2020-06-30, 15:09
Bannlyst
Nej. Det går inte. Och ni är alla losers som ens diskuterar det
Citera
2020-07-15, 15:13
Medlem
-Neverenough-s avatar
Du och psykopaten spelar inte ens samma "spel" och vad som anses vara vinst för dig behöver nödvändigtvis inte innebära en förlust för psykopaten, vad är det du vill vinna och vad är det psykopaten ska förlora?
Citera
2020-07-15, 19:26
Medlem
HenryBaketisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Neverenough-
Du och psykopaten spelar inte ens samma "spel" och vad som anses vara vinst för dig behöver nödvändigtvis inte innebära en förlust för psykopaten, vad är det du vill vinna och vad är det psykopaten ska förlora?
Det handlar inte om att nyansera.
Citera
2020-07-15, 19:44
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eqqel
Är rätt känslig av mig. Vilket tycks attrahera psykopater. Undrar därför om det går att besegra dem och i så fall hur.

De kan dyka upp som arbetskamrat, granne och annat. Utsätta en för terror. Med syfte att man ska försvinna. Gör man det så förlorar man. Stannar man kvar förlorar man också få man blir utsatt för mer terror.

Finns det någon lösning på det här?

Jag förstår att psykopat tänker att antingen är det du eller jag som ska bort. De kan inte samverka. Eller dela på något skulle jag säga.

Personer med psykopatiska tendenser i sina personligheter, såna som är extremt karismatiska och manipulativa, samvetslösa och hänsynslösa, såna som ljuger och verkar oförmögna att känna skam, såna som klättrar i hierarkier och gör sig själva till sina sociala cirklars centerpunkter, de är generellt inte ute efter att utan anledning utsätta någon för terror eller att få någon att försvinna, men de är lömska, hämndlystna och allmänt förhatliga personligheter som använder andra människor som spelpjäser, eller trappsteg. Att skapa så mycket avstånd mellan dig själv och en sådan person är något du, och inte "psykopaten" vinner på. Det kan ju också vara värt att nämna att bara för att någon i ett visst sammanhang verkar hänsynslös eller psykopatisk på något vis, så behöver hen inte vara det. Det går ju lite inflation i begreppet nuförtiden.
Citera
2020-07-15, 20:11
Medlem
HenryBaketisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Det går ju lite inflation i begreppet nuförtiden.
Ja, och du spär på romantiken ganska bra men det är väl tanken antar jag.
Citera
2020-07-15, 21:18
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenryBaketiss
Ja, och du spär på romantiken ganska bra men det är väl tanken antar jag.

Det var inte riktigt avsikten. Jag menade bara att invända mot TS idé om att psykopater i allmänhet har en viss vilja att få folk att försvinna så att dra sig undan skulle innebära att förlora, eller vad det nu var hen skrev, och jag sade att personer med psykopatiska drag som är karismatiska, har stark socialhierarkisk drift och ljuger utan ånger etc är lömska och förhatliga personer som man gör bäst i att hålla sig undan. (Hänsynslösa människor som ljuger är förhatliga och toxiska, och det är min åsikt.) Det var inte ett påstående om psykopater, utan ett påstående om personer med vad jag lite slarvigt kallade psykopatiska drag. Egentligen är det inte helt klart om någon ens kan säga hur renodlade psykopater är beskaffade, eller hur vanliga de är, eller om renodlade psykopater överhuvudtaget existerar, eller om det är personlighetsdrag som är mer situationsavhängiga, förvärvade, eller mer av drag som existerar mer eller mindre över ett spektrum, vad jag har förstått.

Men personlighetstypen som inte visar ånger, utnyttjar människor och vars beteende yttrar sig på ett sånt vis för en enskild person, de existerar ju enligt de flestas erfarenhet och går att göra breda, lekmannamässiga stereotypiska generaliseringar om den personlighetstypen. Men man borde ju vara väldigt försiktig, och bara göra det för att kategorisera, vara så välvillig man kan, hellre fria än fälla, och framför allt gå efter vad man vet och har observerat, och inte tillskriva en person andra egenskaper från dess kategori som man känner verkar rimliga. Man ska alltså inte gå runt och kalla folk psykopat hux flux. Jag tänker mig till exempelvis att den sk Arbogakvinnan, som försökte mörda sina föräldrar och som i rätten simulerade mänsklig affekt som om hon aktiverade ett script, att hon är en sån som har ganska många psykopatiska drag.
Citera
2020-07-15, 21:55
Medlem
-Neverenough-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenryBaketiss
Det handlar inte om att nyansera.

