2020-07-21, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
I Sverige så har 0,06% av befolkningen, mestadels äldre och sjuka, avlidit med en Covid-19 infektion i kroppen.

Tyskland hade ihjäl 3% av hela världens befolkning genom krig.

Ingen förminskar att människor dör, det är tragiskt. Men att jämställa att Sverige med Nazi-tyskland...

"Stefan har ringt Macron för att sälja in Sveriges Corona-strategi." Åååååålrajt, det var spännande att höra.

Denna tråd har fullständigt spårat nu

Jag förklarade liknelsen ganska noggrant, även om du valde att bortse från det, för att du av okänd anledning tycks vilja se Sverige som nåt slags "Pleasantville" där aldrig något obehagligt eller felaktigt händer.... En mycket märklig inställning, präglad av skygglappar.

Likheten ligger alltså i den totala bristen på respekt för värdet av människoliv.
Siffror spelar mindre roll. Det är det iskalla i att man verkligen struntar totalt i att många människor dör, alltså tio tsunamis, inom 3 veckors tid, från insjuknande i corona, när det hade gått att förhindra, med den kunskap man hade.

Kan bara beklaga att du inte kände till att Löfvén försökte sälja in svenska corona-strategin till Frankrike. Då har du väl tyvärr inte läst tråden tillräckligt noggrant. Det finns mycket väl belagt, så dina hånfulla kommentarer där, faller till golvet rätt snabbt. Lessnar rätt fort på kommentarer som dina som endast går ut på hån,så lämnar dina inlägg därhän. Men läs tråden från start, om du är nyfiken och vill ta av dig skygglapparna.
Senast redigerad av Maharaja79 2020-07-21 kl. 20:09.
Citera
2020-07-21, 20:07
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Du såg videoklippen där kinesiska medborgare bars ut från sina hem och tryckets in i bilar med okänd adress?

Och hur dörrarna svetsades igen?

Och sjukvårdspersonalen SKREK i telefon att det inte orkade mera när patienter välde in i sjukhusen där det redan låg människor på golvet?

Att trots det som du kallar för ordning och reda skulle innebära dödsdom. Men ändå protesterade människorna. De skrek och grät och stretade emot.

Men du beundrar deras sätt att "lösa problemet" - som de själva har förorsakat för hela världen..

Nä jag såg inte det utan jag såg hur man löste ett problem för att inte förvärra den. Att de är de som ligger bakom skiten genom äta fladdermöss är jag medveten om. Även deras andra jävla sätt att starta epidemier.

Poängen är att hanlig är A och O när det kommer till avgörande beslut. Där har Sverige något att lära för jag tror inte ens svenskar skulle hålla sig hemma även om det gick ett gaslarm i Sverige. Och när väl det skulle gjort det så skyller man på att vi inte nåde ut på alla språk och att folk inte förstod och att det var oskyldiga fotbollsgrabbar i förorten som strök med när de plundrade affärer.

Covid-19 handlar om hur man agerar, hur man leder folket och hur man får folk att förstå. Idag så har man i Sverige tröttnat och skiter i allt. I Norge är det stenhårda regler med 10 dagars karantän för de som varit i Sverige samt redovisning vilka det träffar om de jobbar i utsatta miljöer.

Det är själva helheten som jag är ute efter när jag jämför.
Citera
2020-07-21, 20:10
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Ja vilken dunder comeback efter semestern. Även om jag helst skulle se honom utbytt så måste jag erkänna att han gör debatten mer intressant med sina helt galna inlägg och kanske jag motvilligt till och med har saknat honom. Ingen klarar av att göra nyhets rubriker som han!

Det var dött utan honom.

Man vet att han kommer säga något totalt galet varje gång han syns, ren underhållning
Citera
2020-07-21, 20:12
Avslutad
Nu har vi även gått om Italien i antal döda per 100 000 invånare:

1. Belgien: 85,3
2. Storbritannien: 70,1
3. Spanien: 58,1
4. Sverige: 56,7
5. Italien: 56,4

https://www.nrk.no/korona/status/?utm_campaign=korona-minisenter&utm_source=button&utm_medium=status

Är det bara Sverige på ”topp tio” över dödsfallen som anses ha ”lyckats”? Finns det kanske något mer land på den där listan som borde läxa upp sina grannländer och berätta för dom om hur man hanterar en pandemi?

Eller spekulera i att andra kommer klara hösten sämre... Eller är det bara befogat att göra så i Sverige?

Jag kan dock tänka mig att ett till land gör så... Nr. 10 på listan har en president som jag föreställer mig är en sån som hyllar sina egna strategier och talar om vad alla andra länder gör för fel, nämligen Trump. Jag ser lite samma tendenser i Sverige, med skillnaden att vi bara säger det på ett mer ”lagom-svensk” sätt och med lite finare ord.
Citera
2020-07-21, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Synd att du inte läser vad jag skriver och försöker vinkla det hela. Läs gärna vad jag skriver och varför jag skriver som jag gör om Kina.

