2020-07-13, 09:41
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
I det ljuset framträder Thomas Petterssons ''fria'' tillgång som mycket anmärkningsvärd. Rentav som ett brott mot förundersökningssekretessen. Av en åklagare! Och tillika förundersökningsledare.

https://drive.google.com/file/d/1sxbgKQwW3roItPyOKsghRzjSFrfRJbtT/view

Kan det inte vara så att en hel del av det som inkommit till PU är det som TP "grävt" fram?
Eller ser du något bevis för den "fria tillgången" för TP? Det är väl, som du är inne på, straffbart.. och borde väl då prövas?

Om inte ett bevis så är det i.a.f.högst anmärkningsvärt att FU-ledaren inte hade något mer att komma med än vad TP redan skrivit om...
Citera
2020-07-13, 09:45
Medlem
ben-varfors avatar
Theutenberg menar att KGB-spåret blockerades redan 1989.

https://twitter.com/theutenberg/status/1282580056280268801
Citera
2020-07-13, 09:53
Medlem
Citat:
Det skulle vara märkligt om de 15 personer som förevisades skulle vara andra än de som man visste befann sig på mordplatsen strax efter mordet. Vilket innebär att Jan-Åke S med största sannolikhet fanns med. Men nej, jag vet inte om han var det. Hittar ingen fullständig beskrivning av de 15.

Givetvis menar jag inte att det skulle vara andra personer än vittnena. Som du skriver är det högst sannolikt att JÅS fanns med i samlingen och då får ju förstås JA:s utpekande som sagt en avsevärt större tyngd. Ska se om jag kan få fram nåt.
Citera
2020-07-13, 09:58
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Ett av de dokument jag varit allra mest nyfiken på att läsa efter offentliggörande var förhören med Skandiaväktaren Anette Kohut. Jag blåste igenom det så snabbt jag kunde och blev initialt sett besviken - på ytan finns ingenting. Efter att ha läst det igen får jag ett annat intryck. Det finns ingenting konkret men däremot lågintensiva, suspekta omständigheter.

Anette Kohut är ny på jobbet och täcker upp för Henry Olofsson som spelar bridge. Sammanfattningsvis så har hon inte sett eller hört någonting. Hon lämnar Skandia utan att känna till mordet, hon får reda på det via radio morgonen efter trots att hon var alldeles intill mordplatsen. Hon har dålig koll på tiderna fram och tillbaka, nästan varje svar hon ger är svävande. Detta till skillnad från de andra väktarna på Skandia som kan ge betydligt mer handfasta redogörelser. Hon verkar inte känna Engström utan kallar honom exempelvis för ”han som skulle på skidresa”.

På Skandias baksida står en dörr öppen vilket aktiverar ett larm. Kohut märker inte att den är olåst men avlösaren Anna-Lisa Gahn märker det omedelbart och irriteras över att den stått öppen. Förhörsledaren blir nyfiken och ställer följdfrågor. Under Kohuts pass är den olåst i drygt 40 minuter, men under Gahns i en minut. Hur har Kohut missat ett larm i över en halvtimme som andra väktare märker på en minut?

Vad går då att säga om henne som person? Hon har idag bytt namn och gjort karriär inom säkerhetsbranschen. Baserat på sociala medier bör hon vara konserativ politiskt. Eventuellt ska fadern vara Andres Kohut på tidningen Contra. Allting hittills skulle kunna ha naturliga förklaringar, men tillsammans med Engström börjar sammanträffandena staplas. Samtidigt är det svårt att se vad som ska ha hänt rent konkret.

Hon skulle kunna ha en perifer roll där hennes uppgift är att se till att dörrarna på baksidan är öppna om en övervakare på bakgatorna behöver plötsligt försvinna. Därför hoppar hon in ad hoc under kvällen. Bara detta känns konspiratoriskt och vill man ha mer än så krävs komplexa mötesscenarion där man även måste inkludera de andra väktarna.

Frågan är dock varför man annars skulle sekretessbelägga. En ensam ABAB-väktare jobbar i ett kontor bredvid brottsplatsen. Hon har inte hört eller sett någonting och åker hem utan kännedom om mordet. Varför stämpla det? Eventuellt var hon själv av samma åsikt. Sven Anér ska ha pratat med henne och hon förstod inte själv vad som möjligtvis kunde vara värt att sekretessbelägga i hennes förhör - om det inte är någonting kopplat till bilen.

