2020-06-16, 15:56
Medlem
Triplefaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nonamed
Skillnaden på en elak människa och en psykopat är att dom inte bryr sig om du dör av vad dom gjort.
...............
Oftast håller dom inte på om dom inte har egen vinning precis som en elak person fast värre.

Elaka människor kan vara elaka för att de ogillar en person, utan att ha en bra anledning. För att de stör sig på någon.

Om en psykopat gör dåliga gärningar för egen vinning, eller för att den vill hämnas, så är den kanske inte en värre människa än en elak person (som inte är psykopat).
Citera
2020-06-16, 21:49
Medlem
Vad sägs om denna, man låter sig bli terroriserad och spelar medvetet med och överdriver det så att den tysta massa som hjälper psykopaten tänker nu får det räcka och inte bryr sig längre.

Då blir psykopaten lite skamsen därför att sociala statusen betyder allt. Och lägger ner.

?
Citera
2020-06-16, 21:58
Medlem
Vet inte riktigt vad finns något att vinna mot en sådan person. Det skulle kräva att du sjunker till samma nivå och därefter försöker besegra personen. Låter inte som att någon kan gå vinnande därifrån. Vad du däremot kan göra är att dra ner brallorna offentligt på psykopaten och få omgivningen att se personen för vem den verkligen är. Om jag tillåter mig själv att få leka hobby-psykolog så torde det inte finnas något värre för en psykopat än att tappa greppet om sin omgivning. Skulle snarare satsa på det.
Citera
2020-06-16, 22:17
Medlem
Blot-Svens avatar
Nej, det är ta-mig-fan helt omöjligt. Spring för livet. Det är exakt samma sak som med borderlinetjejer: du kan vara precis hur jävla demonstrativt övertrevlig du vill, för att föregå med gott exempel och få kontrahentens små avigsidor att framstå i bjärt kontrast, men det funkar inte. Det är ju det som är GREJEN, och som gör psykopater etc. till blodsugare i längden. De saknar insikt i detta. Saknar självdistans. Ingen empati. Allt kretsar kring dem. Utnyttjar andra helt samvetslöst. Går inte att få dem känna samvetskval. De lider bara när de tycker synd om sig själva. Går inte att komma åt dem på annat sätt, under det att de är experter på att få dig att tvivla på dig själv, ha dåligt samvete, känna dig usel. Det. Går. Inte. Att. Resonera. Med. Dem.

Testa att förnedra dem eller visa omgivningen hur det ligger till. Det blir inte kul.
Citera
2020-06-16, 22:21
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HCHANNELH
Grejen är ju att folk som ljuger mycket brukar ursäkta sig med att alla ljuger . Och psykopater saknar ofta självinsikt .
Japp, och den ursäkten förekommer i fler sammanhang. Världen är ond, så varför ska jag...

När jag tänker efter inser jag att jag möjligen blandar ihop psykopati med narcissism och/eller borderline. Inga kul grejer. Det de har gemensamt är att de spelar på andras känslor och dränerar dig på energi.
Citera
2020-06-18, 09:44
Medlem
Nej, de kommer alltid att misskreditera allting som du gör och rättfärdiga det som de själva gör, hur bisarrt och verklighetsfrånvänt det än är.
Citera
2020-06-20, 23:31
Medlem
Lägg inte ner energi på att "vinna" över en psykopat alt narcissist. - Run - but run quetly. De saknar blodflöde i hjärnans empaticentrum och det är lika korkat att sätta en färgblind att sortera strumpor. Vänd ryggen till dessa och lägg din energi på dig själv. Glöm dem. - Nonchalera dem. Hälsa på alla runt bordet men "Glöm" att hälsa på narcissisten. Radera dom från din mobil och ditt minne och umgås bara med empater. - Så vinner du. En narcissist och en psykopat utan publik är INGENTING.
Citera
2020-06-20, 23:32
Medlem
Lollowss avatar
Ett skott mellan ögonen är enda sättet att vinna.
Citera
2020-06-21, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lollows
Ett skott mellan ögonen är enda sättet att vinna.

Tvärtom. Då vinner psykopaten.
If you seeks rewenge. Dig two graves.

Bara lämna narcissister och psykopater. Radera dem från ditt minne. Lyssna inte på dem. Betrakta dem som menlösa och genomskinliga glasmänniskor -och icke-existerande. Ödsla ingen energi på dem. De lever på andras energi. De är som svarta hål i universum och blir aldrig mätta. Ge dem ingen mat. (Din energi) Allt du säger och vad du än gör vänds emot dig. Bara gå. Släck ner dem.
Senast redigerad av Kulturmarxist 2020-06-21 kl. 08:57.
Citera
2020-06-21, 11:21
Medlem
Lollowss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Tvärtom. Då vinner psykopaten.

Om man vinner genom att mördas så för all del.
Citera
2020-06-26, 21:18
Medlem
Min tanke är att närma sig en person med psykopatiska drag sidledes istället för i direkt konfrontation.
En psykopat kan vara mer eller mindre intelligent vilket kan göra det mer eller mindre svårt för dig att hantera dennes beteende.
Rör det sig om en arbetsplats exempelvis så måste man orka med att involvera andra och det blir än mer akut om psykopaten besitter någon form av maktposition.
Senast redigerad av Suddare 2020-06-26 kl. 21:25.
Citera
2020-06-30, 15:06
Medlem
Sqeptisks avatar
"Går det att vinna över en psykopat?"

Ja, det gör det! Men då får man vara beredd på att göra det som krävs. Frågan är om det är värt besväret.

Enklast är att undvika dom helt. Dom är i allmänhet rätt enkla att identifiera. Lata, vältaliga, grandios självbild med mera (finns en checklista över typiska psykopatiska personlighetsdrag). Att skicka ut en tidig signal om "att här kommer du inte vidare, ge dig på en lägre hängande frukt istället" är en bra strategi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in