2020-07-13, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Vid den tidpunkt som WT-testerna sker har inte paret Palme bestämt sig för att besöka biografen Grand , än mindre att man ska gå Sveavägen hem i vinternatten. Därmed är ev tester osannolika i ett MOP scenario.

Inte nödvändigtvis. Pågående förbindelseprov, inte bara där, för senare övervägande kan ha avbrutits när en chef för MOP-operationen får klart för sig att tillfälle öppnas genom biobesöket. Resten är historia.
Citera
2020-07-13, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Det är utförligt beskrivet, och, rena snurren

Det är därför de hemligstämplade polisförhören är intressanta. För att bringa klarhet.
Citera
2020-07-13, 19:00
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Inte nödvändigtvis. Pågående förbindelseprov, inte bara där, för senare övervägande kan ha avbrutits när en chef för MOP-operationen får klart för sig att tillfälle öppnas genom biobesöket. Resten är historia.

Det där är inte förankrat i verkligheten.

Facit, Palme visar först 23.20.00 att han tänker gå till Sveavägen/Tunnelgatan östra sidan. Det är vad man måste förhålla sig till.
Citera
2020-07-13, 19:01
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Davy
VG flyttade också till USA. Inget konstigt att flytta dit. Om det nu ens stämmer med AK.

Hade mordet skett i tex Gamla Stan hade man säkerligen stött på folk i utredningen som flyttat till USA, haft vapen, sutttit inne, tagit livet av sig, mytomaner, etc. Det är liksom så vissa människor är. En del av samhället.

AK bor i Sollentuna
Citera
2020-07-13, 19:03
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Skulle det kunna vara så att Palme lurades till mordplatsen? eller väldigt nära anslutning till den (till exempel "utanför Skandia-entrén")? Säg att man misstänkt att han var spion, eller någon liknande ljusskygg handel & vandel, och lockade honom med något. Kommer han dit på avtalad tid så är han uppenbart en förrädare av värsta sort och skjuts på fläcken. Ytterst få behöver ingå i en sådan konspiration och aktion. En räcker till och med om man lyckats få Palmes förtroende.

Ja, jag vet att det skulle innebära att Lisbeth och Mårten ljuger om varför man ville promenera hem. Men med tanke på hur dessa har betett sig konsekvent underligt under hela tiden så ha jag inga problem med att bortse från vad de berättat i både stort och smått. Man har gjort allt för att godkänna och skruva på locket vad det än är som har presenterats för pöbeln av utredningen som "lösning".

Just nu verkar vi ha nått en situation där landets två främsta granskare av Palmemordet, Borgnäs och Wall, båda tror på Mötesscenariot. Jag tror inte på det själv, men däremot är det intressant att diskutera argumenten.

I mina ögon kan mötesscenariot delas upp i två kategorier. Den första är att Palme och gärningsmannen helt sonika pratade med varandra. Ett par vittesmål skulle kunna antyda det, men i mina ögon är det troligare att det är tolkningar av ögonblicksbilder från vittnenas sida. Centralt placerade Inge Morelius ser hela förloppet och beskriver inget möte.

Det andra scenariot är att vad du beskriver: Att det snarare handlade om ett avtalet möte i syfte att skapa ett bra läge. Det här scenariot är egentligen bättre i mina ögon, även om det får mindre uppmärksamhet. Ett av de starkaste argumenten som framhålls för mötesscenariot är Nicola Fauzzi, som passerar Palme utanför Skandiahuset. Om man mäter Palmes promenad till mordplatsen, och därefter Fauzzis väg till platsen han hörde skotten på skiljer 43 sekunder. Det kan diffa lite på gånghastighet, exakt position med mera men inte 43 sekunder. Om det här är korrekt måste Palme ha stannat någonstans.

Även om mötesscenariot skulle stämma ser jag det personligen som helt uteslutet att Palme och gärningsmannen skulle ha stått och pratat utanför Dekorima i runt en halvminut. Det är ytterst osannolikt att Inge Morelius med flera skulle missa det helt, utöver att det vore ett märkligt agerande av gärningsmannen.

I så fall passar det betydligt bättre om de sekunderna försvann någonstans före Dekorima. Exempelvis utanför Skandias entré eller reklampelaren. Därefter sker mordet med en ny person vid Dekorima, antingen i en fälla som slår igen eller som en respons på mötet. Walkie/Talkie-männens aktivitet skulle kunna förklaras via detta. Exempelvis finns det inga observationer norr om Grand (vilket Ölvebro brukar påpeka) och det finns till och med uppgifter om att man övat mottagningstester på Sveavägen under dagen. Man har snappat upp mötet, visste var man skulle och bestämt sig för att övervaka det. Därefter eskalerar det.

