Citat:
Ursprungligen postat av
OroligLantis
Hur funkar det i dessa Coronatider?
Jag var på en begravning för ett par månader sedan, och där hade de 50-pers.regeln.
Inte ens Gud är mäktigare än Covid-19. 😉
Om jag minns rätt så höll väl M3linda i någon minnesstund i Vadstena i mars/april/maj?
Minnesstunden som hennes familj i Vadstena organiserar är uppskjuten till senare tillfälle vad jag vet.
Det är absolut en 50-pers regel och det har man väl även i kyrkan så hur kyrkan löser det är nog deras huvudvärk. Jag gissar att man gör som brukligt i liknande sammanhang, dvs att ansvarig, i detta fall R väljer att inte annonsera med dödsannons/om begravning.
Och för övriga i tråden, ja, det är ju magstarkt med den som vållat den avlidnes död som ansvarig för hur ceremonin ser ut men det är tyvärr så lagen ser ut. Var man vårdnadshavare när barnet avled kan det inte bli på annat sätt. Se bara på fallet Bobby, där det fanns ett uppenbart uppsåt. I andra länder väljer man ibland att inte ge permission i liknande situationer. Finns ett antal barn som har en vårdnadshavare i fängelse som är dömd för att ha dödat den andra föräldern (oftast mamman) som inte gör annat än att kräva umgänge med barnet trots att barnet inte vill och försvårar för familjehem eller anhöriga där barnet bor. Vansinnigt, men så ser lagen ut och oavsett hur vissa vill se på det så är lagen inte primärt formulerad med barnets bästa i åtanke, vilket blivit plågsamt uppenbart här.