2020-07-17, 23:38
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Eftersom det som hände hände, måste Engström haft en revolver i handen.

Ja, men var är WTn
Citera
2020-07-17, 23:39
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Man får ut helt andra tider om man utgår från LJ:s egen utsaga, d v s att han är uppe på trappkrönet och har tagit några steg in på DBG när klockan är någonstans mellan 23:23-23:24. D v s att han uppehållit sig vid byggbaracken i ca 30 sekunder efter att GM försvunnit ur hans synfält uppe på krönet. Det har tagit GM ca 30-45 sekunder från korsningen Luntmakargatan och tills han försvinner uppe på krönet på Malmskillnadsgatan. Jag har ju själv klockat det här för ett par år sedan och då kom jag fram till att LJ i den positionen där han ser någon längre ner på DBG endast ligger en dryg minut efter GM. Förmodligen runt ca 1 minut och 15 sekunder. 23:21.30 blir då, med den tillagda tiden på ca 20-30 sekunder från första skottet till byggbarackens hörn sammanlagt ca 23:23.15, alltså någonstans mellan 23:23 och 23:24. Sen går några sekunder innan kommissariebil 1520 svänger in från Regeringsgatan vänster in på DBG och kör förbi LJ. Tiden där borde vara någonstans efter 23:23.30.

Det borde vara omöjligt för CD och TE att missa en person som ligger drygt 1 minut-1 minut 15 sekunder före LJ. Har personen sprungit norrut Regeringsgatan så borde 1520 se det rakt fram. Har en person sprungit österut så borde LJ se honom rakt fram DBG. Har personen sprungit Regeringsgatan söderut mot Kungsgatan så borde 1520 ha kört på honom. Det troliga är att en person aldrig behövt springa så lång eller att CD och TE är en del av en konspiration. Man kör med blåljus på men inte med siren. Man är tysta på radion men ändå agerar man. Man stoppar inte LJ, varför? Jag tror man fattade redan där och då att man var för tidiga och därmed ville dra ut på möjliga händelseförlopp som vittnet upplevt. Det är exakt det som Ölvebro sedan spelar på under Minells frågestund med LGWP i TV3.

Det behövs ingen "Grandman" som har med MOP att göra för att MOP kan äga rum. Den här "Grandmannen" och flera versioner av den har varit en dimridå sen 1986. Försök tänkt till om du samtidigt har alla WT-observationer i åtanke. Det finns inte en chans att en spanare eller flera spanare skulle göra allt för att sticka ut som skumma typer utanför Grand så att deras signalement blir uppenbart efter mordet på en statsminister. Folk skulle ju sätta deras beteende i samband med folk som stirrar konstigt mot foajén. Robert Gustafsson nämner diskreta observatörer, bilburna, inte Roger Ö-typer. tjackladdade och nojiga. Men det är de senare som folk uppfattat. Flera attentatsgrupper som förflyttar sig både ca 23:15 och sedan 23:17-23:19 är faktiskt mer troligt än en "Grandman" som GM. Speciellt en "Grandman" som även är "Skandiamannen" och GM.
Du får ursäkta, med det är lite halmgubbe med ditt resonemang. Å ena sidan säger du att min en spanare utanför Grand (= min Grand-man?) skulle sticka ut som
Roger Ö, å andra sidan nämns diskreta observatörer som kan ha förflyttar sig söderut. Men det senare kan ju vara ”min” Grand-man, eller hur? Skillnaden är att jag inte tror på en mindre mördararme utspridd runt Grand utan en person som t.ex. diskret spanar från en bil och sedan kliver ut och följer efter LOP till MP.
Citera
2020-07-17, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H24
För mig är mönstret där. Oskyddad promenad sent på kvällen. Walkie/talkie-iakttagelser i Gamla Stan. Knarkspaningen blir avblåst. Walkie/talkie-iakttagelser utanför Grand. Vittnen kopplar spontant och oberoende av varandra ihop dem med Palme. Palme börjar gå söderut. Dekorimamannen ses av tre vittnen, uppmanas göra det han ska. Iakttagelser vid Adolf Fredriks Kyrkogård.