Även detta scenario faller dock i mina ögon. Det främsta skälet är att en sådan sammanslutning aldrig skulle ha lämnat Lisbeth vid liv. Motargumentet är att man har någon form av hållhakar på henne som garanterar hennes tystnad, men det måste ju vara en omöjlig riskkalkyl i den stunden. Lisbeth Palme var efter mordet hysterisk och en konspiration kan ju knappast acceptera att de står och faller med att hon tar sitt förnuft till fånga under natten och anpassar sin berättelse inför Åke Rimborn. Hade ett möte skett hade gärningsmannen stått kvar och skjutit tills hon garanterat var död, det är jag nästan helt övertygad om.

Vidare går Nicola Fauzzis uppgifter att diskutera. Han ändrar sig exempelvis rörande var han mötte Palme. En mycket troligare förklaring är helt enkelt att hans vittnesmål inte är trovärdigt och det är förklaringen till tidsluckan som upptäcktes under rekonstruktionen. Resten är tråkig vittnespsykologi. Man vill att det man ser ska vara begripligt, och tre personer i ett sällskap är ju rimligare än två personer i ett sällskap och därefter en skytt som närmar sig bakifrån.
Citera
2020-07-13, 19:04
Medlem
Davys avatar
Citat:
AK bor i Sollentuna

Var ett svar på heheho:s påstående att hon flyttade till USA någon gång efter mordet.
Citera
2020-07-13, 19:06
Medlem
SigersonHolmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sheerluck
Har gått igenom förhören på alla som finns på listan. Stig Engström är den enda som säger att han hör 1 skott. Stefan G, Anders E och Bengt I (alla sitter i samma bil) säger inte att dom hör något skott utan ser en man ligga på gatan. Alla övriga säger att dom hör 2 skott.

Snyggt. Får alla frågan på likartat sätt? Dvs frågan om hur många skott de hör?
Citera
2020-07-13, 19:07
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Var ett svar på heheho:s påstående att hon flyttade till USA någon gång efter mordet.

Ok.

Vad jag känner till har hon jobbat på Securitas i många år.
Citera
2020-07-13, 19:12
Medlem
Davys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Just nu verkar vi ha nått en situation där landets två främsta granskare av Palmemordet, Borgnäs och Wall, båda tror på Mötesscenariot. Jag tror inte på det själv, men däremot är det intressant att diskutera argumenten.

I mina ögon kan mötesscenariot delas upp i två kategorier. Den första är att Palme och gärningsmannen helt sonika pratade med varandra. Ett par vittesmål skulle kunna antyda det, men i mina ögon är det troligare att det är tolkningar av ögonblicksbilder från vittnenas sida. Centralt placerade Inge Morelius ser hela förloppet och beskriver inget möte.

Det andra scenariot är att vad du beskriver: Att det snarare handlade om ett avtalet möte i syfte att skapa ett bra läge. Det här scenariot är egentligen bättre i mina ögon, även om det får mindre uppmärksamhet. Ett av de starkaste argumenten som framhålls för mötesscenariot är Nicola Fauzzi, som passerar Palme utanför Skandiahuset. Om man mäter Palmes promenad till mordplatsen, och därefter Fauzzis väg till platsen han hörde skotten på skiljer 43 sekunder. Det kan diffa lite på gånghastighet, exakt position med mera men inte 43 sekunder. Om det här är korrekt måste Palme ha stannat någonstans.

Även om mötesscenariot skulle stämma ser jag det personligen som helt uteslutet att Palme och gärningsmannen skulle ha stått och pratat utanför Dekorima i runt en halvminut. Det är ytterst osannolikt att Inge Morelius med flera skulle missa det helt, utöver att det vore ett märkligt agerande av gärningsmannen.

I så fall passar det betydligt bättre om de sekunderna försvann någonstans före Dekorima. Exempelvis utanför Skandias entré eller reklampelaren. Därefter sker mordet med en ny person vid Dekorima, antingen i en fälla som slår igen eller som en respons på mötet. Walkie/Talkie-männens aktivitet skulle kunna förklaras via detta. Exempelvis finns det inga observationer norr om Grand (vilket Ölvebro brukar påpeka) och det finns till och med uppgifter om att man övat mottagningstester på Sveavägen under dagen. Man har snappat upp mötet, visste var man skulle och bestämt sig för att övervaka det. Därefter eskalerar det.

Även detta scenario faller dock i mina ögon. Det främsta skälet är att en sådan sammanslutning aldrig skulle ha lämnat Lisbeth vid liv. Motargumentet är att man har någon form av hållhakar på henne som garanterar hennes tystnad, men det måste ju vara en omöjlig riskkalkyl i den stunden. Lisbeth Palme var efter mordet hysterisk och en konspiration kan ju knappast acceptera att de står och faller med att hon tar sitt förnuft till fånga under natten och anpassar sin berättelse inför Åke Rimborn. Hade ett möte skett hade gärningsmannen stått kvar och skjutit tills hon garanterat var död, det är jag nästan helt övertygad om.

