2020-07-21, 19:55
Medlem
Windchesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Här:

”Enligt SKR beror detta dock på att Sverige har fler smittade och avlidna totalt sett. Om man i stället tittar på antalet döda i relation till antalet smittade och döda i hela befolkningen är Sverige inte värre drabbat än övriga Norden.

– En jämförelse med de nordiska grannländerna visar att andelen avlidna som är 70 år och äldre är i stort sett identisk med hur det ser ut i Sverige, sa Emma Spak, sektionschef på sektionen för hälso- och sjukvård på SKR, på pressträffen.

Enligt rapporten är 89 procent av de som avlidit i covid-19 i Sverige över 70 år. I Norge och Finland är samma siffra 87 procent och i Danmark 88 procent.”

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2020/06/skr-lika-stor-andel-aldre-som-dott-i-grannlanderna/

Jag förstår faktiskt inte resonemanget.

Menar man att eftersom andelen avlidna 70+ är lika stora i alla länder så är det en indikator för att smitta inom äldrevården inte är relevant?

Igen om man släpper in smittan, på lika många äldreboende i samtliga nordiska länder, så hävdar jag bestämt att utfallet skulle vara väldigt lika.

Ta Island bara för skoj skull. 10avlidna i covid. Var 8 av dom över 70 så här dödligheten på 80% gällande 70% på Island. Men vad säger det om smittan inom äldrevården?
Citera
2020-07-21, 19:56
Medlem
Windchesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Nej jag säger inte emot. Sa ju precis att Norge tom har ännu högre andel döingar på äldreboende än Sverige.

Då har jag tolkat dig fel. Då är vi överens om att hindra smittan från äldrevården är haveriet i Sverige som utmärker oss från resten.
Citera
2020-07-21, 19:57
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Runt 90% av dessa 3000 äldre var antingen boende i äldreomsorgen eller hade återkommande hemtjänst. Så....

Skitsnack. Sluta sprid lögner.

Kolla Socialstyrelsens egen rapport:

Bara 1900 av de som dött hade insats enligt SoL (Hemtjänst / Särskilt boende).

https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/dokument-webb/statistik/faktablad-statistik-om-smittade-och-avlidna-med-covid-19-bland-aldre-efter-boendeform.pdf

Över 3700 döingar som inte har med äldreboende att göra över huvud taget.

Pinsam och värdelös ursäkt som Sverige kör med.
Hur lätt som helst att genomskåda.

Äldreboende är inte den primära orsaken eller ens den sekundära till det höga antalet döingar i Sverige.

Den primära orsaken är den i praktiken fria smittspridningen som sker med FHM:s och regeringens välsignelse.
Citera
2020-07-21, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
"Missnöje" och "drabbats". Intressanta ordval för att till varje pris förminska 5600 dödsoffer. Som skett helt i onödan.

Håller med om att det är en helt annan nivå på tråden, när folk försöker skambelägga andra människors totala förskräckelse över våra höga dödssiffror, på det sätt som ditt inlägg gör.

Ang. Nazityskland, de dödade väldigt många judar ifrån andra länder än sitt eget. De dödade en liten del i sitt eget land, ja, i samma närområde av .00 procent av folk,
såsom vi i Sverige genom försummelse/neglect/idioti/iver att rädda ekonomin, låtit dö.

Dock har ju Löfvén bevisligen ringt andra världsledare bl.a. Frankrikes, i syfte att "sälja in" vår strategi, vilket nämnts tidigare i tråden, och som är så sjukt obehagligt så man finner inga ord. Vi som stat kunde alltså ha bidragit till många fler dödsfall, t.e.x i Frankrike.... Som tur är lyssnade de inte, då de nog månar om sitt folk.

Jag finner inte något underligt i att jämföra med andra fruktansvärda händelser. Vi är ett litet land, med en liten befolkning. De som dött i covid motsvarar tio tsunamis. Enda skillnaden mot Nazityskland är väl att de gjorde det mer medvetet. Medans i Sverige dog folk pga försummelse/likgiltighet, i covid. Jag finner faktiskt inte det särskilt mycket bättre. Grader i Dantes inferno....

Kanske vissa behöver se att halva befolkningen i Sverige dör, innan de orkar rycka på axlarna.

Jag däremot, instämmer i den internationella kören av fördömelse mot Sveriges sätt att hantera detta. Vill stå på rätt sida i historien.

Sen tror jag inte det är över på långa vägar. Kan mycket väl bli en explosion av smitta igen, i höst. Då inga åtgärder genomförs, eller kommer att genomföras, för att hindra smitta. Källa: FHM idag i mainstream media.

I Sverige så har 0,06% av befolkningen, mestadels äldre och sjuka, avlidit med en Covid-19 infektion i kroppen.

Tyskland hade ihjäl 3% av hela världens befolkning genom krig.

Ingen förminskar att människor dör, det är tragiskt. Men att jämställa att Sverige med Nazi-tyskland...

"Stefan har ringt Macron för att sälja in Sveriges Corona-strategi." Åååååålrajt, det var spännande att höra.

Denna tråd har fullständigt spårat nu
Citera
2020-07-21, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Norge har tom högre andel döda i sin äldreomsorg än Sverige.

Att skylla på äldreomsorgen är bara en dimridå.

Även om vi bortser från de riktigt gamla döingarna så har Sverige fortfarande ett likberg på 3000 pers som inte går att bortförklara.

+1.

Det är exakt detta som absolut ingen förnekare kan förklara, hur stora skygglappar de än har!

