Citat:
Ursprungligen postat av
madchance
"Folkhälsomyndighetens strategi är att
låta så många svenskar som möjligt smittas av coronaviruset"
Detta från Tegnells företrädare. Samtidigt så ljuger Tegnell om att man vill begränsa smittan så mycket som möjligt. Och hur mycket är det? Så mycket som möjligt är naturligtvis noll.
https://www.svd.se/strategin-lat-manga-smittas-i-lagom-takt
Att det är så det ligger till har varit mycket tydligt för de flesta av oss med någorlunda fungerande intellekt. Jag har begript detta sedan detta började och man tillät skidresenärerna att gå rakt ut i samhället direkt efter hemkomst från Europas epicentrum. När dessutom familjemedlemmar till covid-19 sjuka uppmanas att gå till skolan och arbetet som vanligt behövs det inte någon Einstein för att begripa att flockimmunitet var målet! Fy fan vilka clowner.
Jag förstår det goda i tanken om det hade handlat om ett virus vilket vi hade kundkap om. Då hade jag varit den första att stödja strategin, det är den mest hållbara lösningen i det fallet.
Tegnell et FHM sa ju hela tiden att vi måste låta smittan spridas så att sjukvården hinner med. De var ju relativt tydliga med att de ville att så många som möjligt ur den friska befolkningen skulle smittas. Ingen kan ju ha undgått det tycker man?
Utdrag ur din länkade artikel:
”Att den nuvarande situationen med coronavirusets spridning är unik är experter världen över överens om. Men det är också ungefär så långt det finns konsensus. Olika länder och myndigheter har valt helt olika strategier för att begränsa virusets spridning.
– Vi har i modern tid inte hanterat ett så stort utbrott och vet därför inte vad som är rätt och fel. Folkhälsomyndigheten har valt den strategi som kanske långsiktigt är mest hållbar, att låta en spridning ske samtidigt som man verkligen skyddar riskgrupperna, säger Annika Linde, som var statsepidemiolog mellan 2005 och 2013.
Nyckelordet är flockimmunitet. Om en tillräckligt stor andel av befolkningen, vanligen runt sex av tio, är immuna mot viruset genom vaccin eller smitta, kommer smittspridningen avta spontant. Att ett vaccin skulle bli klart inom kort tid ses som mycket osannolikt, och strategin från svenska myndigheter är enligt Annika Linde därför att låta svenskarna smittas av coronaviruset.
– Jag uppfattar att strategin från Folkhälsomyndigheten är att vi ska uppnå flockimmunitet, att så många som möjligt ska smittas och därmed bli immuna, utan att bli svårt sjuka. Det gäller dock att sträcka ut infektionsförloppet och kapa toppen på antalet som blir sjuka samtidigt, för att underlätta vårdens arbete.”