Citat:
Ursprungligen postat av
Nummer-1
-VAD BROMSAR SMITTSPRIDNINGEN?-
Det känns som att den svenska sommaren har bromsat ner smittspridningen för Coronan. De flesta detaljer som gynnar smittspridning finner man helt klart på vintern så bara där kan man nog ganska säkert säga att en svensk sommar i alla fall är bättre än en svensk vinter när det gäller ur virusspridningssynpunkt.
Försöker man att lista saker som bromsar upp en smitta och som är ett plus(+) i kanten i dessa sammanhang, med saker som gynnar smitta och som är ett minus(-) för oss så blir början på min lista så här…
+ Alla som är immuna(okänt antal)
-Alla som inte är immuna mot Corona(okänt antal)
VINTER i Sverige, kallare platser
-Torr luft, i Sverige kan inomhusluften bli extremt torr, bra för virusspridning och dåligt för oss.
-D-vitamin underskott pga svag sol
-Skolor öppna
- Full bemanning på jobben, mycket arbeten utförs där smitta kan uppstå(typ Gällivare gruvan etc)
SOMMAR i Sverige, varmare platser
+Fuktigare luft, de flesta virus överlever kortare tid i luften
+ D-vitamin överskott, pga starkare sol.
+ UV-ljus från solen, förstör virus på ytor utomhus
+ skolor stängda
+Många på semester, (blir inte smittade på arbetet)
-Ledigt folk besöker olika ställen runt om i Sverige
- Luftkonditionsanläggningar torkar ut luften och sätter luften i rörelse, ökar virusspridning
Det är nog ingen slump att de flesta sjukdomar dämpas i Sverige över sommaren, det positiva överväger antagligen/tydligen.
Jag hör dig. Så brukar säsongsvirusen fungera, det har du helt rätt i.
Samtidigt har vi haft svala temperaturer ett bra tag nu. Platser i världen med varmare temperaturer och fuktigare luft har haft högre smittspridning. Bl.a Kalifornien och många ställen i Ostasien sägs just nu ha sin värsta tid hittills. Även i tropiska länder sprids smittan.
Dels verkar det som att Coronaviruset är mindre värmekänsligt än exempelvis svininfluensan var. Dels är det så att värmen bara är en faktor som avgör R-värdet. Att influensan försvinner på våren kan ha lika mycket att göra med att fler är immuna efter en lång influensasäsong. Detsamma tror jag har hänt i Sverige nu. Vädret spelar in, men nyckelkomponenten är hög immunitetsgrad i befolkningen för tillfället.
Vi kommer nog också få en ny "säsong" i höst/vinter, men den kommer hursomhelst bli mer sporadisk än den som varit. Vissa är immuna på medel till lång sikt. Min förhoppning är att många har kvar T-celler och kan tackla en återinfektion bättre. Många av de här hastiga försämringarna vissa patienter upplever runt dag 14, kommer då aldrig hinna inträffa - om sjukdomen eradikeras innan den blir farlig.