Tyvärr finns ingen journalist som pressar på ordentligt kring detta faktumet. Regeringens dimridåer om "det är nog äldreboendenas fel" får stå oemotsagt... Trots att det är helt uppenbart när man tittar på de andra nordiska länderna, att det inte alls har nåt med det att göra...
Citera
Medlem
Windchesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Du har ju fått länken av mig? Läs nu vad som står i läkartidningen om att andelen döda som är äldre är densamma i våra grannländer. Det är den stora samhällsmittan hos oss som gör att vi har så höga dödstal.

Andel smittade 70+ säger inte om smittspridningen.

Om 8 av Islands 10 dödsfall i covid är 70+ så är andelen avlidna i den åldersgruppen 80%.

Vad säger det om smittan bland äldre som helhet?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Obs att jag skrev att jag är emot mycket av Kina diktatur men att det under katastrofer kan enas och se till att bygga sjukhus på 2 dagar och sätta upp ett helt land med över 1 miljard människor i ordning och reda och en struktur över landet.

Vi kan ju inte ens hålla en badstrand ren eller uteservering fri. Det är själva poängen med det hela.

Du såg videoklippen där kinesiska medborgare bars ut från sina hem och tryckets in i bilar med okänd adress?

Och hur dörrarna svetsades igen?

Och sjukvårdspersonalen SKREK i telefon att det inte orkade mera när patienter välde in i sjukhusen där det redan låg människor på golvet?

Att trots det som du kallar för ordning och reda skulle innebära dödsdom. Men ändå protesterade människorna. De skrek och grät och stretade emot.

Men du beundrar deras sätt att "lösa problemet" - som de själva har förorsakat för hela världen..
Citera
2020-07-21, 20:00
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Windchester
Då har jag tolkat dig fel. Då är vi överens om att hindra smittan från äldrevården är haveriet i Sverige som utmärker oss från resten.

Nej. Du har kapitalt fel.

Kolla Socialstyrelsens egen rapport:

Bara 1900 av de som dött hade insats enligt SoL (Hemtjänst / Särskilt boende).

https://www.socialstyrelsen.se/globa...boendeform.pdf

Över 3700 döingar som inte har med äldreboende att göra över huvud taget.

Det som utmärker Sverige är i praktiken fri smittspridning.
Citera
2020-07-21, 20:00
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
+1.

Det är exakt detta som absolut ingen förnekare kan förklara, hur stora skygglappar de än har!

Tyvärr finns ingen journalist som pressar på ordentligt kring detta faktumet. Regeringens dimridåer om "det är nog äldreboendenas fel" får stå oemotsagt... Trots att det är helt uppenbart när man tittar på de
andra nordiska länderna, att det inte alls har nåt med det att göra...

Bara att kolla Socialstyrelsens egen rapport:

https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/dokument-webb/statistik/faktablad-statistik-om-smittade-och-avlidna-med-covid-19-bland-aldre-efter-boendeform.pdf
Citera
2020-07-21, 20:01
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
"Heja Kina"

Du är medveten om att det är Kina som drog igång den här shitshowen va, och som via sitt mygel och sina mörkningar fått pandemin till den nivån den är på? De har haft full möjlighet att göra då det är en fullkomlig kommuniststat.
Kina fängslar de som inte tycker som regimen och censurerar press och media som inte skriver "rätt saker". Kina bedriver massiv övervakning över sin egen befolkning, allt för att säkerställa att du tycker rätt saker.

Och du tycker "Heja Kina", din bildningsnivå kan inte va särskilt hög.

Folk dör inte som flugor i Sverige, sluta hitta på, det blir bara sjukt melodramatiskt.

Ja, klarar du inte av att hantera frihet så finns säkert plats för dig i Nordkorea, Iran eller Kina. De kan nog tvätta händerna åt dig. Kom gärna inte tillbaka.

Ja jag vill gärna göra "som jag vill". Du vet att med frihet kommer ansvar, ett ansvar som jag gärna uppfyller för att få åtnjuta friheten att inte bli insvetsad mitt hus.

Synd att du inte läser vad jag skriver och försöker vinkla det hela. Läs gärna vad jag skriver och varför jag skriver som jag gör om Kina.

Lite intresse fångar mig i din text.

Citat:
Kina fängslar de som inte tycker som regimen och censurerar press och media som inte skriver "rätt saker". Kina bedriver massiv övervakning över sin egen befolkning, allt för att säkerställa att du tycker rätt saker.

Ungefär som att vara Sverigedemokrat fast du inte fängslas alltså I Sverige kan du våldta, mörda utan att fängslas. Undra vilka som skrattar åt vilka när det gäller lag och straff
Citera
2020-07-21, 20:04
Medlem
25 forskare riktar stark kritik mot Sveriges coronahantering i den amerikanska tidningen USA Today.
De svenska experterna varnar USA för att följa Sveriges strategi. ”Gör inte vad vi gjorde. Det funkar inte”, skriver forskarna.
Sweden hoped herd immunity would curb COVID-19.
Don't do what we did. It's not working.
https://eu.usatoday.com/story/opinion/2020/07/21/coronavirus-swedish-herd-immunity-drove-up-death-toll-column/5472100002/
Citera
2020-07-21, 20:06
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Kompisen sa att man Tog upp Tegnell uttalande på nyheterna också.

Vad blir Tegnell nästa floskel. Att Sverige kommer producera mer Olja än Norge nästa år också eller?
Ja vilken dunder comeback efter semestern. Även om jag helst skulle se honom utbytt så måste jag erkänna att han gör debatten mer intressant med sina helt galna inlägg och kanske jag motvilligt till och med har saknat honom. Ingen klarar av att göra nyhets rubriker som han!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in