2020-07-12, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Min undran är varför det är så viktigt ; vad han klarar av eller inte klarar av ?
Han är väl ingen LSS - behövande ?
Han får väl som alla andra gifta män ( på den tiden ) stå ut med ”i både nöd och lust ”?

En man skall väl vara glad om sin kvinna” kravlar upp ”?
Men en man skall INTE prata skit om sin kvinna INNAN hon börjat kravla sig upp .
Särskilt inte till en kvinna han ligger med trots att han är gift ...

Så ja , undran är varför vi hela tiden skall bry oss om någon man som verkar påpeka hur mycket ” stackare ” han har tvingats varit i så många år ?
Han kan väl försöka vara ” man för sin hatt ” som det så vackert heter och kämpa på i sitt anletes svett . En riktig man ger aldrig upp .En riktig man dödar aldrig ( ej heller slår ...) kvinnor och barn .
Och sen undrar jag över hur många härinne som VERKLIGEN anser att det kan vara rätten till att mörda någon ?
Att man har fått tvingats varit en ” stackare” ?

En ”stackare” är någon som klarat livhanken i Auschwitch . Det är vad jag kallar en stackare .....och en hjälte.

Inte någon som inte fått sex utav sin fru , och skaffat en älskarinna som sen behöver mördas....
Det är inget hjältemodigt med det alls .

Tror att det är klokt att INTE påbörja ett förhållande med en person med separationsångest för då kan det ju bli så att denna person kanske ALDRIG klarar av att bli lämnad ....
Är man då redan gift och har ansvar för ett äktenskap så kan det ju bli otroligt galet om den med separationsångest vill hålla sig kvar .

Så det kan vara klokt att tänka på sådant innan man börjar tafsa på nyrakade möss osv.
Alla intima saker man gör med en person gör ju att bindningen blir starkare och svårigheten att bryta blir ännu mer komplicerad .

Håller inte riktigt med även om jag förstår vad du vill differentiera.
En stackare är ” krake, eländig varelse, kryp, sate, strunt; odugling, kräk, klåpare, mähä, mes, tönt, ynkrygg” enligt synonymordböcker.

Det är mer talande för SDs beteende, med otrohet, lögner och falska löften.

En Auschwitzfånge är utsatt för lidande från grymma människor och i betydelsen ovan absolut ingen stackare.

Säkert anmäls detta för trams men...
Citera
2020-07-12, 23:02
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ja, det är riktigt obehagligt att läsa. Förstår inte vad som driver människor som pysslar med sånt. Att lösa ett mord genom att smutskasta ett offer - skönt att inte utredarna sysslar med sådant. Då hade vi varit illa ute. SD är ute och rör på sig - jag undrar ibland vad som rör sig i huvudet där. Är han så arrogant att han är stensäker på att klara sig i HR också, att han inte ens bryr sig?

Jo, utredarna har jobbat hårt och väntat länge på "smutsen" för att lösa mordet på Lena - den benäms inte som smuts utan - FUP.

Det är en förnuftsvidrig slutsats att en förberedande utredning om mordet på Lena smutskastar henne.

Smutskastingskortet är nu så slitet att det finns fog att fråga vad för uppgifter om Lena är "smutskastning" som inte bekräftats i FUP?
Citera
2020-07-12, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thislookslike
Om det inte hade funkat att röja LW ur vägen innan USA-resan tror jag att HD hade rykt därborta i staterna istället.
Sett ur SD:s vinkel så är han vinnare oavsett vem av dem som är borta, bara någon av dem är det.

Det tror jag inte, HD hade redan skiljt sig från SD och hade en ekonomisk fordran på SD. SD hade inget att "vinna" på att mörda HD, däremot att få henne tillbaka!

SDs ekonomi var i en starkt nedåtgående spiral. Ett stort hus belånat över taket, en inkomst, en bil, skuld till HD .... HAN behövde HD (plus hennes familj) som tog hand om barnens omsorg.

