Citat:
Ursprungligen postat av
Pansarvecket
Du måtte skämta?
Du postar alltså samma länk som jag gav dig och klipper och klistrar in toklånga texter som fortfarande handlar om något annat än äganderätt. I tron om att myndig och ägd är samma sak.
Min poäng är att de inte är synonymer. Inte ens släkt faktiskt.
Å andra sidan har ju även du vuxit upp med det felöversatta "alla mänskors lika värde" som heller aldrig har varit sant.
Så, vi tar tolkningen från ett annat håll och hoppas att poletten trillar ner.
När en person fyller 18 år får hon rösta i val. Men hon får inte handla på systemet förrän hon fyller 20.
Varför den skillnaden?
Hon är för ung och okunnig för att kunna hållas ansvarig för alkoholens farliga konsekvenser i vissa fall. Särskilt unga kan göra idiotiska saker på fyllan. Det kan förvisso äldre också, men man försöker hålla lite extra koll på de yngsta "myndiga". För deras egen skull.
En person som inte har några egendomar eller egen lön behöver inte ta banklån. Hon kan inte anförtros med ett sånt ansvar, för hon har ingen ekonomisk skolning. Ingen skolning alls i många fall, annat än några år i folkhögskola där hon lärde sig hjälpligt att läsa, katekesen och några grundläggande psalmer.
De allra flesta såg inte detta som ett problem. De ägde inte ens en plånbok eller handväska.
Någon annan hade ansvaret. Det är därför ni är så otroligt korkade i era shoppingmönster än idag. Det finns väl knappas en enda kvinnlig influenser som inte visar upp något meningslöst man kan shoppa och det finns inte en enda klädmärkeskedja som inte fattar detta och skickar dem gratis "samples", så att fler "influerade" ska komma dit och handla det deras kompis på youtube och instagram tycker är snyggt.
Det är vad influencers jobb går ut på. Det är väldigt mycket billigare för klädmärkesbolagen, än att göra sina egna reklamfilmer med modeller de själva fått betala för.
Jag tycker det är rätt att alla vuxna människor är myndiga idag. Jag tycker också att det var bra att de blev myndiga ungefär då, men de glömde bort att meddela att det också innebär ett eget ansvar för sin ekonomi, för det som kom sen var kronofogden, indrivare, utmätningsföretag och till sist exekutiva instanser som kastade ut dem på gatan. Innan det hade vi inga hemlösa. Utom de som var på rymmen.
Det skulle ta nästan 70 år till, innan vi fick dem.
Idag har vi lyxfällan som kan visa varför en del inte skulle vara myndiga.
Så, poängen är: myndig är inte samma sak som ägd. Omyndig är de för sin egen skull. De klarar inte av ansvaret. De gör det fortfarande inte, men det är inte längre statens problem.
Ja ok så du hängde upp dig på ordet "ägd". Då ändrar vi det till
beroende (av).
Vidare om jag sållar i allt ovidkommande i ditt inlägg så urskiljer jag att du tycker det var rätt och riktigt att mäns myndighet skyddades/skrevs in som lag under 1600-talet och kvinnors fulla myndighet oavsett civilstånd 1921. Du anser att kvinnor med nöd och näppe klarar att ta ansvar för sina egna pengar. Du tycker kvinnor uppvisar irrationella shoppingmönster och låter sig påverkas av influencers - och detta tycker du är dåligt.
Du tittar också på "lyxfällan" och blir förfärad.
Pissade jag någorlunda rätt? Mycket i dina inlägg är ju helt irrelevant.