2020-07-19, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kooomplexen
ABB är på Onsdag Zigge!
Jag ser fram emot Alfa Laval på Tisdag, den är utbombad men antagligen av god anledning. Inget jag köper innan rapport men ska bli intressant att följa.

Aha! Då är kanske Medicover på fredag?

Det ger sig.

Alfa Laval ägde jag en gång i tiden. Mycket har nog hänt sedan dess.

Utbombad är väl att ta i, men man har 25% upp till pre-corona nivåer.

LUNE kan vara intressant också i dessa dyrtider, fast där har jag redan ett spek på g.

Jag skall kika lite på Alfa!
Citera
2020-07-19, 20:50
Medlem
Nästa år kommer notan. Bara i Stockholm förlorar SL just nu 100 miljoner kr i veckan. På ett år blir det fem miljarder. Och det bara för lite kollektivtrafik. Vården har skalats upp och landstingen får betala vad det kostar för den personal de kan få. Alla stimulanspaket. Från och med nästa år ska allt börja betalas tillbaka. Av skattebetalare. Skrotade ränteavdrag, återställd fastighetsskatt, återinförd dödsskatt och förmögenhetsskatt är den lägst hängande frukten. Jag bävar för vad allt det kommer betyda för konjunktur och börskurser.
Citera
2020-07-19, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ealdorman3
Nästa år kommer notan. Bara i Stockholm förlorar SL just nu 100 miljoner kr i veckan. På ett år blir det fem miljarder. Och det bara för lite kollektivtrafik. Vården har skalats upp och landstingen får betala vad det kostar för den personal de kan få. Alla stimulanspaket. Från och med nästa år ska allt börja betalas tillbaka. Av skattebetalare. Skrotade ränteavdrag, återställd fastighetsskatt, återinförd dödsskatt och förmögenhetsskatt är den lägst hängande frukten. Jag bävar för vad allt det kommer betyda för konjunktur och börskurser.

Jag tror inte det. Skrotade ränteavdrag sänker bostadsmarknaden och är för impopulärt, det är val snart vettu! Förmögenhetsskatten är inte effektiv.

Det blir säkert en massa åtsträmningar men att sänka börsen tror jag inte man lyckas med. 2021 blir tillväxtår för världsekonomin enligt analytikerna, jag tror OMXS30 tuggar på och slutar på plus även nästa år.
Citera
2020-07-19, 22:46
Medlem
Citat:

Danska börsen ser för övrigt helt sjukt dyr ut. OMXS30 bleknar i jämförelse.

Fast det går ju inte att jämföra. Danska börsen domineras av läkemedelsbolaget Novo Nordisk. Tror de har typ 40 % av OMX Copenhagen 20 medans OMXS30 domineras av verkstad och industri.
Citera
2020-07-19, 23:44
Medlem
Japp, danska börsen är speciell och dess värdering kan ej jämföras med oss. Det förklaras i detta asvnitt av Sparpodden.
Citera
2020-07-20, 09:16
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Jag tror inte det. Skrotade ränteavdrag sänker bostadsmarknaden och är för impopulärt, det är val snart vettu! Förmögenhetsskatten är inte effektiv.

Det blir säkert en massa åtsträmningar men att sänka börsen tror jag inte man lyckas med. 2021 blir tillväxtår för världsekonomin enligt analytikerna, jag tror OMXS30 tuggar på och slutar på plus även nästa år.
Straffskatter på skor och kläder är Löfvens senaste genidrag, det blir nog en succé i stil med plastpåseskatten...
Citera
2020-07-20, 09:44
Medlem
sinewaves avatar
Ny position: DAX (BULL DAX X18, 18x hävstång)
Köp 1, pris: 14.11 kl. 09:05
Köp 2, pris: 13.67 kl 09:34
Medel (köp 1+2): 13.89
-
SL: Support på ca 12803 (DE30EUR)
TP: +5-15% (utvärderas löpande)

Orsaker,
- Blodröd öppning från DAX, går aggressivt ned och testar tidigare nivåer och stöter bl a på SMA100 @ 1h
- DAX är fortfarande i en tjurtrend på de längre tidsintervallen (4h, 1d, 1v), att köpa dippar i tjurtrender är oftare än sällan lukrativt (däremot kan nedgången bli större än vid öppning, därav ganska tight SL)
- Vid köp 2 går kursen ned och testar motståndet (och min stoploss) men stöter där på motstånd, därför uttökas positionen

-

Denna trade går mer på support/motstånd och något mindre på trender. Jag föredrar trendvändningar som går från lägre tidsreferenser till högre, alltså blir verifierade (5m > 15m > 30m osv), men ... Det är inte alltid man har lyxen och sitta och vänta på någon typ av perfekt och enkelt upplägg.
Senast redigerad av sinewave 2020-07-20 kl. 09:48.
Citera
2020-07-20, 10:34
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
-

Orsaker,
- Blodröd öppning från DAX, går aggressivt ned och testar tidigare nivåer och stöter bl a på SMA100 @ 1h
- DAX är fortfarande i en tjurtrend på de längre tidsintervallen (4h, 1d, 1v), att köpa dippar i tjurtrender är oftare än sällan lukrativt (däremot kan nedgången bli större än vid öppning, därav ganska tight SL)
- Vid köp 2 går kursen ned och testar motståndet (och min stoploss) men stöter där på motstånd, därför uttökas positionen

-

Denna trade går mer på support/motstånd och något mindre på trender. Jag föredrar trendvändningar som går från lägre tidsreferenser till högre, alltså blir verifierade (5m > 15m > 30m osv), men ... Det är inte alltid man har lyxen och sitta och vänta på någon typ av perfekt och enkelt upplägg.