Vidare går Nicola Fauzzis uppgifter att diskutera. Han ändrar sig exempelvis rörande var han mötte Palme. En mycket troligare förklaring är helt enkelt att hans vittnesmål inte är trovärdigt och det är förklaringen till tidsluckan som upptäcktes under rekonstruktionen. Resten är tråkig vittnespsykologi. Man vill att det man ser ska vara begripligt, och tre personer i ett sällskap är ju rimligare än två personer i ett sällskap och därefter en skytt som närmar sig bakifrån.

Bra poänger.

1) Om det hade skett observationer norr om Grand, hade Ölvebro sagt det då? Med tanke på att de jobbade övertid för att få CP fälld.

2) Oavsett var OP hade blivit skjuten så skulle argumentet att ingen visste var han skulle gå komma upp.

3) Väldigt lätt att vara flexibel efter Grand och anpassa sig efter LOP.

4) Reagerar på att Ölvebro var 42 år när han tog över PU. Det är väldigt ungt i mina ögon för den positionen. Ung och lättstyrd.
Citera
2020-07-13, 19:14
Medlem
Citat:
Det där är inte förankrat i verkligheten.

Facit, Palme visar först 23.20.00 att han tänker gå till Sveavägen/Tunnelgatan östra sidan. Det är vad man måste förhålla sig till.

Jag vet inte vilken verklighet du lever eller har levat i, men jag har beslutsfattande från markstrid i bagaget.

Kartstudier följt av rekognoscering i dagsljus, bil och/eller promenad, samt förbindelseprov görs inte under pågående operation utan tidigt ibland dagar innan för att ge underlag för beslutsfattande.

Som jag postat tidigare om möjliga förberedelser och som mvagrippa postat så finns det indikationer från LOP's bostadskvarter om övervakning tom.

Det du är ute och far efter är initiativtagande under pågående operation.

Sådant initiativtagande har jag också lärt ut under trupptjänstgöring 1975 till den pluton jag var instruktör för då det gjordes fullskaletest på den "nya" skyttebataljonsorganisationen med lärdomar från israelernas Yom Kippur War 1973 som de var vänliga att dela med sig av till stridsskolan som följde våra tester på plutonsnivå. Det fungerade riktigt bra och vi fick fylla i mängder av formulär för senare utvärdering.
Senast redigerad av Utredaren 2020-07-13 kl. 19:46.
Citera
2020-07-13, 19:17
Medlem
bibbarsmutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Vid den tidpunkt som WT-testerna sker har inte paret Palme bestämt sig för att besöka biografen Grand , än mindre att man ska gå Sveavägen hem i vinternatten. Därmed är ev tester osannolika i ett MOP scenario.
Men det beror på vilket perspektiv man anlägger. Det måste ju inte ha att göra med förberedelser för ett mordscenario, men det kan likväl ha koppling till att mordet skedde.

T.ex. om man tänker sig att det under mordkvällen försiggick något slags övning i området som inbegrep WT-samband. Det kopplar ju i så fall även till övriga observationer (bilen med utrustning på Drottninggatan, "Statsministern skjuten"-meddelandet, kanske merparten WT-observationer, 5-6 polisbilars delvis oförklarliga uppehållande i området, osv).

Då måste det heller inte ha direkt koppling till Olof Palmes val av rörelser i början av kvällen. Men då måste man också tänka sig att Palme råkade snubbla in i en övningsmiljö och att någon av de övande sedan plötsligt skjuter honom. Eller att någon helt oberoende av övningen råkar se honom och skjuter honom mitt bland en massa övningsfolk. Eller att det förelåg ett mötesscenario som antingen råkar välja just den platsen, eller att någon lurade in honom i övningsområdet. Osv. Finns många möjligheter, alla mer eller mindre (o)sannolika.
Senast redigerad av bibbarsmuts 2020-07-13 kl. 19:41. Anledning: fel
Citera
2020-07-13, 19:23
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
VG flyttade också till USA. Inget konstigt att flytta dit. Om det nu ens stämmer med AK.

Hade mordet skett i tex Gamla Stan hade man säkerligen stött på folk i utredningen som flyttat till USA, haft vapen, sutttit inne, tagit livet av sig, mytomaner, etc. Det är liksom så vissa människor är. En del av samhället.
Det är en dålig poäng.
Det handlar om de "flickor" som hävdade att det fanns en Dekorimaman.
Finska flickor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in