2020-07-15, 09:48
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Jag blev ställd på 30 mg Elvanse för ett par veckor sedan, höjt till 60 mg senaste veckan. Elvansen funkar bra och jag får saker gjorda, man jag vet fan inte om den gör en depressiv? Har börjat tänka riktigt mörka tankar senaste veckan, känner mig toppen på Elvanse och röjer runt med arbete och dylikt. På kvällarna och på mindre doser Elvanse blir jag dock riktigt uppgiven. Har inte varit deprimerad eller självmordsbenägen förut? Någon som har samma doser på recept som känner igen sig?

Ja, jag känner igen mig. Jag tog den i flera år, men blev mer om mer deprimerad tills jag hade självmordstankar konstant, förutom första timmarna efter jag tog medicinen. Det har varit svårt att komma tillbaka till mig själv faktiskt.
Citera
2020-07-15, 10:16
Medlem
HenryBaketisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RetardedHaT
Har mycket väl gjort tester och hinner med typ 25-40% mer medans jag är på medicinen, detta är dock pga att jag inte drömmer mig bort 2-3/h per dag längre, förmodligen också att jag upplever jobbet extremt mycket mer intressant motför när jag inte tar medicinen.
En studie, som jag inte tänker länka till, visar att individer under påverkan av terapeutiska doser amfetamin själva upplever ökad mental prestation. Men gör varken bättre eller sämre ifrån sig på kognitionstester än deras nyktre kamrat.

Sedan att din damp ger dig naturlig psykopatimpulsivitet hör inte hemma här.
Citera
2020-07-15, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenryBaketiss
En studie, som jag inte tänker länka till, visar att individer under påverkan av terapeutiska doser amfetamin själva upplever ökad mental prestation. Men gör varken bättre eller sämre ifrån sig på kognitionstester än deras nyktre kamrat.

Det är väl ungefär bara i denna tråd symptomen man har pga sin groteska damp hör hemma och ska diskuteras för och nackdelar som var och en har och vill ta upp med resterande av användarna? Eller ska vi kanske bara ta bort alla svar på tråden och sätta in "elvanse - den här studien säger att det inte hjälper, och då gör det inte det"?
Citera
2020-07-15, 10:33
Medlem
HenryBaketisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RetardedHaT
Det är väl ungefär bara i denna tråd symptomen man har pga sin groteska damp hör hemma och ska diskuteras för och nackdelar som var och en har och vill ta upp med resterande av användarna? Eller ska vi kanske bara ta bort alla svar på tråden och sätta in "elvanse - den här studien säger att det inte hjälper, och då gör det inte det"?
Jag menade förstås att studien befolkades utav individer av "normalgraden". Damp eller inte, upplever du ökad livskvalité så är inte jag den att döma. Jag använder själv tjack, eller missbrukar snarare.
Citera
2020-07-15, 10:37
Medlem
Citat:
Jag menade förstås att studien befolkades utav individer av "normalgraden". Damp eller inte, upplever du ökad livskvalité så är inte jag den att döma. Jag använder själv tjack, eller missbrukar snarare.
Jaha, okej. Jag tycker iallafall medicinen funkar bra, bättre än nyktert iallafall, tjack är väl optimalt men är lätt att ta mer än nog om man har tillgång än till en bestämd dos
Citera
2020-07-15, 19:16
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Ja, jag känner igen mig. Jag tog den i flera år, men blev mer om mer deprimerad tills jag hade självmordstankar konstant, förutom första timmarna efter jag tog medicinen. Det har varit svårt att komma tillbaka till mig själv faktiskt.

Ok vad var lösningen på det då? Bytte du medicin?
Citera
2020-07-15, 19:27
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RAOV
När medicinen börjar gå ur så kan man bli lite nedstämd. Ganska vanligt inledningsvis som jag förstår det. Kanske gå ner lite i dos är ett alternativ. Är det riktigt illa så bör du nog sluta med den.
Äter/ sover du bra? Vad gör du om dagarna?

Jag vill minnas att jag kände som du när jag tog Concerta i högre doser med väldigt snabba höjningar. Fick mycket ångest.

