Citat:
Hej har en fråga. Är på reservplats nr 6 (HP) på programmet "Kandidatprogram i matematik och datavetenskap" på SU. Förra året kom 15 in första urvalet och 11 på andra. Om det kom in 16 första borde jag väl komma in på andra urvalet? Det antogs totalt 70 pers på programmet förra året (40 1:a, 30 2:a), i år antogs 50 pers på första urvalet och eftersom det är nytt program borde de kanske ta in lite fler i år kanske? Kommer jag in på 6:e plats?
Citat:
Är lite slö just nu, men som jag förstår det så verkar du lägga ihop antagna i urval ett och två när du pratar om antal antagna. Det blir fel. De som kommer in på urval ett är de med högsta meritvärden i respektive urvalsgrupp. Till andra antagningen JUSTERAS siffran om antalet antagna från urval ett beroende på hur många som tackat nej och eventuella reserver som togs in.
T. ex. med de siffror du anger för kandidatprogrammet för matematik och datavetenskap så kan man konstatera att totalt 15 stycken antogs till urval 1. Därefter så återstod det 11 antagna till urval 2. Jag kan se att i år antogs 16 stycken genom urvalsgruppen för HP. Att du är reserv 6 för en sådan liten urvalsgrupp bådar nog inte så gott. Men jag vet tyvärr inte hur rörligheten ser ut för detta program (alltså hur många reserver som tas in osv). Det kanske är värt att fråga aktuell institution om du vill ha sådan detaljerad statistik.
För datavetenskap så har det då antagits 32 stycken, du är reserv 17, skulle nog tro att det blir svårt även här för dig att komma in. Möjligen så har du större chans att komma in på matematik och datavetenskap, då du ligger längre fram i kön = uppenbarligen har ditt HP-resultat mer konkurrenskraft för det programmet än det "rena" datavetenskapsprogrammet. I övrigt så verkar det ju som att du verkar ligga relativt nära, så går det inte an denna termin kan du ju köra HP till HT och söka om igen. Lycka till!