Intressant taktik, och avis då jag inte kan handla med dessa instrument lika enkelt då depån är i min juridiska person.
Andra regler 😑

Tittar du något på fundamenta som hur det går med EU toppmötet just nu eller är det TA du positionerar dig efter främst?

Red/tillägg; en annan hade suttit med 10 skärmar med olika nyhetsflöden och telegram med den handel jag uppfattar att du gör. Eller så har du en iskall taktik du redan kalkylerat, men det är snabba vändningar med den hävstången vilket inte behöver förklaras för dig.
Önskar lycka till, hoppas också på en tjurmarknad idag.
Senast redigerad av Bob-Dylan 2020-07-20 kl. 10:39.
Citera
2020-07-20, 10:50
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
-

Orsaker,

Såld position: DAX (BULL med 18x hävstång)
Pris: 15.97
P&L: +14.97%

"Misstag" från mitt håll, satte min TP (Take Profit) för lågt. Svårt att klaga på +15% på 1 timme dock; det finns värre saker än att gå +15% på 1 timme (men positionen hade nu varit på +22%, men så kan man inte tänka ... (och varför kräver en väldigt lång text att förklara)).

-

Söker nu pullback för DAX och kliver in igen när/om det sker, det kan dock ta ett tag.
Har även tagit en position i Nasdaq men som jag inte haft tid att skriva om (kort: trendvändning 5m + 15m osv).
Senast redigerad av sinewave 2020-07-20 kl. 10:56.
Citera
2020-07-20, 10:56
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Intressant taktik, och avis då jag inte kan handla med dessa instrument lika enkelt då depån är i min juridiska person.
Andra regler 😑

Tittar du något på fundamenta som hur det går med EU toppmötet just nu eller är det TA du positionerar dig efter främst?

Red/tillägg; en annan hade suttit med 10 skärmar med olika nyhetsflöden och telegram med den handel jag uppfattar att du gör. Eller så har du en iskall taktik du redan kalkylerat, men det är snabba vändningar med den hävstången vilket inte behöver förklaras för dig.
Önskar lycka till, hoppas också på en tjurmarknad idag.

Nej, inga fundamentala då jag inte kan sätta en siffra på det och det därför är av högst tveksamt värde.

Alessio och jag har samma syn på saken och han förklarar det ganska väl i denna video:
https://www.youtube.com/watch?v=SWxUi0cdKOQ

Min taktik är oftare än sällan baserad på trender av olika slag, gärna trendvändningar (och där gärna påbörjade sådana, man vill inte köpa när vändningen är ett faktum ... osv).

Sen är jag givetvis mer tjur än björn när datan för 4h och 1 dag har positiva trender för saker som EMA10, 21, SMA50,100,200 osv. Det är ganska självklart för de flesta dock (utom för folk i den här tråden konstigt nog).
Senast redigerad av sinewave 2020-07-20 kl. 11:05.
Citera
2020-07-20, 11:17
Medlem
sinewaves avatar
Ny position: NASDAQ (BULL NASDAQ X18, 18x hävstång)
Pris: 161.66, kl. 09:58
SL: ca 10551 (ticker NAS100USD @ Tradingview)
TP: +5-15% (utvärderas löpande, mål ett är +5% sen får man se hur det ser ut)

Orsaker,
* EMA10/21 började trenda uppåt på 5m
* Samma trend som ovan började gälla även för 15m ('followthrough', vad som gäller på det korta börjar gälla på det längre osv)
* RSI/MFI-trender upp (RSI7+EMA10/MFI3+EMA10 ... fråga)
* Nasdaq är i en tjurtrend sett till 4h och 1d, vid tjurtrender är det oftare än sällan lukrativt att köpa in sig i de 'pullbacks' (lokala nedgångar) som kommer
* På nedre delen av en triangel (se t ex 4h)

-

Något oroande är dock triangeln som skapats, något man ser ganska tydligt på 4h och 1d. Anledningen till att det är oroande är för att denna kommer efter en nedgång för Nasdaq. Det är inte direkt sällsynt att saker fortsätter i den riktning något kommer från.

Vi får se vad som händer.
Citera
2020-07-20, 12:25
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Nej, inga fundamentala då jag inte kan sätta en siffra på det och det därför är av högst tveksamt värde.

Alessio och jag har samma syn på saken och han förklarar det ganska väl i denna video:
https://www.youtube.com/watch?v=SWxUi0cdKOQ

Min taktik är oftare än sällan baserad på trender av olika slag, gärna trendvändningar (och där gärna påbörjade sådana, man vill inte köpa när vändningen är ett faktum ... osv).

Sen är jag givetvis mer tjur än björn när datan för 4h och 1 dag har positiva trender för saker som EMA10, 21, SMA50,100,200 osv. Det är ganska självklart för de flesta dock (utom för folk i den här tråden konstigt nog).

Ok, har sett någon enstaka video av honom ska titta på fler då jag tycker det är intressant i sig även om jag inte handlar så f.n.

Har du en % del av depån som du handlar med och en del innehav i aktier etc ?
Vad är strategin s a s om taktiken är den du precis förklarat (kortsiktiga).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in