Palme korsar gatan och läget uppstår: En bakbelyst gatukorsning utanför en smal och mörk gränd. Alla iakttagelser upphör samtidigt och gärningsmannen uppenbarar sig som en skugga utanför Dekorima. Vittnen kommenterar hur han kommer ur ingenting. Diffus person, enda säkra uppgifterna är lång och mörk jacka.

23:21 - mordet sker. Många uppfattar inte ens vad som sker förrän det är klart och gärningsmannen är på väg undan: Första intrycken är för många är fyrverkerier, avgassmällar, fyllon som slåss. Därefter springande män i flera riktningar, en av dem ses försöka stoppa ner någonting i en väska. Frekvenshoppande radiosändningar säger att statsministern är skjuten. Därefter tystnad, ingen övervakare har gett sig till känna eller har kunnat se någonting, trots att de minst måste varit centrala vittnen till mordet.

34 år senare, fortfarande inga klara svar på vilka dessa personer var eller vad de gjorde. De befintliga, trovärdiga källor som finns pekar dock på grupper i gränslandet mellan polis, militär och underättelsetjänst. Grupper med vapen och kapabla individer som vi nu vet fanns i närområdet. 34 år senare är också mordet olöst och frågetecknen lika många som under mordnatten. Vill du avskriva detta med motivationen att ingen såg en radio på gärningsmannen - gör det. Själv tror jag bara han hade den i fickan

Ja, det här mönstret är något som jag nånstans djupt nere känner starkt för om jag skall vara ärlig.
Citera
2020-07-18, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Absout. Det är riggat. SE hängs ut.

.Tidigare plågade de livet ur CP..De tänkte väl att det är bättre att attackera en person som redan är död. Ingen fru och inga barn som kan stämma staten.

Det stinker. PU vägrar lösa Palmemordet trots att det gått 34 år.

Och på läktaren står media och bugar.

Jag håller helt med dig när det gäller KP och TP.
KP läste förståss Lars Larssons bok 2016 och såg chansen att hjälpa till att döda utredningen men han behövde hjälp av någon som kan driva propaganda, dvs TP.

Jag kan lägga till min egen teori;
Krister P skulle ju få prata med Lisbet 2018 (om jag minns rätt) men han insåg ju att i så fall måste han ju fråga Lisbet om hon hade sett SE på MPL och hon kunde ju mycket väl ha bekräftat det. Så när det kom till kritan så vågade inte Krister träffa henne, han var ju inte intresserad av sanningen, det har aldrig PU varit, han ville inte få sin "lösning" förstörd så han fegade ur och skylde på sin ynkliga rygg (eftersom han var en sådan y-rygg).

När sedan Lisbet hade avlidit kunde han satsa på SE-spåret.
Citera
2020-07-18, 00:22
Bannlyst
Svar till HohNils,

Det är ett misstag anta att CIA på Palmes tid - och idag - agerar som en monolit. Det är det inte och det gör inte CIA och det gör inget väl fungerande underrättelserorgan. Dessa kännetecknas istället av strikt "compartamentalization", d v s man agerar på en "need to know basis, få avdelningar vet vad andra avdelningar sysslar med. Inte ens på hög nivå vet en chef vad den andre chefen sysslar med om inte en samordnad information anses gynna målsättningen. Den ena handen vet som regel inte vad den andra gör, i synnerhet i så känsliga operationer som ett infiltration av den sovjetiska statsapparaten.

