2020-07-13, 08:00
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Också intressant att väktarna på Skandia bara talar om "Lennart" och att det är han som tycks förfoga över denna extra ingång från Sveavägen till Skandias lokaler. Särskilt som butiksföreståndaren enligt det sista protokollet ovan är en kvinna. Det gör det mer troligt att det handlar om Lennart Bylock.
Låter rimligt.
Citera
2020-07-13, 08:20
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Jag tycker betoningen i "Hörde ba ett skott" ligger på "skott". Annars hade han väl betonat på "ett"?

Jag hör "Stor huva" och sen "mössa". Men luva är förstås också möjligt. Ska lyssna igen.

Jag lyssnade på LAC-bandet nu.
Visst säger han två först (inte stor) . Jag uppfattar det som ...två gubar... ,

Två gubbar tror jag.Kan man uttala gubbe som gube i Stockholm?

https://www.youtube.com/watch?v=vs5MoMSmD28
Senast redigerad av HAARP 2020-07-13 kl. 08:37.
Citera
2020-07-13, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Bra uppmärksammat om Jallai!

Från Jallais blogg.

https://www.jallai.se/

''Ni som ändå tror på Skandiamannen som Palmemördare rekommenderar jag att läsa min bok Landsförrädaren från 2011. Där satte jag in Skandiamannen i en större konspiration tillsammans med Stay Behind-nätverket bestående av militärer, poliser och affärsmän. En spännande komplott som ledde till att både Inga-Britt Ahlenius och journalisten Thomas Pettersson kontaktade mig om innehållet i boken. De ville veta mer om Stay Behind. Jag samarbetade med båda i deras försök att finna Stay Behind-kopplingar till Skandiamannen men utan att lyckas.''

Krister Petersson.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y3agRr/hemliga-sparet-i-engstromutredningen-stay-behind

''Målet med Stay Behind-utredningen har varit att hitta trådar som leder till Stig Engström – eller något som pekar på att han haft samröre med de hemliga grupperingarna.''

– Vi har ägnat en hel del tid åt det här och det närmaste vi har kommit är att Stig Engström jobbade i samma hus som Stay Behind hade kontor.

– Därmed inte sagt att jag kan utesluta det helt och hållet.''

Märker ni det obehagliga? Att KP/PU redan 2017 bestämde sig för att SE är mördaren. Där det verkar som den tanken initialt emanerar från TP sedan tidigare via sina kontakter med Dag Andersson. Inte att KP/PU självständigt kommit fram till den slutsatsen oberoende av TP. Och att man sedan följde TPs agenda att koppla samman honom med Stay Behind. Något som TP redan var igång med redan 2011 enligt Jallai.

Ja, jösses. Kan det bevisas att det var TP som styrde KP till att peka ut SE, och dessutom styra honom och PU hur man skulle lägga upp arbetet är det sprängstoff.

Ser man någonstans att TP diskuterat med Dag Andersson? Han pratade jag med både före o efter jag kände igen den anonyma brevskrivaren Skelleftehamnsmannen.
Citera
2020-07-13, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Ser man någonstans att TP diskuterat med Dag Andersson? Han pratade jag med både före o efter jag kände igen den anonyma brevskrivaren Skelleftehamnsmannen.
https://magasinetfilter.se/kommentar/det-avgorande-misstaget/

''Med tiden bytte Palmegruppen spaningsledare. Åren 2013–2016 höll Dag Andersson i trådarna och jag fick allt bättre kontakt med såväl honom som andra utredare, men utan att få veta svaret på min brännande fråga.''

''Jag'' ovan är alltså Thomas Pettersson. Så visst har han pratat med DA och PU enligt honom själv. Mig veterligen har aldrig Dag/PU vid den tiden nämnt TP dock. Så det är svårt att bevisa. Men troligtvis var det så.
Citera
2020-07-13, 08:35
Medlem
Jan-Åke Svensson är skåning; född i Mörarp utanför Helsingborg och vid MOP boende i Malmö; bor fortfarande i Skåne; en bred skånska bör vara kännetecknande för honom.
Citera
2020-07-13, 08:54
Medlem
SigersonHolmess avatar
Jag tror dig när du säger att SE spåret kan hänföras redan till 2017 även om jag inte kan se det direkt. Det anmärkningsvärda tycker jag då också är senfärdigheten med att be LP om ett utlåtande om hur säker hon var på CP och åter då testa om SE kunde kännas igen.
Men visst, de har väl redan suttit i rättegång ansikte mot ansikte så KP förstod väl att det var för riskabelt att testa SE spåret innan LP föll bort helt. Då skulle han ju få ett väldigt problem med argumentationen.

Citat:

Från Jallais blogg.

