uppskattade att folk var rakryggade och ärlighet premierades.