2020-07-13, 15:51
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Varför sitter du och kommenterar utan att ens orkat göra en snabb googling på vad socialtjänstens handläggare har mandat att göra och inte?

Är det för jobbigt för dig att kolla upp vad lagen säger? Lättare att sitta och tycka och gissa fritt?

Fyi så är polisen med som handräckning och skydd och socialsekreteraren HAR rätt att besluta både om att gå in och om att göra ett akut omhändertagande vid minsta oro för fara för ett barns liv och hälsa.

Vilket de anmälningar som gjorts flaggat för att det fanns skäl till (dvs skäl nog att göra en akut bedömning).

Att handläggningen tagit det aktiva beslutet att inte med egna ögon kontrollera barnet ifråga utan istället ta dessa föräldrars ord som garanti när det var allmänt känt att föräldrarna har en historia av missbruk och psykisk ohälsa nära i tiden är ju uppenbart ett beslut värt all kritik.

Vänligen skriv inte mer i denna tråd. Du tar bara upp onödig plats med din okunnighet.
Är det något fel på dig? På vilket sätt tänker du att du har mandat att bestämma var och vad jag skriver.
Men skit i att läsa mig vet ja, det är en rättighet du har och det är en metod jag kommer att välja att tilllämpa på dig fortsättningsvis.

Och jag kan lagen, både vad som står i lagtexten och hur den tillämpas i praktiken. Det är en viss skillnad nämligen.
Citera
2020-07-13, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evildancer
Nej såklart finns det ingen lag... Herregud! Detta är mina högst personliga åsikter. Eller har jag sagt något annat? Jag anser att det borde finnas lag på detta däremot.

Såklart ska detta gälla saker som framkommit genom utredning eller dom.
I detta fall t ex så är det utrett att R utsatt E för diverse övergrepp i form av okvädesord och svält bl a. Även misshandel i olika grad.

Men självklart finns det en gråzon. Det gör det alltid, det kommer därför aldrig bli tillämpat i praktiken. Jag anser däremot att det är ett hån mot den utsatte som inte själv kan uttrycka sin vilja.. Men då ska hänsyn tas till förövaren. Denne ska få gråta, ta farväl etc medans offret aldrig fick möjlighet att ta farväl till sina närmsta. Nä. Jag tycker det är så sjukt!

En begravning i kyrkan är en gudstjänst och således offentlig. Det finns ingen möjlighet att utestänga någon oavsett vem denna är eller vad den gjort och med tanke på kyrkans etik så kommer det att förbli så. Det är knappast något lagstiftaren vill in och peta på. Begravs man borgerligt blir det luddigare. Blir det kyrklig begravning och M med familj vill gå behöver man alltså inte be om lov (om de vet när ceremonin är förstås).
Citera
2020-07-13, 16:23
Medlem
Var det inte någon här som kom åt hennes inlägg på Instagram? Vore intressant att se om/vad som läggs upp nu när hon är ute!
Citera
2020-07-13, 16:56
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abigaille
En begravning i kyrkan är en gudstjänst och således offentlig. Det finns ingen möjlighet att utestänga någon oavsett vem denna är eller vad den gjort och med tanke på kyrkans etik så kommer det att förbli så. Det är knappast något lagstiftaren vill in och peta på. Begravs man borgerligt blir det luddigare. Blir det kyrklig begravning och M med familj vill gå behöver man alltså inte be om lov (om de vet när ceremonin är förstås).
Nja inte riktigt, begravningar sker ofta i ett gravkapell och det är de anhöriga som bestämmer. En öppen begravning får vem som helst på. Men en begravning kan oxå ske i stillhet med bara speciellt inbjudna.
Citera
2020-07-13, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Nja inte riktigt, begravningar sker ofta i ett gravkapell och det är de anhöriga som bestämmer. En öppen begravning får vem som helst på. Men en begravning kan oxå ske i stillhet med bara speciellt inbjudna.

Nej, du får läsa på bättre. En begravningsgudstjänst enligt Svenska Kyrkan är en offentlig akt oavsett lokal. Det innebär begravningen är öppen för vem som än vill besöka den. Anhöriga kan absolut önska begravning i enskildhet i dödsannons och liknande men det förändrar inte saken. Det gäller fö bröllop, dop och liknande också. Gäller det andra samfund eller borgerliga begravningar så är det andra regler.
Citera
2020-07-13, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evildancer
Nej såklart finns det ingen lag... Herregud! Detta är mina högst personliga åsikter. Eller har jag sagt något annat? Jag anser att det borde finnas lag på detta däremot.

Såklart ska detta gälla saker som framkommit genom utredning eller dom.
I detta fall t ex så är det utrett att R utsatt E för diverse övergrepp i form av okvädesord och svält bl a. Även misshandel i olika grad.

Men självklart finns det en gråzon. Det gör det alltid, det kommer därför aldrig bli tillämpat i praktiken. Jag anser däremot att det är ett hån mot den utsatte som inte själv kan uttrycka sin vilja.. Men då ska hänsyn tas till förövaren. Denne ska få gråta, ta farväl etc medans offret aldrig fick möjlighet att ta farväl till sina närmsta. Nä. Jag tycker det är så sjukt!

