2020-07-16, 20:05
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Davy
Nu är ju inte SE en motsats till en "kommunist."

Men för att svara på din fråga: man hade kört på CP.
Christer Pettersson gjorde torpedjobb och kunde varit hyrd för att döda högermannen.
Citera
2020-07-16, 20:12
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Precis så är det. Allt annat är fantasier. Det är vad som händer 23.19-23.20 som är relevant.

I spaningsmord brukar frågan av hur gärningsmannen tar sig till brottsplatsen vara vital. Kan konstatera att samtliga PU inklusive den senaste totalt ignorerat denna problembild som rör just minuterna före MOP. I och med att paret Palme mycket sent bestämmer sig för att gå söderut på Sveavägen kan man(jag) anta att det skett förflyttningar på en ev mördargrupp/mördare . Dessa bör ha skett med bil och därför är det rimligt att åter ta sig en titt på de fordon som finns runt mordplatsen .
Citera
2020-07-16, 20:13
Medlem
Davys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Lever också drömlivet: Ensamstående, kollar fotboll på heltid. I GH-tråden spekuleras om Aspberger. Får dock snarare intrycket att han är, med rätta, livrädd för att ge utredningen någonting så han krånglar så mycket det går.

Tycker dock GH har blivit korrekt behandlad av rättssystemet såvitt jag kan se. Säljer man en icke avförd sex tums Smith & Wesson 357 Magnum illegalt efter att inte ha hörsammat kallelser till provskjutning måste man förstå att det kommer att knacka på dörren förr eller senare. Vore tjänstefel att inte utreda.

Dock ska nog GH vara glad att inte exempelvis Thure Nässén fick tag på honom under 80-talet. Kan tänka mig att PU grämer sig oerhört över att ha slösat Lisbeths utpekande på motiv och vapenlösa look-a-liken CP.

Japp, håller med.

Behandlingen av LP är horribel. Hon har från mordnatten fram till sin död behandlats som en krondrottning. Inget fick ifrågasättas, inga krav ställdes på henne. Pinsamt. Det har förstört så mycket i denna utredning.

Så här säger Löfven 2016:
Citat:
Olof Palmes minne hedrades traditionsenligt på 30-årsdagen. En välbesökt kransläggning vid Palmes grav vid Adolf Fredriks kyrka på förmiddagen – och en mer politiskt inriktad minnesceremoni i Kulturhuset på eftermiddagen.

Men statsminister Stefan Löfven, S, passade också på att uttala sig om den pågående mordutredningen.

– Det finns en person som är dömd och senare frikänd. Lisbet Palme säger bestämt att hon vet att det var Christer Pettersson, och då tror jag på det, sa statsministern till Dagens Nyheter i samband med kransläggningen.

https://www.expressen.se/nyheter/lofven-tror-det-var-christer-pettersson/

Sen avlider LP 2018-10-18.
2018-11-15 säger KP till SE:s exfru att de ska hänga ut honom för mordet.

Upp till var och en hur man vill tolka det....
Senast redigerad av Davy 2020-07-16 kl. 20:17.
Citera
2020-07-16, 20:15
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Davy
Bra beskrivning som jag ställer mig bakom.

Jag sa igår att jag TROR att detta även är förankrat och fått godkännande av regeringen, RÅ och Mårten Palme. Därav KP:s briefing innan till dessa parter. Man har helt enkelt enats om att en gång för alla få ett slut på detta. Sen enas man om att bara bita ihop och ta skiten i 6-12 månader från allmänheten, privatutredare, jurister, viss media.

Man offrar SE. Ett nödvändigt ont, för landets bästa. Ingen fru och inga barn. Så inte så farligt. KP blir säkerligen belönad på något sätt tack vare sin stora gärning för landet och staten.

Konpirationen blir nu alltså likadan som en eventuell konspiration för att mörda Palme var.

En liten grupp som beslutar att strunta i alla lagar och göra det som de tycker är det bästa för nationen.

Absout. Det är riggat. SE hängs ut.

.Tidigare plågade de livet ur CP..De tänkte väl att det är bättre att attackera en person som redan är död. Ingen fru och inga barn som kan stämma staten.

Det stinker. PU vägrar lösa Palmemordet trots att det gått 34 år.

