2020-07-14, 13:03
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Vad har detta med mordet att göra?
SDs KA-licenser?
Känns mer som svartmålning
Jag har länge kännt att Honan6 har en privat
agenda mot SD och HD. Varför annars de
manipulerade bilderna av SD och HD?

Diskussion om licensen kan vara av betydelse eftersom den gav honom entré till olika platser i hela Sverige där t ex tillhygget eller LW:s mobil kan ha gömts.

Han hade även en enskild firma registrerad och licensen är personlig. Det kan vara så att SD har utfört tjänster vid sidan om sitt ordinarie arbete. Det skulle inte förvåna mig om han bedrev verksamhet vid sidan om och att LW hade kännedom om detta. Något som hon kan tänkas hotat avslöja för arbetsgivaren.

Hans slarv som KA uppmärksammades bl a dagen efter mordet - var det tillfälligt eller ofta förekommande?

Jag anser alltså att diskussionen är absolut relevant i tråden.
Senast redigerad av Honan6 2020-07-14 kl. 13:06. Anledning: dubbelord
Citera
2020-07-14, 14:02
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doktor-miller
Du är tame f.n spydig mot allt och alla. Om PS fått fortsätta, hade säkert MGM suttit bakom galler redan nu. Tyvärr ska det lullas o gullas med kriminella vilket han inte gjorde. En av de bättre i Örebro ( om man har lokalkännedom) men som du verkar sakna.

Håller med fullständigt! Och det är bara att läsa förhören PS höll med SD. Han bygger upp dem otroligt bra. Först mjukt. Och sen när fjant-SD fnittrar tillräckligt och tror de är bästisar, så kommer de verbala "smällarna i solarplexus" på rad.

Det är troligen en riktigt stor förlust för Polisen i Örebro att PS inte är kvar. Som jag förstått är han en av de absolut bästa brottsutredarna, men vissa chefer (och kanske politiker med?) klarade inte av att han inte var tillräckligt PK och mesig.

Tror också att denna historien hade varit avslutad för längesen om PS och hans kollegor fått ro detta i hamn.

#TeamÅsaHiding
Citera
2020-07-14, 14:05
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
I de första förhören ( kommer inte ihåg datumen nu på rak arm) som Peter S håller med SD så hävdar PS att de granskat alla övervakningsbilder+film när han handlar gröt vid lunchtid/em den 14 maj. OCH DÅ HAR HAN INTE skadan på benet som sedan finns den 15 när han kallas till förhör. Varför bevisade man inte detta under rättegången ?

Nu tar jag direkt från minnet, men var det inte så att bilderna inte är tillräckligt tydliga (från ICA). Jag har för mig att man ser benen snett ovanifrån och det är vid självscanningen benen syns bäst, men det är ändå inte tillräckligt tydligt?

Man får nog gräva lite i det här för att få klarhet i vad som användes vid rättegången och vad som framkommit i FUP. Jag förmodar att det som tas upp vid TR måste hålla som indicie och hålla en viss kvalitet.
Citera
2020-07-14, 14:57
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Du är tame f.n spydig mot allt och alla. Om PS fått fortsätta, hade säkert MGM suttit bakom galler redan nu. Tyvärr ska det lullas o gullas med kriminella vilket han inte gjorde. En av de bättre i Örebro ( om man har lokalkännedom) men som du verkar sakna.

Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Håller med fullständigt! Och det är bara att läsa förhören PS höll med SD. Han bygger upp dem otroligt bra. Först mjukt. Och sen när fjant-SD fnittrar tillräckligt och tror de är bästisar, så kommer de verbala "smällarna i solarplexus" på rad.

Det är troligen en riktigt stor förlust för Polisen i Örebro att PS inte är kvar. Som jag förstått är han en av de absolut bästa brottsutredarna, men vissa chefer (och kanske politiker med?) klarade inte av att han inte var tillräckligt PK och mesig.

Tror också att denna historien hade varit avslutad för längesen om PS och hans kollegor fått ro detta i hamn.

#TeamÅsaHiding

Nu försvarar ni den som är ansvarig för att det
tog så lång tid innan LW hittades. Han som
åkte på semester med ordern att inga mer
utredningsåtgärder skulle göras.

Var det grannarnas smeknamn "porrpastorn"
som påverkade? Trodde han att hon var ute
med någon av "alla hennes karlar"?

Trodde han att hon höll sig undan för att
förstöra SDs och HDs USA-resa?
Det skulle ju ha varit i linje med de falska
anmälningar hon gjort tidigare när hon inte
fått som hon velat med SD.

