2020-07-17, 06:20
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Det är så sorgligt med dessa barn. Den äldre pojken har ju sett så mycket med dessa föräldrar, minnen som aldrig går att radera. Jag hoppas innerligt att han inte kommer dyka upp i en egen tråd här i framtiden.

jag hoppas också att han får all hjälp som finns att få. Många barn som levt under svåra förhållanden har ändå starka band till föräldrarna. Undrar om R kommer få besöka honom i närtid? Hon verkar ju vara mycket manipulativ och har ju inget kvar nu mer än drogerna förstås.

Jag tror att R försökte kontakta A redan i mars, när hon var fri över helgen.
Önskar att båda pojkarna får sekretessmarkering (om de inte redan har fått det) och slipper Rs manipulativa skitsnack. Och att A kommer till insikt om vad hans mor har gjort. I förhören upplevde jag det som att han mest ville hem till sitt tv-spel o kompisar, som han var begränsad från på hvb-hemmet.
Citera
2020-07-17, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abigaille
Nej, brustet hjärta? Jag har sett det nämnas tidigare men här på slutet har det spårat såpass att det knappast är värt att bemöta. Det mest sannolika scenariot här är att P inte fått trappa ner sina Benzodiazepiner på ett adekvat sätt. Han har enbart uppgett att han tagit sin förskrivna dos Sertralin vilket han får fortsätta med i häkte enl journalutdrag i FUP. De grips den 30:e januari och provsvaren ser ut att vara klara den 3:e februari och först då torde det bli uppenbart vilken omfattning och vilka preparat de båda missbrukat. R har Stesolid som stående medicinering och får detta även i häkte och drabbas inte av abstinens på samma sätt som P. Benzo är inget man bara sätter ut utan att trappa ner, just på grund av att det är hälsovådligt.
Isf brister ju sjukvården kraftigt om de trott han bara va hög på sertralin, vilket man knappast kan bli hög på! Han hade en historik av kraftigt missbruk, benzo, sub, amfetamin, cannabis! (Dömd till fängelse, utredd av socialtjänst.) Vilket de även hitta alla dessa preparat i lgh. Kombinationen sub o benzo (va väl både xanor o blåbär de bruka köpa) skojar man inte bort! Han va närmre psykotisk när de plockade honom. Vilket miffo till läkare som isf tagit han på orden, utan att titta på helhets bilden, och slarvat med nedtrappningen! En sketen ssk hade nog kunnat göra ett bättre jobb! Han dog efter 12 dagar, inte efter 3 dagar när svaren kom. Och vissa svar har de kunnat se direkt!
Citera
2020-07-17, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Med så lagen ser ut idag kan R få tillbaka vårdnaden efter uppvisat skötsamt levande drogfri. Förhoppningsvis sker en lagändring snart, initierad pga just ödet för R egen dotter.
Självklart kommer hon få tbx barnen än en gång, ingenting går rätt till i detta ärende! Vi kan bara hoppas på att hinner ta sin sista allra sista dödliga dos innan dess, vilket ja finner mkt troligt.
Citera
2020-07-17, 10:30
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Jag tror han dog av brustit hjärta. Han verkar vara den av föräldrarna som mådde sämst av vad som hänt. Man kan utlysa känslor hos honom redan vid gripandet och även vid förhör. Jag tror att när han blev tillräkligt avtänd, och på riktigt insåg vad de gjort, och samtidigt sitta inlåst i en cell med abstinens rivande i kroppen. Blev för mycket, hjärtat bara la av.

Han led nog inte mest av föräldrarna men han var mest psykiskt sjuk.
Jag tror också han skadade barnen mest. Pojken vittnar ju om det.
Citera
2020-07-17, 10:30
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OroligLantis
Detta! ☝🏻👏🏻

Ääääh! Han dog inte av brustet hjärta! Han var ett monster och älskade ingenting högre än knark. Rebecka och S kom väl på en andra plats.
E och A kom nog långt ned på listan.

Har någon någonsin dött av brustet hjärta? Om han mot förmodan skulle ha gjort det, så vore det pga att han saknade sitt knark o sin flickvän - inte av skuld för vad de gjort mot E.

Tänker samma, jag försvarar inte R men hon är också ett offer för pappans sjuka hjärna.
Citera
2020-07-17, 10:35
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Undrar hur det kommer att gå för den äldre av barnen? Var kommer han att hamna för han kommer väl inte att kunna bo med R? Hur kommer han att bli som vuxen efter allt detta, att veta att föräldrarna upprepat misshandlat psykiskt/fysiskt sin lillasyster och sedermera dödade henne? Verkar inte finnas några andra släktingar som kan ta hand om honom, lider verkligen med denna grabb

Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Jag tyckte det var synd att han och lillebror inte fick placeras på samma familjehem. De hade en god relation står det tidigt i Fup. Han bad om någon snuttefilt till lillebror. De hade nog verkligen behövt varandra efter det de varit med om. Stackarn, blev placerad på ett hvb-hem. Där finns bara personal och det är inte lika mycket på riktigt som i ett hem. Det tycker jag var okänsligt av kommunen och jag hoppas att de blir placerade tillsammans i framtiden. Killen kan ju inte växa upp på på ett hvb. Man måste väl tänka familjehem.
Att det skulle finnas någon i nätverket är jag dock mycket tveksam till.