Flertalet CIA-anställda - och där inkluderar jag även det chefsskiktet - var troligen övertygade om eller misstänkte att Palme var en säkerhetsrisk, där håller jag med dig. Samtidigt måste man förhålla sig till ett annat faktum, nämligen det att alla amerikanske presidenter under Palmes regeringsår försåg Sverige med topphemlig strategisk och taktisk militär teknologi och naturligtvis även var underrättade om USA:s topphemliga försvarssamarbete med med Konungariket Sverige. Således måste presidenterna haft "en mer nyanserad" bild av Palmes lojalitet än flertalet CIA-anställda hade. Påståendet att CIA som helhet skulle ha haft den ena eller andra gemensamma uppfattningen om Olof Palme är därför kontrafaktiskt.

Min poäng är att underrättelseoperationer av den art Palme och hans "pojkar" bedrev bakom Järnridån inte var något man talade om utom inom en utomordentligt liten krets initierade operatörer inom de västliga underrättelsetjänsterna, än mindre något man skröt vitt och brett om på diplomatbjudningar och inför journalister. För infiltrationen skulle kunna genomföras var det nödvändigt att Palme och hans "pojkar" gjorde ett antal "marxistiska piruetter" och att James Jesus Angleton spred ryktet att de är "KGB-agenter".

Det är intressant i sammanhanget att Ebbe Carlsson under Ingvar Carlssons hemliga utredning av Kurdspåret anklagade statssekreteraren i utrikesdpartementet Pierre Schori och Ryssrotelns Näss för att vara "KGB-agenter". I Näs' fall var det troligen för att passificera en anhängare av Rysspåret. I Schoris fall kan det ha funnits ett annat syfte, nämligen att ge Schori ett större rörelseutrymme bakom Järnridån. Att Schori, Åström m fl och även Palme skulle ha varit rekryterade av KGB har ju även påståtts av f d medlemmar av den svenska underrättelse- och säkerhetstjänsten (jag tänker här på Winge och Frånstedt, där åtminstone den sistnämnde säger sig ha fått uppgifterna från James Jesus Angleton). Uppgifterna och misstankarna är naturligtvis rent nys, vilseledande och syftande till att förse Palmes "pojkar" (läs: NATO-infiltratörer av östblocket) med för uppgiften passande lösskögg.

Informationskontroll är en av paradgrenarna inom underrättelsetjänst rent generellt och kanske i synnerhet inom konstraspionage. Ibland lurar man sina egna om det anses gagna ett visst betydelsefull strategiskt syfte, som i det här fallet demonteringen av Sovjetunionen och Warzawapakten. Paradexemplet på att underrättelsetjänster kan säga av en sak men göra en annan är svenska regeringars officiellt deklarerade "alliansfrihet i fred och neutralitetet i krig" när man i verkligheten är - om än hemlig - medlem av NATO.

Ditt antagande leder fel om du vill försöka förstå hur underrättelsetjänster arbetar och opererar, igår såväl som idag. I underrättelsevärlden är föga vad det förefaller vara. Många CIA-anställda ansåg Palme som suspekt. Visst. Men de hade bara i likhet med flertalet svalt den mytbildning om Palme som spreds av Angleton. Vissa chefer på CIA visste uppenbarligen var Palmes lojalitetet låg, en kunskap som de uppenbarligen delade med sig till och accepterades av samtliga amerikanska presidenter under Palmes regeringstid.
Citera
2020-07-18, 00:50
Bannlyst
Westrogotia,

debatten om PM bedrivs inte bara av personer som vill väl. Många så-kallade privatspanare har ideologiska motiv för sina så-kallade spår. Faktum är att en rad deltagare i PM-debatten med deklarerad hemvist ute på den yttersta vänsterkanten faktiskt har drivit det så-kallade Polisspåret med extra stor iver, så stor iver att jag vill minnas att flera av dem t o m dömdes för förtal till att betala skadestånd till flera av de felaktigt utpekade polismännen. Min uppfattning är att Polisspåret är en hemvävd variant av KGB:s villospår "BND/CIA-spåret". Båda "spåren" har visat sakna substans. När polismyndigheten tagit sig tid att utreda påståendena, visat att de är felaktiga och avfört de utpekade polismännen från utredningen så svarar dessa vänsterextremister med att myndigheterna försöker mörklägga och hittar genast nya påståenden i en kretsgång utan ände. Dessa "spår" är uppenbart sprungna ur ideologi, inte drivna av omständigheter som härrör från brottsplatsen eller som på något sätt kunnat knytas till gärningen eller något som GM lämnat efter sig. Jag är för övrigt lika skeptisk til "spår" motiverade av andra ideologer än vänsterns, då jag anser att brott ska utredas så objektivt som överhuvudtaget är möjligt och utan inblandning av partipolitik.

