2020-06-30, 02:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Von0ben
Är det lite tabu att ta med de drag av borderline som gränsar mer åt narcissism/psykopati i beskrivningen av symptomen? Och om så är fallen, beror det på att många är kvinnor?

I allmänna beskrivningar av borderline ser man sällan det som är vanligaste symptomen i relation med andra människor : perioder av förakt som följer lovebombingen, agressionerna, oförmågan till trohet, bristen på empati, manipulativa och sociopatiska och erotomana drag

Det man läser ger typ intrycket "en orolig tjej som är lite clingy o rädd för att bli lämnad o skär sig i armarna"

Man läser inte lika ofta att borderlinertjejen (eller killen) själv ofta är den som lämnar, är otrogen , är agressiv och har empatistörningar och bristande självinsikt

Klockrent skrivit..

Jag har många gånger misstänkt att min fd flickvän med borderline just gränsade till psykopat !

Hennes brist på empati ..skuld eller ånger..

Eg bad hon bara om ursäkt för sin egen vinning skull...

Sen detta med hennes utbrott som hon menade var okontrollerade...Men det var dom ofta inte helt utan när hon var på jobbet eller på andra ställen så kunde hon hålla igen o vänta tills vi kom hem..

Sen dessa krokodil tårar som kändes så falska...
Citera
2020-06-30, 21:01
Medlem
Svavelvinters avatar
Något bra med borderline?
Nej.
Citera
2020-07-06, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clipowl
Intressant att se hur flera BPS:are här skriver och glorifierar sin diagnos. En försvarsmekanism såklart...

Till att börja med, en BPS:are kan inte älska, det är den inkapabel till. Den kan gärna tro att den älskar, gränslöst. Detta är en del i sjukdomsbilden och tillhör s.k. "splittning" där denna antingen idoliserar sin partner, eller devalverar denne.

Vid idoliserings-fasen bedriver BPS:aren något inom psykologin som kallas för "spegling". BPS:aren har en egen romantiserad uppfattning av vad kärlek är, och inbillar sig att den älskar, ofta för att den vill höra det tillbaka. Detta då BPS:arens störta rädsla är att bli lämnad, den behöver konstant bekräftelse. Från vem spelar egentligen ingen roll.

En BPS:are lider av kronisk inre tomhet, i desperation använder BPS:aren något inom psykologin som kallas för "love bombing", där den överöser partnern med kärleksfulla fraser, gester, framtidsplanering, och så vidare. Detta är såklart bara en fasad, då det fundamentala konceptet i att älska är snedvridet och uppdiktat från BPS:arens sida. Eftersom BPS:aren lider av en kronisk inre tomhet behöver den temporärt fylla kvoten, antingen med sex, droger eller just sådan här "låtsaskärlek" i sporadiska, intensiva relationer.

Varför stannar partners? Ofta är en partner till en BPS:are redan medsjuk, eller så blir den det under relationens gång. Partnern blir en passions-junkie och lever för de intensiva topparna ihop med BPS:aren, vilket såklart skiljer sig från vanliga relationer, som partnern vid det här laget kan uppfatta som passionslösa och alldagliga. Beroende på medsjukhetstyp så kan även partnern känna ett starkt behov av att försöka hjälpa BPS:aren, och att hålla kvar topparna kontinuerligt. Yin och yang relationsmässigt så är BPS:aren och narcissisten den perfekta matchningen, detta då narcissisten är mer eller mindre immun mot BPS:arens devalvering.

Eftersom att en BPS:are är inkapabel till att älska och mer eller mindre utnyttjar personer i relationerna för att fylla sin kvot av kronisk, inre tomhet, så är det mer regel än undantag att BPS:aren försöker att "recycla" tidigare relationer när en ny relation havererat. Detta då BPS:aren inte klarar av ångest/sorg som fallerade relationer normalt innebär. BPS:aren har starkt utvecklade försvarsmekanismer som byggts upp sedan barnsben, vilket gör att denne slipper att hantera sorgeprocesser, återigen - splittning.

