2020-06-01, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nivla
SVT skriver att det är en barnläkare
Tack! Då slipper man fundera på det. Gissar att det kan vara barnläkaren från BVC.
Citera
2020-06-01, 10:11
Medlem
Citat:
Åklagaren undrar hur rätten ser på att skjuta fram slutpläderingarna till en reservdag i nästa vecka.

Försvaret säger att de har förhoppningen att förhandlingen kan avslutas på torsdag.

Rätten säger att man får återkomma med beslut.

Nu är det dags för nästa förhör.

Denna gång ska en socialsekreterare höras om hennes iakttagelser av familjen den 26 december, bland annat.

Åklagaren ställer frågor.

-Kvinnan jobbar inom socialjouren och berättar om hembesöket.

"Vi åkte till lägenheten med civilklädd polis. Vi blev insläppta av pappan. Esmeraldas mamma satt i soffan tillsammans med Esmeralda. Vi berättade varför vi var där och reaktionen blev stark. Pappan var irriterad. De berättade att de förstod vem den anonyma anmälaren var. Vi pratade runt den här anmälan och jag frågade om Esmeraldas tunnhårighet. Föräldrarna sa att hon tvinnade sitt hår. Flickan satt hos sin mamma. Hon var lite blyg. Hon verkade inte vara apatisk under hembesöket. Flickan hade kläder på sig men vi bedömde henne inte heller som utmärglad."

Kvinnan berättar att man under det 20 minuter långa besöket gjorde bedömningen att man inte behövde gå vidare med ärendet.

"Man har efteråt reflekterat kring vad vi inte såg. Men vi gjorde de bedömningar vi kunde göra där och då."

Försvaret tar över och undrar om föräldrarna verkade påverkade vid besöket.

"Vi upplevde inte att de var påverkade eftersom de var adekvata i samtalet."

Nu blir det paus.

Vad hade ni velat att åklagaren skulle ställa för frågor i rättegången som ni anser ha missats?

Själv hade jag velat veta vilken utbildning socialsekreterarna har i missbruk för att kunna avgöra att det inte var någon fara på juldagen.
Citera
2020-06-01, 10:19
Medlem
densistasovjets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Citra
Vad hade ni velat att åklagaren skulle ställa för frågor i rättegången som ni anser ha missats?

Själv hade jag velat veta vilken utbildning socialsekreterarna har i missbruk för att kunna avgöra att det inte var någon fara på juldagen.

Håller verkligen med. Vilken miss. Tror att socialjouren inte har tillgång till allt mtrl som ord. socialtjänst har. Här gör Norrköping ett stort fel. Hade de varit inlästa och/eller haft en bakjour som de kunnat ringa och fråga som var insatt i fallet så skulle de inte gett sig vid detta besök annat än att tagit med sig en bit av håret. Det hade vid analys visat långvarigt bruka av narkotika vilket skulle föranlett ett ingripande.

Vi har en dysfunktionell socialtjänst i Sverige.
Citera
2020-06-01, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citra

Visst är det förhöret med de som var där och inte blev insläppta men upplevde både mamma och son påverkade som flyttades till torsdag?
Citera
2020-06-01, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av densistasovjet
Håller verkligen med. Vilken miss. Tror att socialjouren inte har tillgång till allt mtrl som ord. socialtjänst har. Här gör Norrköping ett stort fel. Hade de varit inlästa och/eller haft en bakjour som de kunnat ringa och fråga som var insatt i fallet så skulle de inte gett sig vid detta besök annat än att tagit med sig en bit av håret. Det hade vid analys visat långvarigt bruka av narkotika vilket skulle föranlett ett ingripande.

Och polisen då? Vilket är deras ansvar? Dem vet vem P är och hans kriminella nätverk..är polisen utan ansvar? Har inte de utbildning om några hur en påverkad människa ser ut?
Dem har också skyldigheter att anmäla till socialtjänsten om dem MISSTÄNKER att ett barn far illa, vilket naturligtvis hade varit av en annan styrka än en privatpersons..
Vad är polisens ansvar i detta undrar jag?!
Senast redigerad av Bananapie 2020-06-01 kl. 10:27.
Citera
2020-06-01, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teevee
SANT! Att detta inte tagits upp...Esmeralda fick ju även mat från barnmatsburkar, de brukar göras upp till 1,5 års ålder. Stackars barn 😢

Hur vet du att hon fick barnmat från barnmatsburkar? För att A sa att han tror hon brukar äta såna för burkar? Eller har du mer info?

Jag vet inte om ni missar att dem hade en ettåring hemma. Varken ersättning, gröt eller barnmatsburkar är någonting konstigt att ha hemma då och det är inte heller konstigt att en 3åring äter lite tidigare middag om föräldrar vill äta ute..