Det var ett ganska intetsägande svar. Vad handlar det om, för vem, varför avsaknad av nyans? Kan du utveckla lite, ditt svar säger mig inget.
Citera
2021-05-25, 03:51
Medlem
GHZHJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eqqel
Är rätt känslig av mig. Vilket tycks attrahera psykopater. Undrar därför om det går att besegra dem och i så fall hur.

De kan dyka upp som arbetskamrat, granne och annat. Utsätta en för terror. Med syfte att man ska försvinna. Gör man det så förlorar man. Stannar man kvar förlorar man också få man blir utsatt för mer terror.

Finns det någon lösning på det här?

Jag förstår att psykopat tänker att antingen är det du eller jag som ska bort. De kan inte samverka. Eller dela på något skulle jag säga.

Tro mig, man kan inte vinna över en psykopat.
Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om hur de fungerar och vilka effekter de skapar och hur otroliga de är på att skada och förstöra, men jag orkar inte.
Men har du verkligen en psykopat i din närhet och som sabbar för dig så gå.
Lämna, flytta, gå iväg.
De är inte normala som vi andra, de fungerar inte som vi andra så därför måste man ta sig därifrån var de nu är någonstans.
Flytta, lämna, gå!
Citera
2021-05-25, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Tvärtom. Då vinner psykopaten.
If you seeks rewenge. Dig two graves.

Bara lämna narcissister och psykopater. Radera dem från ditt minne. Lyssna inte på dem. Betrakta dem som menlösa och genomskinliga glasmänniskor -och icke-existerande. Ödsla ingen energi på dem. De lever på andras energi. De är som svarta hål i universum och blir aldrig mätta. Ge dem ingen mat. (Din energi) Allt du säger och vad du än gör vänds emot dig. Bara gå. Släck ner dem.
👌, be a rock!
Eller bli verkligen den "gås" psykopaten ville ha dig till!
Fördelen med gåsfjädrar känner väl alla till, eller?
Citera
2021-05-26, 04:51
Medlem
GHZHJs avatar
Men det värsta är kanske att de aldrig vill släppa taget. Fler som har den erfarenheten?
Finns det någon som har erfarenhet av att ha flyttat, långt bort, och psykopaten ändå flera år senare tar kontakt?
De är ju duktiga på att kleta sig fast och de ska ha ALLTID ha sista ordet.
Citera
2021-05-26, 06:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GHZHJ
Men det värsta är kanske att de aldrig vill släppa taget. Fler som har den erfarenheten?
Finns det någon som har erfarenhet av att ha flyttat, långt bort, och psykopaten ändå flera år senare tar kontakt?
De är ju duktiga på att kleta sig fast och de ska ha ALLTID ha sista ordet.
Du blandar ihop narcissister, sociopater och psykopater till en enda sörja som du kan applicera på nästan alla i din närhet!!
Utbilda dig innan du vräker ur dig 'sanningar' likt en hemmasnickrad psykdoktor!!

Och ja, det finns typer som inte kan släppa taget om dig!!
De är bedrövliga narcissister, inte psykopater!
För dessa båda betyder du ingenting egentligen , bara med den skillnaden att psykopaten inte rör en min när han tar livet av dig medan narcissisten faktiskt gråter en skvätt!
Senast redigerad av rantaplan 2021-05-26 kl. 06:18.
Citera
2021-05-26, 06:47
Moderator
evilhoneys avatar
Bästa sättet är att inte spela spelet. Kapa alla band, försök inte få closure eller sista ordet.
Om den sen inte släpper taget så kontaktar du polisen. Det kanske inte känns lika bra för sig att inte få sista ordet men min tro är att det är just det som skapar mest irritation hos psykopaten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in