I början av tråden var det mycket hat mot LW
för att hon arbetade med flyktingar. Och för
någon kommentar hon gjort på sin FB om
terrorattacken på Drottninggatan.
Delade Peter S dessa åsikter? Var det därför
han inte brydde sig?
Senast redigerad av gloriouslife 2020-07-14 kl. 15:00.
Citera
2020-07-14, 15:00
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige

Det är troligen en riktigt stor förlust för Polisen i Örebro att PS inte är kvar. Som jag förstått är han en av de absolut bästa brottsutredarna, men vissa chefer (och kanske politiker med?) klarade inte av att han inte var tillräckligt PK och mesig. .Tror också att denna historien hade varit avslutad för längesen om PS och hans kollegor fått ro detta i hamn

.
Ujujuj ni slår rekord i B-S.
Det är tvärtom så att den själupptagna stollen använde utredningen om mordet på Lena i sin egotrippade vendetta mot Nykvist och &.

Han offrade utredningen om mordet vilket följaktligen innebär att om anser man PS agerat rätt inte trovärdigt kan hävda ha ett intresse för mordets ouppklarade. Det går inte lösa sand i vatten.

Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Instämmer nog att han efter många år i sitt hantverk är en av dom bättre vilket egentligen säger mer om hur många olämpliga poliser det finns. Tyvärr har han en sällsynt kombo av rättshaveristmentalitet/mediakåthet som ställer till stora problem.

I detta fallet finns starka indikationer på att Springare/Rydén blev så förbaskade av att kickas att dom obstruerade överlämnandet av utredningen med stort förfång för Nyqvist och & som fick börja om från start. Vilket givetvis var skälet. Mordet på Lena blev så sekundärt dom interna problemen på polishuset.

Minns inte riktigt när Nyqvist och & dörrknackning utfördes. Tror 2:an var så sent som tidigt i Juli. Kanske någon annan minns det?

M.a.o så uteblev överlämnandet så utredningen fick starta från scratch igen. Man kunde tänka sig Springare haft den karaktär som hade behövts till att svälja förtreten till efter överlämnandet och inte använt mordet på LW som slagträ.
Citat:
Tack Fouzan.
Springare blev omplacerad 2018 -06-15 och mordet skedde 2018-05-15 vilket innebär att då överlämnandet uteblev så var den första månadens utredning bortkastad. Fullständig katastrof för utredingen. Till det ska läggas att utredningens tidiga skede redan misskötts.

Att överlämnandet obstruerades av Springare har jag postat om vid ett flertal tillfällen med påhopp som följd. Får påminna om dörrknackning no: 2 (Nyléns) som var så sent som i Juli . Värdet på den dörrknackningen behöver man inte vara förhörtekniskt insatt att förstå.

Tycker det är ynkligt av Springare att låtsas väntat på att Nylén och & skulle be honom att lämna över ärendet då både Nylén och jag är övertygade om han sket i mordet på Lena Wesström eftersom hämnden låter dom börja om från ruta ett (1).

Postat 13 Sep 2019

Postat 30 Sep 2019.

Det finns ingen som tillnärmelsevis har hjälpt mördaren att undkomma mordet på Lena Wesström som Springare.
Och det otäcka är att det inte leder till några repressalier. .
Man undrar varför hans svans i tråden är så tysta om utredningshaveristen Springare ?

Här ger den illojala pajasen mig rätt i att han gav fullständigt fan i mordet på Lena. Han väntade på Nylén skulle krypa på knä och be om överlämningen så han fick möjlighet och ge honom fingret..

Det finns igen enskild som har så mycket på sitt samvete för den katastrofala utredningen. Finns genuint intresse för att lösa mordet på Lena så lägg ner fjäsket för bråkstaken PS som värderade sina framprovocerade bekymmer före mordet på Lena Wesström.
Ur NA:
https://forumbilder.com/i/rdbY

Citat:
Förvisso!
- Vill ändå lägga en del prestige på att dom avsatta utredarna, Peter Springare och Johan Rydén pga, interna problemen på grova brottsgruppen, i stor irritation över att fått sparken inte lämnat över uppgifter och ärendet på ordnat sätt till nya spaningsledaren, Mikael Nyqvist.

- Följdakligen är MVs källas tantvittne nytt för Mikael Nyqvist och har inte hörts av honom tidigare. F.ö tror jag att MVs vittne framkommit under den första dörrknackningen. Röran om dom krockande vittnena är den obefintliga info avsatta PS och JR delgav MN vid överlämnandet av utredningen.

- Efter att den heltäckande span på MGM nu i månader grusat polisens förhoppningen att på det sättet knyta MGM till mordet så har Mikael Nyqvist och & börjat om från scratch och ånyo efterlysa vittnen dom fått nys om under dom ca, 400 förhören där säkert trådens av MV postade sovrumsvittne finns med. En ytterligare dörrknackning vill jag minnas har utförts nyligen av nya utredarna.

Citat:
Citat Moralensväktare 2018-07-12, 01:39 "Det finns vittne som hört en manlig och kvinnlig röst samtala på väg från LW lägenhet i riktning mot bullerplanket".

