2020-10-13, 11:49
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Ja, det är ju exakt det jag skrev. "Skulle jag sälja nu så har hade jag gjort mig en fin hacka". Jag skrev inte att jag gjort mig en fin hacka. Du bör bättra på din läsförmåga.

Jag hade en god nattsömn, men det hjälpte mig inte i mitt beslut. Måste sova ytterligare på saken. Men det lutar åt att jag behåller mina fonder på väldigt lång sikt.
Om tråden handlar om läsförmåga så skrev vi faktiskt exakt samma sak, vinsten är inte klar förrän den är realiserad. Jag skrev Den som, inte Du.
Citera
2020-10-13, 14:41
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56
Idag ser det ut att gå ner något, hoppas det blir ett stort fall. Då kan jag och han med fomo gå in lite billigare :)

Det rationella vore att det gick ned, men det hade varit rationellt även igår och så blev det inte. Man får akta sig för att tro saker. :)

Däremot är MFI och RSI på 84 respektive 75 på 4h vilket är något blodigt högt. Det var dock högt även igår och på dagliga är det inte lika högt (SPX500USD). Jag skulle dock inte kliva in när något som RSI ligger på över 70 på 4h. Det kan gå, men ... risk.
Citera
2020-10-13, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Uppgången? Återhämtningen? Sverige ligger på ATH.

Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Det rationella vore att det gick ned, men det hade varit rationellt även igår och så blev det inte. Man får akta sig för att tro saker.

Däremot är MFI och RSI på 84 respektive 75 på 4h vilket är något blodigt högt. Det var dock högt även igår och på dagliga är det inte lika högt (SPX500USD). Jag skulle dock inte kliva in när något som RSI ligger på över 70 på 4h. Det kan gå, men ... risk.

Sitter för tillfället på mini shorts. Skulle vilja sälja shortsen och longa när det blir tillfälle.

Vi får se hur usa öppnar

Edit: citerade björnen av misstag
Senast redigerad av Temujin56 2020-10-13 kl. 15:42.
Citera
2020-10-13, 18:21
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Sitter för tillfället på mini shorts. Skulle vilja sälja shortsen och longa när det blir tillfälle.

Vi får se hur usa öppnar

Edit: citerade björnen av misstag

Inga jättefall ännu, mest konsolidering. Får se om det står sig.
Kan vara lugnet före stormen, innan det blir tal om fler stimulanser (något många väntar på).
Senast redigerad av sinewave 2020-10-13 kl. 18:36.
Citera
2020-10-13, 18:32
Medlem
Citat:
Inga jättefall ännu, mest konsolidering. Får se om det står sig.
Kan vara lugnet före stormen, när det blir tal om fler stimulanser också (något många väntar på).

Vilket program använder du för att kolla rsi och andra indikatorer? Har du något tips?
Citera
2020-10-13, 18:36
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Vilket program använder du för att kolla rsi och andra indikatorer? Har du något tips?

tradingview.com
Citera
2020-10-15, 09:09
Medlem
Citat:
Frågan som TS ställer är för tillfället: Inte riktigt nu.

Däremot uppstod läge den 24 september (S&P500) när man för andra gången kunde börja skönja en vändning av trend för mer än t ex endast korta EMA10 och 21. Vid större fall på mer än -5% vill man (jag åtminstone) gärna ha lite mer bekräftelse än de kortaste medelvärdena.

Tog jag därför en spekulativ position just den 24:e september och satte stopp runt -3% under. Det gick ned något och positionen stod på minus, något som är ganska vanligt när man tar den här typen av positioner (aldrig varit med om något som går direkt till stjärnorna efter köp). Något dygn efter nedgång och röda siffror för positionen kunde man dock också se att det skapades en högre lägsta på 4h:
https://i.imgur.com/TBVzu8B.png
Efter entry gick det ned något men sett på 4h skapades också en högre lägsta, en typiskt positiv signal som vid trend nedåt kan innebära att en vändning även på makroperspektiv är antågande

-

Så när skulle man kunna ta en position i dagsläget?
Inte nu.

30 september, 2 oktober samt den 6 oktober är bra exempel på när det förelåg fina möjligheter för nya lägen att gå in (S&P500):
https://i.imgur.com/abuyMKd.png
30 sep, 2 okt och 6 okt markerat

Det som hände på de datumen är att priset gick ned och fann support på SMA50 (4h) samt även för SMA100 den 6 oktober. När priset går upp och sedan faller tillbaka och testar något som t ex SMA50 på 4h är det ett typiskt köpläge.

Nästa läge att gå in blir ganska givet när det går ned igen. Vad för strategi man väljer för att testa en entry med får man avgöra själv; nu när vi är i en positiv trend sett till dagliga (fortf. S&P500) kan en idé vara att gå på de något kortare tidsintervallen (15 min etc) för att där se när det börjar vända upp efter det gått ned. Man bör dock i sådana fall 'hänga' på säljknappen och vara beredd på att det vänder ganska fort till ens nackdel (varpå man får vänta och göra ett nytt försök senare).

Kan den här dagen vara ett potentiellt köpläge?

Ser rött ut i hela världen och Omx30 startar minus 1%. Säljer shortsen nu med 30% plus och letar köpläge för bulls.