Kohut ser en röd bil, fullsatt, rivstarta och köra iväg från Kammakargatan i riktning Norrtull. Det här är inte den enda bilen i området, exempelvis blockeras Sigge Cedergren av en ljus Volvo på samma gata något tidigare. Är detta av en vikt som hon inte själv förstod, men däremot någon annan gjorde? Det bästa som går att hitta rörande röda bilar är en uppgift från en Marianne U. Stämmer både i tid och plats. Kan hon ha sett walkie/talkie-män, eller till och med gärningsmannen, lämna området?
En annan sak ur förhöret med Per Häggström:
"Stig Engström har alltså varit ute och käkat , kommer in klockan strax efter 9 men det berättar inte den här Kohut för oss inte, fastän hon har varit med då i receptionen. Jag har frågat väldigt mycket om vilka som gått in så säger hon inte det. Det får vi höra utav den andra att han passerat in strax efter 9 igen."
Citera
2020-07-13, 10:02
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Kan det inte vara så att en hel del av det som inkommit till PU är det som TP "grävt" fram?
Eller ser du något bevis för den "fria tillgången" för TP? Det är väl, som du är inne på, straffbart.. och borde väl då prövas?

Om inte ett bevis så är det i.a.f.högst anmärkningsvärt att FU-ledaren inte hade något mer att komma med än vad TP redan skrivit om...
TP själv hävdar ju att han under lång tid jagat PU. För att få ut material. Och att han därmed lämnat uppgifter som kommit utredningen tillhanda. Så javisst.

Den fria tillgången till material avseende SE är den som TP själv redovisar. Tidigare försök hade han misslyckats med.

Problemet är att TP är enda källan till att han fått ut sekretessbelagt material. Som PMet som friskriver SE. Och utdrag ur Palmerumsbanden. Där Holmer slutligen avskriver SE. Alltså går det inte att bevisa att det verkligen var så. Jag redovisar enbart fakta.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-07-13 kl. 10:11.
Citera
2020-07-13, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Inge Morelius vittnesmål om en Jack Nicholson/Gökboet-mössa som typ på LAC-bandet passar som Askungens sko på Askungen. IM är det enda vittnet som lugnt och fint haft möjlighet att iaktta Dekorimamannen en längre period (minuter). Därför är hans vittnesmål det viktigaste. Det är han och LJ men IM hade bättre ljus. Han såg skarpa konturer från ljuset i fönstret. En tjock, stickad mössa är precis vad det är. Alla "kepsar" blir då irrelevanta.

Ja, Dekorimamannen, ja. Men han såg aldrig att det var denne som klev fram och sköt. Det är den avgörande detaljen, var det Dekorimamannen som sköt?

Dessutom, med tanke på andras uppgifter, är det frågan om det verkligen var flera minuter IM iakttog Dekorimamannen.
Citera
2020-07-13, 10:26
Medlem
Citat:
https://magasinetfilter.se/kommentar/det-avgorande-misstaget/

Den centrala delen i Thomas Petterssons beskrivning av förloppet:

''Med tiden bytte Palmegruppen spaningsledare. Åren 2013–2016 höll Dag Andersson i trådarna och jag fick allt bättre kontakt med såväl honom som andra utredare, men utan att få veta svaret på min brännande fråga. När sedan Krister Petersson i februari 2017 övertog rollen som åklagare och förundersökningsledare steg både arbetslust och självförtroende bland utredarna.

Mina kontakter med Palmegruppen blev mer frekventa och mysteriet varför Skandiamannen avförts kom på tal flera gånger. Under juli 2017 fick jag äntligen chansen att kika på de utredningsåtgärder som gjort att Engström ställts åt sidan.''

Krister Petersson tillträdde 20170201. Och redan i juli samma år fick alltså TP tillgång till material som ingen annan lyckats få ut. Eftersom det rådde strikt förundersökningssekretess som Wall vittnat om.

''Genom att dagens utredare betade sig igenom de bandade upptagningarna från Holmérs Palmegrupp dök även det formella avförandet upp i materialet, och jag fick ta del av det.''

''– Hur är det nu, är det klart med allt det sista? undrade Holmér angående Engström.

– Ja, han är kvar som varande på brottsplatsen, svarade en röst. Och det är ingen anledning att jobba vidare med honom.''

Fantastiskt. TP verkar inte enbart samarbeta med KP och PU. Han verkar även ingå i utredningen som en likvärdig part.

