Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-07-13, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Det där kan man helt bortse ifrån, finskorna har ingen som helst relevans i detta.

Du menar alltså att det är inte finskornas Dekorimaman ni diskuterar?
Citera
2020-07-13, 13:35
Medlem
SigersonHolmess avatar
Typo, åhörare

Citat:
Var Lisbet ens närvarande när SE vittnade?

Teoretiskt borde SE kunna ha varit med i hovrätten även efter/före att han vittnade. Men jag känner inte till hur praxis är för åhörare i hovrätten eller ens om vittnen har förtur till åhörarplats (för annan tid än när de är kallade). Jag redovisade bara för min källa men är givetvis glad för mer belysning kring detta
Senast redigerad av SigersonHolmes 2020-07-13 kl. 13:43.
Citera
2020-07-13, 13:39
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Här är ett foto från Inge Morelius exakta vinkel: https://mediaprocessor.websimages.com//https://fbportnoy.webs.com/undefined/DSC_0155.JPG.

Ser det personligen som väldigt troligt att gärningsmannen hade en upprullad mössa. De två vittnen som har haft bäst uppsikt över gärningsmannen i någorlunda ljus, Björkman och Morelius säger båda det. Morelius har möjligheten att iaktta honom under lång tid och Björkman har varit bara meter ifrån. Båda säger samma. Vidare så var det kallt utomhus och det är rimligt att välja en huvudbonad i syfte att minska signalementsuppgifterna.

Tackar! det var ett mkt. bättre foto som du hade.

Men ser jag på personerna som står strax intill Dekorimahörnet på detta foto så har jag svårt att se vad de har för huvudbonader eller om de är barhuvade och vad de då kan ha för hårfärg mm.

Inte ens i dagsljus är det inte helt enkelt att se.
https://imgur.com/a/kGS1Rjz

LL som gjorde en U-sväng mot mordplatsen kom mycket närmare och skall ha sett GM från detta avstånd/denna vinkel.
https://imgur.com/a/3vHKLX7
Han sa 99,9 % säkert utan huvudbonad.Även hans passagerare sa GM utan huvudbonad.

Björkman som var berusad litar jag inte helt på vad han tror sig ha sett.

Huvudbonad för att minska signalementuppgifter förutsätter att det var ett planerat mord.
Det tror jag inte att det var.

Men jag skulle ändå säga antingen mössa med upprullad kant eller tjockt hår som skulle kunna se ut som en mössa på avstånd/i mörker.

Keps/hatt/ Sherlock Holmes mössa kan vi stryka.
Citera
2020-07-13, 13:43
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Från heheho's inlägg
Att Jan W hade en sådan Säpo-kontakt framgår svart på vitt av den rapport som den sydafrikanska säkerhetstjänstens Europa-ansvarige John Adam skickade till sin chef Craig Williamson i slutet av april 1986 – sju veckor efter mordet på Olof Palme.
Detta med John Adams tycker jag är intressant. Han fick enligt Aftonbladet ett hemligt brev bara tre veckor före mordet där han ombads
”...introducera oss för den person som befinner sig i positionen att göra nödvändiga bedömningar gällande genomförandet”.
Ordvalet, genomförandet, i den militära terminologin återfinns i det som kallas ”stridsplan" under avsnittet ”Beslut i stort".
Planering innebär att formulera ett beslut i stort för hur verksamheten ska bedrivas intill dess att uppdraget är löst. Beslutet innehåller en målbild och en genomförandeidé.
Sydafrika efterfrågar alltså en militär beslutsfattare, officer, som kan bedömning. Det återspeglar också att den som ställer frågan vill ha en dialog vilket också är en militär förutsättning för planering.
Planering förutsätter dialoger mellan chefer på olika nivåer.
Att det handlar om en svensk officer, major/överstelöjtnant, med dokumenterad erfarenhet av skarp tjänst, FN, är nog uppenbart då sydafrikanska säkerhetsmän med mångårig stridserfarenhet från the border war bara skulle bli arga om de sätts i kontakt med en lägre oerfaren officer.

Uppdraget till spionchefen – Aftonbladet 2001-06-21
Sydafrikas agentchef fick ett hemligt brev – bara tre veckor före mordet på Olof Palme
Den 5 februari 1986 skickade apartheidregimens säkerhetstjänst i Sydafrika ett brev till sin agentchef i Europa, kapten John S Adam i Bryssel, med följande uppdrag:

”...introducera oss för den person som befinner sig i positionen att göra nödvändiga bedömningar gällande genomförandet”.

Säkerhetstjänsten ”accepterar de kostnader som diskuterats”.