Är samma kvinna som polisen nu efterlyst på Facebook
"
Citat:
Kvinnan berättade också att hon bor nära platsen där Lena Wesström hittades död och att hon hade vaknat vid midnatt natten mellan 14-15 maj då Lena försvann, och iakttog då en person som pratade utanför bostaden."

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1929399330457812&id=461897020 541391

Att det ska finnas 2 st tanter som båda genom sitt sovrumsfönster vid aktuell tid hört/sett en man/kvinna och man samtala på det korta avståndet mellan LWs bostad och Fp (eller i direkt närhet) förefaller för osannolikt. Viskningsleken tillskrivs skillnader i beskrivningen.
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-07-14 kl. 15:44.
Citera
2020-07-14, 15:45
Medlem
notknapparens avatar
Rivsåret på benet

Citat:
Ursprungligen postat av NoCashAsh
Den är på gång, håller på att plåga mig igenom dom sista delarna på YT.
Med plågar menar jag att behöva lyssna på den otroligt inkompetenta och dryga ÅH (Tessan är inte mycket bättre) som stönar, krystar och gurglar fram varenda jävla fråga och som de flesta av dom är bara trams, nonsens och dravel, SD är en fröjd att höra på jämfört med henne!

Man undrar ju om hon över huvud taget har fört ett åtal i en rättssal tidigare? Nån som vet?

Jag börjar även misstänka att hon är mycket illa omtyckt av flera andra inom polisregion Örebro,
att BL med kollegor skriver som dom gör i domen har jag full förståelse för. Lyssna gärna på den spydiga inledningen av avsnitt 28, ha även en del av hennes krav och återremitterade skrivelser till bl.a NFC i åtanke.

Förhöret med HD är ett bra exempel på hur passiva åklagarna är, där hade dom ju chansen att pressa in henne i ett hörn och få henne framställd som en lögnare med ett minst sagt selektivt minne. Ta bara det med resan till USA, i Fupet så minns hon inte vem som körde till Arlanda och inte heller om dom satt bredvid varandra på flyget plus detta med koden till hotellet, varför ställer man inga frågor om det? Den överlägset skarpaste i detta förhör är faktiskt Hanna, visserligen så har hon och IB säkert repeterat sina frågor och svar innan, men det finns inga "tveksamheter" i resten heller.

Jag noterade även i förhöret med krukväxtindianen, hon fick ju aldrig frågan om hon såg några röksignaler från Hjärstahövdingens läger under mordnatten, trots att den omtalade pelletsbrännaren och sotning/aska varit uppe ett flertal ggr i frågeställningarna, mycket märkligt!

En sak till bara, såret på SDs ben blev inte undersökt av läkare eller annan med rätt kompetens förrens den 31/5, endast några otydliga bilder fanns tillgängliga då. Hade någon tittat på sårens kanter och läkningsstadie direkt så hade man nog kunna fastställa när dom uppstod med några timmars felmarginal.

Man blir ju fan mörkrädd om det är så här det ser ut och funkar inom rättsväsendet!

Jag försöker hitta info om att den rättsmedicinska undersökningen gjordes först 31/5.
Jag har hittills hittat (får fylla på mer sedan om jag har tid):

Aktbil 155 sid 47:
Protokoll över
kroppsbesiktning
2018-05-15 19:40 Yvonne Eriksson Anders Wahlberg -------------Beslut om kroppsbesiktning
2018-05-15 22:54 Yvonne Eriksson ---------------------------------Verkställd av Yvonne Eriksson den
2018-05-15 20:15.

DNA topsning genomfördes då också:

2018-05-15 20:15

---------------------------------------------------------------------------------------------------- -----------
Aktbil 147 sid 541:

"FL I: Näe .. jag tänkte just vid förhörstillfället så sa du att det var just, det var från det här
tillfället det.. det är det jag tänker på.
MT: Ja .. och då är det väl rimligt och tro att ah men då var det då jag var ute i skog och
kanske inte hade så mycket dagarna intill ..
FLI: Som du .. . och efter det och mellan det och förhörstillfället inte har varit ute i skogen
nånting?
MT: Jag tänker inte lova det men ..
FLI: Nej ..
MT: Det skulle kunna vara så ..
FL I: Mm .. för .. A*nnika säger ju själv i förhör då att du hade ju revor och skorpor på benet
för ni prata ju tydligen om det..sommarben ..
MT: Ah vi har pratat om det efteråt vet jag i alla fall eh .. . mmm.
FL I: Men dom var ju både gamla och äldre dom skadorna som hon såg ..
MT: Mm .. mmm .. ja just det! Ja precis .. ja .. ah ..
FL I : Kommer du ihåg det här?
MT: Jo det har hon berättat för mig att .. hon har pratat om ( ohörba1t)
FLI: Ja kan du berätta hur var det?
MT: Nej .. näe .. vad vill du att jag ska berätta?
FLI: Nej men allts ... jag berätta ju för dig A*nnika säger ju i förhör att dom här skadorna hon
såg ni prata ju om det, om dina ben ... sommarben .. kallar du det för.
MT: Mm .. mm ..
FL I: Kommer du ihåg det?
MT: Nej ..
FLI: Nej.
MT: Men jag tvivlar inte men ..
FLI: Nej .. och att ni prata om det här med dina revor och skorpor på benen .. men hon säger
att dom skadorna var ju äldre och gamla.
MT: Mm.
FL I: Kommer du ihåg det har ni pratat om det?
MT: Jag vet att vi har pratat om det efteråt i alla fall.
FLI: Mm .. men du minns inte att ni prata om det här den I 0:e ?
MT: Nej .. nej jag vet inte vad vi prata om så mycket den dagen så ..
541
Förhör med Davidsson, Karl Stefan; 2019-08-27 09:23 diarienr: 5000-K574218-18
FL 1: Du minns inte att ni två pratar om dina ben?
MT: Nej .. det är fullständigt rimligt men .. kanske prata om att kaffet var onödigt varmt också
men jag minns inte det heller ..
FLJ: Nej ..
FL2: Nej .. anledningen att vi undrar det är ju för att när du är inne på förhöret..
MT: Mm?
FL2: Eh på tisdagen så observeras det ju .. en skada på ditt högra ben.
MT: Ja precis!
FL2: Det är taget ett foto i .. här nere i arresten ..

FL2: Eh du tillfrågas ju om det här och då är du väldigt tydlig med att det har skett på
torsdagen.
FL2: Och A*nnika säger..
MT: Då var det nog säkert så.
FL2: Och sen .. senare här när du sitter anhållen så blir du undersökt av rättsläkare Alexandra
Lazarewitch.

FL2: Eh ... och hon observerar ju hon kallar det ju skada ..
FL2: Att du har den på höger ben, strax under knät.åtta centimeter under. Och .. hon har tagit
del av det här fotot som tas i samband med första förhöret femtonde .. eller andra förhöret 15
maJ.
FL2: Och ett foto tas vid 20:23 ... och hon skriver i sitt protokoll gör hon bedömningen att vid
tidpunkten för det här fotot så är skadan som mest sjuttiotvå timmar gammalt.

FL2: Sjuttiotvå timmar gammalt.tre dygn. Det betyder att den tidigast kan vara gjord på
lördagen, 12 maj.
FL2: Och Alexandra skriver i sitt protokoll att allt sammantaget är utseendet av skadorna
förenligt med att dom uppkommit natten mellan 14 och 15 maj 2018.
MT: Mm. ja.
FL2: Så .. enligt hennes protokoll så stämmer det inte att du kan ha fått skadan på torsdagen.
MT: Nej .. det får hon gärna tycka. Att vi prata om den då .. i arresten eller vad det
heter..häktningen ah .. det var ju att jag hade .. jag satt ju och klia mig på det där hela tiden
eh ... typ .. pilla bort skorpa eller nånting sånt.
FL2: Mm.
MT: Eh .. ja .. men hon får gärna .. bedöma det och det kanske är så att den är max 72 timmar.
FL2: Mm. och vad skulle ..
MT: Vad sa du?
FL2: Hur skulle den kunnat uppkommit?
MT: Ja du .. jag kanske har varit i skogen, jag kanske har rispat mig på nån skruv .. jag vet
inte .. inte .. eh .. när nån tror att jag var bakom ett bullerplank i alla fall.. för det vet jag att jag
inte har varit så därför kan jag vara rätt säker på det. Ingen aning .. har jag sagt den är från
torsdagen då tror jag faktiskt att den är från torsdagen. Då tror jag hon bedömer fel att jag
kanske har kliat på den där .. så den ser färsk ut. För jag har liksom inte hittat på att den är från
torsdagen .. så säger jag att den är från torsdagen då är ... då är det så .. men det är inget jag
minns jag minns inte när jag gjorde dom här revorna som jag visat nu heller.. jag är rätt säker
på att dom kommer från helgen men ..
(tystnad)
"

---------------------------------------------------------------------------------------------------- --------
Som sagt; en djupdykning i frågan skulle inte skada, men här ser det ändå ut som att en bedömning är gjord på ett eller annat sätt.

