2020-07-12, 23:42
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ossmond
Skulle man inte gå åt andra hållet tycks jag ha hört förut?
Man gör som man vill. Det viktiga är vad som kommer fram.
Citera
2020-07-12, 23:47
Bannlyst
Och du, wilmerxy,

gammelkommunisternas och KGB:s själva livsnerv var det Det kalla kriget. Utan det markerad med en hermetisk tillsluten järnridå hade sovjetkommunismen aldrig överlevt så länge som den gjorde. Man ville ha en stark ideologisk och militär motsättning med den demokratiska västvärlden. En stark fiendebild som kan användas för att elda på det annars ofta bristfälliga folkliga stödet är i själva verket en förutsättning för att diktaturer ska överleva. Det torde inte vara någon väl dold hemlighet, åtminstone inte bland experterna (statsvetare och politiska kommentatorer).

Jag hoppas att du inte lever i villfarelsen att den sovjetiska kommunistregimen, som var en brutal diktatur just p g a av det bristande folkliga stödet, eftersträvade avspänning och samförstånd med västvärlden. I så fall tillhör du möjligen den lyckligtvis försvinnande lilla minoritet som vid arton är övertygade kommunister men inte blivit ett dyft klokare då de passerat trettio.
Citera
2020-07-12, 23:49
Medlem
H24s avatar
Ett av de dokument jag varit allra mest nyfiken på att läsa efter offentliggörande var förhören med Skandiaväktaren Anette Kohut. Jag blåste igenom det så snabbt jag kunde och blev initialt sett besviken - på ytan finns ingenting. Efter att ha läst det igen får jag ett annat intryck. Det finns ingenting konkret men däremot lågintensiva, suspekta omständigheter.

Anette Kohut är ny på jobbet och täcker upp för Henry Olofsson som spelar bridge. Sammanfattningsvis så har hon inte sett eller hört någonting. Hon lämnar Skandia utan att känna till mordet, hon får reda på det via radio morgonen efter trots att hon var alldeles intill mordplatsen. Hon har dålig koll på tiderna fram och tillbaka, nästan varje svar hon ger är svävande. Detta till skillnad från de andra väktarna på Skandia som kan ge betydligt mer handfasta redogörelser. Hon verkar inte känna Engström utan kallar honom exempelvis för ”han som skulle på skidresa”.

På Skandias baksida står en dörr öppen vilket aktiverar ett larm. Kohut märker inte att den är olåst men avlösaren Anna-Lisa Gahn märker det omedelbart och irriteras över att den stått öppen. Förhörsledaren blir nyfiken och ställer följdfrågor. Under Kohuts pass är den olåst i drygt 40 minuter, men under Gahns i en minut. Hur har Kohut missat ett larm i över en halvtimme som andra väktare märker på en minut?

Vad går då att säga om henne som person? Hon har idag bytt namn och gjort karriär inom säkerhetsbranschen. Baserat på sociala medier bör hon vara konserativ politiskt. Eventuellt ska fadern vara Andres Kohut på tidningen Contra. Allting hittills skulle kunna ha naturliga förklaringar, men tillsammans med Engström börjar sammanträffandena staplas. Samtidigt är det svårt att se vad som ska ha hänt rent konkret.

Hon skulle kunna ha en perifer roll där hennes uppgift är att se till att dörrarna på baksidan är öppna om en övervakare på bakgatorna behöver plötsligt försvinna. Därför hoppar hon in ad hoc under kvällen. Bara detta känns konspiratoriskt och vill man ha mer än så krävs komplexa mötesscenarion där man även måste inkludera de andra väktarna.

Frågan är dock varför man annars skulle sekretessbelägga. En ensam ABAB-väktare jobbar i ett kontor bredvid brottsplatsen. Hon har inte hört eller sett någonting och åker hem utan kännedom om mordet. Varför stämpla det? Eventuellt var hon själv av samma åsikt. Sven Anér ska ha pratat med henne och hon förstod inte själv vad som möjligtvis kunde vara värt att sekretessbelägga i hennes förhör - om det inte är någonting kopplat till bilen.

Kohut ser en röd bil, fullsatt, rivstarta och köra iväg från Kammakargatan i riktning Norrtull. Det här är inte den enda bilen i området, exempelvis blockeras Sigge Cedergren av en ljus Volvo på samma gata något tidigare. Är detta av en vikt som hon inte själv förstod, men däremot någon annan gjorde? Det bästa som går att hitta rörande röda bilar är en uppgift från en Marianne U. Stämmer både i tid och plats. Kan hon ha sett walkie/talkie-män, eller till och med gärningsmannen, lämna området?

