2020-07-14, 04:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dolche
Du vet väl att wikipedia är fullt av statsbetalda troll.

Exakt vad är det som inte stämmer? Hosta upp en mer tillförlitlig källa som säger något annat?
Citera
2020-07-14, 04:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PsykopatLena
Nej fan ta dom

>Seså. Du är bara avundsjuk på att vi är så brutalt befriade från känslor och därav lättare kan erövra livet.
Citera
2020-07-14, 07:14
Medlem
Vi kanske skulle behöva införa sharialagar så vi män får va och känna oss män på riktigt när kvinnan hålls på plats och gör som vi säger.
Antagligen kan de bli så längre fram nu när Pandoras ask är öppen.
Undrar när den sista pk-skadade inser vart det lutar åt.
Citera
2020-07-14, 07:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Men du då gör vi såhär istället att du lär mig och berättar för mig och de andra av oss här som är historielösa och enligt dig, så uppenbart har missat dessa lektioner i skolan.

Nu får du fritt berätta för oss hur det egentligen var. Hur var det att leva som svensk i dåtidens Sverige? Ge gärna exempel och gärna ur ett kvinnligt pespektiv och ett manligt perspektiv. Hur kunde livet te sig? Hur såg tex rörelsefriheten ut för kvinnor och män? Vad kunde det innebära att vara myndig kontra omyndig?
Nej, det gör vi inte.

Du hävdar något som du ej önskar förtydliga.

Citat:
män [var] myndiga över sina egna liv, vilket kvinnor inte var.

Inget om vad detta innebar i praktiken, av faktisk frihet och av faktisk ofrihet. Där står vi. Jag väntar fortfarande på svar på vad detta innebar. Något stort och avgörande måste det ju ha handlat om eftersom du gör en upprepad poäng av det.
Citera
2020-07-14, 08:19
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Fokusera! Vad är din poäng? Kan du skriva kort och koncist vad din poäng är.

Här kommer lite underlag som förhoppningsvis får dig att förstå lite bättre:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Myndig

Från samma sida:
Du måtte skämta?
Du postar alltså samma länk som jag gav dig och klipper och klistrar in toklånga texter som fortfarande handlar om något annat än äganderätt. I tron om att myndig och ägd är samma sak.
Min poäng är att de inte är synonymer. Inte ens släkt faktiskt.
Å andra sidan har ju även du vuxit upp med det felöversatta "alla mänskors lika värde" som heller aldrig har varit sant.

Så, vi tar tolkningen från ett annat håll och hoppas att poletten trillar ner.
När en person fyller 18 år får hon rösta i val. Men hon får inte handla på systemet förrän hon fyller 20.
Varför den skillnaden?
Hon är för ung och okunnig för att kunna hållas ansvarig för alkoholens farliga konsekvenser i vissa fall. Särskilt unga kan göra idiotiska saker på fyllan. Det kan förvisso äldre också, men man försöker hålla lite extra koll på de yngsta "myndiga". För deras egen skull.

En person som inte har några egendomar eller egen lön behöver inte ta banklån. Hon kan inte anförtros med ett sånt ansvar, för hon har ingen ekonomisk skolning. Ingen skolning alls i många fall, annat än några år i folkhögskola där hon lärde sig hjälpligt att läsa, katekesen och några grundläggande psalmer.
De allra flesta såg inte detta som ett problem. De ägde inte ens en plånbok eller handväska.
Någon annan hade ansvaret. Det är därför ni är så otroligt korkade i era shoppingmönster än idag. Det finns väl knappas en enda kvinnlig influenser som inte visar upp något meningslöst man kan shoppa och det finns inte en enda klädmärkeskedja som inte fattar detta och skickar dem gratis "samples", så att fler "influerade" ska komma dit och handla det deras kompis på youtube och instagram tycker är snyggt.
Det är vad influencers jobb går ut på. Det är väldigt mycket billigare för klädmärkesbolagen, än att göra sina egna reklamfilmer med modeller de själva fått betala för.