Och på läktaren står media och bugar.
Citera
2020-07-16, 20:20
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Vi är ganska många som ser de konkreta uppgifterna som inte gått att komma runt i mer än 20 år. Steg för steg har allt fler insett det. Presskonferensen mångdubblade nog den siffran.
Tror nog att till och med Filter och TP känner stanken i dyn de trampat i. Grundlurad?

Nu är det bara att hacka på. Det finns många som nog känner sig lösta från lojaliteter och tystnadskultur nu. Namnen kommer fram.

Expressens utpekande av Stig Engströms sena kvällsjobb var ett bottenmärke. Snacka om att koka soppa på en spik. De som skrivit om att Mårten Palme skulle sett likheter mellan SE och sin Grandman borde av ren anständighet publicera MPs fantombild. Den liknar SE lika lite som den påminner om Christer Pettersson.
Citera
2020-07-16, 20:23
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Ögnade bara igenom artikeln som hastigast.
Stämmer datum med Stigs övertid?
Lång näsa?
Du fick ingen mer utförlig beskrivning av näsan?

Nej , Stig Engströms övertid var inte på dagar då det noterats övervakning av Västerlånggatan 31.. Smal man , runt ansikte och lång näsa , det var beskrivningen. Kan gissa vilken typ av näsa du vill ha men någon sådan beskrivning fanns alltså inte.
Citera
2020-07-16, 20:30
Bannlyst
Kan inte släppa det här med Palmepriset till David John Moore Cornwell, alias John Le Carre med prisutdelare, den av Ebbe utpekade KGB-spionen Pierre Schori. Carre säger i sitt tacktal att han såg/ser OP som den som var mest lik hans berömde romanfigur, George Smiley. Det låter på Cornwell som att han och OP var bekanta, att OP läst allt Carre skrev osv. Man får nästan intryck av att Cornwell baserat Smiley på OP. Faen va intressant! Schori, OP och Carre i samma allians, således. Intressant är också nyhetsnotisen som berättar att Ingvar Carlsson satt på första parkett vid utdelningen. Spionnestor Olof Palmes pojkar på kär klassåterförening. Man saknar bara James "Jesus vad han ljuger" Angleton. Nej, visst ja han är ju sen länge avliden och kunde inte komma. Tanken svindlar. Gorbatjov hade OSA:t "ja" med fick förhinder, hälsoskäl, pandedemin. Tanken svindlar...
Citera
2020-07-16, 20:36
Medlem
Undrar vem som förhörs här?

1995-10-27
https://drive.google.com/file/d/1Ox0Imr2eF9kka3VJvtCYl_dEjmT0oscD/view
Citera
2020-07-16, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Vad tror ni om följande fundering?
Obs, det är inte min egen fundering jag förmedlar.

"När det gäller kuppövningen mot ÖB i september -85, har jag fem involverade, varav fyra är namngivna. Tre av dessa har minst sagt diskutabla alibin när det gäller mordet på Olof Palme. Den som planerade övningen mot ÖB, skissade även på en liknande övning som gick ut på att likvidera statsministern. Enl egen, från den som planerade "övningen", utsago eliminerades dessa planer efter att mordet på OP verkligen ägt rum. Fyra av de fem personer som deltog aktivt i övningen mot Lennart Ljung, är kända. Tre av dessa fyra har synnerligen diskutabla alibin från kvällen då Olof Palme mördades.
Slutsats - en kuppförsvarsövning behöver inte inbegripa fler än fem personer. Detta indikerar en MINDRE konspiration, inte ens alla fem behöver veta vad GM har i åtanke när denne löper linan ut. Och eftersom de blev direkt inblandade, om än ofrivilligt i de flesta fall, så finns all anledningen att hålla tyst.
Om man kikar på "övningen"mot ÖB Lennart Ljung, så har hälften av de kända namnen (en är ännu okänd) senare emigrerat och dött utomlands. Vet inte vilka slutsatser man kan dra av det, emedan underlaget är för litet.
Den person som planerade kuppen mot ÖB, skissade även på en plan som inbegrep ett mord på statsministern. Efter mordet rev/brändes dock denna plan eftersom den påminde för mycket om vad som just skett. Enl planerarens egen utsago. Samtidigt som minst tre av den första "kuppens" utövare hade minst sagt diskutabla alibin när det kom till mordet på statsministern.
Kort sagt - precis som Moelv beskriver på Gunnar Walls blogg KAN det hela ha varit någon form av övning där en person tog tillfället i akt och löpte linan fullt ut.
En övning behöver som sagt INTE inbegripa en mängd personer, det räcker med en handfull, inte heller behöver samtliga ha varit införstådda med att EN peson avsett att löpa linan ut. Och med tanke på vilka de övriga KAN ha varit, så är inte heller 34 års tystnad något att förvånas över."

