Citat:
Ursprungligen postat av
Rubar
Tack för respons men ser det ej som att jag missuppfattat. Är med på att TR har gått ut med att de anser att det finns övertygande bevisning men Tischko har ju också, enl advokaten, varit tydlig med att domen skall överklagas.
Det blir alltså HR som får avgöra saken (med största sannolikhet). Och att då i detta läge ”acceptera” att Tischko har mördat W tycker jag blir lite märkligt av advokaten.
Men om det är i enlighet med vad Tischko önskar så visst.
Men om försvaret hade lagt locket på så hade det ju INTE funnits någon som helst argumentation eller "ögon-öppnare" för ett kortare fängelsestraff? Och med tanke på att åklagaren yrkade på livstids fängelse så gäller det ju verkligen att rädda det som räddas kan?
Det var ju dessutom inget som helst tvivel vad deras ståndpunkt egentligen var eftersom advokaten startade sin plädering med att säga: "Eftersom tingsrätten tagit ställning till att Tishko HAR gjort sig skyldig till mord, så blir det för min del att argumentera för att den här påföljden som tingsrätten skall bestämma INTE skall sättas till livstids fängelse"
Ja, domen kommer överklagas till Hovrätten - Och i Hovrätten blir det ny plädering (givetvis för friande dom) - Men igår var det ju fortfarande tingsrättsförhandling...