Citat:
Ursprungligen postat av
Joe Blow
Skulle det kunna vara så att Palme lurades till mordplatsen? eller väldigt nära anslutning till den (till exempel "utanför Skandia-entrén")? Säg att man misstänkt att han var spion, eller någon liknande ljusskygg handel & vandel, och lockade honom med något. Kommer han dit på avtalad tid så är han uppenbart en förrädare av värsta sort och skjuts på fläcken. Ytterst få behöver ingå i en sådan konspiration och aktion. En räcker till och med om man lyckats få Palmes förtroende.
Ja, jag vet att det skulle innebära att Lisbeth och Mårten ljuger om varför man ville promenera hem. Men med tanke på hur dessa har betett sig konsekvent underligt under hela tiden så ha jag inga problem med att bortse från vad de berättat i både stort och smått. Man har gjort allt för att godkänna och skruva på locket vad det än är som har presenterats för pöbeln av utredningen som "lösning".
Just nu verkar vi ha nått en situation där landets två främsta granskare av Palmemordet, Borgnäs och Wall, båda tror på
Mötesscenariot. Jag tror inte på det själv, men däremot är det intressant att diskutera argumenten.
I mina ögon kan mötesscenariot delas upp i två kategorier. Den första är att Palme och gärningsmannen helt sonika pratade med varandra. Ett par vittesmål skulle kunna antyda det, men i mina ögon är det troligare att det är tolkningar av ögonblicksbilder från vittnenas sida. Centralt placerade Inge Morelius ser hela förloppet och beskriver inget möte.
Det andra scenariot är att vad du beskriver: Att det snarare handlade om ett avtalet möte i syfte att skapa ett bra läge. Det här scenariot är egentligen bättre i mina ögon, även om det får mindre uppmärksamhet. Ett av de starkaste argumenten som framhålls för mötesscenariot är
Nicola Fauzzi, som passerar Palme utanför Skandiahuset. Om man mäter Palmes promenad till mordplatsen, och därefter Fauzzis väg till platsen han hörde skotten på skiljer 43 sekunder. Det kan diffa lite på gånghastighet, exakt position med mera men inte 43 sekunder. Om det här är korrekt måste Palme ha stannat någonstans.
Även om mötesscenariot skulle stämma ser jag det personligen som helt uteslutet att Palme och gärningsmannen skulle ha stått och pratat utanför Dekorima i runt en halvminut. Det är ytterst osannolikt att Inge Morelius med flera skulle missa det helt, utöver att det vore ett märkligt agerande av gärningsmannen.
I så fall passar det betydligt bättre om de sekunderna försvann någonstans
före Dekorima. Exempelvis utanför Skandias entré eller reklampelaren. Därefter sker mordet med en ny person vid Dekorima, antingen i en fälla som slår igen eller som en respons på mötet. Walkie/Talkie-männens aktivitet skulle kunna förklaras via detta. Exempelvis finns det inga observationer norr om Grand (vilket Ölvebro brukar påpeka) och det finns till och med uppgifter om att man övat mottagningstester på Sveavägen under dagen. Man har snappat upp mötet, visste var man skulle och bestämt sig för att övervaka det. Därefter eskalerar det.
Även detta scenario faller dock i mina ögon. Det främsta skälet är att en sådan sammanslutning aldrig skulle ha lämnat Lisbeth vid liv. Motargumentet är att man har någon form av hållhakar på henne som garanterar hennes tystnad, men det måste ju vara en omöjlig riskkalkyl i den stunden. Lisbeth Palme var efter mordet hysterisk och en konspiration kan ju knappast acceptera att de står och faller med att hon tar sitt förnuft till fånga under natten och anpassar sin berättelse inför Åke Rimborn. Hade ett möte skett hade gärningsmannen stått kvar och skjutit tills hon garanterat var död, det är jag nästan helt övertygad om.
Vidare går Nicola Fauzzis uppgifter att diskutera. Han ändrar sig exempelvis rörande var han mötte Palme. En mycket troligare förklaring är helt enkelt att hans vittnesmål inte är trovärdigt och det är förklaringen till tidsluckan som upptäcktes under rekonstruktionen. Resten är tråkig vittnespsykologi. Man vill att det man ser ska vara begripligt, och tre personer i ett sällskap är ju rimligare än två personer i ett sällskap och därefter en skytt som närmar sig bakifrån.