Tillägg förhör 29/5- 18:
Aktbil 147, sid 155

"PS: Ska du då inte märka om du står, att du står och skjuter iväg 937 bilder?
MT: Uppenbarligen ...
PS: Låter det. ..
MT: Inte.
PS: Rimligt att inte ha en aning om det?
MT: Nej tittade jag på telefonen, eller har jag bara hållit i den eller? Jag vet inte ...
PS: Mm.
MT: Nej, ja det är rimligt för jag har ju ...
PS: Okey.
MT: Uppenbarligen gjort det.
JR: Mm.
MT: Vad är det ni tror jag döljer?
PS: Sen då när, den där skadan du har, där, en utav dom där bilderna så ser man ju det, att den
är ju, det finns ingen skorpa alls där. ..
MT:Nej.
PS: Den är blod, den är allesom ser väldigt färsk ut med blod i, i den revan, det borde ha varit
en skorpa på den.
MT: Det borde det ha varit.
155
Förhör med Davidsson, Karl Stefan; 2018-05-29 11 :28 diarienr: 5000-K574218-18
PS: Ja, men det var inte det på det övre revan, och den har du ju förklarat tidigare att den
skorpan rev du bort när du satt inne i arresten.
MT: Ja jag vet att jag ( ohörbart)
PS: Men det finns ingen skorpa och riva bort på den nämligen när du står utanför innan du
går in ...

PS: Nej och då är ju frågan då, hur är det med den då, när rev du bort skorpan?
MT: Jag, jag vet att jag till och med satt under förhöret och pillade på den där.
PS: Ja men det var ju ingen skorpa då vart du ju blodig då?
MT: Ja det äh ...
PS: Det var väl ingenting och sitta och ...
MT: Om det var, om det var skorpa eller bara tunt skinn eller. ..
"
Senast redigerad av notknapparen 2020-07-14 kl. 16:16.
Citera
2020-07-14, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag försöker hitta info om att den rättsmedicinska undersökningen gjordes först 31/5.
Jag har hittills hittat (får fylla på mer sedan om jag har tid):

Aktbil 155 sid 47:
Protokoll över
kroppsbesiktning
2018-05-15 19:40 Yvonne Eriksson Anders Wahlberg -------------Beslut om kroppsbesiktning
2018-05-15 22:54 Yvonne Eriksson ---------------------------------Verkställd av Yvonne Eriksson den
2018-05-15 20:15.

DNA topsning genomfördes då också:

2018-05-15 20:15

---------------------------------------------------------------------------------------------------- -----------
Aktbil 147 sid 541:

"FL I: Näe .. jag tänkte just vid förhörstillfället så sa du att det var just, det var från det här
tillfället det.. det är det jag tänker på.
MT: Ja .. och då är det väl rimligt och tro att ah men då var det då jag var ute i skog och
kanske inte hade så mycket dagarna intill ..
FLI: Som du .. . och efter det och mellan det och förhörstillfället inte har varit ute i skogen
nånting?
MT: Jag tänker inte lova det men ..
FLI: Nej ..
MT: Det skulle kunna vara så ..
FL I: Mm .. för .. A*nnika säger ju själv i förhör då att du hade ju revor och skorpor på benet
för ni prata ju tydligen om det..sommarben ..
MT: Ah vi har pratat om det efteråt vet jag i alla fall eh .. . mmm.
FL I: Men dom var ju både gamla och äldre dom skadorna som hon såg ..
MT: Mm .. mmm .. ja just det! Ja precis .. ja .. ah ..
FL I : Kommer du ihåg det här?
MT: Jo det har hon berättat för mig att .. hon har pratat om ( ohörba1t)
FLI: Ja kan du berätta hur var det?
MT: Nej .. näe .. vad vill du att jag ska berätta?
FLI: Nej men allts ... jag berätta ju för dig A*nnika säger ju i förhör att dom här skadorna hon
såg ni prata ju om det, om dina ben ... sommarben .. kallar du det för.
FL I: Kommer du ihåg det?
MT: Nej ..
FLI: Nej.
MT: Men jag tvivlar inte men ..
FLI: Nej .. och att ni prata om det här med dina revor och skorpor på benen .. men hon säger
att dom skadorna var ju äldre och gamla.
FL I: Kommer du ihåg det har ni pratat om det?
MT: Jag vet att vi har pratat om det efteråt i alla fall.
FLI: Mm .. men du minns inte att ni prata om det här den I 0:e ?
MT: Nej .. nej jag vet inte vad vi prata om så mycket den dagen så ..
541
Förhör med Davidsson, Karl Stefan; 2019-08-27 09:23 diarienr: 5000-K574218-18
FL 1: Du minns inte att ni två pratar om dina ben?
MT: Nej .. det är fullständigt rimligt men .. kanske prata om att kaffet var onödigt varmt också
men jag minns inte det heller ..
FLJ: Nej ..
FL2: Nej .. anledningen att vi undrar det är ju för att när du är inne på förhöret..
MT: Mm?
FL2: Eh på tisdagen så observeras det ju .. en skada på ditt högra ben.
MT: Ja precis!
FL2: Det är taget ett foto i .. här nere i arresten ..

FL2: Eh du tillfrågas ju om det här och då är du väldigt tydlig med att det har skett på
torsdagen.
FL2: Och A*nnika säger..
MT: Då var det nog säkert så.
FL2: Och sen .. senare här när du sitter anhållen så blir du undersökt av rättsläkare Alexandra
Lazarewitch.

