Citat:
Ursprungligen postat av
RAOV
När medicinen börjar gå ur så kan man bli lite nedstämd. Ganska vanligt inledningsvis som jag förstår det. Kanske gå ner lite i dos är ett alternativ. Är det riktigt illa så bör du nog sluta med den.
Äter/ sover du bra? Vad gör du om dagarna?
Jag vill minnas att jag kände som du när jag tog Concerta i högre doser med väldigt snabba höjningar. Fick mycket ångest.
Att gå ner i dos var svaret, för jag tog 60 mg de dagar jag kände mig dålig mot kvällen. 40 mg i the sweet spot för mig. Äter och sover bra, tränar och jobbar.
Citat:
Ursprungligen postat av
BlackTeaBag
För att komplicera saken ytterligare är känslan av ökad koncentration
inte lika med ökad koncentration.
Det är ett av problemen med dessa mediciner. Din upplevelse speglar inte nödvädntvis verkligheten när du går på amfetamin.
De har gjort studier som visar att man gärna rapporterar att man är mer produktiv, men i många fall överskattar man sin produktivitet pga amfetaminet adderar "drama" till uppelvelsen.
Gör gärna ett koncentrationstest när du är nykter för att jämföra. Då slipper du kanske att förstöra kroppen i onödan med dessa äckliga mediciner. Värt att tänka på det jag skrivit i alla fall

Citat:
Ursprungligen postat av
HenryBaketiss
En studie, som jag inte tänker länka till, visar att individer under påverkan av terapeutiska doser amfetamin själva upplever ökad mental prestation. Men gör varken bättre eller sämre ifrån sig på kognitionstester än deras nyktre kamrat.
Sedan att din damp ger dig naturlig psykopatimpulsivitet hör inte hemma här.
Bullshit. Ingen av er har någon aning om vad diagnosen ADHD innebär i praktiken, helt klart. Amfetamin och dess gelikar höjer mycket riktigt koncentrationen och produktiviteten för oss som har diagnosen, både inre som yttre upplevelse och prestation därefter. Upplever du inte det så, så ska du inte medicineras med tjack!
Jag och många med mig som har diagnosen ifråga, kan sitta och klicka runt i olika flikar, bestämma sig för att göra något den dagen men aldrig komma till skott, omöjligt kunna slutföra tråkiga uppgifter, men så plötsligt är det en helt annan grej på amfetamin-medicinering. Då är det inget som pockar på ens uppmärksamhet och även om ens impulser är påtagliga och närvarande, så kan man trots allt behålla koncentrationen om man fokuserar på uppgiften ifråga.
Det är TOTALT omöjligt att göra detsamma utan medicinering, eftersom impulskontrollen som du säger är icke-fungerande. Medicinering ger inte extrem motivation att sätta igång med saker, men desto lättare bli det att koncentrera sig på det man faktiskt sätter igång med, och det fullt ut.
Jag kan även på Elvanse/Concerta spendera otaliga timmar på att göra ingenting, men när jag väl gör något, så har jag full fokus på det. Det är meningen med medicinen.
Länka era jävla artiklar med ADHD-människor som urval eller sluta sprid dynga.