2020-07-19, 12:28
Medlem
Kalksalpeters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Finns ingen distansering på stranden, så smittas folk lätt.
Hur många svenskar som smittas vet vi ju inte eftersom Sverige testar så lite.
Samma UV-strålning som kan ge hudcancer skadar viruspartiklar. Har hört uppgifter om att SARS-CoV-2 har en halveringstid på 1 minut i starkt solsken. Så risken att smittas i strandmiljö är avsevärt lägre av den anledningen. Samma trängsel inom kollektitrafik är dock avsevärt mycket högre risk att smittas.
Citera
2020-07-19, 12:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Olofsbetong
Hehe, Tegnells lösning på att undvika en andra våg. Lämna aldrig första vågen

Så är det ju och jag tycker det känns ganska betryggande just nu.
Citera
2020-07-19, 12:36
Medlem
ingetbranicks avatar
Ett antal studier har påvisat att viruset smittar asymptomatiskt, vissa siffror talar om 40 procent av smittfallen. Men en viss statsepidemiolog avfärdade på ett tidigt stadium betydelsen av detta på sitt oefterhärmliga sätt:

Citat:
TT: Vet ni säkert att viruset inte smittar när man inte visar symptom?

– Det går inte att säga det tvärsäkert om sjukdomar, det kan ske udda händelser. Men det som har betydelse när man hanterar stora smittspridningar är att det stora antalet smittade sker från människor som visar symptom. Letar man efter det kan man säkert hitta enstaka personer som smittar utan symptom, men i det här läget är de helt ointressanta.

www.svd.se/strategin-lat-manga-smittas-i-lagom-takt
Citera
2020-07-19, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det gjorde jag inte alls? Jag trodde inte på honom innan och postade senare uttalandet han gjorde då han sa att hans uttalande fått vingar.

Hur får du det till att - knackered gav Carlson fullt förtroende?
Igår natt (00.11) avfärdade du ett påstående med motiveringen att FHMs Johan Carlson dementerat immuniteten, är inte det att ge honom ditt fulla förtroende? Annars är du som sagt bara vimsig, vilket skulle kunna vara problematiskt givet din höga profil och postfrekvens i tråden.

Tror du på slumpen också? Det är inget fel, det gör nog de allra flesta ibland, men erkänn bara. Tror du dessutom sover alldeles för lite, försök få några fler timmar så kommer du må bättre, bli potentiellt mindre vimsig och stärka ditt immunförsvar.
Citera
2020-07-19, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
"Folkhälsomyndighetens strategi är att låta så många svenskar som möjligt smittas av coronaviruset"

Detta från Tegnells företrädare. Samtidigt så ljuger Tegnell om att man vill begränsa smittan så mycket som möjligt. Och hur mycket är det? Så mycket som möjligt är naturligtvis noll.

https://www.svd.se/strategin-lat-manga-smittas-i-lagom-takt

Annika Linde: Folkhälsomyndigheten har valt den strategi som kanske långsiktigt är mest hållbar..
Citera
2020-07-19, 12:46
Medlem
Bra video om svenskar som blivit långtidssjuka av Corona.
Citat:
Titta och lyssna på detta! Långtidssjuka är en delvis bortglömd aspekt av #COVIDー19. @KnegStrateg
som berättar om sina erfarenheter är en oerhört stark och viktig röst för dessa -- de är väldigt många och konsekvenserna både för individerna och för folkhälsan är mycket oroande.
https://twitter.com/EmilBergholtz/status/1284750201119543297

Citat:
Det är så intressant. I Sverige ignorerar man att Covid kan ha långtids effekter. Här i USA står det i media nästan dagligen om varningar för att speciellt unga människor kan få långtids effekter.
https://twitter.com/ms_MariaB/status/1284456647994355712
Senast redigerad av TonyDR 2020-07-19 kl. 12:52.
Citera
2020-07-19, 12:47
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Annika Linde: Folkhälsomyndigheten har valt den strategi som kanske långsiktigt är mest hållbar..

Det där blev en fulcitering [även om det inte var din avsikt].

Citat:
Folkhälsomyndigheten har valt den strategi som kanske långsiktigt är mest hållbar, att låta en spridning ske samtidigt som man verkligen skyddar riskgrupperna, säger Annika Linde.

Du missade det viktigaste.
Citera
2020-07-19, 12:55
Medlem
Brist på patienter när många vill forska om covid-19

Sökes: patienter med covid-19 till drygt fyrtio vetenskapliga studier vid Skånes universitetssjukhus.