FL2: Eh ... och hon observerar ju hon kallar det ju skada ..
FL2: Att du har den på höger ben, strax under knät.åtta centimeter under. Och .. hon har tagit
del av det här fotot som tas i samband med första förhöret femtonde .. eller andra förhöret 15
maJ.
FL2: Och ett foto tas vid 20:23 ... och hon skriver i sitt protokoll gör hon bedömningen att vid
tidpunkten för det här fotot så är skadan som mest sjuttiotvå timmar gammalt.

FL2: Sjuttiotvå timmar gammalt.tre dygn. Det betyder att den tidigast kan vara gjord på
lördagen, 12 maj.
FL2: Och Alexandra skriver i sitt protokoll att allt sammantaget är utseendet av skadorna
förenligt med att dom uppkommit natten mellan 14 och 15 maj 2018.
MT: Mm. ja.
FL2: Så .. enligt hennes protokoll så stämmer det inte att du kan ha fått skadan på torsdagen.
MT: Nej .. det får hon gärna tycka. Att vi prata om den då .. i arresten eller vad det
heter..häktningen ah .. det var ju att jag hade .. jag satt ju och klia mig på det där hela tiden
eh ... typ .. pilla bort skorpa eller nånting sånt.
FL2: Mm.
MT: Eh .. ja .. men hon får gärna .. bedöma det och det kanske är så att den är max 72 timmar.
FL2: Mm. och vad skulle ..
MT: Vad sa du?
FL2: Hur skulle den kunnat uppkommit?
MT: Ja du .. jag kanske har varit i skogen, jag kanske har rispat mig på nån skruv .. jag vet
inte .. inte .. eh .. när nån tror att jag var bakom ett bullerplank i alla fall.. för det vet jag att jag
inte har varit så därför kan jag vara rätt säker på det. Ingen aning .. har jag sagt den är från
torsdagen då tror jag faktiskt att den är från torsdagen. Då tror jag hon bedömer fel att jag
kanske har kliat på den där .. så den ser färsk ut. För jag har liksom inte hittat på att den är från
torsdagen .. så säger jag att den är från torsdagen då är ... då är det så .. men det är inget jag
minns jag minns inte när jag gjorde dom här revorna som jag visat nu heller.. jag är rätt säker
på att dom kommer från helgen men ..
(tystnad)
"

---------------------------------------------------------------------------------------------------- --------
Som sagt; en djupdykning i frågan skulle inte skada, men här ser det ändå ut som att en bedömning är gjord på ett eller annat sätt.

Tillägg förhör 29/5- 18:
Aktbil 147, sid 155

"PS: Ska du då inte märka om du står, att du står och skjuter iväg 937 bilder?
MT: Uppenbarligen ...
PS: Låter det. ..
MT: Inte.
PS: Rimligt att inte ha en aning om det?
MT: Nej tittade jag på telefonen, eller har jag bara hållit i den eller? Jag vet inte ...
PS: Mm.
MT: Nej, ja det är rimligt för jag har ju ...
PS: Okey.
MT: Uppenbarligen gjort det.
JR: Mm.
MT: Vad är det ni tror jag döljer?
PS: Sen då när, den där skadan du har, där, en utav dom där bilderna så ser man ju det, att den
är ju, det finns ingen skorpa alls där. ..
PS: Den är blod, den är allesom ser väldigt färsk ut med blod i, i den revan, det borde ha varit
en skorpa på den.
MT: Det borde det ha varit.
155
Förhör med Davidsson, Karl Stefan; 2018-05-29 11 :28 diarienr: 5000-K574218-18
PS: Ja, men det var inte det på det övre revan, och den har du ju förklarat tidigare att den
skorpan rev du bort när du satt inne i arresten.
MT: Ja jag vet att jag ( ohörbart)
PS: Men det finns ingen skorpa och riva bort på den nämligen när du står utanför innan du
går in ...

PS: Nej och då är ju frågan då, hur är det med den då, när rev du bort skorpan?
MT: Jag, jag vet att jag till och med satt under förhöret och pillade på den där.
PS: Ja men det var ju ingen skorpa då vart du ju blodig då?
MT: Ja det äh ...
PS: Det var väl ingenting och sitta och ...
MT: Om det var, om det var skorpa eller bara tunt skinn eller. ..
"

Tack för grävet! Tycker att det verkar mkt klart och undrar varför åklagaren inte tog med det.
Citera
2020-07-14, 17:30
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Revideringar görs som du skriver troligen rent rutinmässigt och de tittar nog inte in i flashbacktrådar innan de godkänns. Det finns flera privata företag som är ackrediterade till att utfärda KA-licenser och ansökan görs enklast online genom att den sökande skickar in intyg (som kan vara falska) och utför prov - vissa online och vid mer kvalificerade certifieringar sker prov som kräver fysisk närvaro. Det är sannolikt enkelt att fuska om man vill det och det kan nog förekomma en hel del slarv även i certifieringsbranschen eftersom deras levebröd handlar om att utfärda licenser. Det är ingen statlig myndighet och t ex Kiwa Sverige AB ägs inte av svenskar, men de har en svensk VD anställd.

