2020-07-14, 12:09
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Skriver man böcker som drar in pengar, så vill man nog gärna ha dessa pengar själv. Inte vill man väl att de pengarna går till ens förmyndare? En förmyndare som man sedan får be om lov för att få pengar som egentligen skulle ha gått till en själv på en gång. Gör man ett arbete, vilket som helst vill man ju få intjänade pengar för jobbet - inte vill man att dessa pengar ska hamna i fickan hos ens förmyndare? Det är väl ganska enkelt att förstå? Eller skulle du själv känna dig bekväm med att arbeta och de pengar som tjänades på jobbet gick till din fru? Har du en otrevlig fru kan det hända att hon tex. begär sexuella tjänster för att du ska få de pengar som egentligen borde vara dina. Klart som fan att kvinnor ville vara myndiga. Kvinnor och män är inte varandras boskap.
85% av mina pengar går redan till min fru.
Ja, hon begär sexuella tjänster av mig ibland. Dealen har funkar rätt bra i snart 35 år.
Hur går det för dig?
Citera
2020-07-14, 12:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tennant
Nej, det gör vi inte.

Du hävdar något som du ej önskar förtydliga.

Inget om vad detta innebar i praktiken, av faktisk frihet och av faktisk ofrihet. Där står vi. Jag väntar fortfarande på svar på vad detta innebar. Något stort och avgörande måste det ju ha handlat om eftersom du gör en upprepad poäng av det.

Ok här kommer en beskrivning med exempel och allt.

1876 bodde 26 åriga Nils i Skåne. Han var dräng på en gård, hårt arbete från morgon till kväll. Klara var piga på samma gård, hårt arbete från morgon till kväll.

En dag fick Nils nog, "jävla slentrian, aldrig att man kommer någonstans, kyrkan bara predikar synd och lönen är knaper".

"Jag sticker till Amerikat!!!!" utbrast Nils. Mycket riktigt, 3:e klass till Amerikat. Där bodde han i slum ett tag, men fick sedermera tag på en bit mark och kände sig tillfreds. Han var sin egen, ingen skulle någonsin igen sätta sig över honom.

23 åriga Klara drömde om exakt samma sak, äventyr, vara sin egen lyckas smed, vara självständig, fri. Men hennes pappa tyckte inte hon skulle sticka till Amerikat utan gifta sig med 13 år äldre Gunnar, som hon knappt kände och tyckte var ful som stryk och inte fann attraktiv för 5 öre. Eftersom hennes pappa var hennes FÖRMYNDARE var hon tvungen att gifta sig med Gunnar och börja slava under hans förmyndarskap i hans hushåll istället för resten av sitt liv.

Ett beskrivande exempel från mig om hur det kunde se ut i praktiken. Vill du beskriva för mig nu hur det kunde se ut i praktiken enligt dig?
Citera
2020-07-14, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
85% av mina pengar går redan till min fru.
Ja, hon begär sexuella tjänster av mig ibland. Dealen har funkar rätt bra i snart 35 år.
Hur går det för dig?

Varför går 85% av dian pengar till din fru? Är du omyndig och hon är din förmyndare?

När jag och exet ar ett par var jag förste familjeförsörjare. Och så är det nu med. Men pengarna jag tjänar går in på mitt konto och inte på exets konto.
Citera
2020-07-14, 12:24
Avslutad
Citat:
Du måtte skämta?
Du postar alltså samma länk som jag gav dig och klipper och klistrar in toklånga texter som fortfarande handlar om något annat än äganderätt. I tron om att myndig och ägd är samma sak.
Min poäng är att de inte är synonymer. Inte ens släkt faktiskt.
Å andra sidan har ju även du vuxit upp med det felöversatta "alla mänskors lika värde" som heller aldrig har varit sant.

Så, vi tar tolkningen från ett annat håll och hoppas att poletten trillar ner.
När en person fyller 18 år får hon rösta i val. Men hon får inte handla på systemet förrän hon fyller 20.
Varför den skillnaden?
Hon är för ung och okunnig för att kunna hållas ansvarig för alkoholens farliga konsekvenser i vissa fall. Särskilt unga kan göra idiotiska saker på fyllan. Det kan förvisso äldre också, men man försöker hålla lite extra koll på de yngsta "myndiga". För deras egen skull.

En person som inte har några egendomar eller egen lön behöver inte ta banklån. Hon kan inte anförtros med ett sånt ansvar, för hon har ingen ekonomisk skolning. Ingen skolning alls i många fall, annat än några år i folkhögskola där hon lärde sig hjälpligt att läsa, katekesen och några grundläggande psalmer.
De allra flesta såg inte detta som ett problem. De ägde inte ens en plånbok eller handväska.
Någon annan hade ansvaret. Det är därför ni är så otroligt korkade i era shoppingmönster än idag. Det finns väl knappas en enda kvinnlig influenser som inte visar upp något meningslöst man kan shoppa och det finns inte en enda klädmärkeskedja som inte fattar detta och skickar dem gratis "samples", så att fler "influerade" ska komma dit och handla det deras kompis på youtube och instagram tycker är snyggt.
Det är vad influencers jobb går ut på. Det är väldigt mycket billigare för klädmärkesbolagen, än att göra sina egna reklamfilmer med modeller de själva fått betala för.