Finnes: fem personer som just nu vårdas på en skånsk vårdavdelning för sjukdomen.

Slutsats: en vetgirig forskarvärld är visserligen glad över utvecklingen – men har ont om studiematerial.

https://www.sydsvenskan.se/2020-07-19/brist-pa-patienter-nar-manga-vill-forska-om-covid-19
Citera
2020-07-19, 12:55
Medlem
Nu varnar EU för Sverige igen!

Citat:
Sweden, Portugal and Bulgaria have some of the highest rates of new COVID-19 infections in the European Union, the latest data show.
https://www.euronews.com/2020/07/18/coronavirus-where-are-infection-rates-surging-in-europe
Citera
2020-07-19, 12:57
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Du är både patetisk och mesig. Jag beklagar de kvinnor som går på date med dig, stackars dem.

Din posthistorik visar på en fullblods egoist som endast är intresserad av att få dricka öl, ligga och gå på date. Tidigare skrev du detta varje dag i tråden, nu när du har antikroppar mot covid-19 skriver du mycket sällan. Nu lever du precis som vanligt och ger fan i om du medverkar till att sprida smittan. Du har ju antikroppar, det är det enda som räknas.

Det är inte konstigt att det går så djävla långsamt för Sverige att minska dödstalen och smittofallen när samhället består av dårar som dig.

Alla behöver ta fortsatt ansvar även om våra siffror ser bättre ut nu än för några veckor sedan. Hur ska det annars gå till hösten?

Nä, stackars de kvinnor som träffar på dig santos-pille.

Santos-pillen klarar sig fint! Och jag är inte egoistisk, jag har jobbat hemma sen mars och gick i många månader bara ut med hunden och handlade mat. Detta även om vi aldrig fick någon större spridning i Malmö öht. Nu har vi så få patienter och spridning att det börjar likna Danmarks siffror. Jag gör som andra, jag håller avstånd även på dates och när jag träffar polare man inte hänger med så ofta.

Men som du säger har jag släppt på garden sen jag fick reda på att jag har antikroppar, är inte längre orolig för mig själv eller min familj.
Citera
2020-07-19, 13:02
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Du hörde fel.

Journalistens rubrik: "Tegnell: munskydd passar inte i coronastrategi"

Det som Tegnell egentligen sa:

Tegnell anser att WHO:s rekommendation innebär att användandet av munskydd kan vara en del av ett lands bredare strategi men att munskydd i sig inte löser något.

– I Sverige har vi strategin att är du sjuk så ska du hålla dig hemma, i stället för att röra sig med munskydd, säger Anders Tegnell.

Han säger också att det är viktigt att vänta på den fullständiga rapport som WHO stödjer sina uttalanden på. Men noterar också att uttalandena fokuserar på situationer där man inte kan hålla avstånd. Situationer som är sällsynta i Sverige enligt honom.

Vi har inga allmänna tecken på stor smittspridning på svenska transportsträckor. Vi har goda kapaciteter till att kunna hålla avstånd i Sverige, säger Anders Tegnell.

– Man måste alltid vara väldigt försiktig med WHO:s uttalanden. Man kan inte plocka ut en mening utan måste se på helheten och göra en bedömning av vad de egentligen säger.

https://www.nwt.se/2020/06/05/tegnell-munskydd-passar-inte-i-coronastrategi/

Jag LÄSTE inte jag HÖRDE!!! Det är inte de artiklarna som du länkar som jag syftar på.
Citera
2020-07-19, 13:03
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
https://www.doktorn.com/sjukdomar/vinterkr%C3%A4ksjukan-calicivirus/

Japp, droppsmitta som man FÅR NER I MAGEN. Inte genom att andas in partiklar som flyter omkring i luften. Vinterkräksjukan är därför mycket lättare att skydda sig emot än coronan, för man behöver bara hålla på hand-, toalett- och livsmedelshygien. (Som man alltid bör göra, eftersom det finns massor av smittämnen som orsakar magsjuka i någon form.)

Coronan kan du få bara av att stå i en buss eller en kassa i livsmedelsaffären och ANDAS. Alltså omöjligt att skydda sig fullständigt emot utan en gasmask, alternativt genom att aldrig vara inomhus någonstans där det finns andra människor, som är inte är testade och konstaterat smittfria.

Jag har för övrigt aldrig haft vinterkräksjuka...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in