2020-07-16, 11:48
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigersonHolmes
Men så extremt mycket maskat. Verkar obefogat med tanke på att samtidigt peka ut honom som mördare. Å ena sidan skall han beskrivas som mördare, och å andra sidan skall hans personliga egenskaper skyddas.

Kan exfrun själv ha rätt till omaskat?
Ja, vad ska man säga. Det har ju varit uppe några gånger nu i tråden. För mig verkar det vara okynnesmaskning. Söndermaskning rentav. Men vi får se hur mycket vi kan få fram ändå.

I samband med rättegångarna mot CP var ju i princip ingenting maskat. Men det är ju ett helt annat förfarande.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-07-16 kl. 11:51.
Citera
2020-07-16, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Davy
Tack för den.

Hon säger ju att SE jobbar över 1-2 ggr/vecka under 80-talet.

Snyggt trollat Expressen. Sanslöst hur man får skriva sån dynga som 90% av befolkningen köper rakt av.
Det enda Expressen är intresserade av är att tjäna pengar.
Citera
2020-07-16, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Lyssnar på Filterpodden där man säger att alla walkie-talkie observationer inkom efter man efterlyst sådana observationer .
Andemeningen skulle alltså vara att folk rapporterade in walkie-talkie observationer för att tillfredsställa spaningsledningens önskemål

https://poddtoppen.se/podcast/1500772929/filterpodden/9-palmemordet-efterspelet
De hävdar samma som Ölvebro. En uppenbar lögn bland okunniga. Eller bland de som vill blanda bort korten.

Ulla i GS kom in med sina uppgifter före det förekom önskemål om att få vittnesmål om WT. Dessutom ytterligare ett som jag inte får fram i minnet just nu.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-07-16 kl. 12:13.
Citera
2020-07-16, 12:13
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigersonHolmes
Hans säger ju redan i förhör i maj 86 "elefantstil" och "gungande" löpstil. LGWP har ju velat få detta till att mördaren försökte undvika snömodd eller hala punkter. Tycker det är tveksamt för GM verkade ju inte försöka undvika sådant senare då YN vittnar om att han halkade till.
Löpstilen borde ha fått en mer central position som signalement och i konfrontationer när vi har minst ett vittne som säger stilen är unik. I synnerhet när så mycket annat spretar.
Notera också i samma förhör hur han säger att LP springer ut i vägen, vilket SE också säger.

Håller med. Sannolikt finns ännu mer att fråga vittnen om.

instämmer 100% med dig om betydelsen av GM:s iögonfallande gång- och löpstil.
Han haltade inte som CP utan det här är en helt annan stil som flera vittnen lagt märke till.

...Jag anser att det viktigaste för att kunna identifiera och följa GM:s väg är hans iögonfallande sätt att röra sig och de vittnen som då sett honom före,under och efter mordet.

Gick framåtlutad med långa steg ... likt en bonddräng... rörde sig som en elefant...slängde med armarna när han gick .... lunkade iväg med breda steg och klumpigt beteende…älgade iväg….han sprang så konstigt (eller lunkade för någon joggare var det inte)….

Andra beskrivningar som kommer igen är: ...bredaxlad , kraftigt byggd , såg ut att ha snygg kropp , kroppsbyggartyp...
Kan tänka mig att GM var någon som ofta gick på gym eller hållit på med någon typ av kamp- eller styrkesport.
Citera
2020-07-16, 12:27
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
De hävdar samma som Ölvebro. En uppenbar lögn bland okunniga. Eller bland de som vill blanda bort korten.

Ulla i GS kom in med sina uppgifter före det förekom önskemål om att få vittnesmål om WT. Dessutom ytterligare ett som jag inte får fram i minnet just nu.

Ja de fortsätter ljuga.

Jag börjar allvarligt fundera på hur det här egentligen gått till.

Exempel: TP säger väl att han jobbat med SE i typ 12 år?

Men 2016 kom ju Lars Larssons bok om SE och det var då allt satte igång.

Året därpå började KP prata om lösning och vi vet nu att TP sedan dess eller kanske ännu tidigare spelat en mycket aktiv roll i utredningen.

