Citat:
Ursprungligen postat av
ZiggeZiggarett
Ja, kanske det är kvinnor med svagare moderinstinkter och lägre socialt kapital att använda till barnen som främst tar abort. Jag har egentligen ingen aning om det. Abort är inget kvinnor skyltar med, svårt att veta vem som gjort vad så att säga.
Äldre har nog i alla tider haft ett lägre värde.
En främling har haft ett ännu lägre värde.
Soldaten har ett mycket högre värde idag än för bara 60 år sedan. Vi hade aldrig accepterat de dödstalen för fältflygare som man godtog under Tunnans och Drakens dagar.
Men kom krig och oro... då sjunker soldatens värde genast.
Äldre har nog idag samma värde som förr, vi har bytt ut "undantaget" mot vårdhem. Men främlingens värde jämställs med vårt eget. Ibland kan jag tycka att främlingen verkar ha ett högre värde än de äldre.
Barn har mycket högre värde än förr (de är ju inte så många heller), men embryon ges ett godtycklig värde baserat på om kvinnan finner det välkommet eller inte. Ett välkommet embryo har hög prioritet i vården.
Hursomhelst varierar människovärdet med tiden, även vilka människor som prioriteras.
Hyckleri?
Självklart!
Det tycks mig att FHM exempelvis värderade jämställdhet som en utav de variablar man värderade högst unde coronatiden, det var värt att 6000 gamlingar dör för att inte en ökning av våld i hemmet ska drabba kvinnor och att kvinnor möjligtvis skulle behöva stanna hemma med barnet, etc.
Det är ju så att kvinnor i alla tider värderats mer än män, och det var alltid en större tragedi när kvinnor dog än ifall män dog. När man i viktorianska England fick reda på att några kvinnor dog i industrier var man snabbt med att förbjuda att de arbetade med de farligaste arbeten och sätta lagar för säkerhet i industrier som hade kvinnor, detta trots att hundra gånger fler män dog än kvinnor i sådana industrier. Likaså får du se att det är när kvinnor och barn dör i krig som sann tragedi beskrivs som sådan i media.
Detta har givetvis evolutionära anledningar (som allt annat): en kvinna säkerställer stammens framtid, medan män kan bytas ut och en stor andel män har historiskt inte ens fått sprida sin säd.
Det är ju dock någonslags eko från mer primitiva instinkter tror jag, då vi inte längre bryr oss om att säkerställa stammens framtid överhuvudtaget i modern tid och gärna låter andra stammar komma och ta över vår revir. Den tribala instinkten har övergått till att bli av mer ideologisk karaktär (ständig krig förs mellan ideologiska grupper snarare än stammar). MEn nog är det så att svenskar fortfarande bryr sig mer når svenskar dör än när främlingar dör och svenskar liksom andra folk vill helst bo i ställen där de omgivs av sina egna (helt och hållet kan man inte modernismen döda en så pass stark instinkt som den selektiva tribala empatin).
När det gäller abort så är det oklart ifall det är dåligt eller bra för stammen, den har ju som jag sagt en eugenisk mekanism som inte bör underskattas. I indianstammar är det inte ovanligt att kvinnor begraver sina nyfödda levande med stammens godkännande, det gäller framförallt ifall barnet visar tecken på svaghet eller ifall dess fader på ett eller annat sätt visat sig vara oansvarig.
I jarawa-stammen (jägarsamhälle i Indien) så dödar man exempelvis ungar som blandat sig med indier, ibland mot moderns samtycke. I Ryssland så var det vida förekommande att modern ofta dödade barn som resulterade från mongolernas våldtäktsräd i landet. Jag tror ej att jag ens behöver nämna vad Spartanerna höll på med...
Det är alltså inte så att barnet nödvändigtvis kommer stärka stammens framtid, och naturen söker ju alltid just att få starka gener att överleva. Vi vill tro i modern tid att vi vet bättre än naturen och sätter upp lagar som ska hålla de mörkare elementen i naturen ischack, men tror att det vi aldrig riktigt blir av med de djupare rötterna som vi har till naturen. De flyktiga civiliserade principerna används på att i efterhand rationalisera vår agerande.
Abort kan kort och gott vara ett sätt för kvinnor att inte behöva offra sig för svaga eller oansvariga mäns säd pågrund av någon fyllenatt. Det är möjligt att samhället i stort också får fördelar av att dessa oansvariga kvinnor tillåts göra sig av med fostret.
Det är ju också vanligt att man aborterar fostret i fall man finner att barnet har downs syndrom i tid.
En motargument till detta kan vara att själva tillståndet till abort gör att kvinnor och män tillåts agera mindre ansvarsfullt då de har en säkerhetsventil mot sådan typ av agerande.
Det finns som sagt många vinklar att beakta när man kan diskuterar frågan.