Har du talat om varifrån citatet kommer ??

Jag kan inte hitta det.
Citera
2020-07-16, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olmors
Har du talat om varifrån citatet kommer ??

Jag kan inte hitta det.

Det är en privatperson som spekulerar.
Citera
2020-07-16, 21:02
Medlem
Svar till AraltNigri:

Jag har läst det du skrivit tidigare och jag är medveten om dina teorier.

Jag har inga problem med att KGB hade planer för att ”vid behov” kunna mörda andra länders stats-eller regeringschefer eller andra viktiga personer. Det är inget konstigt. Det jag däremot har starka tvivel på är att man fann anledning att verkställa dessa planer i det läge som rådde 1986. Helt enkelt KGB:s motiv att genomföra en sådan operation. Det har du inte svarat på. Men det är viktigt att finna motivet. Det där s.k. skymningsläget du talar om, rådde ett sådant?

Att med en flera hundra meter lång möjlig mordplats ha koll på hur man ska undkomma när man inte vet exakt när och var man kan eller måste skjuta är faktiskt lite mer krävande än att planera en älgjakt. I skogen finns ingen polis som kan börja jaga jägarna eller vittnen som informerar älgarna om vart jägarna flydde. De timmar som fanns kan ha räckt för ”reka terrängen”, men absolut riskminimering skulle ändå vara svårt.

I din uppräkning av ledande personer som man borde ha haft koll på glömde du några, t ex kungen och vissa näringslivstoppar. Även om deras formella ledarroll inte är stark så är även moraliska ledare viktiga för att leda motstånd. Inte minst kungen skulle vara viktig, sannolikt viktigare än majoriteten av ministrarna.

"Attentatsmännens ledare var väl förtrogen med Stockholm City", ja, det hade ju varit nödvändigt. Men allt fotfolk skulle också behöva ha god koll på terrängen. Man kan ju i ett sånt läge inte kolla på kartan utan måste ha allt i huvudet. Och detta inkluderar även alternativa vägar om nåt hinder – t ex en polisbil – dyker upp. Så helt enkelt är det trots allt inte.

”Ditt andra motargument att GM:s placering i motljuset av Dekorima skulle riskera att exponera GM är kontrafaktiskt.” Som sagt så är det ju ingen som vet om Dekorimamannen är GM. Dessutom är det ju oklart hur länge han stod där; av de tidssammanställningar som någon gjorde av när folk passerade hörnet så verkar han ha kommit dit 23:20:00 som tidigast och det talar väl snarast för att placeringen i så fall inte var avsiktlig utan bara en plats att stå på om man skulle vara i den korsningen och inte ville stå mitt allas gångväg.

”Tredje invändningen, att ingen vet om GM:s agerande är iskallt och professionellt. Vad menar skulle tala för att det inte är professionellt och att det istället skulle kunna vara amatörmässigt?” Jag menar ingenting annat än vad jag skrev; att med tanke på att ingen egentligen såg något så går det inte att avgöra om det var en professionell person eller amatör. ”Utan att lämna tillstymmelsen till teknisk bevisning efter sig” bevisar heller ingenting; som sagts tidigare så är det snarare logiskt att en professionell gärningsman skulle ha dumpat vapnet på platsen. Ett vapen som inte kan knytas till en person är ett helt irrelevant tekniskt bevis (men som ju kan sätta myror i utredarna, tänk dig Hans Holmér sitta i tv och säga ”detta är vapnet som dödade Palme, nu söker vi ägaren till det”).