Jo, men om polisen gör en förundersökning som pekar mot att mamman t ex misshandlat sitt barn, men att hon FRIAS för detta. Skulle det då enligt dig ändå vara grund för att inte få deltaga på begravningen? Oskuldspresumtionen säger ju att man är oskyldig till dess att motsatsen är bevisad och dom fallit.

Jag undrar också om det enligt dig skall vara standard att, inför alla barn-begravningar, utreda hur föräldrarna skött barnet. Detta för att man så att säga skall veta om föräldrarna haft "rent mjöl i påsen", så man vet om dom skall beviljas inträde på begravningen eller ej.

ÅTERIGEN: Hur skall detta gå till i praktiken och realiteten?
Citera
2020-07-13, 17:59
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Nej, du får läsa på bättre. En begravningsgudstjänst enligt Svenska Kyrkan är en offentlig akt oavsett lokal. Det innebär begravningen är öppen för vem som än vill besöka den. Anhöriga kan absolut önska begravning i enskildhet i dödsannons och liknande men det förändrar inte saken. Det gäller fö bröllop, dop och liknande också. Gäller det andra samfund eller borgerliga begravningar så är det andra regler.
Då får jag ta dig på orden. Men när en jag var närmast anhörig så nämnde begravningentreprenören tre formuleringar. Med datum i dödsanonsen öppen för alla, i stillhet så skulle folk ringa till henne och fråga om de fick komma eller ett tredje alternativ där man tydligt visade att ingen annan var välkommen. Det är väll bara så att folk respekterar de anhörigas vilja. Som gjorde att jag tänkte att det var så att det faktiskt var upp till de närmaste.

Jag tror att många här förstår att man inte kan förbjuda Rebecka att närvara. Hon kommer väl till och med att bara den som arrangerar den, väljer musik och så.
Men det är i känslan man vill porta henne, för att det känns ovärdigt för Esmeralda. Att den som döda henne får vara den som tar sista farvälet.
Citera
2020-07-13, 18:13
Medlem
Har dom fallit ?
Citera
2020-07-13, 18:15
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:

Hur funkar det i dessa Coronatider?
Jag var på en begravning för ett par månader sedan, och där hade de 50-pers.regeln.
Inte ens Gud är mäktigare än Covid-19. 😉

Om jag minns rätt så höll väl M3linda i någon minnesstund i Vadstena i mars/april/maj?
Citera
2020-07-13, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Jo, men om polisen gör en förundersökning som pekar mot att mamman t ex misshandlat sitt barn, men att hon FRIAS för detta. Skulle det då enligt dig ändå vara grund för att inte få deltaga på begravningen? Oskuldspresumtionen säger ju att man är oskyldig till dess att motsatsen är bevisad och dom fallit.

Jag undrar också om det enligt dig skall vara standard att, inför alla barn-begravningar, utreda hur föräldrarna skött barnet. Detta för att man så att säga skall veta om föräldrarna haft "rent mjöl i påsen", så man vet om dom skall beviljas inträde på begravningen eller ej.

ÅTERIGEN: Hur skall detta gå till i praktiken och realiteten?

Precis som jag skrivit ovan så förstår jag (och alla andra) att detta inte är möjligt i praktiken.
Men känslan är ju såklart att om man behandlat sitt barn så illa borde man inte få gå på begravningen. Hur det ska lösas i praktiken är väl knappast något jag borde förväntas klargöra? Det kommer aldrig ske och kommer aldrig bli tal om att tillämpa detta i praktiken.
Citera
2020-07-13, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smulan666
Har dom fallit ?

Nej. Man väntar på personutredning från frivården som ska se över möjligheterna för kontraktsvård.
Citera
2020-07-13, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OroligLantis
Hur funkar det i dessa Coronatider?
Jag var på en begravning för ett par månader sedan, och där hade de 50-pers.regeln.
Inte ens Gud är mäktigare än Covid-19. 😉

Om jag minns rätt så höll väl M3linda i någon minnesstund i Vadstena i mars/april/maj?

Minnesstunden som hennes familj i Vadstena organiserar är uppskjuten till senare tillfälle vad jag vet.

Det är absolut en 50-pers regel och det har man väl även i kyrkan så hur kyrkan löser det är nog deras huvudvärk. Jag gissar att man gör som brukligt i liknande sammanhang, dvs att ansvarig, i detta fall R väljer att inte annonsera med dödsannons/om begravning.

Och för övriga i tråden, ja, det är ju magstarkt med den som vållat den avlidnes död som ansvarig för hur ceremonin ser ut men det är tyvärr så lagen ser ut. Var man vårdnadshavare när barnet avled kan det inte bli på annat sätt. Se bara på fallet Bobby, där det fanns ett uppenbart uppsåt. I andra länder väljer man ibland att inte ge permission i liknande situationer. Finns ett antal barn som har en vårdnadshavare i fängelse som är dömd för att ha dödat den andra föräldern (oftast mamman) som inte gör annat än att kräva umgänge med barnet trots att barnet inte vill och försvårar för familjehem eller anhöriga där barnet bor. Vansinnigt, men så ser lagen ut och oavsett hur vissa vill se på det så är lagen inte primärt formulerad med barnets bästa i åtanke, vilket blivit plågsamt uppenbart här.
Senast redigerad av abigaille 2020-07-13 kl. 21:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in