''Ni som ändå tror på Skandiamannen som Palmemördare rekommenderar jag att läsa min bok Landsförrädaren från 2011. Där satte jag in Skandiamannen i en större konspiration tillsammans med Stay Behind-nätverket bestående av militärer, poliser och affärsmän. En spännande komplott som ledde till att både Inga-Britt Ahlenius och journalisten Thomas Pettersson kontaktade mig om innehållet i boken. De ville veta mer om Stay Behind. Jag samarbetade med båda i deras försök att finna Stay Behind-kopplingar till Skandiamannen men utan att lyckas.''

Krister Petersson.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y3agRr/hemliga-sparet-i-engstromutredningen-stay-behind

''Målet med Stay Behind-utredningen har varit att hitta trådar som leder till Stig Engström – eller något som pekar på att han haft samröre med de hemliga grupperingarna.''

– Vi har ägnat en hel del tid åt det här och det närmaste vi har kommit är att Stig Engström jobbade i samma hus som Stay Behind hade kontor.

Märker ni det obehagliga? Att KP/PU redan 2017 bestämde sig för att SE är mördaren. Där det verkar som den tanken initialt emanerar från TP sedan tidigare via sina kontakter med Dag Andersson. Inte att KP/PU självständigt kommit fram till den slutsatsen oberoende av TP via analyser av vittnesmålen från mordplatsen. Och att man sedan följde TPs agenda att koppla samman honom med Stay Behind. Något som TP redan var igång med redan 2011 enligt Jallai.

Ja, jösses. Kan det bevisas att det var TP som tidigt styrde KP till att peka ut SE, och dessutom styra honom och PU hur man skulle lägga upp arbetet är det sprängstoff. I synnerhet nu när vi vet att TP hade fri tillgång till sekretessbelagt material. Alltså enligt honom själv.
Citera
2020-07-13, 08:56
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olmors
Det här är ju historia, hände för mer än 25 år sedan.
Jag bifogar för din information den version av PM som lämnades in just före Ulf Lingärdes möte med Palmekommissionen, oklart av vem.
Enligt min mening absolut inte försök till desinformation.

Jag bifogar också hans skriftliga promemoria till Palmekommissionen, där han berör sin egen historia och ovanstående PM, som han kallar "dessa privata funderingar är mina subjektiva spekulationer".

Ulf L beskriver också att han hösten 1988 fick fråga ut Bo Anstrin en hel dag, så han har nog en hel del på fötterna.

1993-04-04 Ulf Lingärde PM - Palmekommissionen - Dnr 95-103
https://drive.google.com/file/d/1cd2MclSPn6X9u-3r78OOLqpJUgPi8aKg/view?usp=sharing

1995-06-14 Ulf Lingärde - Promemoria för Palmekommissionen - Dnr 95-145
https://drive.google.com/file/d/1w-1Fyqiz393In4FfkDEF-R4LIXEFziEF/view?usp=sharing

En intressant detalj i sammanhanget är att Lingärdes familj bor i samma trappuppgång som Tore Forsbergs familj på Norra Kyrkogatan 20 i Härnösand 1950. Tore är den 30/11 1950 skriven på KA4, men som 17-åring torde han tillbringa permissionerna hemma hos mor och far. Lingärdes verkar vara relativt nyinflyttade, lillebrodern är född i Sörmland 1948. Pappa Gösta är folkskollärare och arbetar möjligen med dövstumma på skolan strax bredvid.

Undrar om 6-årige Ulf fick Tore som idol, och om de höll kontakten?
Senast redigerad av 14thInt 2020-07-13 kl. 08:59.
Citera
2020-07-13, 08:57
Medlem
Citat:
https://magasinetfilter.se/kommentar/det-avgorande-misstaget/

''Med tiden bytte Palmegruppen spaningsledare. Åren 2013–2016 höll Dag Andersson i trådarna och jag fick allt bättre kontakt med såväl honom som andra utredare, men utan att få veta svaret på min brännande fråga.''

''Jag'' ovan är alltså Thomas Pettersson. Så visst har han pratat med DA och PU enligt honom själv. Mig veterligen har aldrig Dag/PU vid den tiden nämnt TP dock. Så det är svårt att bevisa. Men troligtvis var det så.

Tänker nu på när jag ringde Dag A och hans andra telefon ringde o han bad mig vänta. Jag hörde samtalet o Dag sa bla "nä, det kan jag inte ge dig" o lite mer jag inte minns. Den i andra änden var påstridig.
Citera
2020-07-13, 09:02
Medlem
Citat:

Från Jallais blogg.

Krister Petersson.

Märker ni det obehagliga? Att KP/PU redan 2017 bestämde sig för att SE är mördaren. Där det verkar som den tanken initialt emanerar från TP sedan tidigare via sina kontakter med Dag Andersson. Inte att KP/PU självständigt kommit fram till den slutsatsen oberoende av TP via analyser av vittnesmålen från mordplatsen. Och att man sedan följde TPs agenda att koppla samman honom med Stay Behind. Något som TP redan var igång med redan 2011 enligt Jallai.

