2020-07-03, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av filurenhehe
Ni som är 25-30år hur lång tid tog det för er från att ni ringde ?vuxenpsyk? eller var man ringer, tills ni fick göra utredningen tills att ni fick den medicin ni ville ha? Vad va Tidsspannet från första samtalet tills du fick medicinen i handen? Skulle gärna vilja veta detta. Har en kompis som gärna vill göra en utredning men hen känner att det kommer ta flera månader/år så istället skiter h*n i det, kan ni ge nån form av tids-perspektiv? Skulle vara guldvärt.

Tack!

Jag var på ett besök sen gick jag till apotek och hämtade elvanse. Dock hade jag innan dess testat alla olika mediciner som finns utan resultat till och från i 15 år.
Citera
2020-07-06, 22:33
Medlem
oscvics avatar
Har skrivit i denna tråd tidigare men vill göra ett nytt försök och rådfråga er.

Kör just nu Elvanse 50mg på morgonen + 50mg till lunch. Tycker den ger någon form av effekt men inte så mycket som jag önskat. Vet inte om det är jag som har för höga förväntningar kring medicinen men börjar bli orolig över vad som komma skall på mitt kommande läkarbesök i augusti.

Jag har tidigare nämnt till min doktor att jag inte är helt nöjd med effekten av Elvansen, vilket vi då har provat att höja dosen till den jag har nu (100mg per dag). Min läkare uppger att han ej kan gå mycket högre i dos pga att jag inte är tidigare missbrukare och att Concerta ej är ett alternativ för att den klingar av snabbare och har hårdare avtändning. Håller ni med min läkares motivering kring Concerta?

Vad skulle kunna finnas för andra alternativ om ej Elvanse eller concerta är aktuellt? Ökad dos elvanse trots allt? Strattera eller nån annan CNS-stimulerande medicin?
Citera
2020-07-06, 22:52
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oscvic
Har skrivit i denna tråd tidigare men vill göra ett nytt försök och rådfråga er.

Kör just nu Elvanse 50mg på morgonen + 50mg till lunch. Tycker den ger någon form av effekt men inte så mycket som jag önskat. Vet inte om det är jag som har för höga förväntningar kring medicinen men börjar bli orolig över vad som komma skall på mitt kommande läkarbesök i augusti.

Jag har tidigare nämnt till min doktor att jag inte är helt nöjd med effekten av Elvansen, vilket vi då har provat att höja dosen till den jag har nu (100mg per dag). Min läkare uppger att han ej kan gå mycket högre i dos pga att jag inte är tidigare missbrukare och att Concerta ej är ett alternativ för att den klingar av snabbare och har hårdare avtändning. Håller ni med min läkares motivering kring Concerta?

Vad skulle kunna finnas för andra alternativ om ej Elvanse eller concerta är aktuellt? Ökad dos elvanse trots allt? Strattera eller nån annan CNS-stimulerande medicin?
Konstig läkare, egentligen får han/hon inte ens skriva ut Elvanse med förmån utan att du först provat Concerta. Självklart reagerar inte alla på samma sätt av mediciner, det är därför det finns olika preparat och olika styrkor, din läkare kan inte gissa hur det kommer fungera för just dig.

Så tycker absolut att du ska testa Concerta, motiveringen håller inte heller då det är individuellt hur länge den verkar och vilken avtändning det blir. Har oftare kännbar avtändning på Elvanse än på Concerta.

Hade väl varit rimligare att bara testa 70 mg på morgonen snarare än 50 + 50 men du skulle ju kunna testa 100mg på morgonen...

Du kan även prova att kombinera med Intuniv eller Strattera men skulle testa Concerta först.
Citera
2020-07-06, 23:14
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oscvic

Jag tycker avtändningen på concerta är jobbigare, men jag tycker egentligen att båda är riktigt jobbiga.

För mig så fick jag istället 70mg elvanse och 40 mg attentin. Det blev lite lättare att styra när man började rasa/förlora effekt, men långt ifrån optimalt och slutade med halvpsykos ändå.
Citera
2020-07-07, 15:48
Medlem
RAOVs avatar
Allt lugnt efter träffen och fick höjning till 40mg. Inte ens provtagning eller dylikt, så allt lugnt! Kör dock på 60mg/dag då det fungerar bäst(än så länge)! Det bästa av allt är att jag får inga av biverkningarna jag fick av Metylfenidat. Enda jag upptäckt är att sömnen kan bli lidande om jag strular med maten, dvs äter för lite.
Instämmer med tidigare talare om att kost, träning, sömn etc är till medicinens fördel.
Den har verkligen gjort under med mitt mående, ork och viljan att förbättra min livssituation.
Citera
2020-07-07, 15:57
Medlem
RAOVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SchnellerHeinz
Jag hämtade ut en 40mg tidigast idag.

Fan vad bra denna medicin fungerar ändå när man väl sköter sig vilket jag äntligen lyckats med på sistone. Vad jag har märkt är att det är extremt viktigt åtminstone för mig, att sköta kost, träning, sömn, solljus, allt sånt basic för att må bra egentligen. Börjar jag slarva med något av detta mår jag piss ganska omgående. Annars har jag full effekt tills jag somnar, vilket inte heller har varit något problem.
Jag har alltid trott att medicineringen skulle fixa allt detta ändå men det fungerar fan inte så alltså.