Hamnar A på HVB-hem tror jag det är kört för honom.
Familjehem med kärlek och vänner behövs.
Han uttrycker en önskan att få bo hos sin farbror (Patriks bror) vet inte om det är möjligt.
Han behöver kärlek och trygghet. Han verkar ju vettig och omtänksam.

S är så liten och verkar ha fått kärlek och närhet så anknytningen är nog inte helt fucked up där.
Iom att han är så liten blir det nog bra om han kommer till ett familjehem och får stanna där resten av sitt liv.
Försöker någon myndighet flytta på honom i framtiden skall de ha diarre för all framtid.
Barnen skall ha ro nu.
Citera
2020-07-17, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johannajack
Isf brister ju sjukvården kraftigt om de trott han bara va hög på sertralin, vilket man knappast kan bli hög på! Han hade en historik av kraftigt missbruk, benzo, sub, amfetamin, cannabis! (Dömd till fängelse, utredd av socialtjänst.) Vilket de även hitta alla dessa preparat i lgh. Kombinationen sub o benzo (va väl både xanor o blåbär de bruka köpa) skojar man inte bort! Han va närmre psykotisk när de plockade honom. Vilket miffo till läkare som isf tagit han på orden, utan att titta på helhets bilden, och slarvat med nedtrappningen! En sketen ssk hade nog kunnat göra ett bättre jobb! Han dog efter 12 dagar, inte efter 3 dagar när svaren kom. Och vissa svar har de kunnat se direkt!

Du läser in saker i mitt svar jag inte skrivit. Jag menar inte för ett ögonblick på att polisen tror att han är hög på Sertralin (och nej, jag vet att man inte blir hög på det.) Han är bedömd på psykakuten som menar han kan simulera.
Det finns en svårighet med intagna som inte berättar vad de tagit och häktet verkar ju ha velat få honom inlagd för vård. Exakt vad som hänt är ju svårt att säga utan att ha alla fakta på bordet men de omständigheter som finns tyder i mina ögon på en dåligt skött uttrappning. Han har ju inte fått annat än Sertralin på häktet enl medicinlista i FUP (on den är komplett och korrekt) så det ser ju onekligen ut som att han gått från hög dos benzo (i kombination med annat) till inget över en dag. Även när pat är övervakad på sjukhus kan det ske komplikationer efter höga doser benzo. Får man ett svårt ep anfall så kan det gå fort.
Senast redigerad av abigaille 2020-07-17 kl. 11:21.
Citera
2020-07-17, 11:41
Medlem
Citat:
Du läser in saker i mitt svar jag inte skrivit. Jag menar inte för ett ögonblick på att polisen tror att han är hög på Sertralin (och nej, jag vet att man inte blir hög på det.) Han är bedömd på psykakuten som menar han kan simulera.
Det finns en svårighet med intagna som inte berättar vad de tagit och häktet verkar ju ha velat få honom inlagd för vård. Exakt vad som hänt är ju svårt att säga utan att ha alla fakta på bordet men de omständigheter som finns tyder i mina ögon på en dåligt skött uttrappning. Han har ju inte fått annat än Sertralin på häktet enl medicinlista i FUP (on den är komplett och korrekt) så det ser ju onekligen ut som att han gått från hög dos benzo (i kombination med annat) till inget över en dag. Även när pat är övervakad på sjukhus kan det ske komplikationer efter höga doser benzo. Får man ett svårt ep anfall så kan det gå fort.
Jag vet att att man kan få EP o andra svårigher även om man är övervakad. Han dog i häktet efter 12 dagar. Drogfri. Har de endast behandlat honom för vad han själv berättat vad han intagit, och vad han har föreskrivet (sertalin), har de gjort ett fatalt misstag! Alla missbrukare ljuger och det borde behandlare veta. Han va hög som ett hus, och detta måste vara aktuell läkare som gjort en enorm misdbedömning. Numera på de flesta ställen finns akut bc o psykiatri avd kombinerad, med väl utbildad personal inom både psykiatri och beroende. EDIT : EP får du ju nästan direkt i anslutning till att drogerna går ut ur kroppen abrupt utan nedtrappning, en sk cold turkey. Inte så långt efter. Skulle han fått EP efter 12 dagar, jaaa då vet ja inte hur många månaders tungt tungt missbruk som hade krävts = då hade han legat på BC. Inte psyk el häktet, me så höga värden.
Senast redigerad av johannajack 2020-07-17 kl. 11:53.
Citera
2020-07-17, 12:09
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WallabeJoy
Hamnar A på HVB-hem tror jag det är kört för honom.
Familjehem med kärlek och vänner behövs.
Han uttrycker en önskan att få bo hos sin farbror (Patriks bror) vet inte om det är möjligt.
Han behöver kärlek och trygghet. Han verkar ju vettig och omtänksam.