Citat:
Marianne U, anställd på Sveriges Radio, ser omkring 22.50 från sitt fönster på Johannesgatan två män på Johannes kyrkogård. När hon rastar sin hund cirka 23.10 ser hon männen gömma sig för en en polisbil som kör sakta på gatan. Hon ser också en röd bil på tomgång men utan förare utanför sin port.
Citera
2020-07-12, 23:56
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heiwa
Del 1.

Texten i detta dokument är konverterad från faksimilbildkopior av ett från rikskriminalpolisen utlämnat PM, som har författats av Ulf Lingärde, som sände det till Olle Alsén vilken i sin tur skickade det vidare till rikskrim där det diariefördes Ai 318-93 den 30 mars 1993.

Persongalleriet bakom Ulf Lingärdes ursprungliga F-koder
F1 Per-Gunnar Vinge, direktör, Bromma, f i Vinköl, Skarabi, 230109. Jur kand Sthlm 47,
tingstjg 48-50, eo landsfogdeass 51, eo polissekr Sthlm 53, tf polisassess 56, bitr
kriminalpolisintend 61, polisintend f den särsk polisverksamheten för att hindra o uppdaga
spioneri o sabotage m m i Sthlm 62-64, säpochef rikspolisstyr 64-70, dir Sves indförb 70-87.
VD VIP ab 87-89. Gm 46 sjuksköt Asta Harrisson, f 21. (Vem är det 1995)
F2 Acke Hedén
F3 Carl Gunnar Holm
F4 Bengt J. Schuback, viceamiral, Sigtuna, f i Sthlm 280515 av avdchef Erik So Elsa, f
Lundén. Studex 47, fänr 50, KHS 58-60, KSHS 60-61, Royal Coll of Defence Studies London
75, FHS chefskurs 76, kommendor o sjögående förbchef 74, konteramiral o stabschef Övre
Norrl milo 76, souschef fst 77, viceamiral o chef fst 78, milbef Milo S 82, chef f marinen 84-
90. Gm 52 Ann-Mari Hagström, f 28, dtr t Folke H o Ingeborg, f Bostrom. (Vem är det 1995)
F5 Borg
F6 Eskil A. Block, avdelningsdirektör, författare, Lidingö, f i Gbg 321112 av kyrkoh Anders
B o Anna, f Norborg. CTH 54, fil mag Lund 58, tekn lic CTH 59, tf univlektor LTH 64, anst Sves
radio Malmö 64-67, försöksledare utbildnTV f de tekn högskolorna 67-68, konsult FOA
(framtids-forskn) 69-71, avddir där sed 73, koordina tor av belgiskt framtidsforsknprojekt
71-73 Medl TCOs forskndeleg 69-71, exp service komm 69-71. Skr bl a Tempus Futurum
(70), Framtiden - hot el löfte? (tills m Sam Nilsson 71), Framtidsmiljö f utbildn (71),
Människa o teknik i framtidssamhället (tills m a 76), Forskare ser framåt (76), Om Jordens
resurser (79), red skr om organiserad brottslighet (77 o 78), Teknik behöver vi alla (85),
Aktörer, trender o hot (87), Kvinnoplaneten (roman 89), Future cities and the Information
Society (89), Ny framtidsmiljö för utbildning (89), upps 1 matemat statistik, tidn- o tidskrart,
internat radioreportage. Gm 62-67 Hedvig Tarschys, se Hedqvist, Hedvig. (Vem är det 1995)
F7 Lars R. H. Ljunggren, fd generaldirektör, Bromma, f i Lund 210711 av lektor Olof L o
Davida, f Bengtsson. Jur kand Lund 48, tingstjg 49-51, fiskal hovr f V Sve 52, tingssekr 53-57,
assess hovr f V Sve 61, hovrråd 70, sakk försvdep 61, depråd 65, expchef 68-72 (tf 65),
gendir försv radioanstalt 72-85. Expert 60 års vplutredn 62, sekr deleg f milhist forskn 62-
72, ordf tjänste-ställnutredn 65 (led 63), försv personalnd 68-72, led 68 års
personalkategoriutredn 71, led Sthlms domkap 84-88. (Vem är det 1995)
F8 Bengt J. Wallroth, fd generaldirektör, Sollentuna, f i Kristianstad 310401 av
riksbankskamrer Stig W o Iris, f Hagman. Studex 50, KS Karlberg 53, MHS 60-62, FHS 75.
Fänr I 5 53, kapt gst 65, överste 77, överste 1 gr 78, genmajor 84, tjg fst 65-84 m avbrott f
trupptj 113 69-70,1 1 75-77,115 77-78, chef f intemat enh v försvdep 84-89, gendir o chef
försv radioanstalt 89-94. LKrVA 86. Gm 56 fil kand Kerstin Hansen, f 31, dtr t civekon
Gunnar H o Ebba, f Nordgren. (Vem är det 1995)
F9 Tore Utriainen
F10 Peter Wallenberg, direktör, Sthlm, f i Sthlm 260529 av bankdir Marcus W o
Dorothy, f Mackay. Jur kand Sthlm 53, anst Atlas Copco ab 53, dess dtrbol USA 56-59, VD
dess dtrbol Rhodesia 59-62, Kongo 60-62, Engl 62-67, VD Atlas Copco MCT ab (Mining and
Construction Technique) Sthlm 68-70, vVD Atlas Copco ab 70-74, Skand ensk bkn sed 74.
Ekon heddr Sthlm 84. Styrordf ASEA ab, Atlas Copco ab, ab Investor, STORA, Knut o Alice
Wallenbergs stift, co-chairman ABB Asea Brown Boveri, 1 v ordf SEB, v ordf ab Electrolux,
Telefon ab LM Ericsson, styrled Industriförb, Nobelstift, ICC Sv nationalkomm, styrled Hdlshögskfören
i Sthlm, Dillon, Read & co USA, Per Jacobsson Foundation USA, mm. (Vem är det
1995)
F11 Sture Höglund, Säpo
F12 Alf Karlsson, Säpo
F13 Stefan Svensson, polis
F14 Leif Tell, polis
F15 Tommy Lindström, chef för rikskrim vid denna tid.