Ni som har taskiga vardagsrutiner jag verkligen råder er att ta tag i dessa med Elvanse. Ni kommer må så mycket bättre.
Instämmer fullt och fast. Ingen mirakelmedicin detta som gör allt åt dig. Krävs en hel del jobb från individen själv för en fungerande symbios
Citera
2020-07-08, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RAOV
Instämmer fullt och fast. Ingen mirakelmedicin detta som gör allt åt dig. Krävs en hel del jobb från individen själv för en fungerande symbios
Krävs mycket jobb och eget driv, det är inget man ska tro medicinen ger, men jävlar vad medicinen hjälper med det där sista som att fokusera 60 minuter i timmen istället för 30-40!

Någon annan som märkt att effekten verkar vara mildare när man tar det på natten kontra dagen? När jag jobbar morgon/dag skift tar jag den om märker av den ganska klart, men när jag jobbar natt (börjar 20-22 och tar medicinen då) så känns det som att den räcker kortare tid och inte är lika stark?
Citera
2020-07-08, 12:02
Medlem
bortmedfifittors avatar
Jag blev ställd på 30 mg Elvanse för ett par veckor sedan, höjt till 60 mg senaste veckan. Elvansen funkar bra och jag får saker gjorda, man jag vet fan inte om den gör en depressiv? Har börjat tänka riktigt mörka tankar senaste veckan, känner mig toppen på Elvanse och röjer runt med arbete och dylikt. På kvällarna och på mindre doser Elvanse blir jag dock riktigt uppgiven. Har inte varit deprimerad eller självmordsbenägen förut? Någon som har samma doser på recept som känner igen sig?
Citera
2020-07-08, 13:20
Medlem
RAOVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Jag blev ställd på 30 mg Elvanse för ett par veckor sedan, höjt till 60 mg senaste veckan. Elvansen funkar bra och jag får saker gjorda, man jag vet fan inte om den gör en depressiv? Har börjat tänka riktigt mörka tankar senaste veckan, känner mig toppen på Elvanse och röjer runt med arbete och dylikt. På kvällarna och på mindre doser Elvanse blir jag dock riktigt uppgiven. Har inte varit deprimerad eller självmordsbenägen förut? Någon som har samma doser på recept som känner igen sig?
När medicinen börjar gå ur så kan man bli lite nedstämd. Ganska vanligt inledningsvis som jag förstår det. Kanske gå ner lite i dos är ett alternativ. Är det riktigt illa så bör du nog sluta med den.
Äter/ sover du bra? Vad gör du om dagarna?

Jag vill minnas att jag kände som du när jag tog Concerta i högre doser med väldigt snabba höjningar. Fick mycket ångest.
Citera
2020-07-08, 13:34
Medlem
RAOVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RetardedHaT
Krävs mycket jobb och eget driv, det är inget man ska tro medicinen ger, men jävlar vad medicinen hjälper med det där sista som att fokusera 60 minuter i timmen istället för 30-40!

Någon annan som märkt att effekten verkar vara mildare när man tar det på natten kontra dagen? När jag jobbar morgon/dag skift tar jag den om märker av den ganska klart, men när jag jobbar natt (börjar 20-22 och tar medicinen då) så känns det som att den räcker kortare tid och inte är lika stark?
Visst är det så. Hjälper mycket med att 'få tummen ur', fullfölja och bibehålla koncentrationen, absolut. Det sistnämnda är svårt på egen hand utan en krycka

Att centralstimulatia skulle fungera sämre nattetid är ett fenomen jag inte kan kännas vid.
Senast redigerad av RAOV 2020-07-08 kl. 13:41.
Citera
2020-07-15, 08:09
Medlem
BlackTeaBags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RetardedHaT
För att komplicera saken ytterligare är känslan av ökad koncentration inte lika med ökad koncentration.
Det är ett av problemen med dessa mediciner. Din upplevelse speglar inte nödvädntvis verkligheten när du går på amfetamin. De har gjort studier som visar att man gärna rapporterar att man är mer produktiv, men i många fall överskattar man sin produktivitet pga amfetaminet adderar "drama" till uppelvelsen.

Gör gärna ett koncentrationstest när du är nykter för att jämföra. Då slipper du kanske att förstöra kroppen i onödan med dessa äckliga mediciner. Värt att tänka på det jag skrivit i alla fall
Senast redigerad av BlackTeaBag 2020-07-15 kl. 08:21.
Citera
2020-07-15, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackTeaBag
För att komplicera saken ytterligare är känslan av ökad koncentration inte lika med ökad koncentration.
Det är ett av problemen med dessa mediciner. Din upplevelse speglar inte nödvädntvis verkligheten när du går på amfetamin. De har gjort studier som visar att man gärna rapporterar att man är mer produktiv, men i många fall överskattar man sin produktivitet pga amfetaminet adderar "drama" till uppelvelsen.

Gör gärna ett koncentrationstest när du är nykter för att jämföra. Då slipper du kanske att förstöra kroppen i onödan med dessa äckliga mediciner. Värt att tänka på det jag skrivit i alla fall
Har mycket väl gjort tester och hinner med typ 25-40% mer medans jag är på medicinen, detta är dock pga att jag inte drömmer mig bort 2-3/h per dag längre, förmodligen också att jag upplever jobbet extremt mycket mer intressant motför när jag inte tar medicinen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in