När det gäller den årliga revideringen av SD:s licens ska arbetsgivaren Tyr*ens vidimera att det som uppges stämmer och en av anledningarna till att jag tog upp hans certifiering som KA för Kvalificerade objekt är att det har framgått i FUP att han har uppvisat slarv - bl a dagen efter mordet. Om detta stämmer blir frågan om SD:s licens av vikt för hans arbetsgivare. Jag tror inte de vill bli kända för att ha anställda som är slarviga eller som försöker "smörja" kvinnliga kommunala tjänstemän när de har slarvat med dokumentationen och inte har varit förberedd vid sammankallat möte. Det är alltså SD:s arbetsgivare som kan och bör sätta käppar i hjulet för SD ifall de anser att han bedöms som olämplig för uppgiften att tjänstgöra som kontrollansvarig vid kvalificerade objekt - inte någon trådmedlem.

För arbetsgivaren kan det vara intressant att ta reda på om SD:s benägenhet att ljuga och fuska sig till resultat även förekommer i yrkessammanhang. Helt enkelt forska i om SD har missbrukat arbetsgivarens förtroende. En tidigare arbetsgivare har vittnat om att det har försvunnit dyra instrument från olika platser i Sverige som SD hade tillträde till. Att personen nämner detta betyder sannolikt att hen har en misstanke om att det kan vara SD som haft långa fingrar. För Tyr*ens anseendes skull finns det skäl för SD:s chef att kontrollera kvaliteten på SD:s utförda arbeten och om det finns skillnader i hans förhållningssätt gentemot män kontra kvinnor.

Jag hoppas dock för SD:s närmaste skull att han inte har förlorat sitt arbete och att han får utföra uppgifter utifrån bästa förmåga i rådande situation. Om det är så att han inte har något projekt att syssla med, att HD, döttrarna och tidigare vänner tar avstånd är jag rädd för att han kan hamna i en farlig obalans. En spekulation utifrån hans idiotiska tilltag med strösselförhöret och att han framställde sig som ett offer när han ville att döttrarna inte skulle bo hos honom.

-----

ÅH lämnade ett tilläggsprotokoll på 150 sidor till försvaret förra måndagen. I den nya bevisningen finns också digital sekvens som ska till hovrätten och ÅH förväntar att HR ska ändra den friande domen. Försvaret, som hade tre dagar på sig att gå igenom det kompletterande materialet, begärde tid till 21/7. Då passade ÅH på att begära ytterligare förlängning till den kompletterande bevisningen och Göta Hovrätt beviljade detta. Senast 21/8 ska det vara HR tillhanda.

Det blir spännande detta. Ska det bli så att de digitala spåren blir MGM:s fall i fallet?

-------

Länk till inlägg med sammanfattning och länkar till FUP m m
www.flashback.org/sp71691040

Hur vet du att SD:s licens inte är reviderad. och att T*yrens inte har vidimerat att det som uppges stämmer, har du varit i kontakt med SD och T*yrens ang ditt påstående?

Det finns nog viktigare data att hämta info ifrån att kontrollera om licenser blivit reviderade, än att titta in i Flashback-tråden/ar.

Vad har strössel-förhöret med licensen att göra? Mitt fetade.
Senast redigerad av Smhf 2020-07-14 kl. 17:32.
Citera
2020-07-14, 18:51
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020
Tack för grävet! Tycker att det verkar mkt klart och undrar varför åklagaren inte tog med det.

Från stämningsansökan sid 5:

"Vittnesförhör med rättsläkare A*leksandra L*azarevic, Rättsmedicinalverket
Linköping, angående dels den av henne utförda obduktionen på Lena
Wesström till styrkande av uppkomna skador samt dödsorsak, tidpunkt för
döden samt till styrkande av att skadorna tillfogats med tillhygge och av annan
person dels angående rättsmedicinsk kroppsundersökning på Stefan Davidsson
bl a till styrkande av tidpunkten för på honom uppkomna skador.
"

Finns rättsläkarens vittnesmål med öht i YT avsnitten?
Kanske detta föll bort då rättsläkarens vittnesmål om obduktionen är sekretessbelagd?
Citera
2020-07-14, 18:55
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Revideringar görs som du skriver troligen rent rutinmässigt och de tittar nog inte in i flashbacktrådar innan de godkänns. Det finns flera privata företag som är ackrediterade till att utfärda KA-licenser och ansökan görs enklast online genom att den sökande skickar in intyg (som kan vara falska) och utför prov - vissa online och vid mer kvalificerade certifieringar sker prov som kräver fysisk närvaro. Det är sannolikt enkelt att fuska om man vill det och det kan nog förekomma en hel del slarv även i certifieringsbranschen eftersom deras levebröd handlar om att utfärda licenser. Det är ingen statlig myndighet och t ex Kiwa Sverige AB ägs inte av svenskar, men de har en svensk VD anställd.