I t.ex. en narcissist hjärna är vinsten för honom själv överskuggande allt annat. I varje sekund.
Han tycks agera som en sådan.
Citera
2020-07-13, 09:06
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thislookslike
Om det inte hade funkat att röja LW ur vägen innan USA-resan tror jag att HD hade rykt därborta i staterna istället.
Sett ur SD:s vinkel så är han vinnare oavsett vem av dem som är borta, bara någon av dem är det.
Det tror inte jag, inte så länge hon är följsam och så lydig som hon verkar vara.
Det verkar som om inte heller skilsmässan var på riktigt.
Det har kommit fram att de kunde tänkas gifta om sig.
HD kan har förklarat att hon inte ville finnas i ett äktenskap när LW var vigselförrättare.
Då lugnade hon SD lite om att det kunde bli bra om LW försvann och de vigdes av någon annan.
Även fast hon begärde skilsmässa har inte HD visat någon riktig självständighet.
Den dag hon gör det ligger hon lika illa till som LW, men den dagen har inte kommit ännu.
Citera
2020-07-13, 09:45
Medlem
Honan6s avatar
SD är certifierad KA med behörighet K som står för Kvalificerad. Hans licens går ut i mars -21, men den ska revideras årligen genom att man lämnar in en dokumentation för genomförda fortbildningar och uppdrag som kontrollansvarig. Vi har i tråden fått läsa att SD flera gånger har upplevts som slarvig och särskilt dagen efter mordet då han kallat till ett slutsamråd fast projektet inte var färdigt och hade "glömt" ta med sig dokumentation. I ett inspelat samtal påstår SD att han hade kommunen på "deras" sida för han hade "smörjt" en kvinnlig kommunal tjänsteman. Den kvinnan hade upplevt SD som stressad och reagerat på att han inte hade med sig några dokument. När SD ställs inför den informationen påstår han att dokument skickas efteråt. Tydligen saknas flera dokument fortfarande för påstådda kontroller som SD säger sig ha utfört. Om detta olämpliga beteende stämmer kan hans certifiering bli återkallad av utfärdaren och då kan han inte utföra sin tjänst hos arbetsgivaren. Hur det gått med hans tjänst vet jag inte, men någon annan kanske vet?

Människor som arbetar som kontrollansvariga är normalt väldigt noggranna och strukturerade personer med sinne för detaljer. Något som jag sett flera tillskriva SD och det stämmer ju när han stundtals kan uppvisa exakt detaljminne där han vet exakt datum, vad han gjorde och befann sig som t ex när HD träffade S*llen första gången, men när det gäller att minnas vad han gjorde dagen och dagarna innan LW försvann, ja då blir hans minne plötsligt diffust redan i de första förhören. Något som går helt emot den personlighet han annars uppvisar.

SD:s selektiva minnesförlust kan förstås bero på att han inte orkar med sanningen och förtränger sitt minne. SD kanske lever i en fantasivärld fylld av äventyr där han är hjälten i alla sammanhang och därför kan han skratta i en mordrättegång? För andra blir det obegripligt, men han har en förmåga att underhålla sig och hålla obehagliga saker långt bort från sitt medvetande?

-----

ÅH lämnade ett tilläggsprotokoll på 150 sidor till försvaret förra måndagen. I den nya bevisningen finns också digital sekvens som ska till hovrätten och ÅH förväntar att HR ska ändra den friande domen. Försvaret, som hade tre dagar på sig att gå igenom det kompletterande materialet, begärde tid till 21/7. Då passade ÅH på att begära ytterligare förlängning till den kompletterande bevisningen och Göta Hovrätt beviljade detta. Senast 21/8 ska det vara HR tillhanda.

Det blir spännande detta. Ska det bli så att de digitala spåren blir MGM:s fall i fallet?

-------

Länk till inlägg med sammanfattning och länkar till FUP m m
www.flashback.org/sp71691040
Citera
2020-07-13, 09:48
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Har ältandet av Offrets tillkortakommanden i över två års tid resulterat i att det brutala mordet på LW närmat sig en ynka mm närmare en lösning???