BPS:aren har ett påhittat, konstruerat empatitänk, som är format utifrån fokus på sig själv och spelar alltid ihop med idolsering- och devalveringsfasen. Har en BPS:are exempelvis svartmålat en partner slutar dennes existens att upphöra för BPS:aren.

Läst från början av tråden och det var först i och med detta inlägg som jag började nicka och hålla med. Stämmer till punkt och pricka in på mig själv.
Citera
2020-07-13, 13:08
Medlem
Mitt ex hade borderline.

Hon tog ingen medicin, tog ingen hjälp utan rökte cannabis innan läggdags.

Big no, värsta. Kan tänka mig att man kan leva med någon som har borderline ifall den som har det faktiskt inser att de behöver hjälp och medicinering.

Kvällarna med exet när hon rökte var bra.
Dagarna slutade ofta i ett helvete, dock.
Citera
2020-07-13, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dragningskraften
Jag fascineras av diagnoser. Alla diagnoser har positiva delar med sig. Men borderline och depression är de inget positivt jag kan komma på med. Just borderline.
Det heter inte borderline längre. Det kallas inom medicinen för "Emotionellt instabilt personlighetssyndrom", vilket därmed ger en hint om vad det handlar om.
Citera
2020-10-17, 03:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av clipowl
Intressant att se hur flera BPS:are här skriver och glorifierar sin diagnos. En försvarsmekanism såklart...

Till att börja med, en BPS:are kan inte älska, det är den inkapabel till. Den kan gärna tro att den älskar, gränslöst. Detta är en del i sjukdomsbilden och tillhör s.k. "splittning" där denna antingen idoliserar sin partner, eller devalverar denne.

Vid idoliserings-fasen bedriver BPS:aren något inom psykologin som kallas för "spegling". BPS:aren har en egen romantiserad uppfattning av vad kärlek är, och inbillar sig att den älskar, ofta för att den vill höra det tillbaka. Detta då BPS:arens störta rädsla är att bli lämnad, den behöver konstant bekräftelse. Från vem spelar egentligen ingen roll.

En BPS:are lider av kronisk inre tomhet, i desperation använder BPS:aren något inom psykologin som kallas för "love bombing", där den överöser partnern med kärleksfulla fraser, gester, framtidsplanering, och så vidare. Detta är såklart bara en fasad, då det fundamentala konceptet i att älska är snedvridet och uppdiktat från BPS:arens sida. Eftersom BPS:aren lider av en kronisk inre tomhet behöver den temporärt fylla kvoten, antingen med sex, droger eller just sådan här "låtsaskärlek" i sporadiska, intensiva relationer.

Varför stannar partners? Ofta är en partner till en BPS:are redan medsjuk, eller så blir den det under relationens gång. Partnern blir en passions-junkie och lever för de intensiva topparna ihop med BPS:aren, vilket såklart skiljer sig från vanliga relationer, som partnern vid det här laget kan uppfatta som passionslösa och alldagliga. Beroende på medsjukhetstyp så kan även partnern känna ett starkt behov av att försöka hjälpa BPS:aren, och att hålla kvar topparna kontinuerligt. Yin och yang relationsmässigt så är BPS:aren och narcissisten den perfekta matchningen, detta då narcissisten är mer eller mindre immun mot BPS:arens devalvering.

Eftersom att en BPS:are är inkapabel till att älska och mer eller mindre utnyttjar personer i relationerna för att fylla sin kvot av kronisk, inre tomhet, så är det mer regel än undantag att BPS:aren försöker att "recycla" tidigare relationer när en ny relation havererat. Detta då BPS:aren inte klarar av ångest/sorg som fallerade relationer normalt innebär. BPS:aren har starkt utvecklade försvarsmekanismer som byggts upp sedan barnsben, vilket gör att denne slipper att hantera sorgeprocesser, återigen - splittning.

BPS:aren har ett påhittat, konstruerat empatitänk, som är format utifrån fokus på sig själv och spelar alltid ihop med idolsering- och devalveringsfasen. Har en BPS:are exempelvis svartmålat en partner slutar dennes existens att upphöra för BPS:aren.
Klockrent inlägg. Jag har tänkt i många är att jag helt saknar förmåga att på riktigt älska en annan människa. Det om empatin håller jag inte med om dock. Har alltid haft helt normal, och forskning visar att BPD har normal empatiförmåga.

