2020-07-15, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EL-D1ABLO
Det är ju bara så j-a tråkigt att vissa i tråden säger att de 'vet' något från 'pålitliga' källor men kan inte skriva om det för att det inte finns skriftligt underlag..
Varför nämna det överhuvudtaget då??

Det kan finnas sådana källor värda att ta på allvar. Wall t ex har en hel del källor i utredningen (också ärliga människor) dock tyvärr svårt att värdera dem ibland. Så ibland är det så att det är nödvändigt att hålla på källor i en begränsad krets på sådant sätt. Konsten är att SE desinformation...
Citera
2020-07-15, 23:12
Medlem
SigersonHolmess avatar
Sid 209 i förhöret med väktaren ALG.

"[...] Han arbetar ganska mycket över på kvällarna [...]"

Så därför inte konstigt om någon annan jobbar sent samtidigt som någon som ofta gör det.

Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
SE jobbade över samma kvällar som Palme var ute sent:
https://www.expressen.se/nyheter/engstrom-jobbade-over-samma-kvallar-som-palme/

Om varken SE eller Palme var ute så sent någon annan kväll i februari, så är det faktiskt märkligt.
Citera
2020-07-15, 23:14
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Naturligtvis var det en ton som passade det inlägg jag svarade på.

La Carterie ligger ca 75-90 meter från mordplatsen och en bil av okänt fabrikat och okänd färg som kommer från mordplatsen i hög fart omedelbart efter skotten och som inte identifierats är ett i mina ögon ett misstänkt fordon.
Inget polisförhör tar specifikt upp denna bil.

Inge Morelius borde ha sett denna bil från sin position.

https://youtu.be/3bhrYPw7suE

Sen får det cirkulera bilar bilar hur mycket det vill i Stockholm.
Självklart är bilen intressant i praktiken, även om den teoretiskt skulle kunna ointressant. Det är trollen som borde avfärdas, inte informationer, uppslag och ideer.
Citera
2020-07-15, 23:26
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jag börjar nästan tro att också du är ett troll. Menar du att det är relevant att avfärda spekulationer om hur mordet kan ha gått till, men irrelevant att spekulera?

Hur ska jag kunna hitta information om Säpomän som övervakade Palme? Varför skulle jag inte kunna passa den frågan till dem som är mer predestinerade?

Vad hjälper det att folk skriver om dessa Säpomän utan att komma framåt det minsta?

Jag har en ganska klar bild av hur mordet gick till och jag skriver om det som jag tycker är intressant, utan dina ideologiska preferenser. Bara fakta är intressant, även om vissa fakta är mer intressanta än andra.

Din bild är byggd av dina ideologier, möjligen tydligt för andra men inte dig själv.
Citera
2020-07-15, 23:29
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GhostofStig
Läste artikeln i Expressen.

Den riktigt lyser av svettig desperation.

Skandiamannen jobbade över.

Då måste man kolla om han brukade jobba över och ja, det brukade han göra ofta eftersom han var perfektionist och oftast fick uppdrag som inte hade en deadline som var viktig att hålla eftersom han var den som var den långsammaste av reklamarna på Skandia.

Källa: LL och TPs böcker.
Han jobbade över/sent flera kvällar under februari.
Citera
2020-07-15, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amadeuss
Väldigt intressant.

Dock betyder det att han har haft medhjälpare.

Givetvis är det så. Har detta något samband med mordet så kan han inte agerat ensam.
Citera
2020-07-15, 23:40
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Din bild är byggd av dina ideologier, möjligen tydligt för andra men inte dig själv.
Nej! Vilken är då din ideologi bakom ensam mördare till varje pris?

Att Palme mördas efter att människor har pratat om det kommande mordet gör det mycket relevant att spekulera kring motivbild för en konspiration och kring möjliga kopplingar.

Dan Köfverskjöld har enligt L-KB i september 1985 sagt att Palme skulle mördas och att det fanns folk nära honom som skulle hjälpa till. Om denna konspiration mördade Palme så måste det finnas förklaringar till att Palme besökte Grand just denna kväll. Det var faktiskt inte Palme själv som var drivande och Lisbet och han hade andra planer än IK och MP för det sedan länge planerade biobesöket.