Nu skulle det visserligen inte förvåna mig, ingenting gör det i detta fall, men barnmatsburkar är ganska dyra, så det känns långsökt att dem skulle matat henne med det. Billigare att köpa ett paket snabbmakaroner och frysta köttbullar än att ge henne barnmat. Mindre näring i pasta/köttbullar än vad det är i en barnmatsburk också dessutom.
Citera
2020-06-01, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av densistasovjet

Men herregud, du tror väl inte att någon utan ett beslut om husrannsakan hade kunnat tränga sig in och "dra av" en hårtuss av ett barn. Även med ett sådant beslut är det inget man gör bara så.

Jag vet att det är ett väldigt upprörande fall, men någon form av rimlighet måste "vi" väl ändå kunna hålla oss till!?
Citera
2020-06-01, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissFixx
Några idéer om vad det kan vara för vittne?
Tror ni det kan vara någon nära (familj) eller något mer tekniskt som har med styrkande av fynd att göra? Finns vittnet med i Fup:en.

Väldigt nyfiken på detta vittne. Hoppas det är A men det kan jag aldrig tänka mig att det är.
En barnläkare
Citera
2020-06-01, 10:35
Medlem
Citat:
Det är i nuläget oklart om rättegången avslutas på torsdag eller inte. Åklagaren Anna Lander ställde tidigare under förmiddagen frågan om hur rätten ser på att slutanförandena flyttas till en reservdag i nästa vecka. Slutanförandena - eller pläderingarna - är det tillfälle då åklagaren och försvararen inför rätten summerar det som framkommit under huvudförhandlingen. Då summerar de båda parterna sin bevisning, ståndpunkt och motiverar inför rätten varför rätten bör gå på deras linje.

Vi väntar på att huvudförhandlingen ska återupptas. Nästa vittne är kallat till klockan 11, men då det blivit lite justeringar i schemat sedan tidigare kan det nog bli någon förändring även nu.

Nu fortsätter förhandlingen. Omkastning i schemat gör att vi nu ska få höra den kvinna som blev jourhem till Esmeraldas lillebror den 30 januari, efter att föräldrarna greps.

Åklagaren ställer frågor. Hon undrar om kvinnan kan berätta om när Esmeraldas lillebror kom till familjen.

"Jag visste att något hänt hans syster. Sedan blev han lämnad hos mig. Han var väldigt orolig och åt nästan ingenting i början. Det blev successivt bättre."

Kvinnan berättar vidare att lillebror var väldigt smal.

Kvinnan berättar att han var orolig i början men att det blev bättre.

Försvaret tar över frågorna.

Per Oehme, försvarsadvokat, ställer en kompletterande fråga om lillebrors mående.

Förhöret avslutas.

Det var inte mycket mer än så.
Citera
2020-06-01, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.Bergklint
Hur vet du att hon fick barnmat från barnmatsburkar? För att A sa att han tror hon brukar äta såna för burkar? Eller har du mer info?

Jag vet inte om ni missar att dem hade en ettåring hemma. Varken ersättning, gröt eller barnmatsburkar är någonting konstigt att ha hemma då och det är inte heller konstigt att en 3åring äter lite tidigare middag om föräldrar vill äta ute..

Nu skulle det visserligen inte förvåna mig, ingenting gör det i detta fall, men barnmatsburkar är ganska dyra, så det känns långsökt att dem skulle matat henne med det. Billigare att köpa ett paket snabbmakaroner och frysta köttbullar än att ge henne barnmat. Mindre näring i pasta/köttbullar än vad det är i en barnmatsburk också dessutom.

Hur jag vet det...? Jag har läst hela FUP. Sagt av Rebecka (på sid 227)
På fråga hur Esmeralda åt, då Rebecka tidigare i förhöret nämnde att hon gick ned i vikt,
svarar Rebecka att hon inte ville äta vad som helst. Det enda Esmeralda ville ha var mat från
barnmatsburkar, köttfärssås och spaghetti, potatismos, kokt potatis och sås samt korv och
makaroner.
Citera
2020-06-01, 10:41
Medlem
densistasovjets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananapie
Och polisen då? Vilket är deras ansvar? Dem vet vem P är och hans kriminella nätverk..är polisen utan ansvar? Har inte de utbildning om några hur en påverkad människa ser ut?
Dem har också skyldigheter att anmäla till socialtjänsten om dem MISSTÄNKER att ett barn far illa, vilket naturligtvis hade varit av en annan styrka än en privatpersons..
Vad är polisens ansvar i detta undrar jag?!

Håller med. vid katastrofer som detta dödsfall/mord är, så är det en kedja av händelser som leder fram till katastrofen och polisen är en del kedjan som brast.
Citera
2020-06-01, 10:42
Medlem
densistasovjets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissFixx
Men herregud, du tror väl inte att någon utan ett beslut om husrannsakan hade kunnat tränga sig in och "dra av" en hårtuss av ett barn. Även med ett sådant beslut är det inget man gör bara så.

Jag vet att det är ett väldigt upprörande fall, men någon form av rimlighet måste "vi" väl ändå kunna hålla oss till!?

Polisen var med och de hade kunnat begärt från jouråklagare att göra en husrannsakan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in