2020-07-19, 10:42
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Jag har nog det.

Segt med syresättningen så man är trött och det har nog varit såhär i 2-3 månader, har ingen koll.

Tror jag åkte på covid tidigt för alla på hotellet började hosta i Februari men det kan såklart ha varit influensa. Klassisk attack med ont i kroppen och torr hosta, så som man skulle ha det, sen gick de snabbt över.

Nu har det varit en seg jävla period med tunga lungor och allmän trötthet samt en smak i munnen och ytterst risig andedräkt, typ en 90-årig mögelost-ätare.

Det finns såklart ingen ork till träning eller någonting så allmänna formen går ju ned. Lite som när man är som tröttast innan jul och bara försöker överleva året.

Jag är orolig att hjärtat får jobba för mycket av detta och att det i längden kommer påverka min hälsa.
Också orolig för att lungorna får någon typ av permanent skada så man får taskig syresättning permanent.
- det får väl framtiden utvisa.

Går ju inte att isolera sig längre när rond 2 kommer för då kraschar ekonomi, studier och vad mer. Svensken måste ju gå tillbaka till normalitet i höst.

Det låter onekligen som en mardröm som aldrig verkar ta slut. Jag beklagar verkligen och hoppas att du snart återgår till ditt normalläge!

Det är ju verkligen ingen trevlig tanke att så många med ” mild covid-19” blir så svårt sjuka under så lång tid. Vilken oerhörd miss för Sverige! Vi har ju dessutom många många fler kvar som riskerar att insjukna om det fortsätter så här.

Jag är mycket orolig inför hösten, det måste jag erkänna.
Citera
2020-07-19, 10:51
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Där har du ju fel.

Det var på många äldreboenden så att om testet kom tillbaka positivt så ordinerade läkaren via telefon bara morfin utan att ha träffat patienten.

De anhöriga som hade lite fight i sig krävde dropp och inget morfin och syrgas och deras äldre lever idag.

De som gjorde som dom blev tillsagda får en ensam jul i år.

Det var dessutom så att de inte testade alla utan ordinerade ändå morfin via telefon. Det var några gamlingar som visade sig ha haft något annat, inte covid-19.
Citera
2020-07-19, 10:55
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Patienten beskrivs som en fullt frisk maratonlöpare som de första veckorna bara hade lätta symtom och kunde leva och träna som vanligt. Efter 45 dagar fick hon plötsligt väldigt svårt att andas och togs till sjukhus med ambulans, där hon fick syrgas. Därefter följde en rad andra symtom, bland dem extrem törst, yrsel och brännade känsla i luftvägarna, många av dem i skov.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/lakare-flodvag-av-langtidssjuka-vantar

En undran där, hur kan man ha lätta symptom och träna som vanligt när man befinner sig i en svår pandemi?

För mig gäller; vid minsta symptom - träningsuphåll till inget manifest symptom existerar.
Sedan träna lätt till en början och stevis höja träningens hårdhet.

Det är ibland inte konstigt av vissa får framtida fysiska problem av viruset.

Nämnas bör: Om du tränar relativt hårt nästan varje dag, så är det tungt för en att göra upphåll med sin träning.
Man tappar fyskisk kapacitet fort efter kort tid av träninguppehåll.

Ja, det reagerade jag också på?

Intresant från originalartikeln i DN var att antikroppar påvisades hos kvinnan från dag 28 till dag 85, under 57 dagar hade hon alltså antikroppar som kunde påvisas.

Edit: utdrag ur DN:

”• Dag 45 efter smitta fick hon plötsligt väldigt svårt att andas och fördes till sjukhus med ambulans. Efter några timmar med syrgas kunde hon syresätta normalt igen. Värt att notera är att man så här länge efter smittotillfället inte kunde hitta virus i kvinnans luftvägar. Hon fick åka hem dagen efter då lungröntgen och EKG inte kunde visa sjukdomstecken.

• Några dagar senare, det vill säga cirka nio veckor efter att de första milda symtomen dök upp, blev hon väldigt sjuk. Många symtom kom i skov (symtom 1–8 i faktarutan).

• Kvinnans antikroppar mättes var tredje dag under hela sjukdomsförloppet. Hon testades antikroppspositivt från dag 28 efter smitta till dag 85, alltså i totalt 57 dagar.

• I rapporten beskrivs hur kvinnan hade turen att få bra behandlingsstöd från primärvården. Hon behandlades med både receptbelagda och icke-receptbelagda mediciner för att minska risken för blodproppar och lindra övriga komplexa symtom. Flera av dessa symtom kan härröra från virusets påverkan på nervsystemet som är svårstuderad. I rapporten betonas också vikten av empatiskt och informativt bemötande av drabbade patienter.”
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-07-19 kl. 10:57.
Citera
2020-07-19, 10:59
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Notera att förekomsten av både influensa och vinterkräksjuka sjönk som en sten i Sverige trots att grundskolan hölls öppen. Vägrar du ta till dig det så är du ett helt hopplöst fall. Alltså tvingas man konstatera att grundskolan inte alls är vara den motor för smittspridning som du vill att den ska vara. Du har fel helt enkelt. Men du är förstås i kapabel att erkänna det, vilket är sorgligt. Du vill se allt i svart, du är ett hopplöst fall.