Att då IK har koppling till såväl Barbro Sagnell som till Bofors och att personer från ett Boforsföretag stod i bankomatlokalen när Palme var på väg dit ska inte avfärdas som ideologiska fantasier. Särskilt inte med tanke på att Penser enligt uppgift var inblandad i en NATO-operation med namnet 'Operation Tree'.
Citera
2020-07-15, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagharenbil
Hade pajasen HH lyssnat på Arne Irvell(som tyvärr gick i pension strax efter MOP) så hade vi vetat ganska direkt om SE var GM eller inte. Han var ju inne på SE direkt. -Nä det är nog PKK som är skyldiga! Hur f-n kunde HH få tillträda som spaningsledare?
En intressant fråga onekligen.
Sedan utgår jag från att HH verkligen gjorde sitt yttersta för att lösa mordet men han var inte mogen uppgiften.
Citera
2020-07-15, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Davy
Uppenbart att Expressen jobbar övertid för att cementera SE som GM.

Hur ser CP, CA och VG:s schema ut i januari och februari? Man kan väl anta att de också strukit omkring i city väldigt många sena kvällar. Men det tar man inte upp.

Man skulle ju kunna använda KP:s bevisföringstaktik och vända på det. Hur kommer det sig att OP hade kvällsmöten när SE jobbade över? ...(sarkasm)

Det är så svaga indicier KP framför att det är lägre nivå än åtalet mot CP.
I det fallet pekade i varje fall LP ut CP som GM.

Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
Som statsminister var nog OP borta de flesta kvällar så det säger inte så mycket tycker jag.

För att få någon styrfart i detta samband bör man se över hur Skandiamannen arbetat över under ett längre tidsspann.
Brukade Skandiamannen arbeta över?
Brukade OP jobba över. KP har inte funnit några bevis för att Skandiamannen var delaktig i någon konspiration öht.

Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Fast i det ögonblick man har de tekniska svaren är han inte längre skäligen misstänkt.

Nej, bara väldigt tunna teorier, ingen teknisk bevisning.
Inga vittnen som pekar ut Skandiamannen.
Bara att han betett sig "annorlunda".
Vilket har en naturlig förklaring.
Skandiamannen fick bekräftelse och upplevde spänning.
Det är inget onormalt över att man påverkas av att ha upplevt något exceptionellt som ett statsminister.
De flesta av oss vill framställa oss som duktigare och mer betydelsefulla än vad vi är.
Skandiamannen ville ge intrycket av att ha varit en hjälte på mordplatsen för att stärka sin självbild. Inget ovanligt beteende.

Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Inte när undersökningar och förhör gav BOM.

Ja det publicerar inte Expressen.
Att skjutprov, DNA-prov och att man med ljus och lykta sökt efter att Skandiamannen hade kontakt eller samarbetade med någon eller några som kan ha haft planer på att lönnmörda statsministern.

Citat:
Ursprungligen postat av Headon
Skräpartikel enligt mig. SE jobbade ju tydligen över ganska ofta och nu har de hittat två datum där även OP gjorde det.

Knappt ens värt att nämna som indicium.

Nej, lika starkt som att båda var arbetsnarkomaner.

Jag lider med Skandiamannens anhöriga som tvingas utsättas för att den vän de känt nu pekas ut som en mördare av Sveriges statsminister med så vaga bevis.
Citera
2020-07-15, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Fast att det är så säger väl inte artikeln? Vad den framför allt visar är ju att det inte finns något märkligt med att Stig Engström jobbar över sent och stämplat ut 23.19-23.20. Han brukar jobba över vid tiden och vilken tid han slutar är olika.

Så alltihop är ett ordentligt stöd åt att det är en slump att han kommer ut från Skandia när han gör.

Med sig skall han då ha en stor revolver som inget talar för att han hade och skjutit Palme trots att inget talar för att skjutit alls på decennier.