Samma argument kan naturligtvis riktas mot mig själv. Man skulle kunna anklaga mig för att sprida vilseledande information åt högerkrafter som ogillar Sovjetunionen, som visserligen gått ur tiden för länge sedan men, som har en viss kontinuitet med Putins Ryssland. Men då uppstår naturligtvis problemet min "romantisering av Olof Palme". (Jag vill här passa på att säga att jag inte var någon anhängare av Olof Palme eller hans politik och aldrig heller röstat på socialdemokraterna). Hur går det då ihop. Det är mycket enkelt. Jag har försökt hitta den teori om PM som stämmer bäst med kända fakta, that's it. Jag kan ha fel, kända fakta kan visa sig vara felaktiga, visst. Men hittills har jag inte stött på några fakta i fallet eller övertygande argument som rubbat mig i min tro på Rysspåret.
Citera
2020-07-18, 00:57
Medlem
bibbarsmutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Ingvar Grundborg var alltså utomlands vid tiden för MOP.
En bussresa med fru och vänner. Med tanke på maskningens längd och annat låter det som att de åkte till Österrike, men det är en ren gissning.

Intressant att Grundborg uppger att han tror att även en tredje person (förutom honom själv och Östling) kan ha haft en nyckel till lägenheten/kontoret på Regeringsgatan. Vem kan det vara?
Citera
2020-07-18, 01:15
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Du får ursäkta, med det är lite halmgubbe med ditt resonemang. Å ena sidan säger du att min en spanare utanför Grand (= min Grand-man?) skulle sticka ut som
Roger Ö, å andra sidan nämns diskreta observatörer som kan ha förflyttar sig söderut. Men det senare kan ju vara ”min” Grand-man, eller hur? Skillnaden är att jag inte tror på en mindre mördararme utspridd runt Grand utan en person som t.ex. diskret spanar från en bil och sedan kliver ut och följer efter LOP till MP.

Jag menar precis det jag skrev. Om en "Grandman" eller flera "Grandmän" är kopplade till MOP i åtminstone en övervakningsroll så har ju den personen (eller de) gjort ett väldigt dåligt jobb att inte synas. Sen finns ju aspekten "Grandman" innan filmen börjar, under filmens gång och efter filmen när OP står och pratar med Mårten och dennes flickvän i några minuter innan de går åt varsitt håll.

Så min fråga till dig är, vilken är din "Grandman"? Före, under eller efter filmen eller en kombination av två eller kanske all tre ihop? Ska den sista möjligheten vara möjlig, en kombination av alla iakttagelser, så kan ju inte SE vara mördaren eftersom han bevisligen återvänt till Skandia efter maten och sedan också stämplat ut 23:19.00-23:19.59. SE kan åtminstone inte vara en "Grandman" under filmens gång och inte heller en "Grandman" när OP lämnar Grand och kliver ut på gatan.

Borgnäs om Grandman 1 och Grandman 2
https://www.youtube.com/watch?v=5Mq0RYlYATo
Senast redigerad av I-van-Toer 2020-07-18 kl. 01:36.
Citera
2020-07-18, 01:42
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olmors
Jag håller helt med dig när det gäller KP och TP.
KP läste förståss Lars Larssons bok 2016 och såg chansen att hjälpa till att döda utredningen men han behövde hjälp av någon som kan driva propaganda, dvs TP.

