2020-07-18, 21:59
Medlem
Pengabingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Lugn och fin nu hehe.
Jag har gått på många minor, därför känns det jäkligt bra att ha lyckats tajma marknaden.
Frågan är hur länge till det kommer att gå upp?

Saken var att du har tajmat rätt och haft tur och jag är glad för din skull, MEN och ett stort MEN då ska man inte leka allan ballan och trycka ner andra. Jag har största respekt för Lund-no-go-zone mfl som satsar mycket av deras framtid på markaden då kan man iaf försöka vara lite respektabel.
Citera
2020-07-18, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kooomplexen
Vad ska man ens ha för strategi om Biden vinner? Dumpa allt innehav och hoppas på bättre tider?

Du ska inte sälja något. Du ska investera i förnybar energi , miljö, klimat och hälsovård.
Citera
2020-07-19, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .caz
Du ska inte sälja något. Du ska investera i förnybar energi , miljö, klimat och hälsovård.

Jag tittade på några danska bolag i de där sektorerna idag men det är typ PE från helvetet och medioker utdelning.
Hur värderar man ens såna där bolag? Vad tittar man på?

Danska börsen ser för övrigt helt sjukt dyr ut. OMXS30 bleknar i jämförelse.
Citera
2020-07-19, 08:17
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pengabingen
Saken var att du har tajmat rätt och haft tur och jag är glad för din skull, MEN och ett stort MEN då ska man inte leka allan ballan och trycka ner andra. Jag har största respekt för Lund-no-go-zone mfl som satsar mycket av deras framtid på markaden då kan man iaf försöka vara lite respektabel.
Nä jag hade inte tur.
Hade jag haft 77 miljoner som hen påstår sig ha så hade jag inte spelat med dom på börsen.
Citera
2020-07-19, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slampen
Det hela känns dock lite för bra för att vara sant. Vad anser du vara närtid för 2500? 10 år?

Vi borde egentligen varit på den nivån redan år 2018 och idag finns det mycket mer kapital som ska ut på marknaden. Ingen vet hur OMX30 värderas om ett år eller två, men runt 2500 enligt mig.
Citera
2020-07-19, 11:51
Medlem
Citat:
Jag tittade på några danska bolag i de där sektorerna idag men det är typ PE från helvetet och medioker utdelning.
Hur värderar man ens såna där bolag? Vad tittar man på?

Danska börsen ser för övrigt helt sjukt dyr ut. OMXS30 bleknar i jämförelse.

Proethos Fond äger jag.

Nextera Energy är bra men har gått upp ganska dom senaste dagarna.
Biden sa att han vill lägga 2000 miljarder dollar på förnybar energi. Det kan nog vara därför dom amerikanska energibolagen gått väldigt bra den senaste veckan
Citera
2020-07-19, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .caz
Proethos Fond äger jag.

Nextera Energy är bra men har gått upp ganska dom senaste dagarna.
Biden sa att han vill lägga 2000 miljarder dollar på förnybar energi. Det kan nog vara därför dom amerikanska energibolagen gått väldigt bra den senaste veckan

Ok tack så mycket! Ska kika på det där, jag äger mest industri och telekomm.
Citera
2020-07-19, 12:38
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Nä jag hade inte tur.
Hade jag haft 77 miljoner som hen påstår sig ha så hade jag inte spelat med dom på börsen.

Det är det ditt perspektiv, andra värderar annorlunda och gör annorlunda.

Belopp i sig som folk satsar tycker jag är ganska irrelevant då det ändå går att se igenom om personen är genuin i sina inlägg eller inte.

OnT: Som det diskuterats tror jag på förnybar energi (bränsleceller "av kväve" ff) då det är en trend som inte kommer ge vika, t ex Garo, Powercell, Nel, Vestas m f m f. Tyvärr är inte Nortvolt börsnoterat.
Detta bekräftades precis av Urzula von der Leyen i EU:s stödfond på 8000 miljarder, till de mest drabbade staterna och vidare givetvis bolagen. Sydeuropa kommer få mest och Sverige förmodligen ingenting förutom ett solidariskt betalningsansvar. Dock kommer troligen den Sv kr öka.
Är inte duktig på valutahandel så det ska jag inte spekulera i
Citera
2020-07-19, 13:09
Medlem
Citat:
Vad ska man ens ha för strategi om Biden vinner? Dumpa allt innehav och hoppas på bättre tider?

Man skall nog inte överdriva presidentens makt över börsen.

Ser man historiskt så har det ofta sagts att en demokratisk president skulle sänka börsen, i praktiken blir det ofta tvärtom.

Ekonomin är ju inte så känslig, den reagerar med eftersläpning på flera år.

Jag skiter i vem som vinner. Den stora frågan är ju hur tung lågkonjunkturen blir av Corona. Tänka sig att ett litet virus har mer makt än US Prez...
Citera
2020-07-19, 15:01
Medlem
Nästa vecka är också det rapportvecka.