Jag tycker det är rätt att alla vuxna människor är myndiga idag. Jag tycker också att det var bra att de blev myndiga ungefär då, men de glömde bort att meddela att det också innebär ett eget ansvar för sin ekonomi, för det som kom sen var kronofogden, indrivare, utmätningsföretag och till sist exekutiva instanser som kastade ut dem på gatan. Innan det hade vi inga hemlösa. Utom de som var på rymmen.
Det skulle ta nästan 70 år till, innan vi fick dem.
Idag har vi lyxfällan som kan visa varför en del inte skulle vara myndiga.

Så, poängen är: myndig är inte samma sak som ägd. Omyndig är de för sin egen skull. De klarar inte av ansvaret. De gör det fortfarande inte, men det är inte längre statens problem.
Citera
2020-07-14, 08:53
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Så du menar att ingen man i dåtidens Sverige ägde något? Inte en enda son ärvde sin fars lilla jordbruk eller stuga/hus? Eller skomakeri i staden? Inga unga killar gav sig ut som lärlingar på långa vandringar, ibland till och med till grannländerna, för att skaffa sig erfarenhet inom sitt yrke och bli "mästare"?
Nej, tjockis! Läser du inte vad jag skriver?

Jag säger det igen. De flesta levde ur hand i mun. De ägde kläderna de hade på sig. Ärvda kläder förvisso, eller julklappar från mamma. Mamma hade tid att sticka och virka ibland, eller stoppa strumpor. Men de flesta ägde inte mer än så.

De hade inte så de kunde äta sig mätta varje dag, så de kunde vandra omkring barfota om vintern från gård till gård och be om nån enstaka potatis. De som inte togs in som gratis arbetskraft mot mat och husrum. Eller kunde göra dagsverken under säsong nånstans. Varje år hade flera säsonger. Se Bondepraktikan. Har du läst den? Läs lite där och se vad som står mellan raderna. Livet i Sverige var på riktigt en prövning och många strök med. Väldigt många.

Ungefär samtidigt hade stora delar av allt vilt skjutits till nästintill utrotning i skogarna också.
Det är ungefär här som man tar ifrån allmogen den fria jakträtten också och gör allt vilt i skogen till kronans vilt. Ungefär som i Robin Hood.

Tittar du på Åsa Nisse, kan du se hur tjuvjakt och tjuvfiske går till.
Det gjorde folk för att de var hungriga. Inte för att de kände att de ägde skogens alla djur.
Senast redigerad av Pansarvecket 2020-07-14 kl. 08:55.
Citera
2020-07-14, 09:06
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Varför tror du att Fredrika Bremer kämpade för kvinnors myndighet?
Kan inte du som studerat henne noga, kan läsa tankar retroaktivt och gjort avhandlingar på det berätta för oss?
Idiot. Jag spekulerar helst inte. Det ger mig inget. Inte dig heller.
Men på en enda minut med google ser jag den första massiva lögnen. Man kallar henne svensk. Det var hon inte. Hon är född utanför Åbo som borgerlig. Hennes kamp verkar ha varit att hon var lesbisk och ville inte bli bortgift med en man och gick därför i landsflykt till Norge och Sverige. Det mesta hon skrev var om hennes överklassliv eller om livet under henne som hon fick välja i stället för att bli gift med en man. Hennes version av Handmaids Tale.

Kolla hur långt in i denna du kommer:
https://books.google.se/books?id=i50pAAAAYAAJ&printsec=frontcover&dq=breme r+fredrika&hl=sv&ei=xnlOTLBwpJw4zqe4mgI&sa=X&oi=bo ok_result&ct=result#v=onepage&q&f=false

Du kanske lär dig något om livet förr.
Citera
2020-07-14, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Nej, tjockis! Läser du inte vad jag skriver?

Jag säger det igen. De flesta levde ur hand i mun. De ägde kläderna de hade på sig. Ärvda kläder förvisso, eller julklappar från mamma. Mamma hade tid att sticka och virka ibland, eller stoppa strumpor. Men de flesta ägde inte mer än så.

De hade inte så de kunde äta sig mätta varje dag, så de kunde vandra omkring barfota om vintern från gård till gård och be om nån enstaka potatis. De som inte togs in som gratis arbetskraft mot mat och husrum. Eller kunde göra dagsverken under säsong nånstans. Varje år hade flera säsonger. Se Bondepraktikan. Har du läst den? Läs lite där och se vad som står mellan raderna. Livet i Sverige var på riktigt en prövning och många strök med. Väldigt många.