Lingärdes brev till Alsén som vidarebefordrades till Rikskrim (som var tvungna att diarieföra detta) har nästan blivit en trådsanning.
Om vi lägger ett kritiskt perspektiv på detta alster, så blir slutsatsen mest troligt ett desinformationsförsök.

A) Det finns inga belägg för det som UL påstår, även om vi kan anta att åtminstone delar är sanning. Så genomför man bästa möjliga desinformation.
B) I princip alla våra institutioner är inblandade i mordet enligt UL. Försvarsmakten, FRA, Säpo, poliser och även Wallenbergfamiljen. T.o.m monarken med det effektiva greppet ”varför utelämnade man kungen?”, vilket ska få läsaren att tänka: ”Ja, varför är inte kungen med?”.
C) Lingärdes position är minst sagt oklar. Det finns ingen som har vidimerat den, samtidigt som han säger sig ha kunskap om, och delger extremt känsliga kontraspionageoperationer som i brevet till Inga-Britt Ahlenius om ryssrotelns påstådda försök mordnatten att avslöja en spion i centrala delarna av staden.

Med den icke trovärdiga (~ 80 % av folket köper inte chefsåklagarens hypotes om mördaren), så öppnas dammluckor för desinformationsmöjligheter kopplat till mordet, framför allt mot våra tjänster.
Citera
2020-07-13, 00:20
Medlem
Tänker lansera en annorlunda hypotes som går emot de mest populära konspirationsteorierna som nu råder.

Svenska staten har pekat ut Skandiamannen och lagt ut dimridåer om Stay Behind och att det är alltifrån fallskärmsjägare med högerextrema idel till galna högerextremister.

Jag ser det istället som att Ingvar Carlsson och SAP utsåg HH som sin starke man för att skydda SAPs eftermäle och speciellt OPs eftermäle och tog möjligheten att utse OP som en hjälte i postmarxismens tecken istället för en kryptomarxist i otakt med tiden.

Sedan utnyttjade Gransknings kommissionen mfl detta till att kartlägga all opposition och skrämma dem till tystnad. Nu har de tom brännmärkt Carl Bildts pressekreterare för att ha haft samröre med en högerkonspiration.

SAP ville aldrig hitta GM utan de ville utnyttja MOP till att skrämma allmänheten med all Palmekritisk opposition och samtidigt kartlägga den och tysta den.