23 dagar senare mördades Olof Palme.
Källa: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article25882.ab

Markstridsreglemente 1:2. Ledning. R FM MSR 1:2 Ledn FU 2013.
Planering innebär att formulera ett beslut i stort för hur verksamheten ska bedrivas intill dess att uppdraget är löst. Beslutet innehåller en målbild och en genomförandeidé.

Planering innebär att det är viktigare att förbereda sig för många tänkbara händelseutvecklingar än
att långt fram detaljplanera för en viss önskad utveckling.

Planering förutsätter dialoger mellan chefer på olika nivåer.
Källa: https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://hemvarnet.se/UserFiles/Utbildningsgrupper/Bohusdalgruppen/filer/MSR_1_2_Ledning_FU_2013.pdf&ved=2ahUKEwiX2YL52cTqA hWKs4sKHSxMD9QQFjAAegQIBxAC&usg=AOvVaw3gfNDgCdcgZJ MAkNQD9Qpt

Intressant! John Adams och hans fru finns det en hel del om i trc
Citera
2020-07-13, 13:44
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Just det här med WT är utrett ett antal gånger genom åren.

De svar jag fått är att inte en enda iakttagelse kan sättas i samband med mordet eller modus operandi som tydligt pekar på en ensam GM.

Flera iakttagelser är felaktiga.
Mottagningskontrollen i butik på eftermiddagen är signifikant
Citera
2020-07-13, 13:47
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Se det uppenbara! Dag undersöker något med mat i och KP har uppdraget formellt att gå till botten med det. De opålästa nya utsätts för en påverkan från TP som bara är kanal för de som vill göra allt i sin makt för att motverka att det grävs vidare där.
Precis! Mer fokus på dags arbete
Citera
2020-07-13, 13:55
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Ja, det kan jag hålla med om. Mitt förslag var enbart spekulation. Remstam vet varför han lät paret Madestam lyssna.

Ett förslag till honom borde vara att låta LL, JA och J-Å S lyssna. De känner garanterat igen sina egna röster. Då kan ett antal repliker avfärdas när det gäller SE.

Ett mycket bra förslag att låta de som var först på plats få peka ut sina egna röster på LAC-bandet. Varför har en sådan lyssning aldrig anordnats?

Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Ja, Dekorimamannen, ja. Men han såg aldrig att det var denne som klev fram och sköt. Det är den avgörande detaljen, var det Dekorimamannen som sköt?

Om det INTE var Dekorimamannen som sköt, vem var det då som sköt? Skott från långt håll? Skott framifrån, kanske genom T-bane-gallret?

Citat:
Dessutom, med tanke på andras uppgifter, är det frågan om det verkligen var flera minuter IM iakttog Dekorimamannen.

Minuter, plural, kan vara allt ifrån 2 minuter till ännu längre.
Citera
2020-07-13, 13:57
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Mottagningskontrollen i butik på eftermiddagen är signifikant

Ja, det är möjligt att den iakttagelsen är korrekt, men, problemet är att då vet ingen var Palme kommer befinna sig kl 23.21.30.

Dvs att det har med något annat att göra.
Citera
2020-07-13, 13:58
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Du menar alltså att det är inte finskornas Dekorimaman ni diskuterar?

Det finns ingen Dekorima-man alls.
Citera
2020-07-13, 14:08
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ja, det är möjligt att den iakttagelsen är korrekt, men, problemet är att då vet ingen var Palme kommer befinna sig kl 23.21.30.

Dvs att det har med något annat att göra.
Jo de hade kunnat veta att det fanns en viss sannolikhet för att Palme skulle promenera Sveavägen söderut denna kväll. Särskilt som Dan K hade sagt till L-K Bergh att de hade medkonspiratörer nära Palme. Ett biobesök på Grand var aktuellt och det är fullt möjligt att det gjordes WT-tester även norr om Grand.
Senast redigerad av iesho 2020-07-13 kl. 14:14.
Citera
2020-07-13, 14:42
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jo de hade kunnat veta att det fanns en viss sannolikhet för att Palme skulle promenera Sveavägen söderut denna kväll. Särskilt som Dan K hade sagt till L-K Bergh att de hade medkonspiratörer nära Palme. Ett biobesök på Grand var aktuellt och det är fullt möjligt att det gjordes WT-tester även norr om Grand.

Nej, den sannolikheten måste anses vara obefintlig.

Inte ens Palme själv visste att han skulle gå där förrän alldeles innan.
Citera
2020-07-13, 14:44
Medlem
Citat:
Det finns ingen Dekorima-man alls.

Ett sådant påstående bör du underbygga med fakta för att det skall bli trovärdigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in