2020-07-13, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Om jag förstår dig rätt så hade alltså TP kontakt med en person från gamla IB. Vem då?

Journalistiskt grundlagsskyddat källskydd gäller så det är inte tillåtet att efterforska. Det är därför man matar journalister! Just för att ingen skall kunna nå källan. All underrättelseverksamhet är därför intresserade av att odla journalister och efter ubåtsfrågorna var Filterkillarna barn i huset hos "Kommunistiska partiet" dvs fd KPMLr.

Man har försökt plantera samma uppgifter om bland annat vapenspåret till SE:s bridgekompis även hos andra utan att sådden grott riktigt. Så gissningen är fri. Vilken typ av uppgiftslämnare kan tipsa om ev ankytning till SB och liknande för PU?
Citera
2020-07-13, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SigersonHolmes
Jag tror dig när du säger att SE spåret kan hänföras redan till 2017 även om jag inte kan se det direkt. Det anmärkningsvärda tycker jag då också är senfärdigheten med att be LP om ett utlåtande om hur säker hon var på CP och åter då testa om SE kunde kännas igen.
Men visst, de har väl redan suttit i rättegång ansikte mot ansikte så KP förstod väl att det var för riskabelt att testa SE spåret innan LP föll bort helt. Då skulle han ju få ett väldigt problem med argumentationen.
Så vitt jag vet har ALDRIG SE och LP träffats frutom i samband med mordet ev.
LP var bara i rätten när hon själv vittnade och SE rimligtvis bara när han vittnade.
Citera
2020-07-13, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Ja, Dekorimamannen, ja. Men han såg aldrig att det var denne som klev fram och sköt. Det är den avgörande detaljen, var det Dekorimamannen som sköt?

Dessutom, med tanke på andras uppgifter, är det frågan om det verkligen var flera minuter IM iakttog Dekorimamannen.

Dekorimamannen som finskorna talade med hade brun skinnjacka enligt Olle A. och det hade inte GM.
Citera
2020-07-13, 12:11
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Journalistiskt grundlagsskyddat källskydd gäller så det är inte tillåtet att efterforska. Det är därför man matar journalister! Just för att ingen skall kunna nå källan. All underrättelseverksamhet är därför intresserade av att odla journalister och efter ubåtsfrågorna var Filterkillarna barn i huset hos "Kommunistiska partiet" dvs fd KPMLr.

Man har försökt plantera samma uppgifter om bland annat vapenspåret till SE:s bridgekompis även hos andra utan att sådden grott riktigt. Så gissningen är fri. Vilken typ av uppgiftslämnare kan tipsa om ev ankytning till SB och liknande för PU?
Ok.

Ett svar på din fråga är journalisten Thomas Pettersson. Eftersom han enligt Jallai undersökt eventuell koppling mellan SE och Stay Behind sedan 2011. Där själva ursprunget till den eventuella kopplingen är AJs bok. Så långt är alltså Jallai källan till TPs intresse. Frågan är om Thomas redan före den boken funderat i de banorna? Det finns det inga uppgifter om.

Så frågan om någon före 2011 planterat kopplingen mellan SE och SB, som en gammal IB-man, hos TP går inte att svara på. Eller vad som fick AJ att placera SE i handlingen i sin bok. Mer än att han vill sälja böcker.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-07-13 kl. 12:17.
Citera
2020-07-13, 12:42
Medlem
SigersonHolmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Så vitt jag vet har ALDRIG SE och LP träffats frutom i samband med mordet ev.
LP var bara i rätten när hon själv vittnade och SE rimligtvis bara när han vittnade.

Jag kan varken bekräfta eller förneka. Källan till mitt påstående är följande:

Citat:
6. Utpekande. Lisbet Palme har vittnat att det var Christer Pettersson som mördade hennes make. Hon har suttit mitt framför Stig Engström, när han vittnade, utan att reagera.

https://www.dn.se/insandare/troligare-att-pettersson-skot-an-skandiamannen/
Citera
2020-07-13, 12:43
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Börjar någon första att jag inte pratade i nattmössan när jag sa att PU:s efterforskningar kring WT och specifikt de grupper som i hemlighet spanat (SSI och Säpo) genom att begära uppgifter och förhöra t ex DF leder mot reaktionen att förutom PKK-spåret i ny form via Jallai, några gamla avdankade Säpogubbar och Teutenberg mfl planterar in ännu en alternativ lösning via TP och hans kontakt från gamla IB. Syftet är inte att presentera hållbara lösningar utan alternativa scenarion som moteld.

Just det här med WT är utrett ett antal gånger genom åren.

De svar jag fått är att inte en enda iakttagelse kan sättas i samband med mordet eller modus operandi som tydligt pekar på en ensam GM.

Flera iakttagelser är felaktiga.
Citera
2020-07-13, 12:46
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Ja, Dekorimamannen, ja. Men han såg aldrig att det var denne som klev fram och sköt. Det är den avgörande detaljen, var det Dekorimamannen som sköt?