Vi ska veta att TP inte alls är någon etablerad grävande journalist. Han kommer från ett helt annat håll.

Sedan 2017 starkt uppbackad av de bland journalister hyllade grävarna på Filter och av den mest hyllade och erfarna grävaren av dem alla- Nils Hanson på Uppdrag Granskning.

Allt för att bygga trovärdighet.

TP som sagt i nära samarbete med PU och KP.

Och i samarbete med Expressen.

Tack vare 10 juni i tråden vet vi att TP även har en stark bundsförvant på Veckans brott.

Enligt mig stinker det riggad utredning lång väg. Mycket skickligare än då Ölvebro tafflade på med CP.

När sedan hela den samlade expertisen på Palmemordet går i taket och fakta läggs på bordet tycks KP/TP ha en PR-strategi även för det vilket vi ser i alla hopplösa fake news-debatter lite varstans.

Nej, det här är riggat med KP som general. Jag tror inte TP jobbat med SE i 12 år. Jag tror han kopplades in när det behövdes en oförarglig skyltdocka som skulle mörka riggen.
Citera
2020-07-16, 12:33
Medlem
H24s avatar
Citat:

Man måste konstatera att det är en väldig twist i debatten. Traditionellt sett har privatspanarna och journalisterna pushat för walkie/talkie-männen, medan utredningen har kommit med mer eller mindre krystade förklaringar till varför de inte var där. Nu blir det tvärtom. Utredningen har fastslått att de faktiskt fanns, sen sitter Filter och menar att hundratalet vittnen har sett fel.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/b5Rkke/polisen-palme-kan-ha-overvakats-under-mordkvallen
Citera
2020-07-16, 12:37
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
instämmer 100% med dig om betydelsen av GM:s iögonfallande gång- och löpstil.
Han haltade inte som CP utan det här är en helt annan stil som flera vittnen lagt märke till.

...Jag anser att det viktigaste för att kunna identifiera och följa GM:s väg är hans iögonfallande sätt att röra sig och de vittnen som då sett honom före,under och efter mordet.

Gick framåtlutad med långa steg ... likt en bonddräng... rörde sig som en elefant...slängde med armarna när han gick .... lunkade iväg med breda steg och klumpigt beteende…älgade iväg….han sprang så konstigt (eller lunkade för någon joggare var det inte)….

Andra beskrivningar som kommer igen är: ...bredaxlad , kraftigt byggd , såg ut att ha snygg kropp , kroppsbyggartyp...
Kan tänka mig att GM var någon som ofta gick på gym eller hållit på med någon typ av kamp- eller styrkesport.

Jag tycker iofs inte heller CPs gångstil stämmer så bra in på begreppet haltande. Finns ju en del filmsekvenser på honom o tycker det mer kan beskrivas som åt er bonnigt lufsande. Återigen subjektivt.
Citera
2020-07-16, 12:42
Medlem
Citat:
Förhör med Engströms exfru. 20171025. 7 sidor.

https://drive.google.com/file/d/1N0mg2u2l6HMKaocMDAze88Nz6dwcjyhA/view

Dito. 20180521. 8 sidor. Observera yppandeförbudet.

https://drive.google.com/file/d/1mtAykoegy8CY3tmL_U-090McCDtGmrdS/view

Dito. 20180529. 5 sidor.

https://drive.google.com/file/d/1CQotawvbCCnwwbTKIRhYJBq1gzuNZQmP/view

Dito. 20181115. 9 sidor.

https://drive.google.com/file/d/10EYqYDCCWjB82VIUW9QIswYkA-tnQSEh/view

Dito. 20190528. 6 sidor.

https://drive.google.com/file/d/1Wljf2pA-9YTEfirUXZ3_l4pKmg1AUEpf/view

När man laddar upp förhören är de kategoricerade A, B, ...
Kategoriceringsprincipen verkar vara kronologisk.

Exempel efter att ha sparat ner det första A: pol-2017-10-25-E-63-7-A-ex-fru

Förhör med C och F finns inte med i ditt inlägg.

Ett inlägg tidigare upplagt av dig saknar kategoriseringsbokstav.