Statistik har inget med saken att göra. Jag bara konstaterar att en träff var jättebra och den andra totalt misslyckad. Och detta i kombination med revolver och ammunition som knappast kan betraktas som särskilt optimalt för ändamålet gör att jag absolut inte vill dra slutsatsen om att GM är professionell. Observera här att jag inte påstår att GM måste vara mer av ”amatör”, utan jag påstår bara att träffen inte kan tas som intäkt för att det var en professionell GM. Och notera igen vapenvalet, med ett vapen av den aktuella typen skulle det vara svårt för en mer amatörmässig GM att skjuta iväg en massa skott. Med en stor tung revolver med kraftig rekyl är det nog aldrig aktuellt för en amatör att stå och trycka iväg flera skott. Och missar med en hårsmån…., snälla, på så nära håll träffar man eller missar med en hårsmån. Ditt resonemang här blir ett cirkelresonemang där din slutsats anses bevisad oavsett vad som skett; eftersom han träffar är han professionell och eftersom han missar men egentligen var nära att träffa är det också ett bevis för han är professionell. Och, återigen, om han nu var professionell varför ens skjuta LP? Hon var inte viktig, hon var ingen svensk Hillary Clinton som kunde ha tagit en ledarroll om maken blev skjuten. LP skulle gladeligen ha överlämnat ledandet till Ingvar Carlsson.

Och slutligen, återigen, varför skulle en mordplan överhuvudtaget verkställas? Vad var det som gjorde det nödvändigt att dra igång denna operation? Det allmänna pratet om kärnvapenfria zoner och Moskvaresor är knappast ett rimligt
Citera
2020-07-16, 21:11
Bannlyst
Bobbo, nu svamlar du igen. Att peka ut Gorbatjovs viktiga lappkast med en korrupt rövarkapitalism (som underförstått OP då skulle ha tagit del i) är väl magstarkt. Att KGB under annat namn och traditionalisterna (också under annat, uppiffat namn) återtagit makten i Ryssland ska inte misstas för att det var Gorbatjovs syfte eller för att OP skulle ha önskat en sådan politisk utveckling som nu skett i Ryssland. KGB är tillbaka i kraft av lönnmord på oppositionella mm mm. En socialdemokratiskt kontrollerad bank, Swedbank har tagits med brallorna nere med att tvätta pengar åt KGB (eller vad de nu kallar sig nuförtiden) och ytterst åt ordförande Vladimir Putin. Korrekt. Men som jag har uppfattat det, och som jag tror att alla insatta i ämnet har uppfattat det, så är USA den enda makt i världen som på allvar har ifrågasatt och utmanat västliga bankers tvättinrättningar åt Vladimir Putin (med Magnitskijlagen). Ditt svamliga storpolitiska resonemang bevisar ingenting annat än att du är amatör på området. Du måste läsa på, och lära dig se skillnad på de olika politiska grupperingar som rört - och rör - sig inom storpolitiken, inte blanda ihop alltsammans i drinkmixern. Den brunaröda röra du då får blir nämligen helt obegriplig.

Att du befann dig på någon ambassad och hörde medlemmar av den sovjetiska politiska eliten informera sig om blandekonomins fördelar kanske var just de sovjeter som hade lyssnat på Palmes och Palmekommissionens tal om en reformering av det sovjetiska samhället och ekonomin. Den rövarkapitalism som du talar om finns, visst. Jag håller med dig, den ska bekämpas. Fair play ska gälla, alltid och för alla. Det är de demokratiska institutionernas plikt att tillse. Men det är samtidigt att faktum att kommunism bara lett till ökad fattigdom och elände för människorna i sådana samhällen och att kapitalismen med rätt tillsyn bara lett till ökat välstånd såväl ekonomiskt som i termer av medborgarnas allmänna lyckoupplevelse.

Så, vad väljer du? Det verkar som du föredrar kommunism. En god tanke möjligen som dessvärre aldrig fungerat i praktiken, inte därför att "kapitalisterna" och "deras drängar demokraterna" har motarbetat och förstört de kommunistiska experimenten utan därför att kommunismen helt enkelt inte driver utvecklingen framåt, varken socialt, vetenskapligt, ekonomiskt eller på något annat mätbart sätt. Och, det har den bara sig själv att skylla för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in