När det gäller den årliga revideringen av SD:s licens ska arbetsgivaren Tyr*ens vidimera att det som uppges stämmer och en av anledningarna till att jag tog upp hans certifiering som KA för Kvalificerade objekt är att det har framgått i FUP att han har uppvisat slarv - bl a dagen efter mordet. Om detta stämmer blir frågan om SD:s licens av vikt för hans arbetsgivare. Jag tror inte de vill bli kända för att ha anställda som är slarviga eller som försöker "smörja" kvinnliga kommunala tjänstemän när de har slarvat med dokumentationen och inte har varit förberedd vid sammankallat möte. Det är alltså SD:s arbetsgivare som kan och bör sätta käppar i hjulet för SD ifall de anser att han bedöms som olämplig för uppgiften att tjänstgöra som kontrollansvarig vid kvalificerade objekt - inte någon trådmedlem.

För arbetsgivaren kan det vara intressant att ta reda på om SD:s benägenhet att ljuga och fuska sig till resultat även förekommer i yrkessammanhang. Helt enkelt forska i om SD har missbrukat arbetsgivarens förtroende. En tidigare arbetsgivare har vittnat om att det har försvunnit dyra instrument från olika platser i Sverige som SD hade tillträde till. Att personen nämner detta betyder sannolikt att hen har en misstanke om att det kan vara SD som haft långa fingrar. För Tyr*ens anseendes skull finns det skäl för SD:s chef att kontrollera kvaliteten på SD:s utförda arbeten och om det finns skillnader i hans förhållningssätt gentemot män kontra kvinnor.

Jag hoppas dock för SD:s närmaste skull att han inte har förlorat sitt arbete och att han får utföra uppgifter utifrån bästa förmåga i rådande situation. Om det är så att han inte har något projekt att syssla med, att HD, döttrarna och tidigare vänner tar avstånd är jag rädd för att han kan hamna i en farlig obalans. En spekulation utifrån hans idiotiska tilltag med strösselförhöret och att han framställde sig som ett offer när han ville att döttrarna inte skulle bo hos honom.

-----

ÅH lämnade ett tilläggsprotokoll på 150 sidor till försvaret förra måndagen. I den nya bevisningen finns också digital sekvens som ska till hovrätten och ÅH förväntar att HR ska ändra den friande domen. Försvaret, som hade tre dagar på sig att gå igenom det kompletterande materialet, begärde tid till 21/7. Då passade ÅH på att begära ytterligare förlängning till den kompletterande bevisningen och Göta Hovrätt beviljade detta. Senast 21/8 ska det vara HR tillhanda.

Det blir spännande detta. Ska det bli så att de digitala spåren blir MGM:s fall i fallet?

-------

Länk till inlägg med sammanfattning och länkar till FUP m m
www.flashback.org/sp71691040
Tack för bra info.
Man får väl anta att hans arbetsgivare har koll på vad han går för.
Citera
2020-07-14, 18:59
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Vad har detta med mordet att göra?
SDs KA-licens?
Känns mer som svartmålning
Jag har länge kännt att Honan6 har en privat
agenda mot SD och HD. Varför annars de
manipulerade bilderna av SD och HD?
Tänk om någon skulle komma på idén atr göra
likadant med LW. Vilket liv det skulle bli här!
Man måste vara snäll mot de som är döda
men de som lever kan man behandla hur som
helst? Om SD skulle dö nästa vecka; får han
absolution då? Får vi inte skriva något negativt
om honom längre då? Eller hur funkar denna
regel?
All info om hur mördaren agerar och fungerar eller inte fungerar i olika sammanhang hör naturligtvis ihop med mordet.
Det kan göra det lättare att förstå om SD alltid ljuger eller bara i vissa situationer och kanske också varför han ljuger.

Det är mycket mer relaterat till mordet än att räkna LW:s trosor och liknande som du brukar ägna dig åt.
Citera
2020-07-14, 19:47
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
All info om hur mördaren agerar och fungerar eller inte fungerar i olika sammanhang hör naturligtvis ihop med mordet.
Det kan göra det lättare att förstå om SD alltid ljuger eller bara i vissa situationer och kanske också varför han ljuger.

Det är mycket mer relaterat till mordet än att räkna LW:s trosor och liknande som du brukar ägna dig åt.

Vem är mördaren anser du?

Bevisar det att om en människa ljuger i ett förhör i ett grovt brott så är den automatiskt en mördare. det finns många misstänkta som ljugit sig igenom förhör, men ändå blivit frikända, inte pga lögner utan pga bevis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in