Vet du om "förhör C och F" existerar eller är de sekretessbelagda i sin helhet?
Senast redigerad av Utredaren 2020-07-16 kl. 12:46.
Citera
2020-07-16, 12:42
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ja, vad ska man säga. Det har ju varit uppe några gånger nu i tråden. För mig verkar det vara okynnesmaskning. Söndermaskning rentav. Men vi får se hur mycket vi kan få fram ändå.

I samband med rättegångarna mot CP var ju i princip ingenting maskat. Men det är ju ett helt annat förfarande.

Det blir i det närmaste helt meningslöst att läsa när i stora drag 50% är maskat, ex. förhören med Nässén, o givetvis då det som är det intressanta. Kvar blir mest meningslösa vardagsord.
Citera
2020-07-16, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja de fortsätter ljuga.

Jag börjar allvarligt fundera på hur det här egentligen gått till.

Exempel: TP säger väl att han jobbat med SE i typ 12 år?

Men 2016 kom ju Lars Larssons bok om SE och det var då allt satte igång.

Året därpå började KP prata om lösning och vi vet nu att TP sedan dess eller kanske ännu tidigare spelat en mycket aktiv roll i utredningen.

Vi ska veta att TP inte alls är någon etablerad grävande journalist. Han kommer från ett helt annat håll.

Sedan 2017 starkt uppbackad av de bland journalister hyllade grävarna på Filter och av den mest hyllade och erfarna grävaren av dem alla- Nils Hanson på Uppdrag Granskning.

Allt för att bygga trovärdighet.

TP som sagt i nära samarbete med PU och KP.

Och i samarbete med Expressen.

Tack vare 10 juni i tråden vet vi att TP även har en stark bundsförvant på Veckans brott.

Enligt mig stinker det riggad utredning lång väg. Mycket skickligare än då Ölvebro tafflade på med CP.

När sedan hela den samlade expertisen på Palmemordet går i taket och fakta läggs på bordet tycks KP/TP ha en PR-strategi även för det vilket vi ser i alla hopplösa fake news-debatter lite varstans.

Nej, det här är riggat med KP som general. Jag tror inte TP jobbat med SE i 12 år. Jag tror han kopplades in när det behövdes en oförarglig skyltdocka som skulle mörka riggen.
Det är uppgiften från Anders Jallai som är det första jag kan hitta i frågan. Han daterar det till 2010. När han hävdar att Inga-Britt Ahlenius och Thomas Pettersson hörde av sig till honom angående SB. Och om det gick att koppla ihop SE med SB. Eftersom SB har huserat i Skandias byggnad.

Sedan är det TPs egna skrivna historia som tar vid. Att han hade kontakt med Edqvist, Dag Andersson för att sedan gå på KP för att få ut sekretessbelagda handlingar. Där han fick ut den första i juli 2017.

Lars Larssons bok var säkert en katapult för TP. Men enligt AJ återigen satte detta igång redan 2010. För då verkar det som att TP bestämt sig/intresserat sig för SE som gärningsman.

Om det nu skulle finnas starka krafter bakom TP kan jag i så fall inte hitta dem. Förutom de du nu nämner. Alltså en form av journalistiskt nät med TP som spindel.
Citera
2020-07-16, 12:52
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EL-D1ABLO
Jag var bara så himla nyfiken på det där med
'åsen'.. 🙂

Jag har inte varit med här så länge så jag har nog missat det.. 🤔
ok, det förstår jag.

Jag fick för några år sedan en uppgift om en person som befann sig på åsen när skotten föll.
Fick en detaljerad redogörelse över vad den personen sett.

Problemet är att det inte går att få bekräftat eller verifierat från annat håll.

Men, utefter vad som sades kunde jag själv på platsen göra lite egna rekonstruktioner om det rent tidsmässigt gick att göra det som påstods.
Och det gjorde det, passar otäckt bra in i kända förhållanden.

Mycket intressant uppgift men obekräftbar.
Citera
2020-07-16, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagHatarInvandrare
Skelleftehamnsmannen var väl den första WT-observationen? Ett par dagar efter mordet.
Har inte datumen i huvudet. Tror dock att Ulla i GS var först med inlämnat vittnesmål. Utan att bli uppmärksammad då. Men det var Sk-mannen som fick Holmer att reagera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in