Lite intresse fångar mig i din text.

Ungefär som att vara Sverigedemokrat fast du inte fängslas alltså I Sverige kan du våldta, mörda utan att fängslas. Undra vilka som skrattar åt vilka när det gäller lag och straff

Ja, i dina favoritländer så är de duktiga på att sy in människor. Om hälften av de som hamnar i snaran i själva verket är helt oskyldig är väl smällar man får ta, allt för nationens och dess anseendes bästa!

Sverigedemokraterna ges väldigt mycket utrymme i Sveriges press, vidare så har de väldigt många i riksdagen tack vare den öppna demokrati vi har.
Ett annat alternativ du har i ett öppet samhälle likt Sverige är att inte läsa Aftonbladet eller Expressen, det finns mängder med andra nyhetssajter.

Detta är så galet alltså. Ni lever i ett av de öppnaste och tryggaste länder som finns i världen, och drömmer om styren likt Kina och Sovjet förde.

Allt för att Sverige tydligen förlorar "ligaspelet" i döda mot Norge...
Citera
2020-07-21, 20:13
Medlem
Wajis avatar
Nu trendar Tegnell på Twitter om sitt uttalande om Norge. Även utländsk media har snabbat upp det och börjar undra vad han grundar det på?'

Sverige 5636 döda
Norge 255 döda (och har väl haft 1 eller två de senaste månaden typ)
Citera
2020-07-21, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Bara att kolla Socialstyrelsens egen rapport:

https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/dokument-webb/statistik/faktablad-statistik-om-smittade-och-avlidna-med-covid-19-bland-aldre-efter-boendeform.pdf

Sant. Tack!

Det finns så mycket bra fakta, faktiskt! Har också läst en del rena fakta från Socialstyrelsen och även från andra länders "FHM". Särskilt de nordiska ländernas.... Det är totalt förskräckande läsning... Om man nu verkligen vill veta hur det verkligen ser ut med Covid. Och har intresse av att jämföra nordiska länderna med oss, t.ex. Rent horribelt hur våra dödssiffror är uppe i taket... Märker dock att det är en hel del folk som fortf. lever i total förnekelse här inne, så återkommer nog närmare hösten...😆
Citera
2020-07-21, 20:14
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Skitsnack. Sluta sprid lögner.

Kolla Socialstyrelsens egen rapport:

Bara 1900 av de som dött hade insats enligt SoL (Hemtjänst / Särskilt boende).

https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/dokument-webb/statistik/faktablad-statistik-om-smittade-och-avlidna-med-covid-19-bland-aldre-efter-boendeform.pdf

Över 3700 döingar som inte har med äldreboende att göra över huvud taget.

Pinsam och värdelös ursäkt som Sverige kör med.
Hur lätt som helst att genomskåda.

Äldreboende är inte den primära orsaken eller ens den sekundära till det höga antalet döingar i Sverige.

Den primära orsaken är den i praktiken fria smittspridningen som sker med FHM:s och regeringens välsignelse.
Det du kanske borde känna till är att skriften du länkar till är skriven i början av maj med ett avstämningsdatum 28 april. Du jämför det antal avlidna som bodde på äldreboende eller hade hemtjänst den 28 april med antal döda idag, nästan tre månader senare. Korrekt är att 50 procent av de avlidna då bodde på särskilt boende och att 26 procent hade hemtjänst. Återstår 24 procent av de döda som varken hade hemtjänst eller bodde på äldreboende.
"Den 28 april var det totala antalet avlidna till följd av covid-19 2 075 personer enligt dödsorsaksintyg inskickade till Socialstyrelsen. Av dessa var 1 877 personer 70 år och äldre, det motsvarar 90 procent av det totala antalet avlidna i sjukdomen i Sverige. Av de personer som avled bodde 50 procent i särskilt boende, medan 26 procent hade hemtjänst (se tabell 3)."
Citera
2020-07-21, 20:15
Medlem
Windchesters avatar
Citat:
Nej. Du har kapitalt fel.

Kolla Socialstyrelsens egen rapport:

Bara 1900 av de som dött hade insats enligt SoL (Hemtjänst / Särskilt boende).

https://www.socialstyrelsen.se/globa...boendeform.pdf

Över 3700 döingar som inte har med äldreboende att göra över huvud taget.

Det som utmärker Sverige är i praktiken fri smittspridning.

Nu funkade inte din länk men jag antar att det är denna rapport du hänvisar till

Den är författade 5 maj och således behöver vi spola tillbaka tiden för att kunna jämföra med antal dödsfall på äldreboende vid samma tidpunkt.

Jag hittade då denna siffra 2854
Källa: https://m.dagensvimmerby.se/nyheter/e/57102/coronaviruset-5-maj-85-nya-dodsfall/

Då var det alltså 977 döda utanför äldrevården. Tar vi in Sveriges befolkningsmängd i relation till övriga nordiska länder och gör en jämförelse så tycker jag inte det sticker ut...