Jag kan lägga till min egen teori;
Krister P skulle ju få prata med Lisbet 2018 (om jag minns rätt) men han insåg ju att i så fall måste han ju fråga Lisbet om hon hade sett SE på MPL och hon kunde ju mycket väl ha bekräftat det. Så när det kom till kritan så vågade inte Krister träffa henne, han var ju inte intresserad av sanningen, det har aldrig PU varit, han ville inte få sin "lösning" förstörd så han fegade ur och skylde på sin ynkliga rygg (eftersom han var en sådan y-rygg).

När sedan Lisbet hade avlidit kunde han satsa på SE-spåret.

Även jag tror att Lars Larssons bok är nyckeln. Kom ut 2016. KP drog igång SE-fiktionen 2017.

Efter några månader fick TP sekretessbelagda dokument. Dags att knacka ner några rader.

TP är en oförarglig skyltdocka. En glad prick som passar i tv.

KP trodde att han hade trumf på hand. Tills det var dags att syna hans kort.

Att "fria" medier går i statens ledband är givetvis intressant.

Filter är rökta för alltid.
Expressen behöver snart göra en helomvändning.
Vad gör nu UG? Står de fria eller måste de lyda order?
Och vad gör Veckans brott?

KP:s plötsliga "avslöjande" som fick programledaren att studsa av lycka var naturligtvis riggat i samarbete med vissa journalister på Veckans brott.

Del i PR-planen.

Jag förväntar mig en hård granskning och en rättsprocess.
Citera
2020-07-18, 02:00
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Att WT män ingår in en konspiration att mörda Palme kräver att GM har en.

Om ingen har sett det, går det lika bra att efterkonstruera en, så att det passar i ett påhittat scenario.

Vad säger du då om handledsväskan? Gärningsmannen hade ingen handledsväska, Stig Engström hade en handledsväska, så slutsatsen är även där rätt given, eller?
Citera
2020-07-18, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AraltNigri
Westrogotia,

debatten om PM bedrivs inte bara av personer som vill väl. Många så-kallade privatspanare har ideologiska motiv för sina så-kallade spår. Faktum är att en rad deltagare i PM-debatten med deklarerad hemvist ute på den yttersta vänsterkanten faktiskt har drivit det så-kallade Polisspåret med extra stor iver, så stor iver att jag vill minnas att flera av dem t o m dömdes för förtal till att betala skadestånd till flera av de felaktigt utpekade polismännen. Min uppfattning är att Polisspåret är en hemvävd variant av KGB:s villospår "BND/CIA-spåret". Båda "spåren" har visat sakna substans. När polismyndigheten tagit sig tid att utreda påståendena, visat att de är felaktiga och avfört de utpekade polismännen från utredningen så svarar dessa vänsterextremister med att myndigheterna försöker mörklägga och hittar genast nya påståenden i en kretsgång utan ände. Dessa "spår" är uppenbart sprungna ur ideologi, inte drivna av omständigheter som härrör från brottsplatsen eller som på något sätt kunnat knytas till gärningen eller något som GM lämnat efter sig. Jag är för övrigt lika skeptisk til "spår" motiverade av andra ideologer än vänsterns, då jag anser att brott ska utredas så objektivt som överhuvudtaget är möjligt och utan inblandning av partipolitik.

Samma argument kan naturligtvis riktas mot mig själv. Man skulle kunna anklaga mig för att sprida vilseledande information åt högerkrafter som ogillar Sovjetunionen, som visserligen gått ur tiden för länge sedan men, som har en viss kontinuitet med Putins Ryssland. Men då uppstår naturligtvis problemet min "romantisering av Olof Palme". (Jag vill här passa på att säga att jag inte var någon anhängare av Olof Palme eller hans politik och aldrig heller röstat på socialdemokraterna). Hur går det då ihop. Det är mycket enkelt. Jag har försökt hitta den teori om PM som stämmer bäst med kända fakta, that's it. Jag kan ha fel, kända fakta kan visa sig vara felaktiga, visst. Men hittills har jag inte stött på några fakta i fallet eller övertygande argument som rubbat mig i min tro på Rysspåret.