Det är förbjudet idag i MSM att kritisera SAPs politik och vänstersväng SAP gjorde i början av 80-talet och de vägrar än idag att erkänna att SAP var på väg att göra Sverige till ett nytt DDR.

Kanske SAP vet att det var RAF eller KGB som utförde mordet för att de ansåg att OP hade spelat under täcket med Stay Behind och NATO?

Oavsett har vänstern utnyttjat MOP för att stärka sin ställning och försvaga oppositionen med polisspåret, Sydafrikanska mord kommandon, ensamma högerextrema GM.

Många privatspanare är djupröda, tex Stieg Larsson, TP och LGWP har spridit konspirationer om nynazistiska poliser och högerextrema mordkommandon för att sprida sitt postmarxistiska narrativ.

När sanningen kan ha varit att det var vänsterextrema terrorister eller Sovjetdiktaturen som låg bakom MOP.

Vad säger ni privatspanare?

Dags att öppna den dörren och inse att det finns ett egen intresse för vänstern av att förfölja oppositionen?

Att svenska staten utsåg Skandiamannen som GM var deras nirvana.

Tänker börja lägga första gatstenen för att lägga en väg mot sanningen om MOP.

RAF erkände MOP kort efter gärningen.

RAF har utfört terrordåd på svensk mark. Samt bankrån.

Där finns sanningen.

Inte att en moderat reklamare från Täby överdrev sin insats på mordnatten efter att småfull snubblat in i MOP.

Detta utnyttjar en statstjänsteman som KP med hjälp av TP och LL och utser ett oskyldigt vittne som GM till MOP.

Vem har mest att tjäna på dessa vilda konspirationsteorier?

SAP och resten av vänstern.
Senast redigerad av GhostofStig 2020-07-13 kl. 00:45.
Citera
2020-07-13, 00:42
Medlem
SigersonHolmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Nej, jag vet inte hur man gör sådant. Möjligen genom att använda en spelare som kan strömma från YT?

Jag vet hur man gör. Behöver kontrollera reglementet dock.
Citera
2020-07-13, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Lingärdes brev till Alsén som vidarebefordrades till Rikskrim (som var tvungna att diarieföra detta) har nästan blivit en trådsanning.
Om vi lägger ett kritiskt perspektiv på detta alster, så blir slutsatsen mest troligt ett desinformationsförsök.

A) Det finns inga belägg för det som UL påstår, även om vi kan anta att åtminstone delar är sanning. Så genomför man bästa möjliga desinformation.
B) I princip alla våra institutioner är inblandade i mordet enligt UL. Försvarsmakten, FRA, Säpo, poliser och även Wallenbergfamiljen. T.o.m monarken med det effektiva greppet ”varför utelämnade man kungen?”, vilket ska få läsaren att tänka: ”Ja, varför är inte kungen med?”.
C) Lingärdes position är minst sagt oklar. Det finns ingen som har vidimerat den, samtidigt som han säger sig ha kunskap om, och delger extremt känsliga kontraspionageoperationer som i brevet till Inga-Britt Ahlenius om ryssrotelns påstådda försök mordnatten att avslöja en spion i centrala delarna av staden.

Med den icke trovärdiga (~ 80 % av folket köper inte chefsåklagarens hypotes om mördaren), så öppnas dammluckor för desinformationsmöjligheter kopplat till mordet, framför allt mot våra tjänster.

Det här är ju historia, hände för mer än 25 år sedan.
Jag bifogar för din information den version av PM som lämnades in just före Ulf Lingärdes möte med Palmekommissionen, oklart av vem.
Enligt min mening absolut inte försök till desinformation.

Jag bifogar också hans skriftliga promemoria till Palmekommissionen, där han berör sin egen historia och ovanstående PM, som han kallar "dessa privata funderingar är mina subjektiva spekulationer".

Ulf L beskriver också att han hösten 1988 fick fråga ut Bo Anstrin en hel dag, så han har nog en hel del på fötterna.

1993-04-04 Ulf Lingärde PM - Palmekommissionen - Dnr 95-103
https://drive.google.com/file/d/1cd2MclSPn6X9u-3r78OOLqpJUgPi8aKg/view?usp=sharing

1995-06-14 Ulf Lingärde - Promemoria för Palmekommissionen - Dnr 95-145
https://drive.google.com/file/d/1w-1Fyqiz393In4FfkDEF-R4LIXEFziEF/view?usp=sharing
Citera
2020-07-13, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Man tycker kanske att det låter fantastiskt att Nezjinskij skulle
besöka Spetznaz-team ute i skärgården.