NEJ! Då kanske man skulle börja rannsaka och djupare fundera över vad som krävs av en mördares psyke. Både att brutalt mörda en människa och samvetslös leva vidare.

För några i tråden handlar ältandet om Lenas tillkortakommanden om att upprätta SDs heder.

Att försvara SDs agerande utifrån att utmåla offret som någon som var inte bara fruktansvärd, ur alla perspektiv, utan också någon som snärjde in honom så att det fanns ingen utväg.

Det har ju pratats om "förmildrande omständigheter" och "självförsvar". Också har det pratas om att Lena tog "självmord" genom sitt förkastliga beteende.

Det har också nämnts att Lenas beteende var värre på det vis att hon var pastor och då värre än själva mordet. Många gånger har det skrivits att det är SD som är offret.

Ja, listan kan göras oändlig på hur hemsk Lena var och vad man kan lära sig av det för att inte själv bli mördad.

Det som haltar i den logiken är ju att Lenas "tillkortakommanden" är filtrerade genom skribenternas egna normer. Genom mördarens ögon handlar det förmodligen om helt andra "fel" som Lena hade.

Jag är ganska säker på att mördaren inte brydde sig om att hon hade det ostädat. Inte heller ansåg han att hon utnyttjade sina föräldrar. Eller hade för stor tvätthög i tvättkorgen. Inte ens det faktum att hon lämnade C*ajjoo ensam vid bilen när de skulle ut och geocacha, bryr sig mördaren om. Dessutom tror jag att C*ajjoo inte alls blev arg på Lena. Han verkar ha hållit av henne mycket (och hon honom). Att Lena slutade som präst, det tror jag inte mördaren hade minsta problem med. Inte heller det faktum att sonen sov i samma säng som sin mamma tror jag att mördaren hade som skäl, även om nu SD faktiskt har dödshotat sonen.

Allt är bara en ursäkt för att få smutskasta Lena och sedan ursäkta sig med att det är en lärdom för andra hur man inte ska bete sig.

Problemet med det är ju att människor är långt ifrån felfria. Många har stora berg av tvätt, one night stands och KK är långt vanligare än vissa verkar tro. Otrohet är säkert väldigt vanligt (fast nu var det ju inte Lena som var otrogen!). Det finns många människor som är långt mycket värre än Lena.

Om allt handlar om att vi som människor inte ska vara "dåliga människor" för att vi inte ska bli mördade, ja då är jag övertygad om att våra lagar, utbildning och uppfostran skulle se helt annorlunda ut.

Lagen säger att man inte ska mörda, te x.
Du får inte heller mordhota någon.

Det finns inga lagar som förbjuder morföräldrar att vara barnvakt eller att man inte får ha stora tvätthögar. Det oavsett skäl. Det finns inte ens lagar som säger att du inte får ha sex med någon som är gift.

Våra normer i stort i samhället speglar sig i lagen.
I lagens ögon är det mördaren som bär ansvaret för sina handlingar.
Enbart i undantagsfall ( te x självförsvar, eller allvarlig psykisk sjukdom hos förrövaren) tar man hänsyn till förmildrande omständigheter.

Allt handlar om vilka skäl mördaren tyckte var skäl nog för mordet.
Mördarens perspektiv.
Citera
2020-07-13, 09:48
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trie
Just den gula blodfläcken kräver kanske inte ett mirakel. Blodplasma är gult till färgen och kan under vissa omständigheter separeras från det övriga blodet. I så fall blir ofta blodkropparna kvar på den ursprungliga platsen, medan plasman som är mer lättflytande rinner nedåt. Vid luckan till en tvättmaskin bör det kunna vara fuktigt, varmt och skakigt vid centrifugering.
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nej, fläcken var RÖD.
Inte gul.

Det var topsen som blev gul.

Tillägg:
Hänvisning till hans förhör som du påstår att han gjort flera månader efter.