Ungefär samtidigt hade stora delar av allt vilt skjutits till nästintill utrotning i skogarna också.
Det är ungefär här som man tar ifrån allmogen den fria jakträtten också och gör allt vilt i skogen till kronans vilt. Ungefär som i Robin Hood.

Tittar du på Åsa Nisse, kan du se hur tjuvjakt och tjuvfiske går till.
Det gjorde folk för att de var hungriga. Inte för att de kände att de ägde skogens alla djur.

Men, din flöjt, ingen säger att det inte var hårt att leva förr. Det som har påpekats är att kvinnor enligt lag var omyndiga och hade sina makar/fäder/bröder som förmyndare medens männen enligt lag blev myndiga vid en viss ålder.
Citera
2020-07-14, 09:20
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
Men, din flöjt, ingen säger att det inte var hårt att leva förr. Det som har påpekats är att kvinnor enligt lag var omyndiga och hade sina makar/fäder/bröder som förmyndare medens männen enligt lag blev myndiga vid en viss ålder.
Är du helt Gretarded alltså?
Tror du fortfarande att det bara var kvinnor som drabbades värst och män bara gick omkring och smällde med sina hängslen?
Makar, fäder och bröder var de som åt sist av alla.
Det är vad det kostar att vara myndig.
Citera
2020-07-14, 10:55
Medlem
Citat:
Är du helt Gretarded alltså?
Tror du fortfarande att det bara var kvinnor som drabbades värst och män bara gick omkring och smällde med sina hängslen?
Makar, fäder och bröder var de som åt sist av alla.
Det är vad det kostar att vara myndig.

Har du skämd lök mellan tinningarna eller? Ingen har påstått att män bara gick runt och smällde med sina hängslen, bara att lagen såg olika ut för män och kvinnor. Jag förstår inte varför du blir så triggad av det faktumet...
Citera
2020-07-14, 11:41
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
Har du skämd lök mellan tinningarna eller? Ingen har påstått att män bara gick runt och smällde med sina hängslen, bara att lagen såg olika ut för män och kvinnor. Jag förstår inte varför du blir så triggad av det faktumet...
Vad tror du att ståndssamhället fick sitt namn ifrån?
Men eftersom du envisas kanske vi ska ta tillbaks detta till 2020, för 1850 verkar inte fungera för er att diskutera öht.
Citera
2020-07-14, 11:57
Medlem
Citat:
Kan inte du som studerat henne noga, kan läsa tankar retroaktivt och gjort avhandlingar på det berätta för oss?
Idiot. Jag spekulerar helst inte. Det ger mig inget. Inte dig heller.
Men på en enda minut med google ser jag den första massiva lögnen. Man kallar henne svensk. Det var hon inte. Hon är född utanför Åbo som borgerlig. Hennes kamp verkar ha varit att hon var lesbisk och ville inte bli bortgift med en man och gick därför i landsflykt till Norge och Sverige. Det mesta hon skrev var om hennes överklassliv eller om livet under henne som hon fick välja i stället för att bli gift med en man. Hennes version av Handmaids Tale.

Kolla hur långt in i denna du kommer:
https://books.google.se/books?id=i50pAAAAYAAJ&printsec=frontcover&dq=breme r+fredrika&hl=sv&ei=xnlOTLBwpJw4zqe4mgI&sa=X&oi=bo ok_result&ct=result#v=onepage&q&f=false

Du kanske lär dig något om livet förr.

Skriver man böcker som drar in pengar, så vill man nog gärna ha dessa pengar själv. Inte vill man väl att de pengarna går till ens förmyndare? En förmyndare som man sedan får be om lov för att få pengar som egentligen skulle ha gått till en själv på en gång. Gör man ett arbete, vilket som helst vill man ju få intjänade pengar för jobbet - inte vill man att dessa pengar ska hamna i fickan hos ens förmyndare? Det är väl ganska enkelt att förstå? Eller skulle du själv känna dig bekväm med att arbeta och de pengar som tjänades på jobbet gick till din fru? Har du en otrevlig fru kan det hända att hon tex. begär sexuella tjänster för att du ska få de pengar som egentligen borde vara dina. Klart som fan att kvinnor ville vara myndiga. Kvinnor och män är inte varandras boskap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in