Citat:
Ursprungligen postat av
Lonnrot
Det finns en formulering som jag är en aning osäker på i TRs formulering här:
”Tingsrätten måste alltså vara väldigt försiktig med att värdera uppgifter som Stefan Davidsson lämnat, som senare visat sig felaktiga, till hans nackdel. Detta hänger även samman med att åklagarnas bevisning ska värderas först och att den på egen hand måste uppnå beviskravet ställt utom rimligt tvivel. Först om bevisningen gör det ska Stefan Davidssons berättelse granskas. Sammantaget kan förhållandet att Stefan Davidsson lämnat felaktiga och märkliga uppgifter under förundersökningen inte värderas som ett bevis för att han dödat Lena Wesström. "
Gäller det fetade ett enskilt bevis, eller en en enskild kedja av bevisning/indicier (i kontrast till total bevisning)?
Jag har inga problem att förstå att lögner o felaktigheter o ändringar inte bevisar ngt och att bevisningen s.a.s. måste stå på egen hand. Risken med lögn ligger ju på andra plan också.
Men värderat mot total bevisning så kan man ju stilla tycka att det är lättköpt att ljuga sig fri och att åklagarens uppförsbacke under utredningen kan bli väl brant. Å andra sidan ligger det då en utmaning i att (be)visa sammanhang och skeenden som faktiska, oberoende av om den tilltalade ljuger eller talar sanning. På områden där den tilltalade ljugit.
Det är överkurs det här...
Tack för bra inlägg.
Jag är inte mer bevandrad i juridiken än du, snarare tvärtom...
Kanske någon annan kan svara på frågan bättre.
TR går igenom åklagarens bevisning punkt för punkt, och tar även med i sin redogörelse hur SD ställer sig till det påstådda och vad som framkommer i rätten. Det är väl bra att det redogörs i sin helhet så att man förstår helhetsbilden och på vilka grunder TR gjort sin bedömning.
Nu menar TR att eftersom detta är ett indiciemål, behöver man vara ännu noggrannare i sin bedömning av varje enskilt indicium. På det sättet har inte ett enda av åklagarens bevisning hållit i rätten.
Jag fattar det som att TR inte behöver bry sig om något av SDs lögner, men att de ändå noterar vad han har sagt i rätten. Den misstänktes version måste ju också komma fram.
Det kan ju kännas motbjudande på ett sätt att man har rätt att ljuga och vägra lämna ut lösenord, men samtidigt är det ju som du säger; att åklagaren ska kunna visa vad som har hänt oavsett vad den åtalade säger.
Om man tänker på vad som hände om det finns bevisning likt i Lisa Holm mordet, hur förklaringsbördan kan se ut för den misstänkte. Där hittade man väl den misstänktes DNA på LH. Då hade kanske vad han nu hete den misstänkte, kunnat hävda att de (han o Lisa) hade en relation och att det var därför hans DNA fanns på henne. Om de hade haft det och det hade kunnat bevisats, kanske det hade varit svårare att fälla honom? Obs, jag kan inte LH fallet alls, utan bara tar det som exempel för hur ett allvarligt bevis skulle kunna förklaras av en oskyldig, eller i varje fall försvårat en fällande dom.
Jag kan inte se riktigt hur man skulle komma runt det här med att det vi som medborgare känner, att det är inte rimligt att tro att någon är oskyldig som ljuger på detta sätt. Jag tänker att det är den enda lösningen, att ha det som vi har det nu.
Samtidigt blir det oerhört svårt att idag fälla någon.
Jag trodde nästan ett tag att den misstänkte i Wilma fallet skulle slippa undan, så svårt känner jag att det är idag. Att ha någons huvud i en resväska i sin garderob och att hävda att man inte vet något om det, hur bevisar åklagaren att et är omöjligt? Då gäller det för åklagaren att visa att det är orimligt att någon annan som skulle kunna ha satt in huvudet där. Sedan kommer väl den biten att bevisa att det verkligen är mord.Det kan ibland vara svårt om det inte finns en hel kropp.
Tyvärr är bevisningen i det här fallet (Lena) ganska tunn och det känns svajigt.
Men jag hoppas på åklagarens nya taktik.
För jag måste säga att det förutom alla lögnerna (som TR inte behöver ta ställning till alls) så känns det ganska orimligt att det skulle vara någon annan.
Så på min nästa punkt, varför jag misstänker SD är:
Vem skulle kunna logga in på Lenas konto kl 05 på mordnatten?