Tycker det är svårare att pricka rätt säljläge än att hitta köpläge
Senast redigerad av Temujin56 2020-10-15 kl. 09:37.
Citera
2020-10-15, 09:42
Medlem
sinewaves avatar
Citat:

Ser rött ut i hela världen och Omx30 startar minus 1%. Säljer shortsen nu med 30% plus och letarköpläge för bulls

Ja, när trenderna börjar vända upp på 5 + 15 min samtidigt som andra värden står lågt. Värt att notera är att S&P skapat en ny lägre högsta sett till föregående topp.

Beror ju på marknad också. Tyska DAX har t ex en RSI på i skrivande stund 17 på 30 min vilket är väldigt lågt. För OMXS30 har också precis en 'gap fill' inträffat samtidigt som en ny övre skapats då kursen öppnade negativt. Om den övre ska fyllas krävs att OMXS30 går upp ca 1%.

Ett problem är att om du frågar kanske BULL/BEAR av olika slag inte riktigt är något du bör syssla med. :)

En enkel entry vid alla 'gap fills' är att helt enkelt gå in vid ca 0.15-0.25% över när detta blivit fylld (ganska ofta som det inte blir 100% fyllt) och sedan gå ur om kursen går 0.25% under denna gap fill:
https://i.imgur.com/1zLrORB.png
Tyskt index, DEU30EU och en massa 'gaps' utmarkerade (lila boxar)
Citera
2020-10-15, 11:32
Medlem
sinewaves avatar
Citat:

Ser rött ut i hela världen och Omx30 startar minus 1%. Säljer shortsen nu med 30% plus och letar köpläge för bulls.

Tycker det är svårare att pricka rätt säljläge än att hitta köpläge

Nu börjar det bli något intressant på Tyska börsen.
Köpte för runt 5 min sedan, får se om det tar sig eller om jag stöter i mitt stopp.

DAX30 via DE30EUR:
https://i.imgur.com/J57CUA3.png
5 min

Du bör dock inte syssla med terminshandel och saker som bull/bear etc om du liksom inte har grepp om allt. Risken är ganska hög trots allt.
Senast redigerad av sinewave 2020-10-15 kl. 12:04.
Citera
2020-10-15, 11:50
Medlem
Citat:
Nu börjar det bli något intressant på Tyska börsen.
Köpte för runt 5 min sedan, får se om det tar sig eller om jag stöter i mitt stopp.

DAX30 via DE30EUR:
blob:https://imgur.com/933003c0-2ed2-4963-8adc-9a4fac5d520a
5 min

Du bör dock inte syssla med terminshandel och saker som bull/bear etc om du liksom inte har grepp om allt. Risken är ganska hög trots allt.

Verkar vara något fel på länken.

Köper och säljer för småpengar bara och försöker lära mig så mycket som möjligt, därför jag frågar dig
Det har gått bra än så länge, plus 150% i år.
Citera
2020-10-15, 12:11
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Verkar vara något fel på länken.

Köper och säljer för småpengar bara och försöker lära mig så mycket som möjligt, därför jag frågar dig
Det har gått bra än så länge, plus 150% i år.

Jag redigerade länken.

Jo, förstår och ja -- det enda sättet att lära sig något är att defakto göra något.

Något jag noterade nu var t ex att både RSI och MFI var under eller på 20 för 4 timmars-datan (DAX). Det är något under ett lågt värde.

Men som alltid är det så att inget är satt i sten. Bara för att man ser låga värden är det knappast att betrakta som någon typ av garant för att det går upp. Så fort man börjar tänka att det "måste" någonting är det i princip tack och godnatt. Det bästa man kan göra är att försöka, se hur det går och sedan agera på hur det går. Att invänta någon typ av trendvändning är också att föredra.
Citera
2020-10-15, 15:23
Medlem
Citat:
Jag redigerade länken.

Jo, förstår och ja -- det enda sättet att lära sig något är att defakto göra något.

Något jag noterade nu var t ex att både RSI och MFI var under eller på 20 för 4 timmars-datan (DAX). Det är något under ett lågt värde.

Men som alltid är det så att inget är satt i sten. Bara för att man ser låga värden är det knappast att betrakta som någon typ av garant för att det går upp. Så fort man börjar tänka att det "måste" någonting är det i princip tack och godnatt. Det bästa man kan göra är att försöka, se hur det går och sedan agera på hur det går. Att invänta någon typ av trendvändning är också att föredra.

Jag tänker så här. Nästan hela världens index är röda nu. Såg att Sidney och China
A50 var något plus idag.

Amerikanska börserna gick ner igår och terminerna är röda just nu.

Varför inte köpa in sig nu? Fortsätter det att gå ner så kan man ju snitta ner priset. Går det ner mer så snittar man ner priset lite till. Går det ner imorgon så kan man snitta ner priset det ytterliggare.

Till slut kommer det ju gå upp igen. Problemet är väl bara om man får slut på likvider

Edit: Så gjorde jag med ett mini s omx30 certifikat från förra veckan tills den här dagen kom. Sålde det med 20% vinst. Hade blivit 40% vinst om jag hade väntat med att sälja tills nu.
Senast redigerad av Temujin56 2020-10-15 kl. 15:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in