Jag förmodar att jag inte kommer att få svar, eftersom du spottar fram felaktiga uppgifter som vanligt.
Det finns ingen motsättning här, ni har nog rätt båda två. Enligt sakkunnigutlåtandet topsades ju två olika fläckar på tvättmaskinen:

Och enligt NFC:s expert Daniel Wiberg var alltså den ena topsen gulaktig och den andra rosaaktig:
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Den rimliga slutsatsen av det här blir väl då att en av fläckarna var röd och den andra gul.
Citera
2020-07-13, 09:51
Medlem
notknapparens avatar
Samlad info om blodet på SDs tvättmaskin

Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det finns ingen motsättning här, ni har nog rätt båda två. Enligt sakkunnigutlåtandet topsades ju två olika fläckar på tvättmaskinen:

Och enligt NFC:s expert Daniel Wiberg var alltså den ena topsen gulaktig och den andra rosaaktig:
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Den rimliga slutsatsen av det här blir väl då att en av fläckarna var röd och den andra gul.

*Tillägg:
Samlad info från FUP och från TR om blodet på SDs tvättmaskin

https://www.flashback.org/sp72154252
https://www.flashback.org/sp72161480
https://www.flashback.org/sp72172127

Men nu handlade det om fläckens färg.
Om du har hittat en källa till att det fanns en gul fläck, som har befunnits vara positiv för blod och sedan visat sig ha Lenas DNA, hänvisa gärna till källa.

Du snurrar till allt så att man knappt vet ut eller in till sist.

Tillägg:

Lägger till tre länkar överst i mitt inlägg (*Tillägg) som samlat ger en bild över vad polisens tekniker G*öran S*chwartz och NFCs forensiker D*aniel W*iberg vittnat om i TR om blodet på tvättmaskinen. Den tredje länken är citat från NFCs utlåtande:
Senast redigerad av notknapparen 2020-07-13 kl. 10:24.
Citera
2020-07-13, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
SD är certifierad KA med behörighet K som står för Kvalificerad. Hans licens går ut i mars -21, men den ska revideras årligen genom att man lämnar in en dokumentation för genomförda fortbildningar och uppdrag som kontrollansvarig. Vi har i tråden fått läsa att SD flera gånger har upplevts som slarvig och särskilt dagen efter mordet då han kallat till ett slutsamråd fast projektet inte var färdigt och hade "glömt" ta med sig dokumentation. I ett inspelat samtal påstår SD att han hade kommunen på "deras" sida för han hade "smörjt" en kvinnlig kommunal tjänsteman. Den kvinnan hade upplevt SD som stressad och reagerat på att han inte hade med sig några dokument. När SD ställs inför den informationen påstår han att dokument skickas efteråt. Tydligen saknas flera dokument fortfarande för påstådda kontroller som SD säger sig ha utfört. Om detta olämpliga beteende stämmer kan hans certifiering bli återkallad av utfärdaren och då kan han inte utföra sin tjänst hos arbetsgivaren. Hur det gått med hans tjänst vet jag inte, men någon annan kanske vet?

Människor som arbetar som kontrollansvariga är normalt väldigt noggranna och strukturerade personer med sinne för detaljer. Något som jag sett flera tillskriva SD och det stämmer ju när han stundtals kan uppvisa exakt detaljminne där han vet exakt datum, vad han gjorde och befann sig som t ex när HD träffade S*llen första gången, men när det gäller att minnas vad han gjorde dagen och dagarna innan LW försvann, ja då blir hans minne plötsligt diffust redan i de första förhören. Något som går helt emot den personlighet han annars uppvisar.

SD:s selektiva minnesförlust kan förstås bero på att han inte orkar med sanningen och förtränger sitt minne. SD kanske lever i en fantasivärld fylld av äventyr där han är hjälten i alla sammanhang och därför kan han skratta i en mordrättegång? För andra blir det obegripligt, men han har en förmåga att underhålla sig och hålla obehagliga saker långt bort från sitt medvetande?

-----

ÅH lämnade ett tilläggsprotokoll på 150 sidor till försvaret förra måndagen. I den nya bevisningen finns också digital sekvens som ska till hovrätten och ÅH förväntar att HR ska ändra den friande domen. Försvaret, som hade tre dagar på sig att gå igenom det kompletterande materialet, begärde tid till 21/7. Då passade ÅH på att begära ytterligare förlängning till den kompletterande bevisningen och Göta Hovrätt beviljade detta. Senast 21/8 ska det vara HR tillhanda.