I boken Omöjlig ubåt beskrivs hur en fågelskådare sitter
och observerar, en tidig morgon ute i skärgården. Han får
då se två dykare komma upp till ytan, simma iland,
och försvinna in i skogen.
Fågelskådaren drar sig hemåt och ska just åka iväg
i sin bil när en Lada kommer till platsen. En person
kliver ur Ladan och försvinner in i skogen för att
återkomma med ett paket av något slag.
Personen kliver in i Ladan och kör iväg.
Personen brukade ofta besöka Lada-verkstaden.

Generalagenten för Lada, sovjetägda Matreco, hade sina filialer och bilverkstäder som rena spioncentralerna för GRU, och de fyllde säkert ett bra syfte med reservdelar och kanske mer vid en eventuell framryckning av mekaniserade Röda Armé-trupper på svensk mark. Olof Frånstedt skriver själv att han för att sätta press på Matreco läckte om det till DN som gjorde ett reportage -71 om saken. OP ska, efter att ha läst det och förstått vem som läckt, ilsket utbrustit "Frånstedt ska avsättas!".
Citera
2020-07-13, 01:29
Medlem
SigersonHolmess avatar
Mycket bra. Jag har lyssnat igenom samma tidsspann. Utgått från din text och mina kommentarer och justeringar direkt i texten. Har jag inte fått dit en tidsangivelse har jag haft svårt att höra det.

Skall försöka se om jag kan klippa ut "Ja" 1:08 och jämföra med SE från tingsrätten där han säger "Ja" med liknande betoning.

BRUS

0:08, LAC svarar: 90 000.

0:09, Ljungqvist säger sin klassiska replik: Ja det är mord på Sveavägen.

BRUS

0:12, LAC säger: … prata med polisen.

0:14, Man säger: Ja.

BRUS

0:15, LAC säger: Mord på Sveavägen.

0:17, Man säger: siffror (1 0 0 nånting)

0:19, Man säger: Ja.

BRUS

0:19, Man säger: Tror taxikillen håller på och ringer.
Kommentar: Frågan är om "Tror taxikillen" hörs här. Senare finns det dock.

BRUS

0:21, Man säger: Ja det är bra.

BRUS

Man säger: Kan va två.
Kommentar: Kan ej höra detta

0:23, Såg ni
0:24, Han vart skjuten

BRUS

Man säger: Han va väl runt 40.
Kommentar: Detta har jag svårt att höra.

BRUS (röster)

0:25, Man säger: Hörde ba ett skott.

BRUS

0:29, Man säger: Försvann då/Det är han då

BRUS

Man säger: Såg ni hur han såg ut?

BRUS

Man säger: ohörbart för mig

BRUS

Man säger: …försvann

BRUS

Man säger: Måste ha en läkare (han säger ”lekare”, stockholmare/upplänning)

BRUS

0:34, Man säger tydligt: Du måste ha sett nåt.

BRUS OCH SIGNALER (röster svagt i bakgrunden)

0:42, Man säger tydligt: Såg du var han tog vägen?

LÄNGRE TYSTNAD (det låter som om någon ”lagt tystnad” över röster)

1:04, Man säger: …såg hur han sprang ner i…
alternativt: jo, han sprang ned i den smala gränden....

BRUS

1:08, Man säger tydligt: Ja.
Kommentar: Ej Ljungqvist.

BRUS

1:15, Taxikillen håller på och ringer också.

BRUS OCH SIGNALER

1:23, Man säger tydligt: Har´u signalement på den där killen då?
Kommentar: Ljungqvist

BRUS

1:25, Man säger: Stor huva/luva

BRUS OCH SIGNAL

1:26, Man säger: Mössa

BRUS OCH SIGNALER

1:30, Man säger tydligt: Han är här.

1:31, Kvinna hos polisen säger ”Polisen”

BRUS

1:34, Kvinna hos polisen säger ”Hallå”

BRUS (röster svagt i bakgrunden)

Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Nu vänner måste vi hjälpas åt. Jag har nu lyssnat igenom LAC-bandet ungefär 25 gånger och stoppat varje gång jag tycker att jag kan urskilja vad folk säger.

Jag försöker alltså höra både rösterna i förgrunden och i bakgrunden.