Nu är det ju så att de sjukdomar du nämner inte uppstår av sig själv utan importeras av vuxna människor som exempelvis reser i sitt arbete (alternativt familjer som semestrar) och sedan smittar sina barn som i sin tur smittar. Resandet i sig sjönk markant när pandemin i Europa var ett faktum, lägg sen till social distansering till detta. Det är märkligt att du drar den slutsatsen.
Citera
2020-07-19, 11:06
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Du har ingen aning om min situation eller vem jag har, eller inte har, ansvar för.

Om alla tänkte som du skulle världen vara en ännu sämre plats än den redan är. Höjden av egoism.

Jag anser att det är allas ansvar att försöka att inte spridasmittan vidare. Något annat är otänkbart anser jag.

Självklart står det dig helt fritt att själv välja att ta ansvar för andra om du nu vill det, men jag har inget ansvar för dig alls. Det innebär också att du tar ansvar för dina egna val och handlingar och det är upp till dig att ta ansvar för konsekvenserna av dina val och ditt handlande.Det ger dig aldrig rätt att skada andra förutom i rent självförsvar.

Om alla tänkte som jag så skulle världen vara en mycket bättre plats istället för hur det ser ut idag där t.ex. politiker, FHM och folk i allmänhet vägrar att ta ansvar för sina val och handlingar. Det är alltid någon annans fel, men absolut inte mitt.
Citera
2020-07-19, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Intressant dock att barn inte ingår i NVP vilket tyder på att man hela tiden kämpar för att barnet skall överleva.

Har personligen sett barn med cancer som strider tills de dör. Finns även vuxna som inte vill ge upp.

FFör mig är det en klassfråga. Är man rik eller berömd så åker man över hela världen för att hitta en alternativ behandling och inte bara sitter hemma med morfinknappen!
Dina exempel fallerar då dom ändå avled, med andra ord var palliativ vård inte fel väg att gå. Menar du att man låtit barn/vuxna med en obotbar cancer fått spendera sina sista dagar utan morfin, troligtvis med stor smärta och ångest? Hur många fall känner du till där folk blivit diagnoserade med en obotbar dödlig cancer (tex framskriden bukspottkörtelcancer eller dylikt) men som "kämpat" sig igenom det?

Alla sjukdomar går inte bota, oavsett hur mycket pengar man har, alla de kändisar som varje år dör, vissa i ung ålder, är levande bevis på det.
Citera
2020-07-19, 11:15
Medlem
revodnebs avatar
Citat:

• Kvinnans antikroppar mättes var tredje dag under hela sjukdomsförloppet. Hon testades antikroppspositivt från dag 28 efter smitta till dag 85, alltså i totalt 57 dagar.

Det är intressant. Jag var ju sjuk i 5 veckor i Januari-Februari, testade mig för ett par veckor sedan och hade inga antikroppar, så då finns det ff en möjlighet att det var den skiten jag hade. Hade dessutom kontakt med en person som varit i Kina strax före jag blev sjuk, flera i dennes bekantskapskrets blev sjuka men inte personen själv. Skulle ju stämma bra med asymptomatisk smitta.
Citera
2020-07-19, 11:22
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Så om man har smitta på händerna, stoppar en bit lösgodis i munnen och suger och andas om vartannat, då får man inte ned smittan i lungorna?
Nej. Det gäller bara om du grottar runt godisbiten med virus på i ögat🤷🏼‍♀️

Det sa de iaf på nyheterna igår då de tog upp fenomenet lösgodis.
Citera
2020-07-19, 11:28
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Och detta har du belägg för??
Förekommer så mkt myter om vad som gjort o inte gjorts i detta fall....
Du verkar vara en av de få som varken läser tidningar eller tittar på nyheter. Varför inte lägga den tid du spenderar på FB på att titta på nyheter och läsa tidningar istället?
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-07-19 kl. 11:51.
Citera
2020-07-19, 11:34
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
Knackered gick ju igår kväll ut och gav FHMs Johan Carlsson fullt förtroende? Har hen svängt eller är hen bara vimsig?
Det gjorde jag inte alls? Jag trodde inte på honom innan och postade senare uttalandet han gjorde då han sa att hans uttalande fått vingar.

Hur får du det till att - knackered gav Carlson fullt förtroende?
Citera
2020-07-19, 11:45
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Ja, vi svenskar har aldrig varit så mycket för att rätta oss in i ledet och låta andra bestämma över oss.
Du höll ju precis med om att de flesta följer FHMs och regeringens råd? Hur ska du ha det?🤷🏼‍♀️🤦🏼‍♀️
Citera
2020-07-19, 11:48
Avslutad
Citat:
Du höll ju precis med om att de flesta följer FHMs och regeringens råd? Hur ska du ha det?🤷🏼‍♀️🤦🏼‍♀️
Ja, och hur motsäger det att vi i Sverige vet bäst och alla andra har fel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in