Det blir spännande detta. Ska det bli så att de digitala spåren blir MGM:s fall i fallet?

-------

Länk till inlägg med sammanfattning och länkar till FUP m m
www.flashback.org/sp71691040
Ang hans tjänst så verkar hans medarbetarfoto vara borttaget. Åtminstone när jag kikade för ett par veckor sen. Och eftersom domen överklagades innan den vunnit laga kraft så borde han fortfarande formellt vara misstänkt för mord. Så min slutsats är att han inte jobbar hos sin gamla arbetsgivare.
Citera
2020-07-13, 10:41
Medlem
StefanDavidssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ang hans tjänst så verkar hans medarbetarfoto vara borttaget. Åtminstone när jag kikade för ett par veckor sen. Och eftersom domen överklagades innan den vunnit laga kraft så borde han fortfarande formellt vara misstänkt för mord. Så min slutsats är att han inte jobbar hos sin gamla arbetsgivare.
Det stämmer att han fortfarande är misstänkt mördare, över 2 år senare. Både försvaret och åklagaren vill av den anledningen helst se en förhandling innan mars 2021. Det vill jag med!
Citera
2020-07-13, 10:44
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
De myndigheter du företräder här har ju ett förvetenskapligt synsätt på sakomständigheterna i fallet. Ta t.ex. det här miraklet i SD:s dator, att den plötsligt börjar spontansurfa vid den tidpunkt ni menar att han skall ha befunnit sig därute bakom bullerplanket. För den som är lite mer skeptiskt lagd blir det här lika märkligt som jungfrufödelse. Och när Björn Lindén sedan slår fast att det gula på en tops hos NFC är blod, då påminner det nästan lite om när katolikerna tror att vinet genom prästens bön omvandlas till blod vid nattvarden. Okunskap om sakernas tillstånd borde aldrig kunna räknas som indicier eller bevisning i en rättegång, men här har det tydligen blivit så.
Ja det där "spontansurfandet" är är ett mysterium, varför bara två gånger under en period på 11 timmar? IT-forensikern spekulerade så här:
"Jag menar att osäkerheten i alla möjliga scenarion gör att det inte går att säga att det som avsätter webbhistorik i datorn vid tiden 23 .34 sker på grund av en aktiv handling av någon som sitter vid datorn, eller om det uppstår på grund av en synkronisering till eller från Google Drive. Automatiskt eller för att något förändrats på en annan enhet som sedan synkroniserats till datorn (Backup andSync är installerat i aktuell dator)."

Det fetade har jag testat och det ger inte sådana spår i cachehistoriken, undrar varför inte IT-forensikern testat det där själv? Då hade han ju sluppit ta med åtminstone den spekulationen/gissningen.
Citera
2020-07-13, 10:48
Medlem
StefanDavidssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ja det där "spontansurfandet" är är ett mysterium, varför bara två gånger under en period på 11 timmar? IT-forensikern spekulerade så här:
"Jag menar att osäkerheten i alla möjliga scenarion gör att det inte går att säga att det som avsätter webbhistorik i datorn vid tiden 23 .34 sker på grund av en aktiv handling av någon som sitter vid datorn, eller om det uppstår på grund av en synkronisering till eller från Google Drive. Automatiskt eller för att något förändrats på en annan enhet som sedan synkroniserats till datorn (Backup andSync är installerat i aktuell dator)."

Det fetade har jag testat och det ger inte sådana spår i cachehistoriken, undrar varför inte IT-forensikern testat det där själv? Då hade han ju sluppit ta med åtminstone den spekulationen/gissningen.
Har du kontaktat försvaret om dina hemsnickrade källarexperiment som ”med nästan 100 % sannolikhet” visar att det krävs mänsklig interaktion? Blir du expertvittne som du dagdrömmer om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in