Jag har kursiverat där jag är osäker/ där det är ohörbart för mig.

Så här långt har jag kommit. Hjälp till!

LAC-BANDET/ FÖRSÖK ATT HÖRA

BRUS

LAC svarar: 90 000.

Ljungqvist säger sin klassiska replik: Ja det är mord på Sveavägen.

BRUS

LAC säger: … prata med polisen.

Man säger: Ja.

BRUS

LAC säger: Mord på Sveavägen.

Man säger: siffror (1 0 0 nånting)

Man säger: Ja.

BRUS

Man säger: Tror taxikillen håller på och ringer.

BRUS

Man säger: Ja det är bra.

BRUS

Man säger: Kan va två.

BRUS

Man säger: Han va väl runt 40.

BRUS (röster)

Man säger: Hörde ba ett skott.

BRUS

Man säger: Försvann då/Det är han då

BRUS

Man säger: Såg ni hur han såg ut?

BRUS

BRUS

Man säger: …försvann

BRUS

Man säger: Måste ha en läkare (han säger ”lekare”, stockholmare/upplänning)

BRUS

Man säger tydligt: Du måste ha sett nåt.

Man säger tydligt: Såg du var han tog vägen?

LÄNGRE TYSTNAD (det låter som om någon ”lagt tystnad” över röster)

Man säger: …såg hur han sprang ner i…

BRUS

BRUS

Man säger tydligt: Ja. (ej Ljungqvist, rösten låter som SE)

BRUS OCH SIGNALER

Man säger tydligt: Har´u signalement på den där killen? (Ljungqvist)

BRUS

Man säger: Stor huva

BRUS OCH SIGNAL

Man säger: Mössa

BRUS OCH SIGNALER

Man säger tydligt: Han är här.

Kvinna hos polisen säger ”Polisen”

BRUS

Kvinna hos polisen säger ”Hallå”

BRUS (röster svagt i bakgrunden)
Citera
2020-07-13, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Jan-Åke Svensson var klart yngre än SE, hade lång ljus poplinrock, var barhuvad, hade skägg och som du säger helt andra glasögon än SE.

Det Andersson säger om samarbetet TP/KP med start 2017 är precis lika obehagligt. Vad var det egentligen som hände här? Operation Mörkläggning? Igen?

Jag har alltid påpekat att Filter/TP varit väldigt slarviga med fakta. Men det här?? De kanske inte alls var slarviga? De kanske ägnade sig åt något helt annat i samarbete med KP?

Det stinker om KP och PU mer än någonsin nu. Intressant det som framkommit senaste dagarna: Jallai samarbetar med TP om SE. TP samarbetar med KP/PU om SE.
Citera
2020-07-13, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wilmerxy
Ett förslag

Alla fokuserar sina tidsangivelser och vittnesuppgifter, i absurdum, och jag har väl ingeting att invända mot det, men det har inte utkristalliserats i någon GM ännu. ( jag utesluter då givetvis CP och SE).

Men, om ni nu lägger ner en lite del av er verksamhet på hur det såg ut, mellan 23.15 - 23.25, precis ovanför trapporna.

Jag förutsätter då att GM säkert befunnit sig här under den aktuella tiden. YN,LJ GM, efterföljande poliser och bil 15xx. upprepas och mäts i var och varannan tråd, men sen då?
Vi kan ju inte ens säga med någon säkerhet att GM sprang rakt österut.

Vi vet lite om bilar där, vittnen eller tidpunkter? Kan vägen ha varit avspärrad (olyckliga hinder) etc. ?
OM du söker efter lösningen VARFÖR då utesluta den mest troliga gärningsmannen snacka om obegripligt.
Just såna misstag som polisen gjorde och det gick ju sisådär kan man väl säga.
Citera
2020-07-13, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AraltNigri
Svar til Ossmond,

I underrättelsevärlden och den stormaktspolitiska världen är inte allt vad det förefaller vara. Ofta är det precis tvärtom.