S är så liten och verkar ha fått kärlek och närhet så anknytningen är nog inte helt fucked up där.
Iom att han är så liten blir det nog bra om han kommer till ett familjehem och får stanna där resten av sitt liv.
Försöker någon myndighet flytta på honom i framtiden skall de ha diarre för all framtid.
Barnen skall ha ro nu.

A satt på HVB hem runt 1 år tiden innan han fick komma tillbaka till familjen, i samband med att Lilla Hjärtat kom hem.
A placerades igen på HVB hem när de omhändertogs efter Lillahjärtats död i fleaa månader.

Hoppas verkligen att han nu fått en familjehemsplacering.
Citera
2020-07-17, 12:34
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WallabeJoy
Tänker samma, jag försvarar inte R men hon är också ett offer för pappans sjuka hjärna.

Nja, jag tror att R är minst lika ond som P.
De var lika goda kålsupare båda två.
Båda kunde valt att rädda barnen, men båda gjorde det aktiva valet att låta E dö en långsam död på 3-12h.

Enligt förhören med Ps bror så frågar brodern ”varför ringde ni inte 112?” varpå P svarar ”Rebecka sa att de skulle ta de andra barnen då”.

Så P hade åtminstone tanken att ringa efter hjälp, men R övertalade honom att låta bli.
Citera
2020-07-17, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johannajack
Jag vet att att man kan få EP o andra svårigher även om man är övervakad. Han dog i häktet efter 12 dagar. Drogfri. Har de endast behandlat honom för vad han själv berättat vad han intagit, och vad han har föreskrivet (sertalin), har de gjort ett fatalt misstag! Alla missbrukare ljuger och det borde behandlare veta. Han va hög som ett hus, och detta måste vara aktuell läkare som gjort en enorm misdbedömning. Numera på de flesta ställen finns akut bc o psykiatri avd kombinerad, med väl utbildad personal inom både psykiatri och beroende. EDIT : EP får du ju nästan direkt i anslutning till att drogerna går ut ur kroppen abrupt utan nedtrappning, en sk cold turkey. Inte så långt efter. Skulle han fått EP efter 12 dagar, jaaa då vet ja inte hur många månaders tungt tungt missbruk som hade krävts = då hade han legat på BC. Inte psyk el häktet, me så höga värden.

Jag har tämligen god erfarenhet av behandling av missbrukare inom slutenvården, och jag håller helt med dig att om man inte trappat ner hans benzo så har man gjort ett enormt misstag men vi har inte tillgång till alla uppgifter även om det finns saker som tyder på det. Du får självklart tycka vad du vill, men att han dött av DT är mindre sannolikt baserat på de uppgifter som finns. Med DT har man tydliga fysiska symptom som inte går att missa och man har ganska lång tid på sig att söka vård/häva tillståndet. Jag har mängder med anledningar till att tycka som jag gör men jag har inte tid att skriva en medicinsk uppsats på FB. I och med att en relativt ung person avlider i häkte har något gått fel per definition oavsett, om han inte dött av något man inte kunnat förhindra typ ett aneurysm.
Citera
2020-07-17, 13:01
Medlem
Citat:
Jag har tämligen god erfarenhet av behandling av missbrukare inom slutenvården, och jag håller helt med dig att om man inte trappat ner hans benzo så har man gjort ett enormt misstag men vi har inte tillgång till alla uppgifter även om det finns saker som tyder på det. Du får självklart tycka vad du vill, men att han dött av DT är mindre sannolikt baserat på de uppgifter som finns. Med DT har man tydliga fysiska symptom som inte går att missa och man har ganska lång tid på sig att söka vård/häva tillståndet. Jag har mängder med anledningar till att tycka som jag gör men jag har inte tid att skriva en medicinsk uppsats på FB. I och med att en relativt ung person avlider i häkte har något gått fel per definition oavsett, om han inte dött av något man inte kunnat förhindra typ ett aneurysm.
Jag säger inte att det ÄR DT, eftersom vi som sagt inte har alla uppgifter, och bara spekulerar så kommer alla möjliga alternativ upp. Händelseförloppet som vi har tillgång till verkar dock skevt, och att det brustit i vård tycker jag verkar självklart. Har oxå en gedigen erfarenhet av detta ämne och orkar inte iheller skriva en uppsats. Men jag vet att i DT kan du uppfattas fullt normal i två-tre dagar innan det helt eskalerar. Utredningen får utvisa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in