Dessutom, med tanke på andras uppgifter, är det frågan om det verkligen var flera minuter IM iakttog Dekorimamannen.

Det fanns ingen Dekorima-man, han är ett resultat av missförstånd.
Citera
2020-07-13, 12:48
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Dekorimamannen som finskorna talade med hade brun skinnjacka enligt Olle A. och det hade inte GM.

Det där kan man helt bortse ifrån, finskorna har ingen som helst relevans i detta.
Citera
2020-07-13, 12:49
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
IM satt i en bil på andra sidan Sveavägen och på minst dubbla avståndet jämfört på denna bilden.
https://imgur.com/a/74TBvG9

Kan ju inte vara lätt att avgöra typ av huvudbonad och se exakt vad som händer vid Dekorimahörnet på det avståndet i mörker och med motljuset från Dekorima.Var trafikljuset grönt på Sveavägen så hade han biltrafiken som skymde också.

Här är ett foto från Inge Morelius exakta vinkel: https://mediaprocessor.websimages.com//https://fbportnoy.webs.com/undefined/DSC_0155.JPG.

Ser det personligen som väldigt troligt att gärningsmannen hade en upprullad mössa. De två vittnen som har haft bäst uppsikt över gärningsmannen i någorlunda ljus, Björkman och Morelius säger båda det. Morelius har möjligheten att iaktta honom under lång tid och Björkman har varit bara meter ifrån. Båda säger samma. Vidare så var det kallt utomhus och det är rimligt att välja en huvudbonad i syfte att minska signalementsuppgifterna.
Citera
2020-07-13, 12:54
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigersonHolmes
Jag kan varken bekräfta eller förneka. Källan till mitt påstående är följande:

https://www.dn.se/insandare/troligare-att-pettersson-skot-an-skandiamannen/

Var Lisbet ens närvarande när SE vittnade?
Citera
2020-07-13, 12:55
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo

De svar jag fått är att inte en enda iakttagelse kan sättas i samband med mordet eller modus operandi som tydligt pekar på en ensam GM.

Varför sade då Dag Andersson på 30-årsdagen 2016 att man skulle utreda ett åttiotal WT-iakttagelser? Om de redan var utredda ett antal gånger genom åren som du skriver. Där vi minns att Ölvebro ihärdigt förnekade att det förekom någon med WT.

För mig tyder det snarare på att de var outredda fram till 2016. För varför skulle DA ljuga om det?
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-07-13 kl. 13:01.
Citera
2020-07-13, 13:11
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo

De förklaringar till walkie/talkie-männen som presenterats från officiellt håll skulle kunna delas upp i tre kategorier.

- Vittnena har sett fel, blivit påverkade av media eller är av andra orsaker inte trovärdiga. Här ingår Ulla i Gamla Stan, Vittnet Jerker, finska flickorna med flera. Alla dessa tre exempel bär enligt mig trovärdighetens prägel som uppgifter (tar gärna debatten), men utan att gå in på dem i sig kan man notera hur walkie/talkie-iakttagelser avfärdas svepande och generellt istället för att analyseras var för sig.

- Det var knarkspanare där i ett annat ärende. Det här uttalandet är märkligt av flera skäl. Dels förekom ingen knarkspaning i Gamla Stan där det finns iakttagelser, dels förefaller vittnena själva sätta dem i samband med Olof Palme (exempelvis Robert Gustafsson vid Grand). Knarkspaningen avbröts cirka 22:30 och kan inte förklara eventuella iakttagelser efter det, vilket det finns åtskilliga av.

Om man ändå vill använda knarkspaningen som förklaringsmodell så medger man att dessa istället är högintressanta för utredningen: Kapabla, beväpnade personer med högerextrema åsikter som befunnit sig runt brottsplatsen utanför sin arbetstid. Varför ingår i så fall inte dessa i utredningsmaterialet? Var dem där eller inte?

- Den tredje kategorin är helt enkelt att acceptera iakttagelsen i sig, men att konstruera en anledning till varför den är irrelevant. Det tydligaste exemplet på det syns i den så kallade gärningsmannaprofilen. Argumentet som görs är att en eventuell övervakare bara skulle slösat sin tid, eftersom Palme inte skulle kunna lämna sin bostad. Det är kallt ute, nöjen är främst avsedda för yngre människor, kvällspromenader tar man vanligen inte när man kommit hem sent. Detta argument prickar in exakt de saker som Olof Palme sen faktiskt gör: Lämnar hemmet, i kylan, i nöjessyfte, promenerandes.

Citat:
Man kan fråga sig vad en kartläggare hade för uppgift vid den tidpunkten. Det hör till de relativa ovanligheterna, bland personer i Palmes ålder och ställning, att man går ut så sent på kvällen. Nöjena är främst tillkomna för en yngre publik. Bjudningsmiddagar börjar inte så sent. Kvällspromenader tar man vanligen inte om man kommit hem så sent kalla februarikvällar. Kartläggarens enda realistiska uppgift skulle således ha varit att kontrollera när Palme släckte i lägenheten för natten. Detta ter sig minst sagt långsökt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in