OP var en centralt placerad officer i den svenska militära underrättelsetjänsten då han femtiofyra rekryterades av statsminister Tage Erlander som statssekreterare i statsrådsberedningen. På försvarsstaben hade byrådirektör OP haft hand om utredningen av de militära säkerhetstjänsterna och den omorganisering av densamma som sen följde och i vilken OP:s kollega på försvarsstaben, Birger Elmer fick en central befattning. Resten är historia. Birger dominerade efterkrigstidens underrättelsevärld medan OP steg i graderna i den politiska. Elmers och OP:s antikommunisitiska verksamhet, vilken var själva förutsättningen för att Sverige skulle ges tillgång till avancerad amerikansk militär teknologi, är omvittnad och skandalomsusad. Olika tidningar med tydlig koppling till Sovjetunionen har flera gånger försökt avslöja Elmers (och OP:s antikommunistiska verksamhet) och även försökt genera OP. Flera så-kallade "affärer" under sjuttio och åttiotalen vittnarom det.

OP medföljde Erlander till Washington femtiotvå, då det topphemliga försvarsavtal ingicks med USA som kallats "Den atlantiska länken" och som många förståsigpåare beskrivit som i all praktisk mening ett hemligt NATO-medlemskap. Att OP, mot den bakgrunden, skulle ha varit KGB-agent, får nog anses som en fabel.

Att OP beskylldes för att vara KGB-agent är en helt annan sak. Den har att göra med att OP redan tidigt insåg att en väpnad konflikt med Sovjet var utesluten och att det enda möjliga sättet att hantera problemet var genom dialog. OP hade nämligen en fenomenal förmåga att debattera och den trodde han skulle ge resultat även i en så förhärdad diktatur som Sovjetunionen. Därför är det som Palmes nära medarbetare Bo Theutenberg beskriver som OP:s "marxistiska piruetter" ett spel för gallerierna och som gav OP rörelsefrihet bakom Järnridån. CIA och dess infernaliske kontraspionagechef James Jesus Angleton arbetade hårt för att förse OP och andra ledande medlemmar av Socialistinternationalen rykte (läs: täckmantel) som "KGB-agenter". I själva verket arbetade OP nära tillsammans med JJA, CIA och den amerikanska regeringen under Ronald Reagan, vars "SDI-iniativ" (även kallat "Stjärnornas krig") satte ryssarna under hård ekonomisk press och skapade livsmedelsbrist och de berömda matköerna i Sovjetunionen. De sovjetiska gammelkommunisternas misslyckande att försörja den ryska befolkningen var också en av förutsättningarna för att Gorbatjov skulle kunna gripa makten åttiofem.

Det är inte helt oväsentligt i sammanhanget att OP:s strategi lyckades, vilket den reformvänlige och nedrustningsinställde Michail Gorbatjovs makttillträde i februari åttiosex (det var då det faktiska beslutet fattades). PM ägde alltså rum mer eller mindre på dagen ett år efter MG:s makttillträde. Ett sammanträffande som kan låta som en tanke.

Att KGB kan ha uppfattat OP som "inflytelseagent" är också en annan sak och troligt. Det var den missuppfattningen från KGB:s sida som gjorde att OP lyckades nästla sig in bakom Järnridån, frittera sig med diktatorerna och förmå några av de mer reformvänliga elementen inom den sovjetiska statsapparaten och kommunistpartiet in på samförståendets väg istället för konfrontationens.

Var det möjligen därför han mördades? Jag tror det och de enda personer som haft insyn i mordärendet (Kegö, Barrling, Theutenberg) menar att det är så.

Nu väntar vi bara å att den trettiofemåriga hemligstämpelns giltighetstid ska löpa ut så att fler kan framträda och berätta och de svepande spekulationerna om vem som kan ha mördat Palme äntligen kan få ett slut. Det nationella traumat kanske tar slut redan i vår. Det vore väl skönt.

Du maler på med lite fakta och mycket fiktion.
Jag vet inte hur mycket man kan överskatta OP men du är ju sanslös i dina fantasier. Nej, det var inte tack vare OP och hans strategi som MG blev generalsekreterare för Sovjets kommunistparti, det var snarare en akut självinsikt av politbyrån att välja den unge MG, istället för att ta nästa grå stofil i raden som skulle trilla av pinn året därpå. OP hade heller inte nåt att göra med SDI, och var nog nästan persona non grata i Vita Huset.

De tre du nämner som de enda som haft "insyn i mordärendet", det är nog att ta i. Buggningen är väl närmast allmängods nu, och de två berörda f.d. SÄPO-anställda HAR fått sjunga ut hos PU.
Men visst, en sak har du rätt i, ta bort sekretessen nu när kreti och pleti ändå till stora delar vet vad det innehåller. Den lär f.ö. vara längre än 35 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in