2020-07-13, 21:10
  #17365
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SingedRyze
Hej har en fråga. Är på reservplats nr 6 (HP) på programmet "Kandidatprogram i matematik och datavetenskap" på SU. Förra året kom 15 in första urvalet och 11 på andra. Om det kom in 16 första borde jag väl komma in på andra urvalet? Det antogs totalt 70 pers på programmet förra året (40 1:a, 30 2:a), i år antogs 50 pers på första urvalet och eftersom det är nytt program borde de kanske ta in lite fler i år kanske? Kommer jag in på 6:e plats?

Citat:
Ursprungligen postat av SingedRyze
Medans jag ändå är igång. Är även på reservplats nr 17 (HP) på Datavetenskap. Det togs in 32 st nu. Förra året togs det in 25 och sen 23 så det verkar vara runt 48 platser som tas in från HP, 32+17 blir ju 49 så chansen är väl ganska minimal?

Är lite slö just nu, men som jag förstår det så verkar du lägga ihop antagna i urval ett och två när du pratar om antal antagna. Det blir fel. De som kommer in på urval ett är de med högsta meritvärden i respektive urvalsgrupp. Till andra antagningen JUSTERAS siffran om antalet antagna från urval ett beroende på hur många som tackat nej och eventuella reserver som togs in.

T. ex. med de siffror du anger för kandidatprogrammet för matematik och datavetenskap så kan man konstatera att totalt 15 stycken antogs till urval 1. Därefter så återstod det 11 antagna till urval 2. Jag kan se att i år antogs 16 stycken genom urvalsgruppen för HP. Att du är reserv 6 för en sådan liten urvalsgrupp bådar nog inte så gott. Men jag vet tyvärr inte hur rörligheten ser ut för detta program (alltså hur många reserver som tas in osv). Det kanske är värt att fråga aktuell institution om du vill ha sådan detaljerad statistik.

För datavetenskap så har det då antagits 32 stycken, du är reserv 17, skulle nog tro att det blir svårt även här för dig att komma in. Möjligen så har du större chans att komma in på matematik och datavetenskap, då du ligger längre fram i kön = uppenbarligen har ditt HP-resultat mer konkurrenskraft för det programmet än det "rena" datavetenskapsprogrammet. I övrigt så verkar det ju som att du verkar ligga relativt nära, så går det inte an denna termin kan du ju köra HP till HT och söka om igen. Lycka till!
Citera
2020-07-13, 21:18
  #17366
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hhahaha
Hej, reserv nr 7 på SU:s master i NEK, 50 antagna varav 10 i överintag det enligt tidigare år. Känns som det är på gränsen, någon som har en uppfattning?

Är inte så säker, har inte så stor koll på hur det brukar vara för masters, särskilt med tanke på att jag inte vet hur meritvärderingen är. Det jag kan se dock är att antagningsgränsen inte har skiljt sig mellan urval ett och två de senaste terminerna - har ingen aning om det hjälper dig men det är den information jag kan hitta. Ser att antal förstahandssökande är 181 av totalt 439 sökande, så förhoppningsvis kanske någon kommer in på ett högre rangordnat val eller tackar nej. Skulle jag vara du hade jag nog kontaktat aktuell institution för att fråga om hur reservantagning sett ut de senaste åren (vilket reservnummer som den sista antagne hade till urval 2 och efter urval 2). Håller tummarna!
Citera
2020-07-13, 21:25
  #17367
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loading..
Hej!

Reserv nr.5 på Webbprogrammerare Linnéuniversitetet (LNU-03957). Finns ingen tidigare statistik för utbildningen, första gången den 3-åriga Webbprogrammerarutbildningen finns på distans.

33 personer har blivit antagna före mig. Detta är för HP-kvoten.

Missar jag något eller är det antagningsgaranti?

Det som talar för en eventuell reservantagning är att det är så få förstahandssökande (164 av totalt 1098). Förhoppningsvis så tackar folk nej till utbildningen eller kommer in på högre rangordnat val. Som du säger har utbildningen inte funnits tidigare så det är ju definitivt svårt att sia. Man kan ju se att den tidigare webbprogrammerarutb. som drivs på distans har en hög antagningsgräns och HT2019 verkar inte antagningsgränsen sjunkit i några av grupperna = möjligen antogs inga reserver. Jag skulle nog tro att du har hyfsat goda chanser för antagning efter urval 2, alltså när de möjligen ringer upp folk på väntelistan. Lycka till!
Citera
2020-07-13, 21:40
  #17368
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lenotnl
Det som talar för en eventuell reservantagning är att det är så få förstahandssökande (164 av totalt 1098). Förhoppningsvis så tackar folk nej till utbildningen eller kommer in på högre rangordnat val. Som du säger har utbildningen inte funnits tidigare så det är ju definitivt svårt att sia. Man kan ju se att den tidigare webbprogrammerarutb. som drivs på distans har en hög antagningsgräns och HT2019 verkar inte antagningsgränsen sjunkit i några av grupperna = möjligen antogs inga reserver. Jag skulle nog tro att du har hyfsat goda chanser för antagning efter urval 2, alltså när de möjligen ringer upp folk på väntelistan. Lycka till!
Aha så du menar att jag inte är nummer 5 att antas i andra urvalet? (fan jag kanske e helt dum på det här..)
Citera
2020-07-13, 23:25
  #17369
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loading..
Aha så du menar att jag inte är nummer 5 att antas i andra urvalet? (fan jag kanske e helt dum på det här..)

Rutinerna för reservantagning är nog lite komplicerade, så inte konstigt att det känns rörigt. Så i dagsläget är du reserv nummer 5, det innebär att du har 4 personer framför dig som står i kö för en utbildningsplats. Reservplatsen gäller, som du säger, till det andra urvalet. När det andra urvalet görs så tittar universitetet på hur många som tackat nej, och om man behöver ta in reserver. På det viset kommer du på det andra beskedet få reda på om du lyckats bli antagen. Blir du inte antagen kan du se om du fått en ny reservplats, och vad den i så fall är. Skulle det vara så att flera tackar nej efter andra urvalet kan universitetet göra bedömningen om att kalla reserver på egen hand. Då kontaktar de dig via mejl eller telefon om erbjuden plats. Observera att efter andra antagningen så uppdateras varken köplats eller antagningsbesked, utan från och med det andra beskedet så är det universiteten själva som förmedlar detta.
Citera
2020-07-15, 00:13
  #17370
Medlem
10:e reserv öppen ingång, KTH, i HP-kvoten. 48 antagna. Kan tillägga att jag hade 1.45 på hp och antagningsgränsen är 1.45 (Alltså blev jag bortlottad).

Finns det en god chans att komma in i andra urvalet eller att bli inkallad som reserv trots överintag?
Citera
2020-07-15, 15:59
  #17371
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av curveballen
10:e reserv öppen ingång, KTH, i HP-kvoten. 48 antagna. Kan tillägga att jag hade 1.45 på hp och antagningsgränsen är 1.45 (Alltså blev jag bortlottad).

Finns det en god chans att komma in i andra urvalet eller att bli inkallad som reserv trots överintag?

Då du är på plats 10 i HP kvoten krävs det att ungefär 30 reserver antas för att du ska bli erbjuden en plats. Skolan kommer att ringa in folk om för få dyker upp vid inskrivningsdagen, att dömma av anekdoter jag hört runt KTH brukar detta vara runt 0-15 personer beroende på program.

Tyvärr är det nog ganska osannolikt att du kommer in.
Citera
2020-07-15, 16:01
  #17372
Medlem
Har sökt tekniskt basår på KTH, och sett att de tillämpar överintag. Om man jämför antalet antagna i år jämfört med förra hösten är det typ exakt lika många antagna nu i urval 1. Tillämpas överintag senare då eller hur fungerar det?
Citera
2020-07-15, 16:28
  #17373
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gilardino
Har sökt tekniskt basår på KTH, och sett att de tillämpar överintag. Om man jämför antalet antagna i år jämfört med förra hösten är det typ exakt lika många antagna nu i urval 1. Tillämpas överintag senare då eller hur fungerar det?

Överintag betyder att man antar fler personer än det antal utbildningsplatser som finns på programmet. Detta då man räknar med att en del av alla antagna kommer att tacka nej till sin plats.

Basåret tillämpar dock inte överintag utan har istället ett reservupprop. Tror dom brukar ta in ganska många reserver.

Citat:
Reserv till Teknisk basutbildning
För dig som är reserv till Tekniskt basår, 60 fup eller Tekniskt basår, termin 2, 30 fup efter andra antagningsbeskedet hålls ett obligatoriskt reservupprop. Tid och plats för reservuppropet samt hur många lediga platser som finns läggs upp på vår hemsida under Ny på KTH före terminstart.

https://www.kth.se/utbildning/anmalan-antagning-behorighet/antagning/reserv-1.702700
Citera
2020-07-15, 16:55
  #17374
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gilardino
Har sökt tekniskt basår på KTH, och sett att de tillämpar överintag. Om man jämför antalet antagna i år jämfört med förra hösten är det typ exakt lika många antagna nu i urval 1. Tillämpas överintag senare då eller hur fungerar det?

Jag har också lite funderingar kring detta;

KTH fick ju i uppdrag av staten att dubbla antalet platser på basåret och förra året var antalet antagna totalt 770.

Det här året är antalet antagna också 770, vad hände med dubbleringen?

Kan vara jag som har missuppfattat något men det är också första gången jag söker..
Citera
2020-07-15, 17:35
  #17375
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loppilopplol
Jag har också lite funderingar kring detta;

KTH fick ju i uppdrag av staten att dubbla antalet platser på basåret och förra året var antalet antagna totalt 770.

Det här året är antalet antagna också 770, vad hände med dubbleringen?

Kan vara jag som har missuppfattat något men det är också första gången jag söker..
Ja exakt, de skulle fördubbla sina platser i år jämfört med tidigare år. Men inte sett någon skillnad på antalet antagna nu i urval 1 som förra året
Citera
2020-07-15, 17:54
  #17376
Medlem
Citat:
Ja exakt, de skulle fördubbla sina platser i år jämfört med tidigare år. Men inte sett någon skillnad på antalet antagna nu i urval 1 som förra året

"Den 15 juli öppnar ansökan till två nya varianter av tekniskt basår som KTH erbjuder med start hösten 2020. De nya tekniska basåren undervisas till stor del på distans men viss undervisning och examination kommer att ske på campus. Basåren skiljer sig genom vilken behörighet du får, vilken garantiplats du har rätt till och på vilket av KTH:s campus undervisningen i huvudsak sker."

Idag öppnar ansökan tydligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in