Igen äldreboenden borde skyddats bättre.
Citera
2020-07-21, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Nä jag såg inte det utan jag såg hur man löste ett problem för att inte förvärra den. Att de är de som ligger bakom skiten genom äta fladdermöss är jag medveten om. Även deras andra jävla sätt att starta epidemier.

Poängen är att hanlig är A och O när det kommer till avgörande beslut. Där har Sverige något att lära för jag tror inte ens svenskar skulle hålla sig hemma även om det gick ett gaslarm i Sverige. Och när väl det skulle gjort det så skyller man på att vi inte nåde ut på alla språk och att folk inte förstod och att det var oskyldiga fotbollsgrabbar i förorten som strök med när de plundrade affärer.

Covid-19 handlar om hur man agerar, hur man leder folket och hur man får folk att förstå. Idag så har man i Sverige tröttnat och skiter i allt. I Norge är det stenhårda regler med 10 dagars karantän för de som varit i Sverige samt redovisning vilka det träffar om de jobbar i utsatta miljöer.

Det är själva helheten som jag är ute efter när jag jämför.

Det var precis det som saknades i Kina när de fick reda på virusets existens. MÅNADERNA gick - och det gjorde nada för att rädda världen. De fick inte tummen ur utan låtsades som det regnade.

600.000 skulle vara vid liv idag - om det inte vore för kinesernas handllingsförlamning.
Citera
2020-07-21, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Jag förklarade liknelsen ganska noggrant, även om du valde att bortse från det, för att du av okänd anledning tycks vilja se Sverige som nåt slags "Pleasantville" där aldrig något obehagligt eller felaktigt händer.... En mycket märklig inställning, präglad av skygglappar.

Likheten ligger alltså i den totala bristen på respekt för värdet av människoliv.
Siffror spelar mindre roll. Det är det iskalla i att man verkligen struntar totalt i att många människor dör, alltså tio tsunamis, inom 3 veckors tid, från insjuknande i corona, när det hade gått att förhindra, med den kunskap man hade.

Kan bara beklaga att du inte kände till att Löfvén försökte sälja in svenska corona-strategin till Frankrike. Då har du väl tyvärr inte läst tråden tillräckligt noggrant. Det finns mycket väl belagt, så dina hånfulla kommentarer där, faller till golvet rätt snabbt. Lessnar rätt fort på kommentarer som dina som endast går ut på hån,så lämnar dina inlägg därhän. Men läs tråden från start, om du är nyfiken och vill ta av dig skygglapparna.

Jag ser inte Sverige som något "Pleasentville", Sverige likt alla länder har sina problem att arbeta med. Det är jag väl medveten om. Jag är också väl medveten, då jag spenderat många år i arbetet utomlands, att Sveriges problem i relation till de flesta andra länders problem är peanuts.

En majoritet av de som omkommit har haft allvarliga underliggande sjukdomar. Nej det är inte förmildrande då det fortfarande människor som avlidit.
Men att jämföra det med att barn, ungdomar och i annars full friska människor dog i Tsunamin...

Människor struntar inte i att andra människor dör, de är inte likgiltiga bara för att de inte i panik skriker lockdown eller agerar totalt i affekt. Du har exempelvis tiotusentals vårdanställda som gjort allt de bara kan för att rädda så många liv de kan. Eller menar du att de likgiltigt stått och vart likgiltiga?
Du har en hel population som tvättar händerna som maniska, håller avstånd, stannar hemma och struntar i att besöka sina föräldrar. Allt för att rädda liv.

Då vill jag gärna se dig bära munskydd och isolera dig varje gång det går någon typ av influensa, då denna har ihjäl människor varje år som hade "kunnat räddats".
Citera
2020-07-21, 20:20
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Ja, i dina favoritländer så är de duktiga på att sy in människor. Om hälften av de som hamnar i snaran i själva verket är helt oskyldig är väl smällar man får ta, allt för nationens och dess anseendes bästa!

Sverigedemokraterna ges väldigt mycket utrymme i Sveriges press, vidare så har de väldigt många i riksdagen tack vare den öppna demokrati vi har.
Ett annat alternativ du har i ett öppet samhälle likt Sverige är att inte läsa Aftonbladet eller Expressen, det finns mängder med andra nyhetssajter.

Detta är så galet alltså. Ni lever i ett av de öppnaste och tryggaste länder som finns i världen, och drömmer om styren likt Kina och Sovjet förde.

Allt för att Sverige tydligen förlorar "ligaspelet" i döda mot Norge...

Markerar lite text. Vem sjutton påstår favoritland? Du läser fortfarande inte helheten i inläggen. Sedan svamlar du om oskyldiga dör och jag inte någonstans skrivit något om detta.

Sverige tryggaste landet i världen? Var sjutton har du varit? Det är väl Sverige som ligger två bakom Mexiko i mord per capita samt vi bomber i stort sätt varje dag som smäller samt rån och hot.

Slutligen att du skriver om vi förlorar emot Norge. När förnuftet tar slut så är det just i såna ögonblick man är glad att internet inte glömmer och de finns på print
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in