Ja, jösses. Kan det bevisas att det var TP som tidigt styrde KP till att peka ut SE, och dessutom styra honom och PU hur man skulle lägga upp arbetet är det sprängstoff. I synnerhet nu när vi vet att TP hade fri tillgång till sekretessbelagt material. Alltså enligt honom själv.

När de hade detta möte hade både Dag Andersson o Lennart Gustafsson slutat. Finns det anteckningar som någon begärt ut tro eller just sånt är hemligt?
https://www.expressen.se/nyheter/krister-petersson-ska-losa-mordet-pa-palme/
Citera
2020-07-13, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SigersonHolmes
Jag tror dig när du säger att SE spåret kan hänföras redan till 2017 även om jag inte kan se det direkt. Det anmärkningsvärda tycker jag då också är senfärdigheten med att be LP om ett utlåtande om hur säker hon var på CP och åter då testa om SE kunde kännas igen.
Men visst, de har väl redan suttit i rättegång ansikte mot ansikte så KP förstod väl att det var för riskabelt att testa SE spåret innan LP föll bort helt. Då skulle han ju få ett väldigt problem med argumentationen.
Enligt TP så fick han ut sekretessbelagt material angående Engström i juli 2017. Om det stämmer så kan utpekandet av SE spåras till senast den tidpunkten. Annars skulle han inte fått ut materialet.

Artikel från 20180523.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/palmeaklagaren-mannen-som-pekas-ut-i-filter-ingar-i-utredningen

''Åklagare Krister Petersson som leder utredningen om Palmemordet är fåordig om Filters nya uppgifter i fallet. I tidskriften pekas en specifik person ut som Olof Palmes sannolika mördare, men chefsåklagaren menar att han har en egen uppfattning om vem som mördade Sveriges dåvarande statminister.

– Han är en person som ingår i utredningen. Han har ju funnits med från tidig början. Och hur vi värderar honom eller vilka åtgärder vi har vidtagit beträffande honom är inget som jag vill kommentera, säger Krister Petersson.

Petersson säger att han, utifrån vad han vet i dag, redan har en uppfattning om vem som mördade Olof Palme för 32 år sedan.''
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-07-13 kl. 09:14.
Citera
2020-07-13, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
När de hade detta möte hade både Dag Andersson o Lennart Gustafsson slutat. Finns det anteckningar som någon begärt ut tro eller just sånt är hemligt?
https://www.expressen.se/nyheter/krister-petersson-ska-losa-mordet-pa-palme/
Tvivlar starkt på att det finns dokument angående detta i PU. Det var enbart ett informellt möte. KP tillträdde formellt först 20170201.
Citera
2020-07-13, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Nu vänner måste vi hjälpas åt. Jag har nu lyssnat igenom LAC-bandet ungefär 25 gånger och stoppat varje gång jag tycker att jag kan urskilja vad folk säger.

Jag försöker alltså höra både rösterna i förgrunden och i bakgrunden.

Jag har kursiverat där jag är osäker/ där det är ohörbart för mig.

Så här långt har jag kommit. Hjälp till!

LAC-BANDET/ FÖRSÖK ATT HÖRA

BRUS

LAC svarar: 90 000.

Ljungqvist säger sin klassiska replik: Ja det är mord på Sveavägen.

BRUS

LAC säger: … prata med polisen.

Man säger: Ja.

BRUS

LAC säger: Mord på Sveavägen.

Man säger: siffror (1 0 0 nånting)

Man säger: Ja.

BRUS

Man säger: Tror taxikillen håller på och ringer.

BRUS

Man säger: Ja det är bra.

BRUS

Man säger: Kan va två.

BRUS

Man säger: Han va väl runt 40.

BRUS (röster)

Man säger: Hörde ba ett skott.

BRUS

Man säger: Försvann då/Det är han då

BRUS

Man säger: Såg ni hur han såg ut?

BRUS

Man säger: ohörbart för mig

BRUS

Man säger: …försvann

BRUS

Man säger: Måste ha en läkare (han säger ”lekare”, stockholmare/upplänning)

BRUS

Man säger tydligt: Du måste ha sett nåt.

BRUS OCH SIGNALER (röster svagt i bakgrunden)

Man säger tydligt: Såg du var han tog vägen?

LÄNGRE TYSTNAD (det låter som om någon ”lagt tystnad” över röster)

Man säger: …såg hur han sprang ner i…

BRUS

BRUS

Man säger tydligt: Ja. (ej Ljungqvist, rösten låter som SE)

BRUS OCH SIGNALER

BRUS OCH SIGNALER (röster svagt i bakgrunden)

Man säger tydligt: Har´u signalement på den där killen? (Ljungqvist)

BRUS

Man säger: Stor huva

BRUS OCH SIGNAL

Man säger: Mössa

BRUS OCH SIGNALER

Man säger tydligt: Han är här.

Kvinna hos polisen säger ”Polisen”

BRUS

Kvinna hos polisen säger ”Hallå”

BRUS (röster svagt i bakgrunden)

Kan du länka den version du lyssnat på.
Citera