Nobia på måndag, så Karo på tisdag, Medicover på onsdag och ABB på fredag.

Här är Nobia mitt mindre innehav och senaste tillskott. Karo det största och de andra två mittemellan.

Jag kommer förmodligen att omsätta mina Lammhults bara jag kommer på vad jag skall köpa istället. Att bara lägga pengarna i likviden känns lite sent påtänkt med tanke på att fallet efter rapporten förmodligen är avslutat nu. Å andra sidan känns en återhämtning avlägsen.

Men man skall ha något att sura på så man inte blir kaxig. Detta har nästan blivit för bra och jag är upp över 8% nu.

Men vad finns att köpa i detta heta läge?? Om Nobia ser positivt ut så varför inte byta småländska möbler mot småländska kök?? Man kan öka där ju...

Alternativt kan man ju kika på alla de småbolag som diskuteras här på FB. Vissa av er är duktiga på att gräva...

SHB är ett litet innehav, rapporten var faktiskt inte så dålig... skall man öka i en storbank som... ja, SHB är ju tråkig t o m för att vara storbank. Inga skandaler, inte lajbans alls. Skulle tro de har alkoholfritt på firmafesterna.

Om ni skulle köpa en aktie på måndag, vilken väljer ni??
Citera
2020-07-19, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Nästa vecka är också det rapportvecka.

Nobia på måndag, så Karo på tisdag, Medicover på onsdag och ABB på fredag.

Här är Nobia mitt mindre innehav och senaste tillskott. Karo det största och de andra två mittemellan.

Jag kommer förmodligen att omsätta mina Lammhults bara jag kommer på vad jag skall köpa istället. Att bara lägga pengarna i likviden känns lite sent påtänkt med tanke på att fallet efter rapporten förmodligen är avslutat nu. Å andra sidan känns en återhämtning avlägsen.

Men man skall ha något att sura på så man inte blir kaxig. Detta har nästan blivit för bra och jag är upp över 8% nu.

Men vad finns att köpa i detta heta läge?? Om Nobia ser positivt ut så varför inte byta småländska möbler mot småländska kök?? Man kan öka där ju...

Alternativt kan man ju kika på alla de småbolag som diskuteras här på FB. Vissa av er är duktiga på att gräva...

SHB är ett litet innehav, rapporten var faktiskt inte så dålig... skall man öka i en storbank som... ja, SHB är ju tråkig t o m för att vara storbank. Inga skandaler, inte lajbans alls. Skulle tro de har alkoholfritt på firmafesterna.

Om ni skulle köpa en aktie på måndag, vilken väljer ni??

ABB är på Onsdag Zigge!
Jag ser fram emot Alfa Laval på Tisdag, den är utbombad men antagligen av god anledning. Inget jag köper innan rapport men ska bli intressant att följa.
Citera
2020-07-19, 16:04
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Någon som sett Volvos resultatrapport kvartal 2? Sammanfattar ganska väl vilken betydelse corona haft för världens aktiebolag. Och då är Volvo ändå inte direkt berört av corona, bara indirekt pga färre transporter av varor, som inte heller sålt.
Citat:
https://www.svd.se/nagot-battre-an-vantat-av-volvo
betalartikel
...
Bolaget redovisar en förlust före skatt på 90 miljoner kronor för andra kvartalet vilket kan jämföras med vinsten på 14,6 miljarder kronor samma period året före.
...
Bolaget har under kvartalet gjort kostnadsnedskärningar på nästan 36 miljarder kronor och fått sammanlagt 1,7 miljarder i permitteringsstöd, varav drygt 1 miljard från den svenska regeringen.
...
Den här gången föll nettoorderingången till 26 507 lastbilar, från 47 821 lastbilar under motsvarande kvartal i fjol.
...
I juni meddelade Volvo att personalstyrkan ska minskas med 4 100 anställda på tjänstemannasidan, varav 1 250 av dessa i Sverige. Och på en stor del av bolagets fabriker är anställda fortfarande permitterade i olika utsträckning. Det kommer att fortsätta även under hösten.

– Det kommer delvis att pågå, sedan får vi se hur det ser ut. Vi måste övergå från tillfälliga åtgärder till mer långtgående åtgärder, säger Lundstedt.
...
Däremot efterfrågar Engellau fler svar kring framtiden.

– Man hade velat ha lite mer saker att gå på. Samtidigt är det ett bevis på att de är lika osäkra på framtiden som vi andra är, säger han.
Vinsten sjönk med 14 miljarder till noll tack vare statliga bidrag, omsättningen sjönk med 40%, 4100 har fått gå och i höst blir det fler. CEO vet ingenting om framtiden och säger så svart på vitt.

Tror nog jag ligger kvar i mina bear.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in