Att gå ner i dos var svaret, för jag tog 60 mg de dagar jag kände mig dålig mot kvällen. 40 mg i the sweet spot för mig. Äter och sover bra, tränar och jobbar.

Citat:
Ursprungligen postat av BlackTeaBag
För att komplicera saken ytterligare är känslan av ökad koncentration inte lika med ökad koncentration.
Det är ett av problemen med dessa mediciner. Din upplevelse speglar inte nödvädntvis verkligheten när du går på amfetamin. De har gjort studier som visar att man gärna rapporterar att man är mer produktiv, men i många fall överskattar man sin produktivitet pga amfetaminet adderar "drama" till uppelvelsen.

Gör gärna ett koncentrationstest när du är nykter för att jämföra. Då slipper du kanske att förstöra kroppen i onödan med dessa äckliga mediciner. Värt att tänka på det jag skrivit i alla fall

Citat:

Bullshit. Ingen av er har någon aning om vad diagnosen ADHD innebär i praktiken, helt klart. Amfetamin och dess gelikar höjer mycket riktigt koncentrationen och produktiviteten för oss som har diagnosen, både inre som yttre upplevelse och prestation därefter. Upplever du inte det så, så ska du inte medicineras med tjack!

Jag och många med mig som har diagnosen ifråga, kan sitta och klicka runt i olika flikar, bestämma sig för att göra något den dagen men aldrig komma till skott, omöjligt kunna slutföra tråkiga uppgifter, men så plötsligt är det en helt annan grej på amfetamin-medicinering. Då är det inget som pockar på ens uppmärksamhet och även om ens impulser är påtagliga och närvarande, så kan man trots allt behålla koncentrationen om man fokuserar på uppgiften ifråga.

Det är TOTALT omöjligt att göra detsamma utan medicinering, eftersom impulskontrollen som du säger är icke-fungerande. Medicinering ger inte extrem motivation att sätta igång med saker, men desto lättare bli det att koncentrera sig på det man faktiskt sätter igång med, och det fullt ut.

Jag kan även på Elvanse/Concerta spendera otaliga timmar på att göra ingenting, men när jag väl gör något, så har jag full fokus på det. Det är meningen med medicinen.

Länka era jävla artiklar med ADHD-människor som urval eller sluta sprid dynga.
Citera
2020-07-15, 19:30
Medlem
HenryBaketisss avatar
Citat:
Bullshit. Ingen av er har någon aning om vad diagnosen ADHD innebär i praktiken, helt klart. Amfetamin och dess gelikar höjer mycket riktigt koncentrationen och produktiviteten för oss som har diagnosen, både inre som yttre upplevelse och prestation därefter. Upplever du inte det så, så ska du inte medicineras med tjack!
Jag tar så mycket tjack jag vill, din dumma jävla hora.
Citera
2020-07-15, 19:30
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ok vad var lösningen på det då? Bytte du medicin?

Eftersom jag hade hallucinationer och högt blodtryck på slutet så var jag tvungen att sluta. Vet fortfarande inte hur det kommer bli. Kan nog bli svårt för mig att ta mediciner, även om jag verkligen behöver dem.
Citera
2020-07-15, 20:36
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Jag tar så mycket tjack jag vill, din dumma jävla hora.

Fett rimligt svar på det jag skrev. För all del, men svara gärna inte under tjackdelirium

Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Eftersom jag hade hallucinationer och högt blodtryck på slutet så var jag tvungen att sluta. Vet fortfarande inte hur det kommer bli. Kan nog bli svårt för mig att ta mediciner, även om jag verkligen behöver dem.

Har du testat olika? Vilken tyckte du hade bäst effekt?

Har bara kört Elvanse själv, vet inte om man ska byta.
Citera
2020-07-15, 20:37
Medlem
HenryBaketisss avatar
Citat:
Fett rimligt svar på det jag skrev. För all del, men svara gärna inte under tjackdelirium
Jag svarar exakt när jag vill.
Citera
2020-07-15, 20:49
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Jag svarar exakt när jag vill.

Gör det du. Nästa steg är att svara i enligheten med tråden. You can do it!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in