2020-07-12, 21:12
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Du ser inga fel att smutskasta SD,HD JG och SOA det är tydligen helt ok, jag funderar mkt på vad denna smutskastning står för!

Att inte ta upp alla >Lenas fel är mkt viktigt för att lösa ett mord, även offret ska belysas för att kunna lösa ett mord, det handlar om motiv, varför ett mord har begåtts.

Att blunda för verkligheten/sanningen löser inga brott, det handlar om att få fast mördaren, även om det framkommer negativa saker om offret.

På vilket sätt tycker du att jag smutskastar alla dessa personer (förutom SD, som jag anser vara gm)?

Du har ännu inte förklarat vad just detta som du fetade har med mordet att göra?

Det blir en massa ospecifikt snack om att man inte ska blunda för verkligheten, se sanningen och "Till styrkande av att en massa andra kan vara mgm" osv.

Ja, visst, så kan man skriva om vad som helst för att det ska se ut som ett argument, utan att det är det.

Lena hade det stökigt hemma. Till styrkande av att det kan finnas hundratals andra mgm.

Det duger inte.

Förklara hur du menar att Lenas geocachande på nätterna och att hon lämnade A*ron ensam på natten har med mordet att göra? Vem mördade henne menar du? Någon som blev putt på att hon lämnade A*ron?

Varför preciserar du inte kopplingen?
Jo, för att det handlar om smutskastning!
Citera
2020-07-12, 21:20
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
När ett mord begås så är ju bara det i sig fruktansvärt hemskt , men även efterforskningen efter GM för ju med sig så otroligt mycket inblick i många människors liv utav privat och intim karaktär dras upp till ytan.

Så alla ; inklusive mördaren blir liksom utsatta för näst intill aningens för mycket utav allt . Jag skäms över att läsa vad HD och S*illen skrev till varandra privat, för det är ju deras ensak.Det känns som att man är inne och snokar och det vill man ju ej.
Det blir så pass genant åt alla håll och kanter så att man baxnar ...

E Du med ?

Ja, helt och hållet!
Det är verkligen hemskt för dom!

Och att de inte har sekretessat detta fattar jag inte!

Men det blir lite för mycket av allt. Trosor och bilder på sådant hade vi också kunnat besparats.
Det är sannerligen på gott och ont som vi har tillgång till FUP.

Vi är en demokrati, och vi har rätt att kunna ha insyn i att rättssystemet fungerar. Att domar är så rättvisa som det bara går och att allt går rätt till. Media kan vara där och rapportera.

Men samtidigt får det mig att tänka på att det känns närapå som en våldtäkt på främmande människors liv när oskyldiga lämnas ut på det här sättet.
Citera
2020-07-12, 21:20
Medlem
landbandys avatar
Så om Beri*t Beiru*t( låtsasfigur) suttit halvknarkad på Stortorget i ett hörn med en vodkaflaska bredvid och blivit sönderslagen till döds så hade hälften utav oss härinne påpekat att :
- Ja det var hennes eget fel,den där otäcka människan !!
????????????????????????????

Det är DET jag undrar över härinne ?
Så hälften utav oss är alltså FÖR att OM en person beter sig på fel sätt så skall den dö ?

Det är så otäckt att läsa härinne , den sorten utav uppfattningar ...
Senast redigerad av landbandy 2020-07-12 kl. 21:26.
Citera
2020-07-12, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Du ser inga fel att smutskasta SD,HD JG och SOA det är tydligen helt ok, jag funderar mkt på vad denna smutskastning står för!

Att inte ta upp alla >Lenas fel är mkt viktigt för att lösa ett mord, även offret ska belysas för att kunna lösa ett mord, det handlar om motiv, varför ett mord har begåtts.

Att blunda för verkligheten/sanningen löser inga brott, det handlar om att få fast mördaren, även om det framkommer negativa saker om offret.

Har ältandet av Offrets tillkortakommanden i över två års tid resulterat i att det brutala mordet på LW närmat sig en ynka mm närmare en lösning???

NEJ! Då kanske man skulle börja rannsaka och djupare fundera över vad som krävs av en mördares psyke. Både att brutalt mörda en människa och samvetslös leva vidare.
Citera
2020-07-12, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Så om Ber*t Beiru*t( låtsasfigur) suttit halvknarkad på Stortorget i ett hörn med en vodkaflaska bredvid och blivit sönderslagen till döds så hade hälften utav oss härinne påpekat att :
- Ja det var hennes egen fel,den där otäcka människan !!
????????????????????????????

Det är DET jag undrar över härinne ?
Så hälften utav oss är alltså FÖR att OM en person beter sig på fel sätt så skall den dö ?

Det är så otäckt att läsa härinne , den sorten utav uppfattningar ...
Ja, det är riktigt obehagligt att läsa. Förstår inte vad som driver människor som pysslar med sånt. Att lösa ett mord genom att smutskasta ett offer - skönt att inte utredarna sysslar med sådant. Då hade vi varit illa ute. SD är ute och rör på sig - jag undrar ibland vad som rör sig i huvudet där. Är han så arrogant att han är stensäker på att klara sig i HR också, att han inte ens bryr sig?
Citera
2020-07-12, 21:28
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Aktbil 150, sid 206:

J*enny F*oley (psykolog och Lenas kompis):

"[i]Det sista året hade Lena insikt i sin situation. Hon kunde säga, "jag går under","jag har helt tappat fotfästet", "jag måste få hjälp", "jag klarar det inte på egen hand", "det här är sjukt", "det är misshandel" samt "jag vet vad jag borde göra men jag kan inte" och alltid syfta på relationen till Stefan. Lena sa att hon inte hade kraften då hon samtidigt levde för de små stunderna hon fick tillsammans med Stefan.

Den sista tiden blev hennes funktioner nedsatta, hon var en kontrast till den högfungerande person hon tidigare varit. Lena levde på gränsen och blev allt mer desperat.

Lena kunde berätta om hur barnen kom hem från skolan och hur hon fortfarande inte hade klätt på sig.

Hon förfasades över att hon tappat kontrollen och hur hennes liv blivit. För Jenny är det relationen till Stefan som föranlett den kaosartade situationen på slutet.

Och den fetade texten känner vi mycket väl igen från en annan kvinna i SD´s liv. Det lär inte vara en ren tillfällighet...

#TeamÅsaHiding
Citera
2020-07-12, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Bra skrivet men underskatta inte att Jenny vid sidan av sin profession känt Lena sen gymnasietiden.

Enligt Lena själv låg hon ensam skrikade efter mat och närhet dom förstå 1,5 - 2 åren av sitt liv. Utam mänsklig kontakt vill jag minnas hon uttryckte det som. Jenny beskrev detta som orsaken till Lena anknytingsproblem. Att inte någon visste gammal Lena är symtomatiskt för hur hon som oönskat barn möttes av en grym värd.

Att påstå detta inte orsakat Lena hennes psykiska problem är okunnigt och kan bara förklaras med bristande kunskap om ett litet barns behov av anknyting kopplat till ett oförstånd om hennes livsförstörande trauma att bli avvisad.

Edit: Kopplingen till mordet är att detta är grunden till Lenas oförmåga att se konsekvenserna av sitt handlande vilket innebar ett maximalt risktagande att bli utsatt för våld..

Lena slogs som en vilde för det lilla barnets upprättelse.

Om du syftar på att jag skulle vara okunnig om betydelsen av ett barns anknytning så kan jag lugna dig med att jag är själv adoptivförälder och vet mycket väl vilken utmaning det är eller kan vara för barnet (även i dessa fall går det inte att dra alla över en kam) och har fått jobba stenhårt med den biten.

Nu handlar inte tråden om mig och mitt, men det finns helt klart många olika faktorer som bidrar till hur LWs psykiska hälsa har varit upp och ner genom åren.
Visst J har känt LW sen senare tonår men det är ändå en bild färgad av en personlig relation dem emellan.

Vi behöver inte borra mer i vad, hur och varför, men kan konstatera att psykisk ohälsa spelar in i LWs beteende.
Det fråntar dock inte SD något som helst ansvar för sin del i den destruktiva relationen. Min åsikt och bedömning av SD är att han narcissistisk, manipulativ, kontrollerande, oempatisk, ”messerschmitter”, sexist, känslokall, bror duktig, lögnare...
Senast redigerad av kusinvitamin65 2020-07-12 kl. 22:32.
Citera
2020-07-12, 21:33
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Och den fetade texten känner vi mycket väl igen från en annan kvinna i SD´s liv. Det lär inte vara en ren tillfällighet...

#TeamÅsaHiding

Nä, så sant!

Två kvinnor som sitter bara några hundra meter ifrån varandra i sina hallar, oklädda och inte får något gjort.
Gemensam nämnare: SD

Antingen är det fruktansvärt synd om SD som råkat ut för två kvinnor som båda är "nervvrak" eller så...är han anledningen.

När de sedan kravlar sig upp, då klarar han inte av det.
Citera
2020-07-12, 21:34
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ja, det är riktigt obehagligt att läsa. Förstår inte vad som driver människor som pysslar med sånt. Att lösa ett mord genom att smutskasta ett offer - skönt att inte utredarna sysslar med sådant. Då hade vi varit illa ute. SD är ute och rör på sig - jag undrar ibland vad som rör sig i huvudet där. Är han så arrogant att han är stensäker på att klara sig i HR också, att han inte ens bryr sig?

Ja vem vet ?

Jag fick lära mig tidigt i livet att OM man verkligen älskade en person ärligt i hjärtat , så skulle man till och med kunna släppa den fri för att gå till en annan person som den älskade mer än mig , även om det skulle göra mycket ont i mitt eget hjärta av saknad .
Men som sagt om jag visa hur mycket jag verkligen älskade denna person så skulle givmildheten att låta den bli lycklig på annat håll än med mig vara den finaste kärleksförklaringen man kan ge till någon man verkligen tycker om .

Så att döda en person för att den inte vill detsamma som en själv eller att den inte gör som man säger, är för mig inte kärlek .

Det är snarare något annat ....

Ibland funderar jag på hur mycket eller hur lite LW verkligen betydde för MGM ?
Citera
2020-07-12, 21:42
Medlem
Citat:
Nä, så sant!

Två kvinnor som sitter bara några hundra meter ifrån varandra i sina hallar, oklädda och inte får något gjort.

Antingen är det fruktansvärt synd om SD som råkat ut för två kvinnor som båda är "nervvrak" eller så...är han anledningen.

Om det inte hade funkat att röja LW ur vägen innan USA-resan tror jag att HD hade rykt därborta i staterna istället.
Sett ur SD:s vinkel så är han vinnare oavsett vem av dem som är borta, bara någon av dem är det.
Citera
2020-07-12, 21:43
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Nä, så sant!

Min undran är varför det är så viktigt ; vad han klarar av eller inte klarar av ?
Han är väl ingen LSS - behövande ?
Han får väl som alla andra gifta män ( på den tiden ) stå ut med ”i både nöd och lust ”?

En man skall väl vara glad om sin kvinna” kravlar upp ”?
Men en man skall INTE prata skit om sin kvinna INNAN hon börjat kravla sig upp .
Särskilt inte till en kvinna han ligger med trots att han är gift ...

Så ja , undran är varför vi hela tiden skall bry oss om någon man som verkar påpeka hur mycket ” stackare ” han har tvingats varit i så många år ?
Han kan väl försöka vara ” man för sin hatt ” som det så vackert heter och kämpa på i sitt anletes svett . En riktig man ger aldrig upp .En riktig man dödar aldrig ( ej heller slår ...) kvinnor och barn .
Och sen undrar jag över hur många härinne som VERKLIGEN anser att det kan vara rätten till att mörda någon ?
Att man har fått tvingats varit en ” stackare” ?

En ”stackare” är någon som klarat livhanken i Auschwitch . Det är vad jag kallar en stackare .....och en hjälte.

Inte någon som inte fått sex utav sin fru , och skaffat en älskarinna som sen behöver mördas....
Det är inget hjältemodigt med det alls .

Tror att det är klokt att INTE påbörja ett förhållande med en person med separationsångest för då kan det ju bli så att denna person kanske ALDRIG klarar av att bli lämnad ....
Är man då redan gift och har ansvar för ett äktenskap så kan det ju bli otroligt galet om den med separationsångest vill hålla sig kvar .

Så det kan vara klokt att tänka på sådant innan man börjar tafsa på nyrakade möss osv.
Alla intima saker man gör med en person gör ju att bindningen blir starkare och svårigheten att bryta blir ännu mer komplicerad .
Senast redigerad av landbandy 2020-07-12 kl. 22:08.
Citera
2020-07-12, 22:12
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ja, helt och hållet!
Det är verkligen hemskt för dom!

Och att de inte har sekretessat detta fattar jag inte!

Men det blir lite för mycket av allt. Trosor och bilder på sådant hade vi också kunnat besparats.
Det är sannerligen på gott och ont som vi har tillgång till FUP.

Vi är en demokrati, och vi har rätt att kunna ha insyn i att rättssystemet fungerar. Att domar är så rättvisa som det bara går och att allt går rätt till. Media kan vara där och rapportera.

Men samtidigt får det mig att tänka på att det känns närapå som en våldtäkt på främmande människors liv när oskyldiga lämnas ut på det här sättet.

Jo det håller jag med om .
Trist .
Undrar hur det kommer gå rättsligt ?
För det klart att jag vill inte att en oskyldig döms till ett mord .
Men hur skall polis pch rättsväsendet finna fram vilken gärningsman som har gjort detta ??
Senast redigerad av landbandy 2020-07-12 kl. 22:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in