Jämför nu TPs historia med Peterssons version.

https://www.gp.se/nyheter/sverige/journalisten-thomas-pettersson-presenterade-l%C3%B6sningen-tv%C3%A5-%C3%A5r-f%C3%B6re-polisen-1.2925 0294

''På dagens presskonferens fick chefsåklagare Krister Petersson en fråga om hur viktig Thomas Petterssons uppgifter varit för utredningen. Han avfärdade hans betydelse.

– I Sverige använder vi inte civila personer i utredningar. Han är författare och har researchat fallet men har ingen officiell position i utredningen. Han har undersökt samma idéer som oss, men jag kan inte säga att han har spelat någon roll i utredningen.''

Om inte TP ljuger så gör KP det. Luktar som sagt väldigt illa.

Här kan vi ana sambanden Dag och dennes team jobbade med helt andra saker som att kontrollera kring DF:s muterande utsagor och TP har i några år bearbetat PU med uppgifter om SE t ex vapenspåret som visat sig vara rena tramset och villospår. All heder till Dag att hålla TP kort. det var helt korrekt. KP:s opålästa var kanske lättare att påverka med totalt fiasko som resultat.
Citera
2020-07-13, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Westrogothia
Det stinker om KP och PU mer än någonsin nu. Intressant det som framkommit senaste dagarna: Jallai samarbetar med TP om SE. TP samarbetar med KP/PU om SE.

Börjar någon första att jag inte pratade i nattmössan när jag sa att PU:s efterforskningar kring WT och specifikt de grupper som i hemlighet spanat (SSI och Säpo) genom att begära uppgifter och förhöra t ex DF leder mot reaktionen att förutom PKK-spåret i ny form via Jallai, några gamla avdankade Säpogubbar och Teutenberg mfl planterar in ännu en alternativ lösning via TP och hans kontakt från gamla IB. Syftet är inte att presentera hållbara lösningar utan alternativa scenarion som moteld.
Citera
2020-07-13, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Jan-Åke Svensson var klart yngre än SE, hade lång ljus poplinrock, var barhuvad, hade skägg och som du säger helt andra glasögon än SE.

Det Andersson säger om samarbetet TP/KP med start 2017 är precis lika obehagligt. Vad var det egentligen som hände här? Operation Mörkläggning? Igen?

Jag har alltid påpekat att Filter/TP varit väldigt slarviga med fakta. Men det här?? De kanske inte alls var slarviga? De kanske ägnade sig åt något helt annat i samarbete med KP?

Se det uppenbara! Dag undersöker något med mat i och KP har uppdraget formellt att gå till botten med det. De opålästa nya utsätts för en påverkan från TP som bara är kanal för de som vill göra allt i sin makt för att motverka att det grävs vidare där.
Citera
2020-07-13, 10:50
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Börjar någon första att jag inte pratade i nattmössan när jag sa att PU:s efterforskningar kring WT och specifikt de grupper som i hemlighet spanat (SSI och Säpo) genom att begära uppgifter och förhöra t ex DF leder mot reaktionen att förutom PKK-spåret i ny form via Jallai, några gamla avdankade Säpogubbar och Teutenberg mfl planterar in ännu en alternativ lösning via TP och hans kontakt från gamla IB. Syftet är inte att presentera hållbara lösningar utan alternativa scenarion som moteld.
Om jag förstår dig rätt så hade alltså TP kontakt med en person från gamla IB. Vem då?
Citera
2020-07-13, 11:03
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Ja, Dekorimamannen, ja. Men han såg aldrig att det var denne som klev fram och sköt. Det är den avgörande detaljen, var det Dekorimamannen som sköt?

Dessutom, med tanke på andras uppgifter, är det frågan om det verkligen var flera minuter IM iakttog Dekorimamannen.

IM satt i en bil på andra sidan Sveavägen och på minst dubbla avståndet jämfört på denna bilden.
https://imgur.com/a/74TBvG9

Kan ju inte vara lätt att avgöra typ av huvudbonad och se exakt vad som händer vid Dekorimahörnet på det avståndet i mörker och med motljuset från Dekorima.Var trafikljuset grönt på Sveavägen så hade han biltrafiken som skymde också.
Senast redigerad av HAARP 2020-07-13 kl. 11:06.
Citera
2020-07-13, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Ja denna moteldsverksamhet verkar organiserad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in