Jag tycker det är rätt att alla vuxna människor är myndiga idag. Jag tycker också att det var bra att de blev myndiga ungefär då, men de glömde bort att meddela att det också innebär ett eget ansvar för sin ekonomi, för det som kom sen var kronofogden, indrivare, utmätningsföretag och till sist exekutiva instanser som kastade ut dem på gatan. Innan det hade vi inga hemlösa. Utom de som var på rymmen.
Det skulle ta nästan 70 år till, innan vi fick dem.
Idag har vi lyxfällan som kan visa varför en del inte skulle vara myndiga.

Så, poängen är: myndig är inte samma sak som ägd. Omyndig är de för sin egen skull. De klarar inte av ansvaret. De gör det fortfarande inte, men det är inte längre statens problem.

Ja ok så du hängde upp dig på ordet "ägd". Då ändrar vi det till beroende (av).

Vidare om jag sållar i allt ovidkommande i ditt inlägg så urskiljer jag att du tycker det var rätt och riktigt att mäns myndighet skyddades/skrevs in som lag under 1600-talet och kvinnors fulla myndighet oavsett civilstånd 1921. Du anser att kvinnor med nöd och näppe klarar att ta ansvar för sina egna pengar. Du tycker kvinnor uppvisar irrationella shoppingmönster och låter sig påverkas av influencers - och detta tycker du är dåligt.

Du tittar också på "lyxfällan" och blir förfärad.

Pissade jag någorlunda rätt? Mycket i dina inlägg är ju helt irrelevant.
Senast redigerad av Jenny9 2020-07-14 kl. 12:32.
Citera
2020-07-14, 12:31
Avslutad
Citat:
Nej, tjockis! Läser du inte vad jag skriver?

Jag säger det igen. De flesta levde ur hand i mun. De ägde kläderna de hade på sig. Ärvda kläder förvisso, eller julklappar från mamma. Mamma hade tid att sticka och virka ibland, eller stoppa strumpor. Men de flesta ägde inte mer än så.

De hade inte så de kunde äta sig mätta varje dag, så de kunde vandra omkring barfota om vintern från gård till gård och be om nån enstaka potatis. De som inte togs in som gratis arbetskraft mot mat och husrum. Eller kunde göra dagsverken under säsong nånstans. Varje år hade flera säsonger. Se Bondepraktikan. Har du läst den? Läs lite där och se vad som står mellan raderna. Livet i Sverige var på riktigt en prövning och många strök med. Väldigt många.

Ungefär samtidigt hade stora delar av allt vilt skjutits till nästintill utrotning i skogarna också.
Det är ungefär här som man tar ifrån allmogen den fria jakträtten också och gör allt vilt i skogen till kronans vilt. Ungefär som i Robin Hood.

Tittar du på Åsa Nisse, kan du se hur tjuvjakt och tjuvfiske går till.
Det gjorde folk för att de var hungriga. Inte för att de kände att de ägde skogens alla djur.

Absolut folk hade det förjävligt. Fattigdom och förtryck var en stor anledning, om inte den största, till att folk utvandrade. I början mest familjer, sen ensamkommande män, senare när statusen ändrades för ogifta kvinnor utvandrade periodvis flest kvinnor.

Här i Skåne inom statarsystemet ingick frun i mannens anställning. Arbetsgivaren fick henne på köpet så att säga. Säger något om kvinnors status på den tiden och hur kvinnor betraktades.
Senast redigerad av Jenny9 2020-07-14 kl. 12:40.
Citera
2020-07-14, 12:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Ja ok så du hängde upp dig på ordet "ägd". Då ändrar vi det till beroende (av).

Vidare om jag sållar i allt ovidkommande i ditt inlägg så urskiljer jag att du tycker det var rätt och riktigt att mäns myndighet skyddades/skrevs in som lag under 1600-talet och kvinnors fulla myndighet oavsett civilstånd 1921. Du anser att kvinnor med nöd och näppe klarar att ta ansvar för sina egna pengar. Du tycker kvinnor uppvisar irrationella shoppingmönster och låter sig påverkas av influencers - och detta tycker du är dåligt.

Du tittar också på "lyxfällan" och blir förfärad.

Pissade jag någorlunda rätt? Mycket i dina inlägg är ju helt ovidkommande och irrelevant.

Skulle vara intressant att se lite stats på hur många och hur mycket det är skyldigt baserat på kön.. Misstänker en övervikt mot kvinnor..
Citera
2020-07-14, 12:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
Skulle vara intressant att se lite stats på hur många och hur mycket det är skyldigt baserat på kön.. Misstänker en övervikt mot kvinnor..

Vad menar du? Vilket kön som är mest förekommande i "lyxfällan"?
Citera
2020-07-14, 12:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Vad menar du? Vilket kön som är mest förekommande i "lyxfällan"?
Ja. Vi kan börja där. Inte Tv serien då utan i verkliga livet.
Citera
2020-07-14, 12:41
Avslutad
Citat:
Ja. Vi kan börja där. Inte Tv serien då utan i verkliga livet.

Ingen aning.
Citera
2020-07-14, 12:50
Avslutad
Citat:
Just därför jag efterlyste lite stats från nån. Jag tittar inte ens på TV.

Jag har inte haft tv sen 2007.

Nu är ju du inte känd för att presentera källor men du skulle ju faktiskt kunna leta lite på nätet.
Citera
2020-07-14, 12:58
Avslutad
Citat:
Nä, hoppas jag är mer känd för att det kittlar i vecket..

Vad menar du?
Citera
2020-07-14, 13:08
Avslutad
Citat:
Googla

På vaddå?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto