2020-07-21, 20:21
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/alla-stockholms-sjukhus-ater-i-normallage

Alla sjukhus i Stockholm tillbaka till normalläge rapporterar SVT. Södertälje sjukhus sist ut i ledet.
Citera
2020-07-21, 20:22
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Windchester
Jag förstår faktiskt inte resonemanget.

Menar man att eftersom andelen avlidna 70+ är lika stora i alla länder så är det en indikator för att smitta inom äldrevården inte är relevant?

Igen om man släpper in smittan, på lika många äldreboende i samtliga nordiska länder, så hävdar jag bestämt att utfallet skulle vara väldigt lika.

Ta Island bara för skoj skull. 10avlidna i covid. Var 8 av dom över 70 så här dödligheten på 80% gällande 70% på Island. Men vad säger det om smittan inom äldrevården?

Du får läsa hela artikeln noga flera gånger, jag orkar inte förklara. Eftersom du inte förstod tidigare, samtidigt som det är en relativt enkel sak att förstå, anser jag att det är bättre att du läser artikeln själv.

Det är ju våra länders respektive dödstal som beror på mängden smitta som finns i respektive land som är problemet i Sverige. Det har gett oss de höga dödstalen jämfört med våra grannar.

Släpp tanken på äldreboenden och fokusera på åldern på de döda.

Oj, jag förklarade igen trots att jag sa att jag skulle avstå. 🤷🏼‍♀️🤦🏼‍♀️
Citera
2020-07-21, 20:23
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Ja, de tror på att man kan få covid19 igen. Dock bara case studies än så länge så inga riktiga bevis. Men borde vara tillräckligt för att bli orolig för att flockimmunitet kan bli problematisk. Både via smitta o via vaccin. Inget bra läge....
Kanske att Björn Olsen, professor i infektionssjukdomar kan lugna dig lite?
"Enligt Björn Olsen vore det märkligt om sars-cov-2 skulle urskilja sig från andra virus då kroppen normalt sett skapar antikroppar och immunitet av en virusinfektion. Han menar att det är en utbredd paranoia som ligger bakom förvirringen.

– Problemet med enstaka rapporter om återinfekterade eller personer med avsaknad av antikroppar efter infektion är att de är anekdotiska men har blivit en slags allmän lag. Att sars-cov-2 skulle särskilja sig från andra coronavirus, det tror jag inte på. Jag tror att det istället kan förklaras med att det är en variation i en stor befolkningsgrupp, att vissa kommer utveckla immunitet väldigt raskt precis enligt skolboken, andra kommer avvika på något sätt och en del kanske får en antikroppsnivå som inte ens går att mäta."
https://www.lifesciencesweden.se/article/view/719904/bjorn_olsen_det_kommer_nog_ingen_andra_vag_av_covi d19
Citera
2020-07-21, 20:24
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Då har jag tolkat dig fel. Då är vi överens om att hindra smittan från äldrevården är haveriet i Sverige som utmärker oss från resten.
Och det är fel.
Citera
2020-07-21, 20:25
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Nu har vi även gått om Italien i antal döda per 100 000 invånare:

1. Belgien: 85,3
2. Storbritannien: 70,1
3. Spanien: 58,1
4. Sverige: 56,7
5. Italien: 56,4

https://www.nrk.no/korona/status/?utm_campaign=korona-minisenter&utm_source=button&utm_medium=status

Är det bara Sverige på ”topp tio” över dödsfallen som anses ha ”lyckats”? Finns det kanske något mer land på den där listan som borde läxa upp sina grannländer och berätta för dom om hur man hanterar en pandemi?

Eller spekulera i att andra kommer klara hösten sämre... Eller är det bara befogat att göra så i Sverige?

Jag kan dock tänka mig att ett till land gör så... Nr. 10 på listan har en president som jag föreställer mig är en sån som hyllar sina egna strategier och talar om vad alla andra länder gör för fel, nämligen Trump. Jag ser lite samma tendenser i Sverige, med skillnaden att vi bara säger det på ett mer ”lagom-svensk” sätt och med lite finare ord.
Nej, vi har inte gått om Italien.

5646/10327589·10^5 ≈ 54.7 avlidna/hundratusen

Givet att de har räknat med rätt avlidensiffra har Sverige under 10 miljoner invånare enligt den källa du refererar till.
Citera
2020-07-21, 20:26
Medlem
Windchesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Du får läsa hela artikeln noga flera gånger, jag orkar inte förklara. Eftersom du inte förstod tidigare, samtidigt som det är en relativt enkel sak att förstå, anser jag att det är bättre att du läser artikeln själv.

Det är ju våra länders respektive dödstal som beror på mängden smitta som finns i respektive land som är problemet i Sverige. Det har gett oss de höga dödstalen jämfört med våra grannar.

Släpp tanken på äldreboenden och fokusera på åldern på de döda.

Oj, jag förklarade igen trots att jag sa att jag skulle avstå. 🤷🏼‍♀️🤦🏼‍♀️

Nej du gjorde verkligen inte det utan drog din egen tes igen.

Förklara hur du med stöd av källan stärker din tes.

Men eftersom du är så bensäker så kan du Väl

1. berätta hur många avlidna vi har idag inom äldrevården

2.hur det står i proportion till antal döda som helhet.

3. Sen vill jag gärna sen en jämförelse till andra nordiska länder där befolkningsmängd även är med som variabel.

Då erkänner jag att du har rätt.
Citera
2020-07-21, 20:27
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Kanske att Björn Olsen, professor i infektionssjukdomar kan lugna dig lite?
"Enligt Björn Olsen vore det märkligt om sars-cov-2 skulle urskilja sig från andra virus då kroppen normalt sett skapar antikroppar och immunitet av en virusinfektion. Han menar att det är en utbredd paranoia som ligger bakom förvirringen.

– Problemet med enstaka rapporter om återinfekterade eller personer med avsaknad av antikroppar efter infektion är att de är anekdotiska men har blivit en slags allmän lag. Att sars-cov-2 skulle särskilja sig från andra coronavirus, det tror jag inte på. Jag tror att det istället kan förklaras med att det är en variation i en stor befolkningsgrupp, att vissa kommer utveckla immunitet väldigt raskt precis enligt skolboken, andra kommer avvika på något sätt och en del kanske får en antikroppsnivå som inte ens går att mäta."
https://www.lifesciencesweden.se/article/view/719904/bjorn_olsen_det_kommer_nog_ingen_andra_vag_av_covi d19

Ja, det är ett rimligt antagande att covid19 beteer sig som andra coronavirus. Vanliga coronavirus kan återinfektera inom ett år...

"What the Columbia researchers now describe in a preliminary report is cause for concern. They found that people frequently got reinfected with the same coronavirus, even in the same year, and sometimes more than once. Over a year and a half, a dozen of the volunteers tested positive two or three times for the same virus, in one case with just four weeks between positive results."

https://www.technologyreview.com/2020/04/27/1000569/how-long-are-people-immune-to-covid-19/
Citera
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det var precis det som saknades i Kina när de fick reda på virusets existens. MÅNADERNA gick - och det gjorde nada för att rädda världen. De fick inte tummen ur utan låtsades som det regnade.

600.000 skulle vara vid liv idag - om det inte vore för kinesernas handllingsförlamning.

Jag ger dig rätt i det hela att Kina hade mer info än vad vi visste. Att de mörkar de hela är uppenbart. Att det agerade försent är något jag också tror. Men när väl skiten nåde ut så tror jag det var omöjligt att stoppa det. Hade alla länder gjort som Kina så hade man fått stopp på det och man kunnat fakturerat Kina för det.

Så jag ger dig rätt på mycket där men likväl så har vi ett ett ansvar när väl spridningen kom ut. Jag tror inte en pandemi kunnat stoppats helt men vi hade inte behövt haft så många döda i världen om snabbt fått kontroll på det. Och det får vi också ge Kina skuld för. Men samtidigt så lyckas man ju få stopp på det hela. Man har ju en bra bit över 1000 döda än Sverige men ändå 100 gånger mer folk. Det är ingen bra statistik jämte Sverige.

Man säger inte att en man kan förändra världen. Men då har de inte pratat med han som åt den där jävla fladdermusen
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Nu har vi även gått om Italien i antal döda per 100 000 invånare:

1. Belgien: 85,3
2. Storbritannien: 70,1
3. Spanien: 58,1
4. Sverige: 56,7
5. Italien: 56,4

https://www.nrk.no/korona/status/?utm_campaign=korona-minisenter&utm_source=button&utm_medium=status

Är det bara Sverige på ”topp tio” över dödsfallen som anses ha ”lyckats”? Finns det kanske något mer land på den där listan som borde läxa upp sina grannländer och berätta för dom om hur man hanterar en pandemi?

Eller spekulera i att andra kommer klara hösten sämre... Eller är det bara befogat att göra så i Sverige?

Jag kan dock tänka mig att ett till land gör så... Nr. 10 på listan har en president som jag föreställer mig är en sån som hyllar sina egna strategier och talar om vad alla andra länder gör för fel, nämligen Trump. Jag ser lite samma tendenser i Sverige, med skillnaden att vi bara säger det på ett mer ”lagom-svensk” sätt och med lite finare ord.
Hur kan MR TEGNELL säga att han är nöjd? Jag fattar bara inte? 4:de plats!
Citera
2020-07-21, 20:29
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Nej du gjorde verkligen inte det utan drog din egen tes igen.

Förklara hur du med stöd av källan stärker din tes.

Men eftersom du är så bensäker så kan du Väl

1. berätta hur många avlidna vi har idag inom äldrevården

2.hur det står i proportion till antal döda som helhet.

3. Sen vill jag gärna sen en jämförelse till andra nordiska länder där befolkningsmängd även är med som variabel.

Då erkänner jag att du har rätt.

Om inte artikeln i läkartidningen kan få dig att begripa är sannolikheten att jag kan göra det minimal.

Du får helt enkelt läsa artikeln igen och igen och igen.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-07-21 kl. 20:32.
Citera
2020-07-21, 20:30
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Hur kan MR TEGNELL säga att han är nöjd? Jag fattar bara inte? 4:de plats!

Tengele är nog inte nöjd förrän Sverige knipit förstaplatsen.
Citera
2020-07-21, 20:30
Medlem
Windchesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Bara att kolla Socialstyrelsens egen rapport:

https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/dokument-webb/statistik/faktablad-statistik-om-smittade-och-avlidna-med-covid-19-bland-aldre-efter-boendeform.pdf

Rapporter är färskvara.. framförallt om den avhandlar statistik.

Du hänvisar till siffror från 6/5... hur stor antal döda hade vi då i Sverige?

Jag kan redan avslöja för dig att du har fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in