Ja det du nämner är de tryckfrihetsmål där gräddan av svensk kommunistpress dömdes till skadestånd på 80-talet. Så p.g.a det verkar du ta dig rätten att skriva vänsterextremist till den som i denna tråd i nutid t.e.x. ifrågasätter polismäns agerande och förehavanden mordnatten, vilket är just som jag skrev provocerande och i klass med Guillou.

Det du brukar presentera som fakta i flertalet inlägg är ofta bara uppenbara och rena påhitt, vilket gör att det är omöjligt att ta dina slutsatser om s.k. rysspår seriöst.
Citera
2020-07-18, 02:19
Medlem
I-van-Toers avatar
Jag skriver det igen. Om man vill utröna och fastställa ett mönster i OP:s agerande på fritiden, och som skulle kunna användas mot honom i ett attentatsförsök, så sitter livvakterna John-Erik Hahne och Björn Söderberg på ovärderlig information. De vet hur ofta och när OP avsagts sig skydd tidigare och lämnat den s k gyllene triangeln utan åtminstone deras skydd. Alla gånger har säkert inte kommit fram senare men vissa gånger har säkert kommit fram. Samtidigt måste de ju också veta om de någonsin varit på bio sent på kvällen med OP, LP och kanske andra personer. Var de t ex med OP och LP på Amadeus vintern 1984? Eller om de varit med OP på andra tillställningar där deras skydd varit önskvärt och nödvändigt? Tillfällen som bara de vet om eftersom de kanske aldrig rapporterats in och diarieförts. Dessa frågor har ju aldrig ställts, inte ens i den längre intervjun med Hahne i Sydsvenskan.

Hahne och Söderberg kör på morddagen OP till Kungliga Tennishallen, sedan till en klädaffär på Kungsgatan och sedan till OP:s kontor vid lunchtid, sedan ses de aldrig mer. Hahne är redo att rycka ut på kvällen om OP ringer. OP ringer aldrig utan lämnar bostaden ca 20:30 för färd med T-bana utan skydd. Hur ofta har detta hänt? Det har säkert hänt, det här var säkerligen inte första gången och inte heller första gången som Hahne och Söderberg fått veta det i efterhand. Konspiratörer har snappat upp ett mönster eller iallafall ett återkommande scenario. Man kanske även har Hahnes och Söderbergs bostadsadresser under uppsikt för att vara på den säkra sidan att de är hemma på kvällen.

Man måste helt enkelt utgå ifrån att en grupp, konspiratörer, hade förhandsinformation att OP, igen, tagit sig ut från bostaden utan skydd. Hur ofta det sker är svårt att sia om men den 28 februari 1986 inträffade det igen. Det blev sista gången. Hahne och Söderberg borde kunna redovisa rapporterade tillfällen och inte rapporterade tillfällen eftersom ingen annan utomstående har varit närmare OP i det dagliga livet. Så jag uppmanar ännu en gång folk som skulle kunna ställa de relevanta frågorna ovan till Hahne och Söderberg att göra det innan även de lämnar jordelivet. Sen kan man köra deras svar mot alla spanarobservationer mot OP genom åren. Folk måste fatta att MOP inte har sin början den 28 februari 1986 utan början sker mycket tidigare. Det är bara det faktiska utförandet som sker den kvällen/natten.

EDIT. Hahne har bl a sagt att hade de varit med den där kvällen så är det 50-50% hur ett attentat hade slutat. Det där är lite av ett "Clint Eastwood-svar" men det visar på att Hahne är helt lugn angående sin egen kapacitet och kunnande. Ingen duvunge den där Hahne och inte Söderberg heller för den delen. Det här vet ju konspiratörerna om och överleva vill de ju också.
Senast redigerad av I-van-Toer 2020-07-18 kl. 02:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in