Fast Stigs arbetstider är märkliga. 8-23 och 9-24. Det är 15 timmar långa arbetsdagar. Det kan han rimligen inte ha haft särskilt ofta. Skulle det där vara mer eller mindre normala arbetstider så undrar jag vad han gjorde på jobbet.

Jag tvivlar starkt på att Skandia skulle betala övertid för 20-30 timmar i veckan (kanske alltså 100 timmar övertid per månad). Ja, jag undrar ens om de skulle vilja att någon arbetade på det viset även utan ersättning. Eller var han så lågproduktiv eller räknade in krogbesöken i arbetstiden? Om nu 15-timmars arbetsdagar var normala skulle omfattningen på övertiden dessutom strida mot arbetstidslagarna; dels totalt antal övertidstimmar per år (tror det var 300 timmar övertid per år då), dels reglerna om dygnsvila. Så jag utgår från att den längden på dagarna måste vara undantag. Men frågan är hur många så långa dagar det var? Var det bara dessa tre datum så är det som sagt intressant.
Citera
2020-07-16, 00:08
Medlem
SigersonHolmess avatar
Så, nu fick jag lite mer tid.
Vi har 4 misstankegrader i vårt land.

1. Kan misstänkas
2. Skäligen misstänkt
3. På sannolika skäl misstänkt
4. Tillräckliga skäl för åtal.

Intressant här är att redan på nivå 2, så behövs konkreta och objektiv underbyggda omständigheter för det misstänkta brottet.
Nivå 1 är skäl för fler förhör, säkert tuffare förhör.

Det är här vad gäller nivå 2 jag vill mena att KP går bet för det finns inget objektivt. Det som finns är skäl att för 34 år sedan ha gjort mer för att inte ha lämnat frågetecken kvar. Det misstaget borde inte projiceras på en formellt sett oskyldig.
Men det är extremt olyckligt att inte vissa frågor ställdes till SE då för 34 år sedan. Det kan nog var och en tycka oavsett vad man tror om SE.

Citat:
Ursprungligen postat av IamNotChevyChase
Intressant.. faktiskt..mer än misstänkt beteende kan man ju inte påstå att KP har..

Dock; jämfört med häktningen av VG..? (Då ställer jag frågan utan att kollat upp; lat...)
Har inte så jättekoll; skäligen misstänkt gäller bara levande? Annars så är ju skäligen misstänkt lika med åtal.. är det så illa? Eller missförstår jag dig? Vilket jag misstänker.. skäligen🙂
Citera
2020-07-16, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Fast Stigs arbetstider är märkliga. 8-23 och 9-24. Det är 15 timmar långa arbetsdagar. Det kan han rimligen inte ha haft särskilt ofta. Skulle det där vara mer eller mindre normala arbetstider så undrar jag vad han gjorde på jobbet.

Jag tvivlar starkt på att Skandia skulle betala övertid för 20-30 timmar i veckan (kanske alltså 100 timmar övertid per månad). Ja, jag undrar ens om de skulle vilja att någon arbetade på det viset även utan ersättning. Eller var han så lågproduktiv eller räknade in krogbesöken i arbetstiden? Om nu 15-timmars arbetsdagar var normala skulle omfattningen på övertiden dessutom strida mot arbetstidslagarna; dels totalt antal övertidstimmar per år (tror det var 300 timmar övertid per år då), dels reglerna om dygnsvila. Så jag utgår från att den längden på dagarna måste vara undantag. Men frågan är hur många så långa dagar det var? Var det bara dessa tre datum så är det som sagt intressant.

Skandiamannen var perfektionist.
Han kanske bytte tid mot tid.
Enligt LL gav Skandia honom de jobben som inte hade tidspress utan krävde noggrannhet.
Han kanske hade månadslön.
Arbetstidslagen?
Vet du hur många företag som inte bryr sig om den.
Känns inte som att Skandiamannen var en fackansluten som brydde sig om arbetstidslagen.
Jag har arbetat i flera företag där ingen brytt sig om dygnsvila och max övertidstimmar.
Alla är inte såssar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in