2020-07-21, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Nej. Du har kapitalt fel.

Kolla Socialstyrelsens egen rapport:

Bara 1900 av de som dött hade insats enligt SoL (Hemtjänst / Särskilt boende).

https://www.socialstyrelsen.se/globa...boendeform.pdf

Över 3700 döingar som inte har med äldreboende att göra över huvud taget.

Det som utmärker Sverige är i praktiken fri smittspridning.

Så är det förstås. Vi får hoppas Corona-kommissionen och Uppdrag Granskning går till botten med de grundläggande frågorna angående strategin. Det finns ju dessvärre en uppsjö av mindre lyckade insatser vad gäller Corona-hanteringen att gräva ner sig i.
Citera
2020-07-21, 20:30
Medlem
Merwinnas avatar
Från Aftonbladets coronablogg:

SvD: Till FHM: Hur tänker man kring musik och restaurang. På restaurang kan flera gäster samlas, men om någon ställer sig och sjunger så går inte det?

– Det har inte så mycket med sången att göra. Utan lagstiftningen som finns för olika verksamheter. Då blir det tyvärr, delvis inkonsekventa effekterna av det här, säger Tegnell.

Jag tänker, att den vanliga lagstiftningen som finns, måste (temporärt) bytas ut mot en skarpare - i ett sådant här läge. Och det måste finnas en plan för det. När monster-pest-döden anländer till landet, så kan inte smittskyddet bygga på lagstiftning avseende mässlingen och hösnuvan...

Det är det här som har varit den springande punkten hela tiden. Att vi har varit tvungna att följa de lagar som gäller i vanliga fall, fast vi drabbats av något väldigt ovanligt och farligt.

Våra lagar måste skrivas om, så att det går snabbt att byta över till undantagslagar, NÄR behov finnes!
Citera
2020-07-21, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Så är det förstås. Vi får hoppas Corona-kommissionen och Uppdrag Granskning går till botten med de grundläggande frågorna angående strategin. Det finns ju dessvärre en uppsjö av mindre lyckade insatser vad gäller Corona-hanteringen att gräva ner sig i.

Om de kommer fram till något annat än du redan bestämt dig för kommer du säga att de mörkar.
Citera
2020-07-21, 20:32
Medlem
Windchesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Om inte artikeln i läkartidnkngen kan få dig att begripa är sannolikheten att jag kan göra det minimal.

Du får helt enkelt läsa artikeln igen och igen och igen.

Trams. Du förstår helt enkelt inte ens vad du länkar till.

Besvarar du mina frågor (vilket vore enkelt om ni artikeln är så heltäckande som du hävdar) så erkänner jag att du har rätt.

Jag tar ingen prestige i det alls. Jag tycker att Covid är ett jävla skit och vill bara förstå. Men du utmanar liksom hela svenska strategin men kan inte backa upp din tes. Det blir lite ynkligt oavsett om du har rätt eller fel.
Citera
2020-07-21, 20:33
Medlem
Windchesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Om de kommer fram till något annat än du redan bestämt dig för kommer du säga att de mörkar.

Jag tror många aktörer inom äldrevården (offentliga som privata) kommer få det svettigt. Helt sjukt hur det kan gå till.
Citera
2020-07-21, 20:35
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Det du kanske borde känna till är att skriften du länkar till är skriven i början av maj med ett avstämningsdatum 28 april. Du jämför det antal avlidna som bodde på äldreboende eller hade hemtjänst den 28 april med antal döda idag, nästan tre månader senare. Korrekt är att 50 procent av de avlidna då bodde på särskilt boende och att 26 procent hade hemtjänst. Återstår 24 procent av de döda som varken hade hemtjänst eller bodde på äldreboende.
"Den 28 april var det totala antalet avlidna till följd av covid-19 2 075 personer enligt dödsorsaksintyg inskickade till Socialstyrelsen. Av dessa var 1 877 personer 70 år och äldre, det motsvarar 90 procent av det totala antalet avlidna i sjukdomen i Sverige. Av de personer som avled bodde 50 procent i särskilt boende, medan 26 procent hade hemtjänst (se tabell 3)."

Och?