Är man med diagnos och tycker män skiljer sig extremt ifrån kvinnor med diagnos.
Citera
2020-10-17, 03:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sorgensvart
Det heter inte borderline längre. Det kallas inom medicinen för "Emotionellt instabilt personlighetssyndrom", vilket därmed ger en hint om vad det handlar om.
Vilket är felaktigt eftersom det är en komplex neurobiologisk, kronisk och obotlig psykisk sjukdom. DSM lär flytta den inom ett par år.
Citera
2020-10-17, 03:07
Bannlyst
Vi bordisar är bra i sängen!
Citera
2020-10-17, 03:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Det du inte förstår och förmodligen aldrig kommer att kunna förstå, det är att det är VÄLDIGT sällsynt för en borderlineperson att FÖRSTÅ vad hen håller på med om inte nästan omöjligt. Vilket gör att du automatiskt kallar alla borderlinepersoner för just, odjur. Hur ska en person som lever i sin egna värld, helt borta i dimman kunna förstå hur sitt egna beteende uppfattas av andra när personen inte vet hur sitt egna beteende uppfattas? Och dessutom veta vad hen håller på med? En borderlineperson sätter sig SÄLLAN ner för att analysera sitt egna mönster och beteende och är väldigt impulsiv istället och tål inte kritik. Dom som lyckats få självkännedom är dom som förstått sitt problem och suttit och analyserat och rannsakat sig själva på djupet under en lååång tid och har lyckats komma "hit".

Du borde tänka lite på hur du formulerar/uttrycker dig. SPECIELLT i en borderlinetråd där det finns högkänsliga personer i...men den kloka tanken kanske inte slog dig? Sunt förnuft kan man komma rätt så långt med i livet faktiskt, underskatta inte det! Skitkul att citera dig när det stör dig så mycket, att provocera är en stark egenskap vi borderlinisar har, om den är positiv det vet jag inte om ni tycker...
Stopp nu lille jojo, nu beskriver du något annat. Någon klusterstörning utan eller med mycket lite sjukdomsinsikt. När du använder orden dimma, egna värld och borderline i samma mening så hävdar du att man är irrationell. Jag har alltid varit väldigt reflekterande och analyserande, har kanske tom FÖR Hög sjukdomsinsikt för mitt eget bästa.
Citera
2020-10-17, 03:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DEPRESSIV
Vi bordisar är bra i sängen!
Ja väldigt. Men är nog det ni är bra på.. Resten nej.
Citera
2020-10-17, 03:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Luxurious
Vad är diagnosen och vad är personligheten? Jag hoppas och tänker att en person älskar sin partner pga. hur personen ÄR som helhet - utseende, uttryck, humor, intressen, ödmjukhet, charm, karisma, intelligens, kemi, att prata med, osv. Om personen har borderline eller någon annan diagnos så påverkar det såklart, framförallt i vissa situationer, men diagnosen bör inte vara huvudanledningen till att attraheras starkt av någon/älskar den.
Detta är problemet. De med BPD har ofta kraftig identitetsproblematik, ibland så svår att jag nästan tycker den gränsar till en riktig identitetsstörning. BPDare med denna typ av problematik vet inte riktigt vem man är eller vad man tillhör, det logiska blir då att identifiera sig med sjukdomen. Är man för sjuk i borderline kommer sjukdomen bryta ned en fullständigt att man sen på allvar inte har en identitet längre. Om ni trodde den var svår innan... Nu vet man att den inte bara är genetisk och påverkas av miljö och uppväxt. Det är även fel rent anatomiskt, epigenetiskt och neurologiskt. Men det är riktig borderline alltså, inte fejkdiagnosen alla tjejer får idag

Men riktig borderline är en dödsdom. Lovar.
Citera
2020-10-17, 03:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Redrum.187
Ja väldigt. Men är nog det ni är bra på.. Resten nej.
Ja, jag gillar den inte heller. Finns en till grej. Förmågan att gå all fucking in i en till synes omöjlig situation och klara av det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in