Lögnen är från mars...
Citera
2020-07-21, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Tengele är nog inte nöjd förrän Sverige knipit förstaplatsen.
Jo lite så är det ju... Känns iofs lite som pest eller kolera, men ju längre ner i listan desto mer suboptimal (/övereaktion) åtgärder/restriktioner har länderna vidtagit. Är man topp 3 är man troligen hyfsat balanserad i alla fall. Sverige är på rätt väg!
Citera
2020-07-21, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Windchester
Jag tror många aktörer inom äldrevården (offentliga som privata) kommer få det svettigt. Helt sjukt hur det kan gå till.

Ja. De som borde få skiten är dock de som finansierar det hela. Systemet är lika ruttet på alla äldreboenden men bara ett fåtal har drabbats.
Citera
2020-07-21, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH

Äsch, larva dig inte. Jag är alltid strikt objektiv.

Men faktum är att det finns även andra sanningar än den FHM predikar på tisdagar och torsdagar. Och kom ihåg att det är en minoritet i världen som gillar salt lakrits, knäckbröd och surströmming.

Stockholmssyndromet verkar ha drabbat även dig...?
Citera
2020-07-21, 20:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Nej, vi har inte gått om Italien.

5646/10327589·10^5 ≈ 54.7 avlidna/hundratusen

Givet att de har räknat med rätt avlidensiffra har Sverige under 10 miljoner invånare enligt den källa du refererar till.

Ok då har både ”Johns Hopkins University” och ”Worldometer” räknat fel då? Har dom bara räknat fel på Sverige?

”Johns Hopkins University og Worldometer. Sist oppdatert: 21.07.2020”

Men vi säger väl att de ligger på platsen under Italien än då tills det har retts ut.
Citera
2020-07-21, 20:41
Medlem
qwerty-66s avatar
Vanliga coronavirus ger inte särskilt lång immunitet. Intressant att minnet hos det adaptiva immunförsvaret spelar mindre roll för hur allvarligt sjuk man blir.

"This study provides evidence that re-infections with the same endemic coronavirus are not
atypical in a time window shorter than 1 year and that the genetic basis of innate immune
response may be a greater determinant of infection severity than immune memory acquired after
a previous infection."

http://www.columbia.edu/~jls106/galanti_shaman_ms_supp.pdf
Citera
2020-07-21, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Jag ger dig rätt i det hela att Kina hade mer info än vad vi visste. Att de mörkar de hela är uppenbart. Att det agerade försent är något jag också tror. Men när väl skiten nåde ut så tror jag det var omöjligt att stoppa det. Hade alla länder gjort som Kina så hade man fått stopp på det och man kunnat fakturerat Kina för det.

Så jag ger dig rätt på mycket där men likväl så har vi ett ett ansvar när väl spridningen kom ut. Jag tror inte en pandemi kunnat stoppats helt men vi hade inte behövt haft så många döda i världen om snabbt fått kontroll på det. Och det får vi också ge Kina skuld för. Men samtidigt så lyckas man ju få stopp på det hela. Man har ju en bra bit över 1000 döda än Sverige men ändå 100 gånger mer folk. Det är ingen bra statistik jämte Sverige.

Man säger inte att en man kan förändra världen. Men då har de inte pratat med han som åt den där jävla fladdermusen

Ditt problem är att du litar på dem - fast de redan har åkt fast för att ljuga dig mitt i nyllet.

Om du dessutom tänker på att detta inte var första gången pandemin startade i Kina och inte ens första gången just i den provinsen - så borde de ha varit beredda att agera in i fingerspetsarna utan dröjsmål och framför allt utan försök att rädda sitt eget ansikte istället för att rädda andra länders invånarnas liv!

Men de prioriterade sina karriärer och "Kina-bilden". Och hoppades att det skulle blåsa över.

När de nu ljuger rakt ut angående antalet döda för att imponera på sådana som du då borde du ju vara så pass misstänksam att du inte svalde allt med hull och hår. Men du gör det. Du anser att de är duktiga på att "få ordning och reda" när det är precis tvärtom.

I ett land med "ordning och reda" uppkommer det inte pandemier stup i kvarten. Man håller ordning och reda på sina matmarknader och man informerar sina medborgare att allt som rör sig lämpar sig inte som människoföda.

Italien har precis åkt fast för mörkning av sina dödssiffror... samma gäller x-antal andra länder..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in